كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

علائم استرس در مردان

علائم استرس و اضطراب در زنان و مردان شامل علائم جسماني، روانشناختي و رفتاري مي‌باشد. در ادامه به هريك از موارد ذكر شده كه توسط مردان بيشتر تجربه مي‌شود اشاره خواهيم كرد.

علائم جسماني

بيشتر مردان اين علائم جسماني را تجربه مي‌كنند كه شامل موارد زير مي‌باشد.

– سردرد

– درد قفسه سينه يا نواحي كمر و گردن

– يبوست

– اسهال

– تپش قلب

– تجربه مشكلات جنسي نظير اختلال نعوظ

علائم روانشناختي استرس در مردان

علائم روانشناختي كه مردان از خود نشان مي‌دهند معمولا با زنان متفاوت مي‌باشد، براي مثال آن‌ها تحت شرايط استرس‌زا دچار خشم بيشتري مي‌شوند و تحريك‌پذيري و بي‌قراري بيشتري دارند. از جمله ديگر علائم روانشناختي مي‌توان به اضطراب شديد، احساس افسردگي و بي‌ميلي جنسي اشاره كرد.

علائم رفتاري استرس در مردان

علائم رفتاري استرس، شامل رفتارهايي مي‌شود كه فرد خودآگاه يا ناخودآگاه در موقعيت‌هاي پرتنش از خود نشان مي‌دهد. از جمله رايج‌ترين اين علائم در بين مردان مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– پرخوري بيش از حد يا بي‌اشتهايي

– نشان دادن رفتارهاي وسواسي

– گوشه‌گيري از اجتماع و منزوي شدن

– كم خوابي يا پرخوابي

– انجام قماربازي بيمارگون

– سيگار كشيدن

– سوءمصرف الكل و مواد

نحوه تأثيرگذاري استرس در مردان و سلامت آن‌ها

قرار گرفتن تحت شرايط پرفشار و استرس‌زا با افزايش هورمون كورتيزول و تضعيف سيستم ايمني بدن همراه است. اين مسئله در مردان مي‌تواند به بيماري‌هاي مختلفي بيانجامد كه در ادامه به برخي از اين موارد اشاره خواهيم كرد.

اختلال عملكرد جنسي و ناتواني در نعوظ

استرس زياد مي‌تواند مردان را در هر رده سني دچار مشكلات نعوظ كند چراكه استرس، سيگنال‌هاي مغزي كه منجر به افزايش جريان خون در آلت مي‌شوند را تحت تأثير خود قرار مي‌دهند. در نتيجه با كاهش اين سيگنال‌ها فرد نمي‌تواند مانند سابق نعوظ را تجربه كند. علاوه بر اين استرس و اضطراب شديد در روند توليد تستوسترون نيز اختلال ايجاد مي‌كند كه اين امر به نوبه خود منجر به ايجاد انواع ناتواني‌هاي جنسي مي‌شود.

استرس در مردان و ايجاد ناباروري

تأثيرات استرس مزمن بر سطح تستوسترون باعث كاهش حجم اسپرم و كيفيت آن مي‌شود در نتيجه توان باروري مردان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. همچنين درمواردي منجر به ناباروري آن‌ها نيز مي‌شود.

بيماري‌هاي قلبي و عروقي

استرس زياد با افزايش فشار خون و كلسترول همراه مي‌باشد. اين دو عامل از عوامل اصلي مؤثر در بيماري‌هاي قلبي محسوب مي‌شوند. در نتيجه استرس، مردان را به انواع بيماري‌ قلبي دچار مي‌كند. تجربه دوره‌هاي مختلف استرس مي‌تواند منجر به التهاب عروق كرونري شود كه اين امر خطر حمله قلبي را افزايش مي‌دهد.

دچار شدن به دردهاي مزمن

استرس مي‌تواند حساسيت افراد به درد را افزايش دهد. در حقيقت آستانه تحمل درد فرد كاهش مي‌يابد. اين مسئله باعث ايجاد احساس تنش در عضلات مي‌شود. به همين خاطر مرداني كه تحت فشار عصبي هستند نسبت به سايرين بيشتر درد ناحيه گردن، شانه‌ها و كمر را گزارش مي‌دهند. استرس همچنين يكي از شناخته شده ترين دلايل شروع شدن دوره‌هاي انواع سردرد از جمله ميگرن محسوب مي‌شود.

روش‌هاي كاهش استرس در مردان

با مديريت استرس و شرايطي كه در آن قرار داريد، مي‌توانيد به كاهش علائم ناخوشايند در خود كمك كنيد و از بروز انواع بيماري‌هاي مرتبط با استرس پيشگيري كنيد. در ادامه به برخي راهكارها در اين زمينه اشاره خواهيم داشت.

پيدا كردن يك حامي

شما مجبور نيستيد بار تمام مشكلات را به تنهايي به دوش بكشيد. اين عقيده در بسياري از مردان ديده مي‌شود. در واقع آن‌ها فكر مي‌كنند كمك گرفتن از ديگران نوعي ضعف محسوب مي‌شود، در نتيجه همه چيز را خود به تنهايي حل و فصل مي‌كنند. در حالي كه همه انسان‌ها در شرايط سخت نيازمند همراهي و كمك دارند و هيچكس به تنهايي قادر به حل همه مسائل زندگي نمي‌باشد.

در نتيجه كسي را پيدا كنيد كه بتوانيد در مورد مشكلات خود با او صحبت كنيد. صحبت كردن به تنهايي تا حد بسيار زيادي باعث كاهش فشار رواني شما مي‌شود. اگر احساس مي‌كنيد كه از خانواده و دوستانتان كسي را نداريد كه بتوانيد آزادانه با او صحبت كنيد، كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌تواند گزينه خوبي براي شما باشد.

فعال ماندن از راه‌هاي كاهش استرس در مردان

فعال‌سازي رفتاري اولين قدم براي پيشگيري از افسردگي محسوب مي‌شود. براي آنكه استرس‌ها شما را از پا در نياورند و منجر به افسردگي شما نشوند، با وجود تمام سختي‌ها تلاش كنيد از فعاليت‌هاي خود دست نكشيد. مي‌توانيد زمان‌هايي را براي پياده‌روي در روز اختصاص دهيد.

همچنين فعاليت‌هايي نظير دوچرخه سواري يا رفتن به باشگاه ورزشي مي‌توانند بسيار به شما كمك كنند. در كل انجام فعاليت‌هاي ورزشي به كاهش استرس كمك مي‌كند. در بين فعاليت‌هاي ورزشي انجام يوگا در افزايش آرامش بسيار اثرگذار است.

زمان‌هايي را براي فعاليت‌هاي مورد علاقه تان اختصاص دهيد

بسياري از مردان در همه‌ اوقات، خود را به انجام فعاليت‌هاي شغلي اختصاص مي‌دهند. كار كردن و تحت فشارهاي مالي بسيار بودن، به مرور مي‌تواند شما را فرسوده كند و منجر به تجربه استرس مزمن شود. در نتيجه تلاش كنيد كه در روز اوقاتي را به فعاليت‌هاي مورد علاقه خود اختصاص دهيد و با برنامه‌ريزي درست به سلامت جسم و روانتان كمك كنيد.

سؤالات متداول

– همسرم بسيار مضطرب است. آيا روشي براي اندازه‌گيري سطح استرس در مردان وجود دارد؟

بله پرسشنامه‌هاي روانشناسي بسياري در اين زمينه وجود دارد. با اين حال براي اندازه‌گيري دقيق‌تر روانشناسان و روان پزشكان در كنار پرسشنامه از مصاحبه باليني نيز استفاده مي‌كنند. به همين دليل لازم است كه براي اندازه‌گيري و كاهش استرس همسر خود به يك روانشناس مراجعه كنيد. اگر سطح استرس او بسيار بالا باشد ممكن است روان شناس همسر شما را به روان پزشك ارجاع دهد تا در كنار روان‌درماني مصرف داروهاي آرام بخش را نيز آغاز كند.

– شوهرم تحت فشار كار زيادي قرار دارد و ديگر نسبت به من هم بي‌ميل شده است. بايد چه كار كنم؟

همان طور كه در متن گفته شد استرس تا حد زيادي بر ميل و عملكرد جنسي مردان مؤثر است. درنتيجه در قدم اول تلاش كنيد كه او را درك كنيد و اين مسئله را به پاي دوست نداشتن و يا مسائل ديگر نگذاريد. در قدم بعدي لازم است كه به همسر خود كمك كنيد تا بتواند شرايط را بهتر مديريت كند. براي اين امر كمك گرفتن از يك مشاور روانشناس و مطالعه كتاب‌هاي خودياري در زمينه مديريت استرس مي‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد. در اين زمينه مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه استرس در مردان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: استرس در مردان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استرس در مردان،
موضوع:
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۷:۲۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی