كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

رفتار صحيح با نوجوان

كيفيت دوره نوجواني تأثير مستقيمي در ويژگي‌هاي افراد، در بزرگسالي دارد. از اين رو پشت سر گذاشتن موفقيت آميز اين مرحله، نيازمند برقراري رابطه صحيح ميان والدين و نوجوان است. در ادامه ما اصولي ساده اما كاربردي را در اختيار شما قرار مي‌دهيم كه مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند. لطفاً تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

مشورت كردن از جمله رفتار صحيح با نوجوان

بسياري از والدين به نظرات نوجوان خود اهميت زيادي نمي‌دهند و به جاي او تصميم‌گيري و فكر مي‌كنند. براي آنكه به نوجوان خود كمك كنيد كه اين دوره را بهتر بگذراند بايد با او مشورت كنيد، به خصوص در اموري مانند تحصيل و انتخاب رشته تحصيلي كه ارتباط مستقيمي با او و آينده‌اش دارد.

به او اعتماد كنيد و اجازه دهيد در مورد موضوعات مختلف نظر خود را بيان كند. حتي اگر نظرات ارائه شده اشتباه باشد، تا انتها به حرف‌هاي او گوش كنيد. اگر نظر او در رابطه با موضوعي اشتباه و يا غيرمنطقي بود با ارائه‌ دلايل مختلف مي‌توانيد او را قانع كنيد. مشورت كردن در تصميم‌گيري‌ها بهترين كار براي كاهش تنش‌هاي اين دوره است.

ايجاد مسئوليت در نوجوان

در اين دوران والدين بايد مسئوليت پذيري را به نوجوان خود آموزش دهند. به او ياد دهيد كه مسئول رفتار و كارهايي است كه انجام مي‌دهد. اگر هم در مواردي كار اشتباهي انجام داد و مسئوليت آن را بر عهده نگرفت، با او صحبت كرده و با منطق كامل، عواقب كارش را به او گوشزد كنيد.

ابراز محبت راهي مناسب براي رفتار صحيح با نوجوان

برخي از والدين آن طور كه بايد به نوجوان خود محبت نمي‌كنند و يا فكر مي‌كنند در اين سن او دوست ندارد مورد محبت زيادي قرار بگيرد. اما اينطور نيست. آن‌ها دوست دارند مورد محبت قرار بگيرند. كوچكترين محبتي مي‌تواند در اين دوران به نوجوان احساس آرامش و امنيت خاطر بدهد. او در دوره‌‌اي به سر مي‌برد كه اگر به صورت اصولي مورد محبت قرار بگيرد مي‌تواند خود و ديگران را نيز دوست داشته باشد. شايد اينطور به نظر برسد كه او دوست ندارد والدين زياد نزديكش شوند، اما تشنه‌ دوست داشته شدن توسط والدين‌اش است.

ابراز اين محبت به نوجوان اين حس را در او القا مي‌كند كه والدين او را دوست دارند و تحت هر شرايطي از او مراقبت مي‌كنند. اين حس به او كمك مي‌كند تا با تنش‌هاي رواني خاص اين دوران، بهتر مقابله كند و تا حدودي از آن فاصله بگيرد.

صادق بودن با نوجوان

با نوجوان خود صادق باشيد. او صداقت را درك مي‌كند و به خوبي مي‌فهمد كه چه زماني با او صادق هستيد و در چه زماني اينگونه نيست. صداقت مهم‌ترين اصل برقراري يك رابطه اصولي ميان نوجوان و پدر و مادر است. آن‌ها به صداقت رفتار شما پي مي‌برند و ميزان اعتماد خود به شما را بر همين اساس تنظيم مي‌كنند. حافظه يك نوجوان بسيار دقيق است، بنابراين اگر به او قولي مي‌دهيد، مطمئن باشيد كه مي‌توانيد به آن عمل كنيد. او در سن حساسي است و در صورت عمل نكردن به عهد و پيمان، اين نوع رفتار را عدم صداقت شما قلمداد مي‌كند.

انجام تفريح و سرگرمي از رفتار صحيح با نوجوان

يكي از بهترين كارهايي كه والدين مي‌توانند در اين دوران انجام دهند، فراهم كردن زمينه تفريح و سرگرمي است. نوجوان در دوران حساسي مي‌باشد و بيشتر در خود فرو مي‌رود و خيالبافي‌ مي‌كند. بهترين كار اين است كه زمينه انواع تفريحات را براي او فراهم كنيد. از او بپرسيد كه به چه تفريح و سرگرمي علاقه دارد و او را در اين زمينه همراهي كنيد. اين كار به نوجوان اين حس را القا مي‌كند كه شما به فكر اوهستيد و دوست داريد با او وقت بگذرانيد، اين مسئله به او كمك مي‌كند كه كمتر با احساسات نامتناقض درگير باشد.

تحت فشار قرار ندادن از رفتار صحيح با نوجوان

برخي والدين نوجوان خود را تحت فشارهاي زيادي قرار مي‌دهند و او را مجبور به انجام كاري مي‌كنند (مثلا در مراسم خاصي شركت كند). بايد بدانيد كه نبايد او را تحت فشار قراردهيد. يادتان باشد او در دوران حساسي از زندگي به سر مي‌برد و نياز به درك شما دارد. در مواقعي  كه او را تحت فشار و سؤال و جواب  قرار مي‌دهيد، در سر افكار منفي را پرورش مي‌دهد. هرگز به گونه‌اي رفتار نكنيد كه نوجوان اين احساسات نادرست را تجربه كند.

محيط خانه را براي او به مكان امن تبديل كنيد و نه به يك اتاق بازپرسي، اگر نوجوان رفتار و يا كار اشتباهي انجام داد با قاطعيت و در عين حال با مهرباني و لطف به او توضيح دهيد كه كار او صحيح نيست و بايد در اين زمينه بيشتر فكر كند.

قاطع بودن در عين مهرباني

اينكه نوجوان در سن حساسي قرار دارد كاملا درست است اما والدين بايد در رفتار خود قاطعيت داشته باشند. اشتباه نكنيد، قاطع بودن با عصبانيت و خشونت تفاوت دارد. قاطع بودن به اين معني مي‌باشد كه شما در عين حال كه بر روي موضعي تأكيد مي‌كنيد، با دلسوزي و مهرباني، پيگير نيازها و خواسته‌هاي نوجوان خود نيز هستيد. اين يك اصل رفتاري صحيح در برخورد با فرد نوجوان است.

جلوگيري از به كار بردن صفات نامناسب

اگر نوجوان شما به هر دليل مرتكب اشتباهي شود براي واكنش نشان دادن به او هرگز نبايد از صفات نامناسب و ناشايست مانند تو نمي‌فهمي، تو ناداني، هيچ وقت درست نمي‌شوي و… استفاده كنيد. شما با استفاده از اين نوع كلمات مستقيما شخصيت او را هدف مي‌گيريد و به بيراهه مي‌رويد. با اين برخورد نادرست، نوجوان رفتار نادرست خود را درست تلقي مي‌كند و در مقابل شما شروع به موضع‌گيري مي‌كند. در به كار بردن واژه‌ها دقت كنيد زيرا كلمات قدرت زيادي در نفوذ در نوجوان شما دارد.

دانستن اين نكات كوچك اما ارزشمند به والدين كمك مي‌كند كه اين دوران را همراه با نوجوان خود به بهترين شكل بگذرانند و از آن خاطره‌اي خوب داشته باشند. همه اين‌ها زماني نتيجه مي‌دهد كه شما روي رفتار خود با نوجوان تجديد نظر كنيد. مشكلات خود را در رابطه با تربيت نوجوانان و ارتباط مؤثر با آن‌ها مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران مطرح كنيد و از راهنمايي‌هاي متخصصان در اين زمينه بهره‌مند شويد.

سؤالات متداول درباره رفتار صحيح با نوجوان

چگونه از نوجوان خود انتقاد كنيم؟

انتقاد شما بايد حساب شده باشد. اگر شما مي‌خواهيد از نوجوان خود به هر دليل انتقاد كنيد، بايد رفتار او را هدف قرار دهيد نه شخصيتش را، اينگونه او پي مي‌برد كه شخصيتش نزد شما محترم مي‌باشد، اما بايد در رابطه با رفتار خود تجديد نظر كند.

چگونه باعث افزايش عزت نفس در نوجوان شويم؟

بايد نوجوان خود را تشويق و تمجيد كنيد. سعي كنيد در او احساس ارزشمند بودن و مفيد بودن را ايجاد كنيد تا او بتواند فراز و نشيب‌هاي دوران نوجواني را به آساني طي كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار صحيح با نوجوان مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: رفتار صحيح با نوجوان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رفتار صحيح با نوجوان،
موضوع:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۴۴:۵۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی