كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

سو استفاده جنسي به چه رفتاري گفته مي‌شود

هرگونه رفتاري كه در آن تمايل به برقراري ارتباط جنسي از جانب دو طرف وجود نداشته باشد را سو استفاده جنسي مي‌گوييم. در واقع سو استفاده به اين معناست كه يك نفر، ديگري را به برقراري رابطه جنسي مجبور كند. برخلاف تصور عموم مردم، سو استفاده به دليل بيماري جنسي يا ناتواني در كنترل ميل جنسي صورت نمي‌گيرد و در بيشتر موارد بررسي شده، يك عمل پرخاشگرانه، با قصد تحقير طرف مقابل و كنترل اوست.

طرف مقابل نيز به دليل ضعف قدرت جسمي و يا نگراني از بابت آبروريزي در خانواده، در مقابل اين رفتار سكوت مي‌كند. همچنين برخي مواقع سو استفاده از طرف اعضاي خانواده فرد صورت مي‌گيرد. به همين خاطر فرد نمي‌داند به كجا پناه برده و يا شكايتي را مطرح كند. آمار نيز نشان مي دهد كه در اكثر مواقع فرد سو استفاده گر، از آشنايان قرباني است و به محل زندگي وي، رفت و آمد دارد.

به اين نكته توجه داشته باشيد كه سو استفاده جنسي صرفا به معناي برقراري رابطه جنسي تحميلي با ديگري نيست بلكه اين رفتار دامنه وسيعي دارد كه حد نهايي آن رابطه جنسي است. عورت نمايي، لمس كردن اندام جنسي، بوسيدن فرد و يا حتي استفاده از كلمات جنسي، چنانچه در طرف مقابل احساس ناراحتي ايجاد كند، سو استفاده محسوب مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه ارتباط با جنس مخالف كليك كنيد.


چه افرادي مورد سو استفاده جنسي قرار مي گيرند

سو استفاده مي‌تواند در مورد هر دو جنس و در هر گروه سني رخ دهد اما فراواني آن، در سنين مختلف و بين دو جنس متفاوت است. بر اساس آمارها، اكثريت قربانيان آزار و اذيت‌هاي جنسي زنان و دختران هستند. با اين وجود پسر بچه‌ها نيز به عنوان يك گروه آسيب پذير علي الخصوص در سنين نوجواني شناخته مي‌شوند.

با اين حال با توجه به اينكه كودكان بسياري قرباني سو استفاده جنسي مي‌شوند، بهتر است، فرزندانتان را با در نظر گرفتن اصول تربيت جنسي و با توجه به گروه سنيشان، از خطراتي كه ممكن است برايشان پيش بيايد آگاه كنيد. همچنين سعي كنيد به عنوان والديني آگاه، به رفتارهاي ديگران با كودكتان توجه داشته باشيد و در صورت مشكوك بودن اين رفتارها، تذكر دهيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تربيت جنسي كودكان كليك كنيد.


عواقب منفي سو استفاده جنسي

از عواقب و پيامدهاي سو استفاده جنسي مي‌توان به موراد زير اشاره كرد:

1. ابتلا به بيماري‌هاي روحي

بيماري روحي، با توجه به جنسيت فرد مي‌تواند متفاوت باشد. دخترها معمولا دچار ترس و وحشت شده و علائم اضطرابي را نشان مي‌دهند. اما پسران معمولا دچار افسردگي مي‌شوند. دليل اين تفاوت در نوع برخورد جامعه با تجربه‌اي است كه احساس كرده‌اند. دختراني كه مورد سو استفاده جنسي قرار مي‌گيرند، معمولا مورد محبت و حمايت قرار گرفته و اطرافيان درگير مشكل آن‌ها مي‌شوند. اما پسراني كه مورد سو استفاده قرار مي‌گيرند، معمولا از جانب سايرين به عنوان بي‌عرضه و يا ضعيف درنظر گرفته مي‌شوند. آن‌ها علاوه بر سرخوردگي ناشي از تجربه تلخشان، بار بدرفتاري ديگران را نيز مي‌بايست تحمل كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اضطراب كليك كنيد.

2. بيماري‌هاي جسمي

سو استفاده اكثر اوقات همراه با زور اتفاق مي‌افتد. به همين خاطر بروز آسيب‌هاي جسماني نظير شكستگي، كبودي، خراشيدگي و يا ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي و عفوني در اين رفتار شايع است.

3. بدبيني و بدرفتاري

به دنبال تجربه سو استفاده ممكن است قرباني نسبت به ديگران احساس ترس و بي اعتمادي پيدا كند و اين اعتماد از بين رفته، باعث انجام رفتارهاي نامناسب با ديگران بشود.

4. اختلال استرس پس از سانحه

اگر فرد اضطراب بسياري را در اين ماجرا تحمل كند، به طوري كه احساس كند تماميت وي به خطر افتاده، مي‌توان پيش بيني كرد كه به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا مي‌شود. تكرار دائمي ماجرا در مقابل چشمان فرد و يا بروز مداوم اين خاطره، در خواب‌ها به صورت كابوس، از علائم اين اختلال هستند و بهتر است با يك متخصص مشورت شود.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلال استرس پس از سانحه كليك كنيد.

 

راهكارهاي لازم در صورتي كه هدف سو استفاده جنسي قرار گرفتيد

در صورتي كه مورد سو استاده جنسي قرار گرفتيد ضروري است كه به راهكارهاي زير عمل كنيد:

1. به تابوها اهميت ندهيد

مخفي نگه داشتن اين ماجرا به دليل ترسي كه فرد از آبرو و برخورد ديگران دارد، رفتاري بسيار شايع است. متاسفانه اكثر افرادي كه اين تجربه را مخفي مي‌كنند يا مجددا مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند؛ بعدها تهديد به اخاذي مي‌شوند. اولين قدم اين است كه از مشكل پيش آمده صحبت كنيد و اجازه دهيد به اين ماجرا رسيدگي شود.

2. مراجعه به پزشك

با توجه به اينكه ممكن است شما در اين اتفاق آسيب ديده باشيد بهتر است با يك پزشك متخصص مشورت كنيد و از او بخواهيد بررسي كاملي از وضع سلامت جسمي شما به عمل بياورد.

3. گروه‌هاي همگون

حضور در جلسات درمان گروهي يا استفاده از انجمن‌ها و تشكل‌هايي كه از افراد داراي تجربه مشترك ايجاد شده است، برايتان اين فرصت را فراهم مي‌كند كه تجربيات ديگران را هم بشنويد و از راهكارهاي آن‌ها استفاده نماييد.

4. مراجعه به روانشناس

به دليل آسيب‌هاي روحي كه ممكن است برايتان پيش بيايد، بهتر است با يك متخصص و روانشناس مشورت كنيد تا راه‌هاي كنار آمدن با اين موضوع را پيدا كنيد و هرچه سريع‌تر بتوانيد روند عادي زندگي خود را در پيش بگيريد. براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

بهترين شيوه درمان در صورتي كه مورد سو استفاده جنسي قرار گرفتيم چيست؟

لازم است كه از همان ابتدا از كمك مشاور بهره مند شويد و در تمامي مراحل، مشاور را در كنار خود داشته باشيد. در كنار اين مسئله پزشك نيز بايد شما را چكاب كند تا دچار بيماري‌هاي عفوني و يا شكستگي در اندام‌هاي بدن خود نشده باشيد. از آن جايي كه احتمال ابتلا به انواع مشكلات و اختلالات وجود دارد؛ مشاور كمك خواهد كرد تا اين مسائل به حداقل ممكن برسد و فرد بتواند هرچه سريع تر روند عادي زندگي خود را در پيش بگيرد. جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد. 

منبع: سو استفاده جنسي با چه آسيب ها و پيامدهايي همراه است ؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۱۲:۴۵ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی