كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

انگيزه چيست؟

مواردي همچون افزايش انگيزه و درمان بي‌انگيزگي از جمله مباحثي است كه در روانشناسي فردي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. مي توانيم انگيزه را مجموعه‌اي از عوامل روانشناختي بدانيم كه به توضيح رفتارهاي ما مي پردازد و هدف ما را از انجام فعاليت هاي مختلف روشن مي كند. انگيزه طيف گسترده‌اي از جنبه‌هاي زيستي، اجتماعي، هيجاني و شناختي را شامل مي‌شود كه باعث شكل گرفتن رفتار خاصي در ما مي‌شود. در واقع مي‌توان انگيزه را يك جواب براي چرايي در انجام كاري دانست. مثلا دليل درس خواندن يك دانشجو، يك انگيزه دروني براي رسيدن به مدارج علمي است.

اجزاء انگيزه

انگيزه سه جزء اصلي دارد: اقدام كه تصميم به شروع يك كار است. بعد از آن پشتكار لازم است. پشتكار يعني شما به راه خودتان ادامه بدهيد، هرچند سخت! در اين مرحله شما بايد با وجود موانعي كه بر سر راهتان وجو دارد راهتان را ادامه بدهيد تا بتوانيد به خواسته تان برسيد. آخرين قسمت آن توان است. توان عبارت است از ميزان انرژي و تمركزي كه فرد براي رسيدن به اهدافش صرف مي كند.

راه هاي افزايش انگيزه | علل بي انگيزگي

اول از همه لازم است تاعلت ركود را پيدا كنيد و ريشه اصلي مشكل را شناسايي كنيد كه چرا انگيزه تان را از دست داده ايد.  ممكن است علت ركود در شما يكي از 4 مورد زير باشد:

1. ترس باعث ازبين رفتن انگيزه مي‌شود

ممكن است از ادامه دادن كاري كه مجبورتان كرده اند، بترسيد و به همين دليل انجام آن كار را به تعويق بيندازيد. علت اصلي اين است كه شما از آن كار خوشتان نمي آيد و يا از اين كه آن را به درستي انجام ندهيد هراس داريد.

2. شرايط زندگي

ممكن است تحت تاثير شرايط فردي و محيطي مثل خستگي، جاي خواب نا مناسب، غذاي ناسالم و يا فشارهاي روحي رواني زياد انگيزه خود را از دست بدهيد.

3. كمبود اعتماد به نفس

يكي از علت هاي ديگر ركود شما، مي تواند نداشتن اعتماد به نفس باشد. اين مورد مي تواند شما را بترساند، استرس تان را بالا ببرد و نگذارد كه از محدوده آرامش خود فراتر برويد و تلاش كردن را شروع كنيد.

4. دشواري در انجام كارها

يك پروژه را كه مورد علاقه تان هم بوده، انتخاب كرديد. برايش هيجان زيادي داشتيد و انقدر دوستش داشتيد كه حتي روز شماري مي كرديد تا شروعش كنيد. ولي حالا كه به سخت ترين قسمت هايش رسيده ايد، هيجان تان را از دست داده ايد و راه زيادي هم تا اتمام پروژه مانده… . در اين شرايط انگيزه خود را از دست مي‌دهيد. توصيه مي‌كنيم مدتي از مسائل و فشارهاي رواني فاصله بگيريد و به خود استراحت دهيد سپس با اراده بيشتري به سمت آن برگرديد.

راه هاي افزايش انگيزه | برنامه ريزي دقيق

براي بهتر اين كه مورد را متوجه شويد، با يك مثال توضيح ميدهيم. فرض كنيد قصد داريد صبح  روزهاي تعطيل به كوه برويد. بهتر است لباس ها و وسايل مورد نيازتان را  كنار رخت خوابتان بگذاريد تا وقتي كه بيدار مي شويد با آن ها روبه رو شويد.

مي توانيد براي رفتن به كوه با دوستانتان قرار بگذاريد تا راهي براي خراب كردن برنامه، نداشته باشيد. داشتن دوستان با انگيزه، مسئوليت پذير و هدفمند، مي تواند در حفظ انگيزه به شما كمك كند. جوري برنامه‌هاي خود را تنظيم كنيد كه نتوانيد از آن‌ها فرار كنيد.

راه هاي افزايش انگيزه | حفظ سلامتي

اين نكته را يادتان نگه داريد كه الويت شما، سلامتي تان است. وقتي خسته ايد، بي حوصله وكسل شده ايد و يا حتي پر انرژي هستيد به خودتان استراحت دهيد. ورزش كنيد و خوش بگذرانيد. اجازه ندهيد خستگي بر شما غلبه كند. مي توانيد به هواخوري و پياده روي ساده هم اكتفا كنيد. توجه به سلامتي، مي توانيد از ركود شما جلوگيري كند و انگيزه تان را افزايش دهد.

راه هاي افزايش انگيزه | افزايش اعتماد به نفس

هر وقت دچار كمبود اعتماد به نفس شديد و فكر كرديد كه نمي توانيد از پسش بر بياييد، فكر كنيد كه چرا به توانايي هايتان شك كرده ايد؟ وقتي افكار منفي شما احاطه كرده اند و امانتان را بريده اند، جلوي آينه بايستيد و از خودتان تعريف و تمجيد كنيد. مي توانيد از چند دوست صميمي كمك بگيريد تا توانايي هايتان را به شما يادآوري كنند. راه‌هاي زيادي براي افزايش اعتماد به نفس وجود دارند يكي از آن‌ها نوشتن ويژگي‌هاي مثبت به طور منظم است.

ميزان پيشرفتتان را اندازه گيري كنيد

سعي كنيد به صورت روزانه يا هفتگي ميزان تغييرات در پيشرفتتان را بررسي كنيد. مثلا اگر قصد داريد وزن تان را كم كنيد، به صورت هفتگي خودتان را وزن كنيد و سايزتان را اندازه كنيد. ديدن پيشرفت و تغييرات به وجود آمده، مي تواند انگيزه تان را بيشتر كند و شما را به وجد بياورد.

همچنين هر بار، خودتان را با نقطه شروع مقايسه كنيد و براي خود تكرار كنيد كه كجا بوديد و الان به كجا رسيده ايد. روي كاغذ ترس هايتان و نحوه مقابله با آن ها را بنويسيد و هربار كه دجار شك و بي حوصلگي يا ترس شديد با خودتان مرور كنيد كه باز هم مي توانيد از موانع عبور كنيد.

راه هاي افزايش انگيزه | از شكست نترسيد

به جاي اينكه شكست را به خودتان يادآوري كنيد و از آن بترسيد، سعي كنيد آن را به شكل يك تجربه ببينيد. به خودتان بگوييد كه نتيجه هر چه باشد، قرار است به من اطلاعات مفيدي درباره دلايل شكست و پيروزي ام بدهد و قرار است تجارب بيشتري كسب كنم.

هربار بعد از شكست، به نكات مثبتش فكر كنيد و سعي كنيد درس هايي كه از آن گرفته ايد را مرور كنيد. يادتان نرود كه شكست، مقدمه پيروزي است.

راه‌هاي افزايش انگيزه | تغيير اهداف

سعي كنيد هر از چندي، اهدافتان را بزرگتر كنيد. اهداف بزرگتر، انگيزه بيشتري برايتان ايجاد مي كنند و نيروي قوي را در شما به وجود مي آورد. ولي حواستان باشد اهدافي تخيلي و غير منطقي را تعيين نكنيد كه بعدا به سبب عدم موفقيت در آن‌ها دچار افسردگي و بي انگيزگي شويد.

راه‌هاي افزايش انگيزه | افزايش اطلاعات

اگر قصد داريد كاري را شروع كنيد اطلاعاتتان را در آن زمينه هر روز به روز رساني كنيد. راه‌هاي موفقيت در آن كار را جست و جو كنيد و سواد تان را بالا ببريد. با دانستن اطلاعات بيشتر، مي توانيد انگيزه را در خودتان بالاتر ببريد. همچنين براي افزايش انگيزه و اميد در خود مي‌توانيد از روانشناس كمك بگيريد و با طرح مشكلات خود راهكارهاي مناسب عملي دريافت كنيد. متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در اين زمينه اطلاعات مفيد و راهبري را در اختيارتان قرار مي‌دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي افزايش انگيزه مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: راه‌هاي افزايش انگيزه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: راه‌هاي افزايش انگيزه،
موضوع:
[ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۸:۲۸:۵۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی