كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

تربيت جنسي كودكان چه اهميتي دارد؟

كنجكاوي در مورد مسائل جنسي ممكن است از سنين بسيار كم آغاز شود اما نحوه برخورد و آموزش‌هايي كه از جانب والدين ارائه مي‌شود مي‌تواند تأثير بسياري در فرايند رشد جنسي فرزندان داشته باشد. براي مثال بسياري از والدين با صحبت نكردن و بي‌پاسخ گذاشتن سؤالات فرزندان آن‌ها را بيش‌ از پيش كنجكاو مي‌كنند. كنجكاوي بي‌اندازه در مورد مسائل جنسي مي‌تواند منجر به اين شود كه فرد فعاليت‌هاي جنسي را از سنين بسيار كم آغاز كند. و به نوعي دچار بلوغ زودرس شود. هم‌چنين پاسخ ندادن شما به سؤالات فرزندتان جست و جوي او را متوقف نمي‌كند. در نتيجه او در مسير اين كنجكاوي ممكن است با پاسخ‌هاي نامناسبي مواجه شود كه ديدگاه او را در مورد مسائل جنسي به طور كل تحت تأثير قرار دهد.

علاوه بر اين‌ها تربيت جنسي تنها مربوط پاسخگويي به سؤالات جنسي كودكان نيست بلكه آموزش‌هاي مراقبت از خود را نيز در بر مي‌گيرد.در صورتي كه كودك شما در اين زمينه آموزش نديده باشد هنگام مواجهه با افراد متجاوز نمي‌داند كه بايد چه اقدامي انجام دهد. تجربه تجاوز در دوران كودكي مي‌تواند پيامدهاي رواني بسيار آسيب‌زا و جبران‌ناپذيري را براي فرد به همراه داشته باشد. به همين دليل به عنوان والدين بسيار اهميت دارد كه در مورد اين مسئله هوشيار باشيد و آموزش‌هاي لازم را به كودكتان بدهيد.

نحوه پاسخگويي به سؤالات جنسي كودكان

براي اينكه بتوانيد به سؤالات جنسي كودكان  درست پاسخ دهيد موارد زير را در نظر بگيريد.

تربيت جنسي كودكان | مطالعه داشته باشيد

تربيت كودكان مسئله بسيار مهمي است كه از لحاظ علمي به طور جامعي به آن پرداخته مي شود. در دنياي امروز نمي‌توانيد بدون مطالعه و از روي تجارب خود انتظار تربيت صحيحي داشته باشيد به خصوص در مورد مسائل حساسي نظير مسائل جنسي حتماً اطلاعات خود را به روز كنيد و مطالعه داشته باشيد.

پاسخ‌هايي متناسب با سطح رشدي كودك به او بدهيد

لازم نيست  در مورد چيزهايي كه فرزندتان سؤال نپرسيده به او پاسخ بدهيد و يا او را غرق در اطلاعات كنيد! البته عكس اين قضيه هم صادق است كه برخي والدين كودكان خود را كوچك‌تر ازآنچه هستند تصور مي‌كنند و پاسخ‌هايي مي‌دهند كه بسيار مختصر است و اصلاً براي كودك قانع كننده نيست.

تربيت جنسي كودكان | صادق باشيد

سعي نكنيد سؤالات كودكان را با دروغ‌گويي يا پنهان كردن مسائل پاسخ دهيد. آن‌ها به سادگي متوجه اين مسئله مي‌شوند و اين كار شما باعث مي‌شود كه در آينده و در مورد مسائل مهم به شما اعتماد نكنند.

آموزش‌هاي لازم جهت تربيت جنسي كودكان

بخش مهمي از تربيت جنسي آموزش دادن به كودك در مورد نقاط حساس بدن و نحوه پيشگيري از سوءاستفاده هاي جنسي است. در ادامه به راهكارهايي در اين باره اشاره كرده ايم :

1- در مورد نقاط مختلف بدن با او صحبت كنيد

از همان سنين ابتدايي كودكي يعني از 3 سالگي مي‌توانيد در مورد اعضاي بدن با كودكتان صحبت كنيد و نام‌هاي مناسبي را براي قسمت‌هاي حساس بدن او در نظر بگيريد. استفاده از كلمات مناسب و جايگزين مي‌تواند شرم را كنار بگذارد و به شما و كودكتان اجازه دهد كه در مورد آن با يكديگر صحبت كنيد.

2- در مورد نقاط خصوصي بدن به كودك آموزش دهيد

نقاط خصوصي بدن را به كودك آموزش دهيد و به او بگوييد به اين دليل آن‌ها را خصوصي مي‌ناميد كه هيچ‌كس نبايد آن‌ها را ببيند. براي او توضيح دهيد كه شما تنها كسي هستيد كه مي‌تواند اين مناطق را ببيند اما هر فردي غير از شما نبايد اين كار را انجام دهد.

3- حد و مرزها را به كودك آموزش دهيد

به كودك خود ياد بدهيد كه هيچ‌كس نبايد نقاط خصوصي بدن او را لمس كند و او نيز نبايد اين كار را براي كسي انجام دهد. والدين معمولاً بخش دوم اين جمله را فراموش مي‌كنند و سوءاستفاده‌هاي جنسي نيز اتفاق از همين‌جا آغاز مي‌شود. يعني فرد ابتدا از كودك مي‌خواهد كه او را لمس كند.

4- به كودك بگوييد كه لازم نيست با هيچ‌كس رمز و رازي در مورد بدن خود داشته باشد

بسياري از مجرمان براي سوءاستفاده جنسي به كودك مي‌گويند كه اين  مسئله يك راز است و نبايد اين مسئله را با كسي در ميان بگذارد. حتي بسياري از افراد كودك را تهديد نيز مي‌كنند كه اين راز را فاش نكند. بدون آنكه كودك را بترسانيد براي او توضيح دهيد كه نبايد هيچ رازي در اين مورد بين او و هيچ‌كسي وجود داشته باشد.

5- به كودك ياد بدهيد كه چگونه خود را از شر شرايط آزاردهنده نجات دهد

آموزش مهارت جرات ورزي يا “نه” گفتن بايد از هميان سنين كودكي از طريق والدين به بچه‌ها ارائه شود. گاهي اوقات ناتواني در يك”نه” گفتن ساده فرد را در دام يك اتفاق بسيار بد مي‌اندازد. به كودكتان توضيح دهيد كه مي‌تواند با افرادي كه احساس راحتي با آن‌ها ندارد مخالفت كند. برخورد جرات مندانه به‌خصوص هنگام مواجهه با غريبه در پيشگيري از انواع سوءاستفاده‌هاي جنسي تأثير بسزايي دارد. كودك بايد بلد باشد كه در شرايط خطر با گريه و سر و صدا هنگامي كه افراد ديگري حضور دارند خود را از موقعيت خطرناك نجات دهد.

براي پاسخگويي بهتر به سؤالات كودكان مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت جنسي كودكان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: تربيت جنسي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت جنسي كودكان،
موضوع:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۹:۱۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی