كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

موارد مصرف و مكانيسم اثر قرص اگزازپام

قرص اگزازپام از جمله داروهاي روان پزشكي است كه معمولاً در درمان اختلالات اضطرابي نظير اختلال اضطراب فراگير و همچنين علائم حاد ناشي از ترك الكل استفاده مي‌شود. اين دارو كه از خانواده بنزودياپين‌هاست با اثر گذاري بر مغز و سيستم عصبي مركزي منجر به ايجاد حالات آرامش و ضد تشنج مي‌شود. قرص اگزازپام اثرات آرام بخش خود را از طريق افزايش اثربخشي انتقال دهنده عصبي گابا اعمال مي‌كند و به اين ترتيب منجر به فروكش علائم اضطرابي مي‌شود. براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

 

عوارض جانبي مصرف قرص اگزازپام

مانند هر داوري ديگر قرص اگزازپام نيز مي‌تواند با برخي عوارض جانبي همراه باشد. از جمله رايج‌ترين عوارض جانبي اين دارو مي‌توان به سرگيجه، سر درد، تاري ديد و خواب آلودگي اشاره كرد. در صورت مشاهده تداوم يا بدتر شدن هريك از علائم گفته شده حتماً اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد. پزشك در صورتي دستور به ادامه مصرف دارو خواهد داد كه عوارض جانبي از مزاياي مصرف كم‌تر باشند.

توجه داشته باشيد كه همه افرادي كه قرص اگزازپام مصرف مي‌كنند لزوماً عوارض جانبي را تجربه نمي‌كنند. در واقع اين عوارض در برخي افراد اصلاً ديده نمي‌شود و در صورت مشاهده نيز بسيار ناچيز هستند.

عوارض جانبي نادر مصرف قرص اگزازپام

ممكن است بعضي افراد پس از مصرف اين دارو دچار علائم جدي شوند كه احتمال بروز آن‌ها بسيار نادر است. با اين حال در صورت مشاهده هر يك از موارد زير فوراً با پزشك خود تماس بگيريد و در مورد آن‌ها به او گزارش دهيد.

– تجربه تغييرات ذهني و خلقي

– مشكلات حركتي

– پيدايش ناتواني‌هايي در گفتار

– كاهش يا افزايش قابل توجه در ميزان ميل جنسي

– تجربه مشكلات ادراري

– لرزش

– مشكلات خواب

عوارض جانبي ديگري نيز وجود دارند كه شيوع آن‌ها از موارد گفته شده در بالا نيز بسيار كم‌تر است و درصد بسيار كمي از مصرف كنندگان قرص اگزازپام ممكن است آن‌ها را تجربه كنند. با اين حال بروز آن‌ها را بايد بسيار جدي گرفت. درنتيجه در صورت مشاهده هر يك از آن‌ها فوراً با پزشك خود تماس بگيريد. از جمله اين عوارض بايد به موارد زير اشاره كرد.

– غش

– دردهاي شكمي و مشكلات معده

– حالت تهوع مداوم

– استفراغ

– خستگي مفرط

– زرد شدن رنگ پوست يا چشم

– تيره شدن رنگ ادرار

– گلو درد مداوم يا تب

موارد احتياط مصرف قرص اگزازپام

موارد زير از جمله موارد احتياطي در مورد مصرف قرص اگزازپام هستند كه هنگام تصميم به مصرف حتماً بايد آن‌ها را در نظر بگيريد.

– در صورتي كه تجربه حساسيت به داروهاي ضد اضطرابي خصوصاً از خانواده بنزودياپين‌ها نظير ديازپام را داريد حتماً آن را به پزشك اطلاع دهيد.

– قبل از مصرف اين دارو در مورد تاريخچه مشكلات پزشكي خود اطلاعات كافي را در اختيار پزشك قرار دهيد. از جمله بيماري‌هايي كه سابقه دچار بودن به آن‌ها مي‌تواند مصرف قرص اگزازپام را تحت تأثير قرار دهد مي‌توان به بيماري‌هاي كبدي، كليوي، مشكلات ريوي-تنفسي و سابقه سوءمصرف الكل يا مواد اشاره كرد.

– اين دارو مي‌تواند منجر به احساس خواب آلودگي و تاري ديد شود. به همين خاطر از مصرف هم زمان الكل و هر گونه دارويي كه اين اثرات را تشديد مي‌كند همزمان با قرص اگزازپام خودداري كنيد.

– به دليل خواب‌آور بودن اگزازپام پس از مصرف آن از رانندگي و هرگونه فعاليت مهمي كه نياز به هوشياري و ديد كافي دارد خودداري كنيد.

تداخلات دارويي

مصرف برخي داروها همزمان با قرص اگزازپام مي‌تواند فعل و انفعالات آن را تغيير داده و در نتيجه منجر به تغيير عملكرد آن بشود. از جمله داروهايي كه مصرف هم زمان آن‌ها با اگزازپام تداخل ايجاد مي‌كند مي‌توان به كلوزاپين، ديگوكسين، سديم اكسيبات و اورليستات اشاره كرد.

همچنين مصرف قرص اگزازپام با ساير داروهايي كه عوارض جانبي مشابه نظير خواب آلودگي دارند با تشديد اين عوارض مي‌تواند منجر به بروز مشكلات مضاعف شده و به همين خاطر بايد از استفاده از آن‌ها خودداري كنيد. براي مثال ساير داروهاي ضد اضطرابي، انواع آرام بخش‌ها، آنتي هيستامين‌ها و مسكن‌ها از جمله داروهايي هستند كه نبايد همزمان با قرص اگزازپام مصرف شود.

مصرف بيش از حد اگزازپام

مصرف بيش از حد قرص اگزازپام مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و منجر به اوردوز شود. از جمله علائمي كه در مورد اوردوز هشدار مي‌دهند مي‌توان به خواب آلودگي بسيار شديد، كاهش يافتن رفلكس‌هاي بدن، كاهش يافتن سرعت تنفس، غش و ضعف هوشياري اشاره كرد. در صورت بي‌توجهي به اين علائم، اوردوز با اگزازپام مي‌تواند حتي به مرگ فرد بيانجامد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي در صورتي كه نياز به مشاوره داشته باشيد مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كند.

 

سؤالات متداول

– در صورتي كه يك وعده مصرف قرص اگزازپام را فراموش كرديم بايد چه كار كنيم؟

اگر مصرف يك دوز را در ساعت مقرر فراموش كرديد به محض يادآوري آن را مصرف كنيد. اما اگر ساعت مصرف دوز بعدي نزديك شده‌ايد از مصرف دوز قبلي خودداري كرده و در واقع تعداد قرص را دو برابر نكنيد.

– آيا مصرف سيگار مي‌تواند تداخلي با تأثيرات اگزازپام داشته باشد؟

بله. مصرف دخانيات از طريق آنزيم‌هاي كبدي مي‌تواند اثر قرص اگزازپام را كاهش دهد. در نتيجه اگر سيگار مصرف مي‌كنيد اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد چرا كه اين مسئله مي‌تواند در تصميم‌گيري او براي تعيين دوز اثر گذار باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي ضد اضطراب مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: قرص اگزازپام

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص اگزازپام،
موضوع:
[ ۲ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۴۵:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی