كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

طلاق عاطفي چيست؟

طلاق عاطفي نوعي جدايي غير رسمي و نانوشته است كه ميان زوجين در زندگي مشترك اتفاق مي‌افتد. در اين شرايط زن و مرد ديگر دلبستگي عاطفي به يكديگر ندارند و تنها به دلايلي نظير پيامدهاي اخلاقي و اجتماعي طلاق به زندگي با يكديگر ادامه مي‌دهند. در اين شرايط هيچ گونه صميميت و ابراز علاقه‌اي وجود ندارد و حتي افراد بحث و مشاجره‌اي هم با يكديگر نمي‌كنند. طلاق توافقي نيز اغلب به دنبال طلاق عاطفي رخ مي‌دهد كه در آن زن و شوهر توافق مي‌كنند به صورت رسمي از يكديگر جدا شوند. براي شناخت بيشتر در زمينه طلاق توافقي كليك كنيد.

 

طلاق عاطفي چه زماني اتفاق مي‌افتد؟

اين مسئله بسيار حائز اهميت است كه بتوانيد تعارضات و مشكلات زندگي مشترك خود را به موقع حل و فصل كنيد. گاهي اوقات اختلافات كوچكي كه از نظر شما چندان مهم به نظر نمي‌آيند در طول زمان روي هم انباشته شده و بحراني جدي را مي‌سازند چرا كه هر مشكلي كه در زندگي تجربه مي‌كنيد بار هيجاني مربوط به خود را دارد. اجتناب از حل به موقع اين مشكلات موجب سركوب هيجانات مربوطه مي‌شود. اين مسئله به مرور زمان فشار مضاعفي را به سطح روان وارد مي‌كند. به همين خاطر ممكن است از يك زماني به بعد نتوانيد به وضعيت موجود ادامه دهيد و به طور كل تعلق خاطرتان را به رابطه از دست بدهيد.

به طور كل مي‌توان گفت طلاق عاطفي اغلب در زوجيني اتفاق مي‌افتد كه يك يا هردوي آن‌ها تلاشي براي رفع مشكلات كوچك و بزرگ رابطه نمي‌كنند و تنها از طريق كناره گيري همه چيز را به گذر زمان واگذار مي‌نمايد. در حالي كه اگر افراد از مهارت‌هاي ارتباطي كلامي مناسبي برخوردار باشند مي‌توانند به طور مسالمت‌آميز و به دور از تنش اختلافاتشان را با يكديگر در ميان بگذارند و به حل مسائل بپردازند.

عوامل مؤثر در طلاق عاطفي

پژوهشگران حوزه زوج و خانواده به بررسي عوامل مختلفي پرداخته‌اند كه مي‌توانند در بروز طلاق عاطفي ميان زوجين مؤثر باشند. ما در ادامه به سه نظريه مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

1- هوش معنوي

يكي از متغيرهايي كه در بررسي عوامل فردي مؤثر در طلاق عاطفي مورد بررسي قرار گرفته هوش معنوي است. جالب است بدانيد كه تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه در زندگي خود انسان‌هاي معنوي‌تري هستند و يا نگرش‌هاي مذهبي محكم‌تري دارند كم‌تر طلاق عاطفي را گزارش مي‌دهند. در واقع پژوهشگران معتقدند كه حضور معنويت در زندگي افراد مي‌تواند به عنوان نوعي عامل محافظت كننده در نظر گرفته شود كه مي‌تواند احتمال فاصله‌گيري هيجاني زوجين از يكديگر را كاهش دهد.

2- نظريه عوامل شناختي

در نظريه‌هاي شناختي افكار و برداشت‌هاي ما از واقعيت به عنوان زيربناي اصلي تمام احساسات و اعمال ما در نظر گرفته مي‌شوند. طبق اين نظريه افرادي كه دچار تحريف‌هاي شناختي بيشتري هستند و نمي‌توانند برداشت مناسبي از حقيقت‌هاي موجود در رابطه داشته باشند بيش از ديگران در معرض طلاق عاطفي قرار مي‌گيرند.

اين افراد معمولاً سبك‌هاي مقابله‌اي نادرستي براي حل مسائل خود برمي‌گزينند كه منجر به فاصله‌گيري عاطفي هرچه بيشتر مي‌شود. براي مثال برخي از افراد هرگونه بحث و گفت‌وگو در مورد اختلافات و تعارض‌ها را نوعي تنش جدي برداشت مي‌كنند. اين برداشت باعث مي‌شود كه شديداً از قرار گرفتن در موقعيت‌هاي تعارض زناشويي دچار اضطراب شوند و در نتيجه براي پيشگيري از تنش‌ها از هرگونه بحثي خودداري كنند و نوعي سبك مقابله‌اي سرشار از اجتناب را در پيش بگيرند. از جمله ويژگي‌هاي افراد با اين سبك مقابله‌اي مي‌توان به سكوت‌هاي افراطي در مقابل نارضايتي‌هاي همسر، نشان دادن نوعي خونسردي غير قابل توجيه در موقعيت‌هاي آسيب‌زا و خودداري از هرگونه تلاش مشترك براي بهبود بخشيدن اوضاع اشاره كرد.

3- نظريه ويژگي‌هاي شخصيت

اگرچه وجود تفاوت در ويژگي‌هاي شخصيتي امري طبيعي در زندگي مشترك است  و لزوماً منجر به بروز نارضايتي ميان زن و شوهرها نمي‌شود، با اين حال دو ويژگي وجود دارد كه در ايجاد اختلافات بسيار مؤثرند و در زمينه طلاق عاطفي نيز مي‌توانند نقش بسيار مهمي را ايفا كنند. اين دو ويژگي ناتواني در تنظيم هيجان و برخورداري از سبك دلبستگي ناايمن را شامل مي‌شوند. در توضيح اين موضوع بايد گفت افرادي كه در تنظيم هيجان مشكل دارند زماني كه دستخوش احساسات منفي مي‌شوند نمي‌توانند به راحتي خود را با شرايط سازگار كنند و در نتيجه واكنش‌هاي نامتناسبي را نشان مي‌دهند. ابراز ناسالم هيجانات منفي در طول زندگي مشترك مي‌تواند به روابط صميمانه آسيب‌هاي بسيار جدي بزند و صميمت طرفين را از بين ببرد.

در زمينه سبك‌هاي دلبستگي ناايمن هم مسئله اصلي اين است كه افرادي كه از اين سبك‌ها برخوردارند در حقيقت تصوير درستي از يك ارتباط صميمانه و امن ندارند. آن‌ها در اين ارتباط دائماً به خود و ديگري آسيب مي‌رسانند و نمي‌توانند از صميميت موجود لذت ببرند. اين افراد ممكن است دائماً ترس از دست دادن داشته باشند يا در رابطه نتوانند به ديگري اعتماد كنند. اين افكار باعث مي‌شود كه رفتارهاي مخربي از خود نشان دهند و فرد مقابل را مكرراً بيازارند. اگر اين مسائل در طول زمان تحت درمان قرار نگيرند مسلما به آسيب‌هاي جدي منجر مي‌شود و مي‌تواند طلاق عاطفي را نيز به بار بياورد.

درمان طلاق عاطفي

اينكه طلاق عاطفي درمان شود يا خير بيش از هر چيز به اين بستگي دارد كه زوجين چقدر هنوز به رابطه خود دلبسته هستند. در واقع بسياري از افراد با وجود اينكه به رابطه صميمانه خود پايان داده‌اند در جلسات مشاوره اذعان مي‌كنند كه هنوز فرد مقابل خود را دوست دارند و ناتواني در حل مشكلات است كه باعث كناره گيري آن‌ها از يكديگر شده است. در اين شرايط زوج درمانگران با آموزش مهارت‌هايي نظير حل مسئله و اصلاح سبك‌هاي مقابله زن و مرد به آن‌ها كمك خواهد كرد تا بتوانند صميمت از دست رفته در زندگي خود را بازيابند.

از سويي ديگر گاه آسيب‌هاي رابطه آنقدر زياد است كه تنها راه‌حل ممكن طلاق و جدايي است؛ در اين صورت پيشنهاد مي‌كنيم آگاهانه و به كمك مشاوره طلاق اين كار را انجام دهيد تا آسيب‌هاي طلاق را بر خود و فرزندان به حداقل برسانيد.

اما زماني كه يك يا هردوي زوجين از لحاظ احساسي نسبت به يكديگر احساس تعلق نمي‌كنند و نوعي گسست عاطفي را گزارش مي‌دهند كار درمانگران بسيار سخت خواهد بود و در حقيقت اين شرايط اغلب به شكست درمان منجر خواهد شد. لازم به ذكر است كه مركز مشاوره روانشناسي نيز در اين زمينه مي‌تواند به شما كمك كند. 

 

سؤالات متداول

– براي حل مشكلات بين فردي و پيشگيري از طلاق عاطفي بايد به چه متخصصي مراجعه كنيم؟

روانشناسان باليني با گرايش خانواده و ساير روانشناساني كه در دوره‌هاي تخصصي زوج درماني آموزش ديده‌اند مي‌توانند به شما در اين زمينه كمك كنند.

– آيا طلاق عاطفي درمان پذير است؟

همان طور كه گفته شد اين مسئله به ميزان دلبستگي زوجين به يكديگر و تمايل آن‌ها براي بهبود اوضاع بستگي دارد. در بسياري از شرايط درمانگران با كمك به ايجاد تعاملات سازنده ميان زوجين به آن‌ها كمك مي‌كنند كه رابطه خود را بهبود ببخشند. با اين حال تا زماني كه هردوي شما حاضر به تلاش براي بهبود رابطه نباشيد درمانگر نيز نمي‌تواند كاري از پيش ببرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طلاق عاطفي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: طلاق عاطفي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طلاق عاطفي،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۵۲:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی