كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ترياك چيست؟

يكي از پر مصرف ترين مواد مخدر در ايران است كه حدود ده درصد از آن را مورفين تشكيل مي دهد. اين ماده مخدر از مايع داخل گياه خشخاش به دست مي آيد كه مصرف مداوم آن باعث اعتياد جسمي و رواني فرد مي شود. از مشتقات اين ماده مخدر مي توان به كدئين و هروئين اشاره كرد كه باعث مي شوند شخص سرخوش يا نشئه شود. ترياك در بين مواد مخدرهاي افيوني، بيشتر از بقيه طرفدار دارد.

ترياك چگونه مصرف ميشود؟

براي مصرف ترياك سه روش وجود دارد:

دودكردن: ترياك كشيدن به وسيله وافور و يا با استفاده از وسايلي مثل سيخ و سنجاق، قليان و قل قل

تناول (خوردن): به صورت قرص يا به وسيله حل كردن در آب ، چاي و نوشيدن.

تزريق: در اين روش، ترياك را درآب حل مي كنند و در يك قاشق فلزي مي‌ريزند. آن را كمي حرارت مي‌دهند، درنهايت آن را روي پنبه مي‌ريزند و با سرنگ داخل رگ تزريق مي‌كنند.

علائم رواني اعتياد به ترياك

يكي از علائمي كه در بين مصرف كنندگان شايع است ، وابستگي بعد از مصرف است. دليلش اين است كه ماده ي مخدر، گيرنده هاي مغزي را مختل مي كند، در نتيجه مغز ديگر مثل سابق نمي توانند فعاليت خود را به خوبي انجام دهد و كنترل بدن را به عهده بگيرد.

شخص مصرف كننده به علائم و نشانه هاي اوليه اي مثل بدخلقي، خستگي، درد عضلاني، افسردگي دچار مي شود و براي اينكه درگير اين نشانه ها نباشد، مجبور است مدام مصرف كند. درنتيجه شخص به شكل جدي به ترياك وابستگي و اعتياد پيدا مي كند.

علائم رفتاري اعتياد به ترياك

علائم رفتاري جز علائم و نشانه هاي اوليه به حساب مي روند. برخي از علائم رفتاري شايع حاصل از مصرف ترياك عبارتند از:

دروغ گويي

يكي از دلايلي كه اين افراد منزوي و گوشه گيرند همين است. آنها به خاطر وابستگي شديدي كه دارند، نه قدرت پذيرش اعتياد خود را دارند و نه مي توانند با خود و اطرافيانشان صادق باشند. براي مصرف ترياك، تقريبا هر كاري مي كنند.

سرقت

سرقت جز نشانه هايي است كه همه افراد دچارش نمي شوند، يعني جزء علائم اوليه و هميشگي ترياك نيست. اما متاسفانه بعضي از افراد را در گير خودش مي كند، به خصوص افرادي كه وضع مالي خوبي ندارند و از سمت خانواده و اجتماع طرد شده اند.  به همين دليل و براي رفع نياز هاي مالي و شخصي شان ممكن است سرقت كنند تا بتوانند روزمره شان را بگذرانند.

انزوا و گوشه گيري

همه ي نشانه هاي بالا همگي دست به دست هم مي دهند و در نهايت شخص معتاد را به انزوا مي كشانند. انزوايي كه شخص گاهي براي بيرون آمدن از آن مي تواند با مشكل مواجه شود.

علائم فيزيكي اعتياد به ترياك

علائم فيزيكي شايعي كه در اعتياد به ترياك ظاهر مي شوند عبارتند از :

  • بيماري هاي كليوي
  • كاهش وزن
  • مشكلات گوارشي
  • استفراغ
  • سوزش و زخم هاي معده و پانكراس
  • كاهش اشتها
  • ضعف در عملكرد بدن
  • كاهش تمركز

عوارض و پيامدهاي اعتياد به ترياك

ضعيف شدن عملكرد بدن

زماني كه فرد به ترياك  و ماده مخدر خاصي اعتياد پيدا مي كند، بدنش تحليل مي رود و عوارض اوليه اي كه ناشي از ترياك است در بدنش ظاهر مي شود. ماده مخدر ترياك كارايي بدن را دچار مشكل مي كند و قابليت و نيرويي را كه تا قبل از اعتياد داشته را از شخص مي گيرد. از عملكرد هاي كاري در زمينه هاي مختلف خانوادگي، شغلي و شخصي عقب مي ماند.

تاجايي كه ممكن است شخصيتش زير سوال برود به اصطلاح دچار زوال شخصيتي مي شود. البته زوال جز علائم و نشانه هاي ثانويه است كه شخص معتاد مدت طولاني است كه به مصرف روي آورده و درمان يا تركي هنوز اتفاق نيفتاده است.

كاهش تمركز

به خاطر اختلالاتي كه در مغز و روان شخص معتاد به وجود آمده، حافظه كوتاه مدت دچار مشكل مي شود و فرد مصرف كننده تمركز لازم براي برطرف كردن مسائل محيطي خود را ندارد، و توانايي حل مسئله و مشكلات را به مرور زمان از دست مي دهند.

عوارض اعتياد به ترياك بر ريه

ترياك و هر گونه ماده مخدر ديگري كه به صورت استنشاقي و يا دود كردن مصرف مي شوند، مي توانند خطرات زياد و آسيب زايي را براي شش ها و ريه ها داشته باشند. زماني كه دود ترياك وارد شش ها مي شود، مژك ها و نايژه هاي ريه ورم مي كنند، ديواره سلول ها نازك شده و مقاومت آن ها كم مي شود.

همين طور نايژك ها براي مبارزه با مواد خارجي توليد خلط مي كنند و خلط زياد ممكن است سيستم ايمني را مختل كند. همين موضوع باعث مشكل در سيستم ايمني مي شود و خطر بيماري هاي خود ايمني در فرد هم بالا مي رود. البته سرطان ريه، جز علائم شايع مصرف ترياك است. از ديگر نشانه هاي مصرف ترياك بر ريه مي توان به آسم سرفه هاي خشك خس خس سينه اشاره كرد.

اثرات كلي و عوارض جانبي اعتياد به ترياك

به طور كلي اعتياد به ترياك مي تواند سال هاي خوش زندگي ما را از بين ببرد و همه ابعاد آن را به خطر بيندازد. چند مورد از اثراتي كه اعتياد به ترياك در زندگي ما مي گذارد عبارتند از:

  • طلاق
  • از دست دادن شغل
  • خشونت‌هاي خانوادگي
  • حبس و زندان
  • مشكلات و ورشكستگي مالي
  • زخم‌هاي همراه با خونريزي زياد
  • آوارگي
  • كودك‌آزاري
  • كما
  • آسيب‌ديدگي اندام‌هاي مهم بدن
  • آسيب‌ديدگي كبد
  • آسيب‌ديدگي اندام‌هاي مهم بدن
  • مرگ
  • تشنج
  • مشكل در شكل‌گيري حافظه
  • مشكلات ناشي از مصرف بيش از حد ترياك
  • آسيب به ساختار و عملكرد مغز

اعتياد به ترياك در دانشجويان

متاسفانه  چند سالي است كه تعداد زيادي از دانشجويان براي رهايي از خستگي و سنگيني دروس، به كشيدن ترياك و فراورده هاي حاصل از ترياك پناه مي آورند. اين موضوع براي قشر تحصيل كرده اي كه قرار است آينده سازان جامعه آينده باشند، آمار ناراحت كننده اي است. براي پيشگيري از اين موضوع آگاه‌سازي آن‌ها از عوارض و پيامدهاي ترياك توسط خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌كند.

ترك اعتياد به ترياك

معمولا افراد به سراغ روش‌هاي ترك سنتي و تدريجي مي‌روند. در روش سنتي مصرف ترياك خود را به صورت ناگهاني قطع مي‌كنند كه در اين صورت احتمال ترك موفقيت آميز تقريبا صفر است و فرد دوباره به سمت مصرف بازمي‌گردد. در روش تدريجي فرد معتاد به مرور ميزان مصرف خود را كاهش مي‌دهد تا به صفر برسد. در اين روش نيز احتمال بازگشت زياد است. در هر صورت ترك اعتياد به تنهايي امكان پذير نيست.

استفاده از داروهاي جايگزين ماده‌ي مخدر مانند متادون و بوپروفين نيز در صورت مصرف خودسرانه عوارض و وابستگي‌هاي جديدي را براي شما به دنبال مي‌آورند. از طرفي بسياري از افراد از روش‌هاي مورد استفاده در كمپ‌هاي اعتياد و مراحل سم‌زدايي هراس دارند. به همين دليل توصيه مي‌كنيم جهت ترك موفقيت‌آميز از مشاوره ترك اعتياد كمك بگيريد و همواره تحت نظر او باشيد؛ در اين صورت احتمال بازگشت به مصرف به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد. شما مي‌توانيد براي ترك اعتياد از راهنمايي‌هاي متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد به ترياك مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: اعتياد به ترياك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد به ترياك،
موضوع:
[ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۰۰:۱۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی