كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

آثار و پيامدهاي طلاق بر زنان

بسياري از افراد انتظار دارند كه با پايان يافتن زندگي مشترك به طور رسمي تمام مشكلاتشان برطرف شود. اما قبل از آنكه اقدام به طلاق كنيد بايد در مورد آينده پيش روي خود تصوير دقيقي داشته باشيد و تمام چالش‌ها و مشكلاتي كه ممكن است در آينده به سراغ شما بيايند را به درستي ارزيابي كنيد. اين كار به شما كمك خواهد كرد كه از هرگونه تصميم هيجان زده خودداري كرده و بتوانيد با آمادگي كامل و به‌طور معقولانه‌تري براي طلاق اقدام كنيد.

اين مسئله را در نظر داشته باشيد كه جدايي براي هردو زن و مرد مي‌تواند پيامدهاي منفي مختلفي داشته باشد و در واقع تنها زنان نيستند كه از اين امر آسيب مي‌بينند. با اين حال عواملي نظير نابرابري در حقوق اجتماعي، مشكلات فرهنگي وعدم امنيت مالي باعث مي‌شود كه زنان آسيب‌پذيرتر و بيشتر تحت تأثير آثار رواني طلاق قرار بگيرند. به همين خاطر است كه زنان پس از جدايي به ميزان بيشتري دچار درگيري‌هاي رواني و ابتلا به اختلالاتي نظير افسردگي مي‌شوند. ما در ادامه به مهم‌ترين آثار و پيامدهاي طلاق بر زنان اشاره كرده‌ايم. پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله آسيب هاي طلاق را بخوانيد.

نگراني‌هاي مالي از آثار طلاق بر زنان

مشكلات مالي يكي از رايج‌ترين مسائلي است كه زنان بعد از طلاق با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. عدم اشتغال در بسياري از زنان ايراني باعث مي‌شود كه از نظر مالي به همسر خود وابسته شوند، به همين خاطر پس از طلاق از نظر اقتصادي با مشكلات بسياري مواجه خواهند شد. البته دريافت مهريه براي خيلي از بانوان مي‌تواند تا حد زيادي كمك كننده باشد اما مشكل اينجاست كه اغلب زنان براي آنكه بتوانند همسرشان را راضي به طلاق كنند و يا براي دريافت حضانت فرزند مهريه خود را مي‌بخشند و در نتيجه هيچ گونه حمايت مالي دريافت نمي‌كنند. به همين خاطر اگر مطمئن هستيد كه زندگي مشترك شما به پايان رسيده و راهي براي ادامه آن وجود ندارد بهتر است كه عجولانه تصميم نگيريد و تمام جوانب زندگي پس از طلاق را بسنجيد و پيش از هرگونه اقدام رسمي آمادگي كامل براي آن را به دست آوريد.

مشكلات هيجاني زنان بعد از طلاق

بسياري از افراد توقع دارند با پايان يافتن زندگي مشترك تاوان تمام مشكلات و هيجانات منفي پايان يابد و آن‌ها به يك زندگي عادي برگردند. اين در حالي است كه اغلب سازگار شدن با طلاق فرايندي زمان بر است و پس از آن هم مردان و هم زنان به طور معمول دستخوش ناراحتي‌هاي رواني گوناگون مي‌شوند و بحران‌هاي مختلفي را تجربه مي‌كنند. به همين خاطر لازم است كه صبور باشيد و در اين مورد به خود فرصت دهيد.

اين مسئله را در نظر بگيريد كه زنان به دلايل مختلف نظير فشارهاي فرهنگي و اجتماعي و اهميت دادن بيشتر به روابط بين فردي در برابر طلاق آسيب‌پذيرتر هستند و حتي زماني كه خودشان پيشنهاد طلاق را مطرح مي‌كنند تا مدت‌ها پس از جدايي فشارهاي مختلف روحي و مشكلات نظير افسردگي را تجربه مي‌كنند. پژوهش‌هايي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي‌دهند زنان مطلقه نسبت به زنان متأهل در سال‌هاي پس از طلاق ميزان اضطراب بالاتري را تجربه مي‌كنند و درگير نگراني‌هاي مختلفي مي‌شوند. از جمله اين نگراني‌ها مي‌توان به ترس از طرد شدن، نگراني در مورد تنها ماندن در آينده و عدم توانايي اعتماد مجدد به مردي ديگر براي تشكيل زندگي اشاره كرد.

مشكلات اجتماعي و فرهنگي

با وجود اينكه امروزه فرهنگ كشور دچار تحولات و تغييرات بسياري نسبت به گذشته شده است و زنان در مقايسه با گذشته فشارهاي كمتري را تجربه مي‌كنند با اين حال هنوز بسياري از افراد طلاق را براي زنان بد مي‌دانند و به آن عنوان يك انگ اجتماعي مي‌نگرند. اين امر مي‌تواند در بين برخي خرده فرهنگ‌ها شيوع بيشتري داشته باشد. براي مثال زناني كه در شهرها و روستاهاي كوچك زندگي مي‌كنند معمولا بعد از طلاق فشارهاي بيشتري را متحمل مي‌شوند.

كاهش آثار طلاق بر زنان

بسيار مهم است كه بتوانيد پيامدهاي طلاق را به عنوان مسئله‌اي گذرا در نظر بگيريد و به خودتان براي سازگار شدن با شرايط جديد فرصت بدهيد. در اين زمان شما بيش از هر زمان ديگر نياز به مهارت حل مسئله داريد تا بتوانيد بر مشكلات متمركز شده و با وجود همه ناراحتي‌ها بهترين راه‌حل‌ها را برگزينيد. همچنين لازم است به خودتان اجازه برون ريزي بدهيد و با احساسات منفي خود رو‌به‌رو شويد.

در نظر داشته باشيد كه طلاق مي‌تواند اندوه شديدي را در شما ايجاد كند كه رفع آن به زمان نياز دارد. شما همانند فردي كه عزيزي را به واسطه مرگ از دست مي‌دهد نياز به سوگواري داريد. تجربه سوگواري و اندوه به شما اجازه خواهد داد كه به شيوه سالم‌تري با احساسات ناخوشايند خود نظير افسردگي و خشم روبه‌رو شويد و در نهايت به طور آسان‌تري به پذيرش موقعيت جديد دست يابيد.

در نظر داشته باشيد كه شما مجبور نيستيد همه مشكلات اين دوران را به تنهايي به دوش بكشيد. اگر از حمايت اجتماعي كافي از جانب خانواده و اطرافيان برخوردار نيستيد بهتر است، مراجعه به يك روانشناس را در دستور كار خود قرار دهيد تا به كمك او بتوانيد آسان‌تر از اين مرحله از زندگي خود عبور كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره طلاق كليك كنيد.

سؤالات متداول

– آيا آثار طلاق بر زنان مي‌تواند پيامدهاي مثبتي نيز داشته باشد؟

بله. ما در اين مقاله تلاش كرديم تا در مورد آسيب‌هايي كه طلاق به زنان وارد مي‌كند صحبت كنيم تا با ايجاد آگاهي در مورد آن‌ها بتوانيم به پيشگيري از آن‌ها كمك كنيم. اما اين مسئله حائز اهميت است كه بدانيد طلاق به معناي شكست نيست و بسياري از زنان مي‌توانند با گذر كردن از دوران آشفتگي‌هاي رواني، زندگي پربارتري را پس از طلاق تجربه كنند.

در واقع موارد بسياري وجود دارند كه ماندن در زندگي مشترك به نفع زن نيست و در نتيجه طلاق گرفتن با وجود همه آثار منفي كه دارد به زندگي مشترك ارجح دانسته مي‌شود و حتي پيامدهاي بسيار مثبتي نيز براي او به همراه مي‌آورد. خيلي از زنان پس از طلاق مي‌آموزند كه چگونه زندگي مستقلي داشته باشند، در مورد نحوه برقراري روابط سالم اطلاعات و تجربه بيشتري به دست مي‌آورند و با كاهش فشارهاي زيادي كه در زندگي مشترك تجربه مي‌كردند مي‌توانند رشد و شكوفايي بيشتري را به دست بياورند. همچنين مركز مشاوره روانشناسي نيز مي‌تواند در اين زمينه به شما اطلاعات بيشتري بدهد.

– براي آنكه بتوانيم پس از طلاق زودتر با شرايط سازگار شويم چه راهكارهايي وجود دارد؟

براي اينكه بتوانيد هرچه زودتر دوران بحران را پشت سر بگذاريد و با شرايط جديد خود سازگار شويد انجام يكسري فعاليت‌ها كمك كننده هستند. براي مثال تلاش كنيد بيش از پيش ورزش كنيد. اين كار در مديريت استرس‌ها و افزايش خلق بسيار مؤثر خواهد بود و به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد روحيه خود را علي‌رغم تمام مشكلات پيش رو حفظ كنيد.

همچنين براي آنكه بتوانيد به پذيرش موقعيت جديد برسيد انجام فعاليت‌هايي كه منجر به رشد فردي مي‌شوند بسيار اهميت دارند. به اين منظور بهتر است بيشتر در فعاليت‌هاي اجتماعي درگير شويد، به فعاليت‌هاي مورد علاقه خود اهميت دهيد و در جهت رسيدن به استقلال مالي تلاش كنيد. اين فعاليت‌ها كمك مي‌كند تا به بازآفريني شخصيت خود برسيد و تعريف جديد و زيبايي از زندگي خود به دست بياوريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آثار طلاق بر زنان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: آثار طلاق بر زنان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آثار طلاق بر زنان،
موضوع:
[ ۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۲۸:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی