كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

عواملي كه باعث بدخوابي مادر باردار مي‌شوند

تربيت كودك و فرزندآوري از مسائل مهم در زندگي خانم‌ها هستند. بارداري باعث مي‌شود فرم بدن شما عوض شود و عادت‌هاي جديدي در بدن شكل بگيرند. بزرگ شدن شكم، درد گرفتن كمر و پشت مادران باردار از دلايل مهم بد خواب شدن آن‌ها است. همچنين تكرار ادرار باعث مي‌شود طول مدت خواب كمتر شود. برخي از مهم‌ترين عواملي را كه باعث ايجاد مشكل در خواب مادران باردار مي‌شود در ادامه ذكر كرده‌ايم.

خوابيدن در دوران بارداري | تكرر ادرار

در دوران بارداري كليه ها براي اينكه بتوانند حجم خون اضافي را تصفيه كنند بيشتر از قبل كار مي‌كنند. همچنين هرچقدر جنين بزرگتر مي‌شود حجم فشار روي مثانه بيشتر مي‌شود. در نتيجه مادر باردار مجبور مي‌شود مدام از جاي خود بلند شود و بيشتر از قبل به دستشويي رفتن نياز پيدا كند. همين عامل در بدخوابي او بسيار مؤثر است.

افزايش ضربان قلب

در زمان بارداري بيشتر خون مادر به سمت رحم جريان پيدا مي‌كند. قلب بايد سخت تر از قبل كار كند تا خون را به بقيه اعضاي بدن برساند در نتيجه سرعت ضربان قلب بيشتر مي‌شود. افزايش ضربان قلب در بسياري مواقع اجازه نمي‌دهد مادر خواب آرامي داشته‌باشد.

خوابيدن در دوران بارداري |تنگي نفس

تنگي نفس يكي ديگر از عواملي است كه باعث مشكل در خوابيدن خانم باردار مي‌شود. در ابتداي بارداري به دليل ترشح برخي از هورمون ها، تنفس عميق تر مي‌شود. با گذشت چند ماه از بارداري و رشد جنين، رحم فضاي بيشتري را در لگن و شكم به خودش اختصاص مي‌دهد. اين افزايش حجم به ديافراگم شما كه پرده اي ميان ريه و اندام هاي شكمي است فشار مي آورد و در نتيجه شما احساس مي‌كنيد به هواي بيشتري براي تنفس نياز داريد.

خوابيدن در دوران بارداري |سوزش سر دل

بسياري از زنان در دوران بارداري احساس سوزش در معده و يا سر دلشان مي‌كنند. اين امر به دليل بازگشت محتويات معده به مري اتفاق مي‌افتد. فعاليت دستگاه‌هاي گوارشي در بارداري با سرعت كمتري صورت مي‌گيرد و غذا مدت بيشتري در معده و روده مي‌ماند. با بزرگتر شدن جنين فشار رحم بر معده و روده بيشتر مي‌شود و افزايش سوزش سر دل مشكلاتي را براي خواب مادر بارداري به وجود مي‌آورد. از مهم‌ترين مشكلاتي كه در مورد خواب مادران باردار وجود دارد شيوه‌ي خوابيدن آن‌هاست كه در ادامه توضيح داده‌ايم.

نحوه‌ي صحيح خوابيدن در دوران بارداري | سه ماهه‌ي اول باداري

در سه ماه اول بارداري به دليل افزايش هورمون پروژسترونف احساس خواب آلودگي در فرد زياد مي‌شود. همچنين تكرر ادرار و احساس حالت تهوع در اين مدت بيشتر شده و همگي روي خواب مادر اثر منفي ميگذارند. معمولا مادران با نحوه‌ي خوابيدن در سه ماهه‌ي اول بارداري مشكل ندارند چرا كه جنين بسيار كوچك است و شكم مادر فشار زيادي براي خوابيدن ايجاد نمي‌كند. اگر در سه ماهه‌ي اول بارداري هستيد، راهكارهاي زير به شما در خواب راحت و كافي كمك مي‌كند.

چرت زدن خود را مديريت كنيد

بهترين ساعت چرت زدن و خواب كوتاه بين ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر است. سعي كنيد دو بار و هر بار 30 دقيقه در طول روز چرت بزنيد تا اينكه بخواهيد يك ساعت خواب كامل را داشته باشيد. خواب كامل در بعدازظهر باعث مي‌شود هنگام شب در به خواب رفتن مشكل داشته‌باشيد.

خوردن مايعات را كنترل كنيد

نوشيدن مايعات باعث مي‌شود تعداد دفعاتي كه مجبور مي‌شويد به دستشويي برويد افزايش يابد. اما از طرفي مايعات براي جلوگيري از يبوست و تورم بيش از حد بسيار ضروري است. توصيه مي‌كنيم از ساعت 6 عصر به بعد ميزان نوشيدن مايعات را كمتر كنيد تا خواب راحت تري را تجربه كنيد.

نحوه‌ي صحيح خوابيدن در دوران بارداري | سه ماهه‌ي دوم بارداري

در سه ماه دوم بارداري وضعيت مادر و جنين تقريبا ثابت مي‌ماند. سرعت ترشح هورمون ها كم مي‌شود و تغييرات زيادي اتفاق نمي افتد. سوزش سر دل، گرفتگي عضلات و خواب هاي آشفته مي‌توانند عمده ترين دلايل بدخوابي مادران در اين مدت باشند. شروع سندروم پاي بي قرار هم در همين دوران اتفاق مي‌افتد. احساس گزگز در پاها و تمايل به تكان دادن پاها در ساعات عصر يا تمايل به ضربه زدن به ديوار با پاها از جمله نشانه هاي آن است.

خوابيدن به پهلو مناسب‌ترين وضعيت خواب براي مادر باردار

براي اين‌كه خواب راحتي داشته‌باشيد به پهلو بخوابيد و زانوي خود را خم كنيد. همچنين بهتر است بالشي را بين دو پاي خود قرار دهيد. زماني كه به اين روش بخوابيد از سوزش سر دل شما كم مي‌شود و احساس بهتري خواهيد داشت.

رخت خوابتان را بالا ببريد

بعضي از زنان با بالاتر بردن رخت خوابشان يا با استفاده از بالش بيشتر، احساس بهتري را تجربه مي‌كنند. ممكن است شما هم جزو اين دسته باشيد پس بهتر است اين روش را امتحان كنيد.

به خوراكتان دقت كنيد

براي بهتر خوابيدن در سه ماه دوم بارداري توجه به تغذيه در خواب راحت بسيار مهم است. از غذاهاي حاوي كلسيم زياد استفاده كنيد. همچنين مصرف شير و موز را بالاتر ببريد و سعي كنيد وعده هاي شام سبكي داشته باشيد. از غذاهاي تند يا چرب استفاده نكنيد و سعي كنيد استرس را از خودتان دور كنيد.

نحوه‌ي صحيح خوابيدن در دوران بارداري |سه ماهه‌ي آخر بارداري

در سه ماه آخر بارداري شكم مادر بيش از قبل بزرگ مي‌شود و اين باعث احساس درد زيادي در كمر خواهد شد. اكثر مادران از كمبود خواب و پايين بودن كيفيت آن در اين دوران شكايت مي‌كنند. بزرگتر شدن جنين و افزايش تحركات او از يك طرف و احساس تنگي نفس و تكرر ادرار شديد از طرف ديگر باعث مي‌شوند خواب مادر بيشتر از هميشه دشوار شود. در ادامه بهترين حالت خواب در سه ماهه‌ي آخر بارداري را توضيح داده‌ايم.

خوابيدن به حالت SOS

خوابيدن به پهلو به خصوص به پهلوي چپ بهترين حالت خواب براي خانم‌ها در دوران بارداري است. خوابيدن به پهلوي چپ جريان خون و مواد مغذي را با سرعت بيشتري به جفت و بدن شما مي‌رساند. پاها و زانوهايتان را خميده كنيد. ميتوانيد از يك بالش بين زانو ها و يك بالش ديگر زير شكمتان استفاده كنيد. اگر سر دلتان احساس سوزش مي‌كنيد پاهايتان را به حالت كشيده در آوريد و از بالش نرم براي زير سرتان استفاده كنيد.

چه نوع خوابيدني در دوران بارداري مضر است؟

1. خوابيدن به پشت ممنوع

خوابيدن به پشت باعث تشديد كمر درد در مادر مي‌شود. همچنين بواسير، كاهش فشار خون، افزايش مشكلات گوارشي و كاهش خون‌رساني به جنين از ديگر عوارض خوابيدن به پشت مي‌باشند.

2. خوابيدن بر روي شكم

هرچقدر به پايان بارداري نزديك تر شويد، انتخاب اين روش برايتان كمتر مطرح مي‌شود چراكه اگر هم بخواهيد به علت بزرگ شدن شكم قادر به انجام اين كار نخواهيد بود. در هر صورت اين روش خوابيدن براي مادران باردار اصلا توصيه نمي‌شود و ممكن است به جنين آسيب بزند.

تذكر : در دوران بارداري به هيچ وجه غلت نزنيد. اين كار ممكن است باعث شود بند ناف به دور جنين بپيچد. هر موقع خواستيد جهت خوابيدن را تغيير دهيد ابتدا بنشينيد و سپس جهت را عوض كنيد. مي‌توانيد در زمينه مشكلات مربوط به بارداري و تربيت فرزند از راهنمايي‌هاي متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه صحيح خوابيدن در دوران بارداري مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: خوابيدن در دوران بارداري

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۰۰:۰۲ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی