كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بهترين زمان براي گرفتن پستانك از كودك

استفاده از پستانك يكي از موثرترين روش ها براي آرام كردن گريه ي نوزاد است. استفاده از آن مي تواند به مادر كمك كند تا كمي استراحت كند و در عين حال فرزندش آرام و سرگرم باشد. اما مشكل اين جاست كه استفاده ي بيش از حد از پستانك مي تواند براي فرزند شما مشكل آفرين شود. در واقع پستانك جايگزين مادر و سرگرمي هاي محيط مي شود و به مرور زمان كودك به آن وابستگي شديدي پيدا مي كند.

به همين خاطر استفاده ي طولاني مدت از پستانك مورد تاييد و توصيه ي متخصصان نيست. آن ها معتقدند كه پس از شروع يك سالگي كودك آمادگي رواني براي كنارگذاشتن پستانك را پيدا مي كند. يعني از زماني كه او آرام شروع به حرف زدن و اداي اولين كلمات مي كند. با اين حال ميزان وابستگي كودك و نحوه ي گرفتن پستانك از او به ميزان زيادي در كيفيت عبور كودك از اين مرحله تاثير گذار است.

مشكلات استفاده ي طولاني مدت از پستانك

كودكاني كه وابستگي زيادي به پستانك خود دارند معمولا در بيشتر ساعات روز آن را در دهان خود نگه مي دارند. اين امر باعث مي شود كه ساعات كمي دهان او خالي باشد و او فرصت كم تري داشته باشد تا حرف زدن را تمرين كند. استفاده زياد از پستانك به خصوص در كودكاني كه در حرف زدن مشكل و تاخير دارد پيامدهاي منفي بيشتري خواهد داشت.

هم چنين استفاده از پستانك مي تواند نحوه ي رشد دندان هاي كودك را تحت تاثير قرار دهد و باعث تغيير شكل آن ها شود. توجه به بهداشت و تميز بودن پستانك در زمان استفاده‌ي كودكتان از آن اهميت بسياري دارد. چرا كه پستانك مي تواند ميكروب هاي زيادي را به بدن كودك منتقل كند. عفونت گوش مياني كه از غفونت هاي رايج ميان كودكان است به ميزان زيادي با استفاده ي غير بهداشتي از پستانك ارتباط دارد.

روش هايي براي گرفتن پستانك از كودك

همان طور كه در مطالب فوق اشاره شد بسيار اهميت دارد كه والدين به چه شيوه اي پستانك را از فرزند خود مي گيرند. چرا كه كودك مانند يك دوست صميمي به پستانك خود علاقه مند مي شود و به آن وابستگي پيدا مي كند. به همين خاطر اگر در گرفتن آن از روش درستي پيروي نكنيد اين مساله مي تواند منجر به آسيب روحي به كودك شود. در ادامه به برخي از روش هاي مؤثر اشاره خواهيم كرد:

گرفتن پستانك از كودك | سوراخ كردن پستانك

يكي از آسان ترين روش ها براي گرفتن پستانك از كودك اين است كه با استفاده از لبه هاي قيچي سوراخ كوچي در پستانك ايجاد كنيد. اينكار باعث مي شود وقتي كودك پستانكش را مي مكد، هواي كافي در آن وجود نداشته باشد و به همين دليل او نتواند رضايت و لذت كافي را از مكيدن پستانك به دست بياورد. پس از مدت كوتاهي علاقه خود را به پستانك از دست مي‌دهد.

در اين باره با كودكتان صحبت كنيد و با زبان ساده برايش توضيح دهيد كه پستانك او خراب شده و ديگر نمي توان از آن استفاده كرد. اگر كودك شما چند پستانك دارد لازم است اين كار را در مورد همه ي پستانك ها انجام دهيد تا جايگزين ديگري براي آن نباشد.

هشدار: هنگام استفاده از اين روش مراقب باشيد طوري پستانك را سوراخ نكنيد كه احتمال كنده شدن تكه اي از آن و قورت دادن توسط كودك وجود داشته باشد.

گرفتن پستانك از كودك | استفاده از روش تدريجي

ممكن است كودك براي قطع ناگهاني استفاده از پستانك آمادگي لازم را نداشته باشد. در اين موارد استفاده از روش هاي تدريجي بسيار كمك كننده هستند. در اولين گام استفاده از پستانك را به زمان يا مكان خاصي محدود كنيد. مثلا فقط زمان خواب يا در رخت خواب اجازه ي استفاده از آن را به كودك بدهيد. به تدريج مي توانيد زمان استفاده از آن را پله پله كم كنيد تا نهايتا فرزندتان كاملا با آن خداحافظي كند. درست است كه اين روش به صبر و حوصله زيادي از جانب شما احتياج دارد اما نكته ي اميدوار كننده اين است كه اين روش تاثيرگذارترين روش براي ترك استفاده از پستانك است.

گرفتن پستانك از كودك | گم كردن پستانك

زماني كه كودكان از پستانك استفاده مي كنند، بسيار اتفاق مي افتد كه آن را گم كنند. درصورتي كه تصميم گرفته ايد مصرف پستانك را در كودك خود قطع كنيد ميتوانيد از اين اتفاق استقبال كنيد! براي مثال وقتي كودكتان پستانكش را گم مي كند براي پيدا كردن آن تلاش نكنيد. به جاي آن او را براي چند روز بيشتر مشغول و سرگرم نگه داريد. بگذاريد متوجه شود كه اوضاع بدون پستانك هم مي تواند خوب باشد.

البته شما مي توانيد عمدا خود پستانك را مخفي كنيد يا آن را دور بياندازيد. بگذاريد فرزندتان فعالانه دنبال آن بگردد. زماني كه نتوانست آن را پيدا كند به اوكمك كند تا جايگزيني براي آن بيابد.

استفاده از فيلم ها و كتاب هاي مخصوص كودكان

كتاب ها و ويديوهاي بسياري براي كودكان خردسال تهيه شده است كه به آن ها در كنارگذاشتن پستانك كمك مي كند. هنگام خواندن اين كتاب ها يا ديدن فيلم ها فرزند خود را در آغوش بگيريد. بگذاريد تا در كنار شما احساس آرامش كند و نگراني هايش را در اين باره با شما مطرح كند.

اگر كودكتان مدت بسيار طولاني از پستانك استفاده كرده باشد. به احتمال زياد وابستگي او نسبت به ساير كودكان بسيار بيشتر خواهد بود. در اين شرايط شما بايد با دقت و حوصله ي بيشتري براي گرفتن پستانك از او اقدام كنيد. اگر راهكارهاي عمومي مطرح شده كمكي به شما نكرده است از يك روان شناس كودك براي حل مشكل خود مشورت بخواهيد. مي‌توانيد در اين زمينه از متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران راهنمايي بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه گرفتن پستانك از كودك مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: گرفتن پستانك از كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: گرفتن پستانك از كودك،
موضوع:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۰۳:۲۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی