كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

تعريف مهارت هاي زندگي

مهارت‌ هاي زندگي به مجموعه توانايي‌هايي گفته مي‌شود كه به شما كمك مي‌كنند تا به طور موثر و كارآمد با چالش‌هاي زندگي مواجه شويد. مهارت‌هاي زندگي ممكن است در اثر تجارب زندگي يا از طريق آموزش كسب شوند و به واسطه آن‌ها مي‌توانيد به طور موثر و كارآمد به مسائل زندگي خود رسيدگي كنيد. اين مهارت‌ها شامل خودتنظيمي هيجاني، توانايي حل مسئله و تصميم گيري، برقراي ارتباطات اجتماعي و همكاري با ديگران مي‌شود.

ضرورت يادگيري مهارت‌ هاي زندگي چيست؟

مهارت‌ هاي زندگي اين امكان را فراهم مي‌كند تا اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد و بتوانيد به خوبي با تغييرات و تجارب تازه در زندگي مواجه شويد. به كارگيري اين مهارت‌ها به شما كمك مي‌كند تا به عنوان عضوي از يك جامعه به خوبي خودتان را با مسائل اجتماعي سازگار كنيد و با قبول تعهد و مسئوليت پذيري، گامي در جهت رشد و توسعه تخصص خود و تأثير گذاري هر چه بيشتر در مناسابت اجتماعي ايفا كنيد.   

مهارت‌ هاي زندگي و كاربرد آن‌ها

اكنون به بررسي برخي از مهم‌ترين مهارت‌ هاي زندگي مي‌پردازيم كه چشم اندازي جديد را جهت رسيدن به آينده‌اي روشن و دست يافتن به اهداف زندگي تان پيش روي شما مي‌گذارد:

1- مهارت هاي زندگي | مستقل ارزيابي كردن خود از موقعيت‌هاي منفي

شما به عنوان نقش اول در سناريو و داستان زندگي تان، نقش مهمي در شادكامي و سلامت روان و همچنين در مقابل آسيب‌هاي رواني ايفا مي‌كنيد. تجارب منفي مانند جدايي از شريك زندگي، ورشكستگي، پذيرفته نشدن در دانشگاه و ديگر ناكامي‌ها يا شكست‌ها جزئي از زندگي و طبيعت انسان هستند.

ميزان تاثير پذيري از اين وقايع دردناك به دريچه نگاه شما بستگي دارد. معمولا سوگيري‌هاي خودمحورانه در تجارب منفي، بسيار عميق هستند و با شخصي سازي وقايع منفي اين رويدادها را بيشتر به خودتان مرتبط مي‌سازيد.

حال اگر اين شخصي سازي وابسته به خودارزيابي‌هاي منفي باشد، باعث كاهش عزت نفس و عدم انگيزه براي دنبال كردن اهداف مي‌شود در صورتي كه ارزش ذاتي شما به عنوان يك انسان فراتر از تجارب منفي شماست. پس در اين مواقع به جاي قضاوت و سرزنش كردن خود به مراقبت و حمايت از خودتان بپردازيد.

2- توانايي مديريت هيجاني در ناكامي‌ها و شكست‌ها

انعطاف پذيري و سازگاري نسبت به مشكلات و شكست‌ها اين امكان را فراهم مي‌كند تا به اين موقعيت‌هاي منفي به عنوان فرصتي براي رشد و يادگيري بنگريد. گرچه توانايي ذاتي افراد در تحمل استرس و رويدادهاي منفي متفاوت است اما مديريت و تنظيم هيجاني را مي‌توانيد با استفاده از تكنيك‌هاي ذهن آكاهي در خودتان تقويت كنيد.

احساسات شما لزوما بازتاب دهنده واقعيت نيستند، پس هيجانات منفي را در لحظه تجربه كنيد و بدون تلاش براي اجتناب يا وسواس فكري پيرامون آن‌ها، به دنبال راهكارهايي براي حل مسائل باشيد. در نظر بگيريد كه اگر اتفاق بدي براي دوستتان رخ مي‌داد چه نصيحتي به او مي‌كرديد؟ با زبان دوم شخص با خودتان صحبت كنيد و تمام عواملي كه مي‌تواند در رفع مشكل مناسب باشد با خودتان مرور كنيد. 

3- مهارت هاي زندگي | بازخورد دادن صادقانه به خود

خودآگاهي به دو صورت دروني (شيوه اي كه خودتان، توانايي‌ها و ارزوهايتان را مي‌نگريد) و بيروني (شيوه اي كه ديگران شما را ارزيابي مي‌كنند) كسب مي‌شود. خودآگاهي بيروني به شما كمك مي‌كند تا با ديگران همگام شويد چراكه ديگاه آن‌ها را بيشتر درك مي‌كنيد و توانايي بيشتري در مديريت روابط خود خواهيد داشت.

با آگاهي دقيق در مورد اينكه در نظر ديگران چگونه فردي هستيد مي‌توانيد سطح روابط شخصي و اجتماعي خودتان را ارتقا بخشيد. به منظور افزايش خودآگاهي بيروني مي‌توانيد از تعدادي از دوستان، همكاران و خانواده خود سوالاتي نظير «من چه كارهايي انجام مي‌دهم كه از نظر شما آزار دهنده است؟» يا «چه نقاط قوت يا ضعفي دارم؟» استفاده كنيد.

4- پايبند بودن به ارزش‌هاي خود

هر فردي مجموعه‌ ارزش‌هايي دارد كه به واسطه آن‌ها به هويت خود معنا مي‌بخشد. آنچه اهميت دارد درك اين موضوع است كه صرف رضايت يا برآورده كردن انتظارات ديگران، نبايد از ارزش‌ها و معيارهاي اخلاقي خودتان بگذريد

در صورتي كه نيازها و ارزش هايتان در اولويت نباشند، نمي‌توانيد به رضايت از زندگي كه انتظارش را داريد دست يابيد و شرايط را براي حسرت خوردن بابت گذشته رقم مي‌زنيد. خودآگاهي دروني و بيروني باعث مي‌شود بتوانيد در عين صداقت با خود و حفظ اصالت، از ديدگاه‌هاي ديگران جهت روشن شدن مسير زندگي تان بهره بگيريد. 

5- مهارت هاي زندگي | بازبيني در افكار و پذيرفتن اطلاعات جديد

شما در جهاني پويا زندگي مي‌كنيد كه شرايط و موقعيت‌ها پيوسته در حال تغيير است. پس لازم است گاهي در افكار، تصميم‌ها و اهدافتان تجديد نظر كنيد. تعصبات كوركورانه مانع از همگام شدن با تغييرات زندگي مي‌شود و در مسيرتان براي هموار كردن سختي‌ها با مانع روبرو خواهيد شد.

عدم انعطاف پذيري شناختي باعث كاهش كارايي شما در طولاني مدت خواهد شد چراكه نمي‌توانيد خودتان را با فناوري‌هاي جديد و محيط‌هاي تازه و ناآشنا سازگار كنيد. براي تقويت انعطاف پذيري شناختي مي‌توانيد به تجربه رويدادهاي جديد بپردازيد و اندكي از حيطه‌هاي تخصصي خود فاصله بگيريد. به عنوان مبتدي مشغول آموزش حرفه جديدي شويد، وارد دنياي بازي كودكان شويد يا در صورت امكان در خارج از كشور به تحصيل يا پيدا كردن شغل بپردازيد. 

6- الهام بخش خود بودن جهت رسيدن به زندگي معنادار

افرادي كه مي‌دانند چگونه الهام بخش خود باشند، طاقت فرساترين اعمال را نيز به يك هدف متعالي براي خود پيوند مي‌دهند. در نتيجه در مسير پيشروي به سوي هدف لذت بيشتري را تجربه مي‌كنند.  براي حركت در جهت رشد و پيشرفت خود زمان كافي بگذاريد.

اهداف خود را به مرحله‌هاي كوچك‌تر تقسيم كنيد و از موفقيت در هر مرحله لذت ببريد. اهداف و وظايف را به چالشي جالب و سرگرم كننده در ذهن خود تبديل كنيد در نتيجه زماني كه همه چيز به خوبي پيش رود، باعث فعال‌تر شدن انگيزه دروني تان مي‌شود. 

7- مهارت هاي زندگي | مهارت‌هاي اجتماعي و تعامل مناسب با ديگران

انسان موجودي اجتماعي است كه به منظور دست يافتن به سلامت روان و رفع نيازهاي خود به برقراري ارتباط مناسب با ديگران نياز دارد. مهارت‌هاي اجتماعي مجموعه‌اي از توانايي‌ها شامل درك موقعيت‌هاي بين فردي، همكاري با ديگران، مهارت‌هاي ارتباطي، حل و فصل مشكلات بين فردي و… است كه شما را قادر مي‌سازد تعامل مناسبي با ديگران برقرار سازيد.

آموزش مهارت‌هاي ارتباطي و اجتماعي به طور مؤثر از طريقي به جز مراجعه به مشاوره روانشناسي دشوار و زمان بر مي‌شود؛ چرا كه مشاوره در وهله اول به شما كمك مي‌كند تا  علت كاستي‌ها و كمبودهاي خود را در اين زمينه شناسايي كنيد.

8- مهارت‌هاي كاركرد اجرايي

توانايي‌هاي قضاوت كردن، خود ارزيابي، حل مسائل، سازمان دهي به افكار و اعمال، تفكر انتقادي و… از جمله مهارت‌هاي كاركرد اجتماعي است كه به شما براي مواجه سازگار با موقعيت‌هاي مختلف و حل مشكلات زندگي و بهره مندي هر چه بيشتر از موفقيت‌ها در زندگي كمك شاياني مي‌كند. براي اطلاع از ديگر مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي زندگي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع:مهارت‌هاي زندگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت‌هاي زندگي،
موضوع:
[ ۹ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۵:۴۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی