كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

خشكي واژن

يكي از مشكلاتي كه ممكن است بيشتر بانوان به آن مبتلا شوند خشكي واژن است كه تا حدودي رابطه جنسي آن‌ها را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود به فكر درمان خشكي واژن بيوفتند. باور غلطي كه درباره اين بيماري وجود دارد اين‌ است كه به يائسگي بستگي دارد و در اين زمان است كه اين مشكل به وجود مي‌آيد. اين اتفاق ممكن است در همه بانوان حتي با سن پايين نيز پيش بيايد و باعث التهاب و نازك شدن ديواره‌هاي واژن شود.

علت خشكي واژن

كاهش هورمون استروژن

اولين و اصلي‌ترين علت خشكي در ناحيه واژن، هورمون زنانه‌اي به نام استروژن است كه باعث ترشحات و حفظ سلامت واژن مي‌شود. اين ترشحات باعث از بين رفتن احتمال به وجود آمدن عفونت در مجراي ادراري و واژن مي‌شود. بر اثر از بين رفتن هورمون استروژن، واژن نازك مي‌شود و حالت كشساني‌اش از بين مي‌رود كه در نهايت شكننده مي‌شود. در اين موقعيت احتمال بروز عفونت در مجراي ادراري و وژن بالا مي‌رود. عواملي باعث از بين رفتن استروژن مي‌شوند كه مي توان به شيردهي و زايمان، يائسگي، اختلال در سيستم ايمني بدن و… اشاره كرد.

سندرم شوگرن از علل خشكي واژن

اين سندرم نوعي بيماري خودايمني است كه به بافت‌هاي سالم حمله مي‌كند و آن‌ها را از بين مي‌برد و عملكرد‌شان را مختل مي‌كند. در نتيجه عملكرد اين بيماري خودايمني برخي از اعضاي بدن مثل دهان، چشم‌ها و واژن دچار خشكي مي‌شوند.

شست‌شوي واژن

شست‌وشوي واژن با مواد شوينده‌اي كه PH آن را از حد طبيعي خارج كند و تعادل را در ناحيه واژن از بين ببرند مي‌تواند باعث التهاب، عفونت و در نهايت خشكي واژن بشوند. 

مصرف نوعي از داروها از علل خشكي واژن

برخي از داروهايي كه توسط بانوان براي سرماخوردگي، افسردگي و آلرژي استفاده مي‌كنند ممكن است حاوي دكونژستانت‌ها يا همان ضد احتقان‌ها باشند كه رطوبت را از برخي غشاهاي مخاطي بدن مي‌گيرند و باعث خشكي‌شان مي‌شوند. واژن هم يكي از اين نواحي است.

به كار بردن ابزارهاي پيشگيري از بارداري

كاندوم يكي از وسايلي است كه اكثر افراد براي پيشگيري از بارداري از آن استفاده مي‌كنند اما ممكن است اين ابزار پيشگيري براي بعضي از افراد عوارضي را به دنبال داشته باشد. بعضي از بانوان به لاتكس و مواد اسپرم كش موجود در كاندوم آلرژي دارند كه اين آلرژي مي‌تواند باعث خشكي واژن و آزرده شدن شخص بشود.

عوامل رواني

روان و جسم انسان با يكديگر ارتباط دارند و اگر بهداشت بخش رواني به خطر بيوفتد بهداشت جسمي هم آسيب مي‌بيند. عواملي مثل اضطراب، افسردگي، استرس، نداشتن آرامش و به خاطر داشتن اتفاقات جنسي ناخوشايند مانند تجاوز، مشكلات زناشويي، وجود خشونت جنسي در رابطه مي‌تواند باعث خشكي واژن بشود.

علائم خشكي واژن

جهت درمان خشكي واژن لازم است ابتدا تشخيص با استفاده از علائم صورت بگيرد. برخي از مهم‌ترين علائم خشكي واژن شامل موارد زير مي‌شود:

علائم اوليه 

_ احساس سوزش و خارش در واژن 

_ وجود درد در واژن كه عملكرد نشستن را مختل كند 

_ وجود درد در طول رابطه جنسي و خونريزي كم به دنبال آن

_ نداشتن رضايت جنسي به علت ناتواني و ايجاد مشكل در رسيدن به ارگاسم

_ روشن شدگي و رنگ پريدگي بافت نازك واژن

_ به وجود آمدن بيماري در دستگاه ادراري مانند عفونت‌هاي ادراري مكرر، تكرر ادرار يا احساس كاذب براي نياز به تخليه ادرار

علائم ثانويه خشكي واژن

_ تعريق در نيمه‌شب كه باعث بي‌قراري شود

_ خستگي بيش از حد در طول روز

_ اختلال در بخش حافظه

_ اختلال در خواب

_ تغييرات رفتار و خلق و خو

پيشگيري از ابتلا به خشكي واژن

درمان خشكي واژن | شست‌وشوي مناسب

يك برنامه شست‌وشوي مناسب داشته باشيد. سعي كنيد در طول روز حداقل دوبار واژن خود را با آب تميز و ولرم بشوييد. هرروز از مواد شوينده استفاده نكنيد. در هفته دو الي سه بار از مواد شوينده مناسب واژن كه PH آن را كنترل مي‌كند استفاده كنيد.

نوشيدن آب از راه‌هاي پيشگيري از خشكي واژن

سعي كنيد كه بدن خود را هيدراته كنيد تا از خشكي بدن و همينطور ناحيه‌هاي مخاطي مانند واژن جلوگيري شود. براي اين كار بهتر است در طول روز به ميزان لازم آب بنوشيد كه حداقل آن 8 ليوان است.

درمان خشكي واژن | ورزش

ورزش بر همه ناحيه‌هاي بدن تاثير مثبتي دارد، تاثير آن بر اندام تناسلي و واژن را هم نمي‌توان ناديده گرفت اما ورزش‌هايي كه باعث به وجود آمدن آرامش مي‌شوند مانند يوگا، شنا، پياده‌روي و غيره مي‌توانند تاثيرات بيشتري براي پيشگيري از اين بيماري كه تا حدودي علت رواني هم دارد داشته باشند.

درمان خشكي واژن | رژيم غذايي سالم

دست از خوردن فست فود بكشيد و چربي‌هاي سالم را جايگزين روغن‌هاي ديگر كنيد. رژيم‌غذايي مناسب يكي از مهم‌ترين مواردي است كه بر سلامت اندام‌ جنسي و واژن شما تاثير مي‌گذارد. سعي كنيد از موادغذايي داراي سويا استفاده كنيد.

ترك سيگار

دخانيات يكي از عواملي است كه اين مشكل را تشديد مي‌كند. پس بهتر است اگر شما سيگار يا دخانيات ديگري استفاده مي‌كنيد براي بهبود خود آن‌را كنار بگذاريد.

پرهيز از استفاده بعضي‌چيزها

_ از سركه، ماست و مواد مايع شوينده استفاده نكنيد.

_ صابون‌هاي ضدباكتري و معطر را فراموش كنيد.

_ دوري كردن از روغن حمام و كف صابون

_ دستمال توالت شوينده و رنگ‌دار تهيه نكنيد.

زمان مراجعه به پزشك براي درمان خشكي واژن

خشكي واژن مشكلي است كه ممكن است در افراد زيادي به وجود بيايد اما در موارد كمي ممكن است اين خشكي باعث بروز درد بسيار شود كه شخص را آزرده كند. اگر اين دردها تا چند روز ادامه پيدا كرد و در طول مقاربت غير قابل تحمل شد لازم است كه به پزشك مراجعه كنيد. اگر خشكي واژن در حالت حاد آن بدون درمان باقي بماند ممكن است باعث ايجاد ترك‌خوردگي يا زخم بر واژن شود. در صورت بروز خونريزي واژينال به سرعت به متخصص مراجعه كنيد تا بررسي‌هاي لازم را انجام دهد.

روش تشخيص خشكي واژن

معاينه باليني جهت درمان خشكي واژن

در اين روش پزشك ناحيه لگن، واژن، دستگاه تناسلي و دهانه رحم را مورد بررسي و معاينه قرار مي‌دهد و خشكي واژن را تا حدودي تشخيص مي‌دهد.

آزمايش پاپ اسمير

در اين روش نمونه‌هايي از سلول ديواره و دهانه رحم برداشته مي‌شود و در زير ميكروسكوپ به بررسي آن مي‌پردازند. اين امكان وجود دارد كه از ترشحات واژن براي بررسي عفونت و خشكي واژن برداشته شود.

آزمايش هورموني

در اين آزمايش ميزان هورمون‌ها بررسي مي‌شود كه براي تشخيص وجود خشكي واژن ميزان استروژن را بررسي مي‌كنند. اگر از يك حدودي پايين‌تر باشد، شخص مبتلا به اين مشكل است.

آزمايشات ادراري

اگر علائم عفونت تا حدودي در شخص ديده شود ممكن است كه اين عامل باعث به وجود آمدن خشكي واژن شده باشد كه با آزمايش ادراري به آن پي مي‌برند و در نهايت براي درمان خشكي واژن اقدام مي‌شود.

درمان خشكي واژن

استفاده از مواد مرطوب كننده و لغزنده

موادي مرطوب و لغزنده وجود دارند كه درصورت وجود خشكي واژن مي‌توانند به شما كمك كنند. مي‌توانيد طرز استفاده از اين مواد را از داروخانه‌اي كه آن‌ را تهيه مي‌كنيد بپرسيد اما قبل از تهيه اين مواد بهتر است كه با پزشك مشورت كند.

درمان خشكي واژن | توجه به رابطه جنسي

شما مي‌توانيد با داشتن برنامه‌اي مناسب براي داشتن رابطه جنسي با همسرتان خشكي واژن را تا حدودي كاهش دهيد اما در اين نكته توجه كنيد كه تغييراتي انجام دهيد تا براي شما بروز درد و خونريزي اتفاق نيوفتد. همچنين مشاوره جنسي مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كننده باشد.

درمان خشكي واژن | توجه به لباس زير

از لباس‌هايي كه از مواد مصنوعي ساخته‌شده‌اند استفاده نكنيد به اين دليل كه مي‌توانند شما را دچار عفونت، سوزش و عرق سوزي كنند كه در نتيجه خشكي را تشديد مي‌كند و ممكن است باعث ايجاد عفونت شود. بهترين نوع لباس براي اين مشكل لباسي است كه از نخ پنبه‌اي درست شده باشد.

درمان خشكي واژن | استروژن درماني

اگر علت خشكي واژن كمبود استروژن باشد از روش استفاده موضعي از استروژن در واژن بهره مي‌برند. استروژن واژينال به اشكال مختلفي مانند كرم، حلقه و قرص استفاده مي‌گردد.

درمان خشكي واژن | مصرف اسپميفين

دارويي مشابه به استروژن است كه همان تاثير را بر بافت واژن دارد كه مصرف آن به صورت قرص است و براي افرادي كه تمايل به مصرف استروژن ندارند تجويز مي‌شود.

سوالات متداول

من چند وقته خشكي در ناحيه واژن خود دارم دكتر برام ژل واژينال استروژن داده خوبه؟ من اگه به بارداري مشكوك باشم ميتونم بازم اين ژل و مصرف كنم؟

اگر دليل خشكي واژن كمبود استروژن باشد ژل واژينال استروژن مي‌تواند به بهبود آن كمك كند اما در صورتي كه مشكوك به بارداري هستيد استفاده از آن را متوقف كنيد به دليل اين كه در زمان بارداري نبايد از هيچ‌كدام از اين‌ موارد استفاده كرد.

كرم واژينال براي عفونت مضر نيست؟

كرم واژينال هيچ ضرري براي واژن ندارد و تاثير منفي بر عفونت واژن نمي‌گذارد. براي اطلاعات بيشتر در رابطه با مشكلات جنسي و منشأ رواني بروز آن‌ها پيشنهاد مي‌كنيم از مشاوره جنسي نيز بهره ببريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان خشكي واژن مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: درمان خشكي واژن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان خشكي واژن،
موضوع:
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۳:۴۲ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی