كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بهترين زمان براي تربيت كودك

بهترين سن براي تربيت كودك دوازده سال اول است. در دوازده سال اول زندگي، كودك با بحران هاي مهمي در زندگي روبه رو مي شود كه طرز برخورد والدين مي تواند تاثير بسيار زيادي بر شخصيت آينده او بگذارد. هفت سال اول زندگي مختص به والدين و طرز برخورد آن‌ها با كودك است. از هفت تا دوازده سالگي برخورد افراد ديگر مانند معلمان و هم سالان نيز در كنار والدين تاثير گذار مي‌شود. در ادامه به اهميت تربيت در 12 سال اول زندگي پرداخته‌ايم.

سن تربيت كودك | تربيت يك سال اول زندگي

اين مرحله بنيادي ترين مرحله زندگي كودك است. در اين دوره كودك كاملا وابسته به والدين و به طور ويژه وابسته به مادر است. نيازهاي كودك در اين دوره بايد بدون هيچ كم و كاستي براورده شود. در واقع بايد وقتي به نياز هاي كودك پاسخ داده شود كه او مي خواهد. اگر كودك شما گريه مي كند بايد اورا بدون معطلي در آغوش بگيريد و به او احساس عشق و محبت و امنيت را القا كنيد.

در اين دوره اگر نياز هاي كودك آن طور كه بايد ارضا نشود و كودك از طرف مادر عشق و امنيت كامل را نگيرد باعث ايجاد حس بي اعتمادي در او مي شود. رابطه ايده آل مادر(يا به طور كلي مراقب اصلي كودك) با كودك باعث حس اعتماد و امنيت در كودك مي شود.

سن تربيت كودك | تربيت دو تا سه سالگي

در اين دوره كودك توانايي هاي بسياري زيادي مانند راه رفتن،هل دادن،كشيدن،نگه داشتن و رها كردن به دست مي آورد. كودك با انجام اين كار ها احساس غرور مي كند. شاخص ترين اتفاق اين دوره، آموزش كنترل ادرار و مدفوع به كودك است. در صورتي كه كودك ادرار و مدفوع خود را كنترل نمي كند با او با خشم برخورد نكنيد و از خودتان صبر و تحمل نشان دهيد. برخورد خشمگين باعث ايجاد حس شرم و خجالت و نداشتن اعتماد به نفس در كودك مي شود. اگر در اين سن با كودك به صورت صحيح برخورد شود كودك احساس خودمختاري پيدا مي كند.

سن تربيت كودك | تربيت سه تا پنج سالگي

در اين سن كودكان ميل بسيار زيادي دارند كه كارهاي ابتكاري انجام دهند. قدرت خيال كودكان در اين سن به اوج مي رسد. در اين سن كودكان بسيار سوال مي كنند. مهم ترين چيز در برخورد با سوالات كودكان طرز برخورد با آن سوال ها است نه صرفا جوابي كه  داده مي شود. اگر كودك سوالاتي مي كند كه به نظرتان مناسب سنش نيست يا نمي دانيد چطور به آن سوال پاسخ دهيد خشمگين نشويد بلكه با مهرباني با او پاسخ دهيد.

مي توانيد ازجواب دادن به سوال طفره برويد و توجه كودك را به چيز ديگري جلب كنيد ولي هرگز سوال هاي او را با خشم پاسخ ندهيد. برخورد درست باعث حس ابتكارعمل در كودك مي شود كه اين، كودك را براي هدف هاي بزرگتري مثل احساس مسيوليت و اصول اخلاقي در بزرگسالي آماده مي كند.

سن تربيت كودك | تربيت شش تا دوازده سالگي

اين سن، سال‌هاي اول مدرسه را در برمي‌گيرد. در اين سن كودك از طريق تعامل اجتماعي شروع به رشد حس غرور نسبت به دستاوردها و توانايي‌هاي خود مي‌كند. در صورتي كه كودك توسط والدين و معلمانش تشويق شود، احساس كفايت و صلاحيت مي كند و به توانايي خود باور پيدا مي كند. اگر كودك از سوي والدين، معلمان يا هم‌سن و سال‌هاي خود به قدر كافي مورد تشويق قرار نگيرد به توانايي خود براي موفقيت، شك خواهد كرد.

سن تربيت كودك | دو اصل مهم در تربيت كودك

اجتناب از تربيت دوگانه

اجازه ندهيد كه كودك تان اسير تربيت دوگانه شود. ممكن است شما به هر دليلي مجبور شويد كودك خود را مدتي به افراد نزديك تان مانند مادر و پدر خودتان بسپريد. در اين شرايط بهتر است از اصول تربيتي و چارچوب برخورد خود با كودك تان به آن فرد اطلاعاتي دهيد تا كودك بين دو برخورد متفاوت سرگردان نشود.

تنبيه و دعوا موثر نيست

كودكان تا قبل از سن هفت سالگي درك درستي از اصول اخلاقي، به آن صورتي كه بزرگسالان مي دانند، ندارند. در صورتي كه كودك اشتباهي مي كند بهتر است با زبان خوش براي كودك توضيح دهيد كه كار اشتباهي كرده است. در هر صورت اگر او را تنبيه كنيد كودك درك صحيحي از علت تنبيه شدن خود و كار اشتباهش ندارد.

نكات كلي در تربيت كودك

_در هر سن بنابه ميزان درك كودك قوانين بگذاريد.

_قوانين بايد مختصر، ساده و روشن باشد.

_هرچه قوانين تربيتي كمتر باشد احتمال پذيرش و انجام آن بيشتر است.

_حتما به رفتارهاي مثبت توجه كنيد و آن را تشويق كنيد.

_پاداش هايي براي بيشتر شدن رفتارهاي مثبت و كم شدن رفتار غلط داشته باشيد.

_اگر قولي مي دهيد حتما انجام دهيد؛ همچنين تهديدي نكنيد كه نتوانيد انجام دهيد.

_مي توانيد براي رفتار بد كودك محروميت هاي كوچك در نظر بگيريد مثل خاموش شدن تلويزيون.

_تا جايي كه مي توانيد در مورد قوانين تربيتي و دلايل آن با كودكان منطقي صحبت كنيد. اين صحبت در هر سن بسته به ميزان درك كودك مي باشد. براي آگاهي از روش‌هاي مناسب تربيت فرزند مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه سن تربيت كودك مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: سن تربيت كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سن تربيت كودك،
موضوع:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۰۳:۵۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی