كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ترس از آمپول زدن و علائم آن

ترس از آمپول زدن مي‌تواند باعث شود كه شما از هر موقعيت پزشكي كه در آن امكان تزريق وجود دارد پرهيز كنيد. هرچقدر اجتناب و پرهيزهاي شما بيشتر مي‌شود هنگام مواجهه با اين موقعيت‌ها ترس و اضطراب بيشتري را تجربه خواهيد كرد. اكثر افراد مبتلا به ترس از آمپول زدن يا همان تريپانوفوبيا وقتي به اين موقعيت فكر مي‌كنند دچار افزايش ضربان قلب و فشار خون مي‌شوند. اما هنگامي كه واقعاً در آن موقعيت قرار مي‌گيرند افت فشار خون ناگهاني را تجربه مي‌كنند، دچار سرگيجه مي‌شوند و حتي ممكن است حالاتي نظير ضعف شديد و غش را تجربه كنند. براي آگاهي بيشتر در زمينه فوبيا و ترس كليك كنيد.

علل دچار شدن به ترس از آمپول زدن

متخصصان هنوز نتوانسته‌اند علت دقيقي براي ترس از آمپول زدن پيدا كنند. با اين حال تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين مشكل مي‌تواند تا حد زيادي ارثي باشد. در واقع 80 درصد كساني كه ترس از آمپول را گزارش مي‌كنند اغلب در اقوام درجه يك خود افرادي مبتلا به فوبياهاي مشابه دارند. البته تأثير وراثت همواره در تعامل با عوامل محيطي عمل مي‌كند. از جمله عوامل خطر محيطي مي‌توان به داشتن تجربه ناخوشايند از آمپول زدن در دوران كودكي اشاره كرد.

برخي روانشناسان تكاملي معتقدند كه اين ترس ريشه در تكامل انسان دارد. به اين صورت كه جراحت براي اجداد ما امري بسيار خطرناك تلقي مي‌شده چرا كه خونريزي و عفونت‌هاي ناشي از آن اغلب به مرگ مي‌انجاميد. اما با گذشت زمان و ساخت آنتي بيوتيك‌ها توسط بشر اين خطر از بين رفته است. به اين ترتيب ترس از جراحت امروزه كاركرد خود را از دست داده و به يك ترس غير منطقي و افراطي تبديل شده است.

ضرورت درمان ترس از آمپول

ترس از آمپول زدن نوعي از انواع ترس‌هاي خاص و فوبيا است كه منجر به تغييراتي در رفتار فرد مي‌شود كه مي‌تواند خطراتي را به همراه داشته باشد. براي مثال اگر شما دچار اين ترس باشيد احتمالاً از مراجعه به پزشكان و دندان پزشكان خودداري مي‌كنيد. اين امر زماني كه شما جدا به خدمات پزشكي نياز داريد، مي‌تواند منجر به تشديد و وخامت اوضاع شود. براي اطلاع بيشتر از اختلال فوبياي خاص كليك كنيد.

درست است كه ترس از آمپول زدن موضوعي خاص و جزئي محسوب مي‌شود اما اضطراب ناشي از آن مي‌تواند به هرگونه موقعيت مربوط سرايت كرده و باعث شود كه فرد حتي از انجام معاينات روزمره نيز خودداري كند. در نتيجه اگر ترس از آمپول در شما شدت زيادي پيدا كرده و منجر به اجتناب‌هاي رفتاري گوناگوني مي‌شود لازم است كه هرچه زودتر براي درمان آن به يك روانشناس مراجعه كنيد.

درمان‌هاي روان شناختي و پزشكي براي ترس از آمپول زدن

ترس از آمپول يا تريپانوفوبيا از جمله اختلالات اضطرابي است كه به درمان‌هاي روان شناختي خوب جواب مي‌دهد. از جمله مؤثرترين روش‌هاي روان درماني براي اين مشكل مي‌توان به رويكرد شناختي-رفتاري اشاره كرد. در اين درمان با استفاده از تكنيك‌هايي نظير حساسيت‌زدايي تدريجي به مرور مي‌آموزيد كه چگونه تحمل خود را در موقعيت‌هاي اضطراب‌آور افزايش دهيد.

در حساسيت‌زدايي تدريجي درمانگر متناسب با ميزان ترس شما موقعيت‌هايي را طراحي مي‌كند تا بتوانيد با سوزن و آمپول مواجه شويد. اگر ترس شما بسيار شديد باشد ممكن است كه در جلسات اول تنها با تصاويري از سوزن و آمپول مواجه شويد و در كنار آن روش‌هاي آرام‌سازي خود را نيز ياد بگيريد. حساسيت‌زدايي تا جايي پيش مي‌رود كه بتوانيد بدون تجربه اضطراب تزريق داشته باشيد و ديگر از موقعيت‌هاي مربوط به آن اجتناب نكنيد.

اگر ترس از آمپول زدن براي مدت زيادي درمان نشده باقي بماند و منجر به بروز اضطراب‌هاي جانبي ديگري بشود، مي‌تواند عملكرد روزانه شما را تحت تأثير قرار دهد. در اين شرايط اگر كنترل ترس و اضطراب برايتان بسيار دشوار باشد ممكن است روانشناس شما را به يك روان پزشك ارجاع دهد تا بتوانيد از داروهاي ضد اضطراب به عنوان مكمل درمان استفاده كنيد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كننده باشد.

سؤالات متداول

– آيا براي درمان ترس از آمپول لازم است دارو مصرف كنيم؟

معمولاً ترس از آمپول به درمان‌هاي روان شناختي خوب جواب مي‌دهد و نيازي به دارو درماني وجود ندارد. مگر اينكه اين ترس بسيار گسترش پيدا كرده باشد و منجر به تجربه اضطراب‌هاي شديد در موقعيت‌هاي ديگر نيز بشود. در اين زمان مصرف داروهاي روان پزشكي نظير آرام بخش‌ها مي‌توانند مفيد باشند و روند درمان را تسريع ببخشند.

– براي درمان ترس از آمپول به چه متخصصي مراجعه كنيم؟

روان شناسان باليني با استفاده از تكنيك‌هاي مختلف مي‌توانند به شما كمك كنند تا بتوانيد از اين مشكل عبور كنيد. در صورتي كه نياز به مداخلات پزشكي وجود داشته باشد روان شناس شما را به يك روان پزشك ارجاع خواهد داد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انواع فوبيا و ترس‌ها مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترس از آمپول زدن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از آمپول زدن،
موضوع:
[ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۴:۱۶ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی