كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

فعاليت حافظه كوتاه‌مدت و بلندمدت در ساعات مختلف

محققان زيادي اثبات كرده‌اند كه مغز انسان در هر ساعتي از شبانه روز استعداد و توانايي خاصي دارد. آنها معتقدند در ساعات آخر صبح تا اوايل بعد از ظهر عملكرد حافظه كوتاه مدت و سرعت انتقال اطلاعات به بيشترين حد خود مي رسد. همچنين بهترين ساعت براي فعال شدن حافظه بلند مدت از ساعت شش و نيم تا هشت و نيم بعد ازظهر است.

در ساعات آخر شب و اوايل صبح ميزان عملكرد مغز در پايين ترين حالت قرار مي گيرد. به همين دليل به دانش اموزان توصيه مي‌شود تا در زمان‌هايي كه حافظه بلند مدت فعاليت چنداني ندارند كم‌تر مطالعه كنند.

بهترين زمان براي مطالعه | صبح زود يا آخرشب؟

بعضي از دانش آموزان معتقدند در آخر شب بهتر مي‌توانند درس بخوانند زيرا بعد از آن مي خوابند و مغز فرصت كافي براي پردازش اطلاعات را دارد و در نتيجه اطلاعات مدت زمان بيشتري در حفظه باقي مي ماند. برخي نيز عقيده دارند كه مغزشان در هنگام طلوع آفتاب بازدهي بيشتري دارد چرا كه در هنگام شب استراحت كافي را داشته و سرحال و آماده است. درواقع بهترين زمان براي مطالعه در هر فردي متفاوت است.

بهترين زمان براي مطالعه چه زماني است؟

هيچ زمان دقيقي را نمي‌توان به طور دقيق براي مطالعه در نظر گرفت. به اين معنا كه دقيقا نمي‌توان گفت در فلان زمان درس بخوانيد و در اين زمان مطالعه فايده‌اي ندارد. زمان دقيق و مفيد براي مطالعه به خود فرد بستگي دارد. اينكه هر شخصي از لحظ جسمي و رواني براي مطالعه آمادگي داشته باشد. هر زمان كه احساس كرديد آمادگي لازم براي درس خواندن را داريد شروع كنيد. در واقع در مبحث روانشناسي فردي هر شخصي زمان مطالعه مخصوص به خود را دارد.

نكته اي كه اهميت دارد اين است كه هر روز بايد دقيقا در همان زمان مشخص مطالعه كنيد. در اين صورت مغز شما به آن زمان شرطي مي‌شود و براي مطالعه آماده است. زمان هايي كه به آن شرطي شده‌ايد بهترين زمان براي مطالعه هستند. مثلا اگر صبح‌ها ساعت ۹ صبح در مكان مشخصي كه نسبت به آن نيز شرطي شده‌ايد عادت به مطالعه داريد همين روند را پيش بگيريد كه بهترين زمان مطالعه براي شما است.

چرا برخي حوصله درس‌خواندن ندارند؟

هيچ گاه زمان مطالعه خود را تغيير ندهيد. بسياري دانش آموزان مي‌گويند كه حال و حوصله درس خواندن ندارند. دليل اين امر آن است كه در زمان هاي مختلف شروع به درس خواندن مي‌كنند و قاعدۀ شرطي شدن مغز را در نظر نمي‌گيرند. مغز نمي‌تواند تصميم بگيرد كه فرد واقعا در چه زماني مي‌خواهد درس بخواند و همين كه به يك زمان عادت كند شخص عادت خود را تغيير مي دهد در نتيجه مغز خسته مي‌شود.

نكته: بلافاصله بعد از غذا مطالعه نكنيد. معده براي هضم غذا تمام خون را به اطراف خود جمع مي كند و اجازه نمي‌دهد خون كافي به مغز برسد.

بهترين زمان براي مطالعه | عملكرد مغز در ساعات مختلف شبانه روز

آگاهي از كاركرد مغز در ساعات مختلف شبانه‌روز و اطلاع از بازدهي آن به شما كمك مي‌كند زمان مناسبي را براي مطالعه و درس‌خواندن انتخاب كنيد و هر روز در همان ساعت به مطالعه بپردازيد.

نيمه شب تا ۹ صبح

حافظه كوتاه مدت انسان در اواسط شب در بالاترين سطح قرار دارد. دماي بدن در اين هنگام بسيار پايين است و مغز به نحو كارآمدي اطلاعات را ذخيره مي كند. حافظه كوتاه مدت شما تا ساعت ۹ صبح هنوز هم به خوبي عمل مي كند.

۹ صبح تا ۱۱ صبح

بهترين زمان براي تصميم‌گيري در مورد مسائل ۱۱ صبح تا قبل از نهار است. حل مسائل روزانه در اواسط صبح تا اواخر آن بسيار ساده‌تر صورت مي‌گيرد و اين توانايي بعد از آن به علت خستگي مغز كم‌تر مي شود.

۲ تا ۵ بعدازظهر

در اين ساعت حساسيت مغز نسبت به درد بسيار پايين است. و در نيمه هاي شب به حداكثر مي رسد. به خاطر همين توصيه مي كنند در بعدازظهر به دندان پزشكي برويد.

۳ تا ۷ بعد از ظهر

حافظه بلند مدت بيش از هر زمان ديگري در ۳ بعد از ظهر به بعد فعال تر است. اگر مي‌خواهيد مطلب مهمي را به خاطر بسپاريد اين زمان بهترين زمان براي مطالعه است. حافظه بلند مدت حافظه‌اي است كه در به خاطر آوردن وقايع دور به كار مي‌آيد و اطلاعاتي كه در اين حافظه ذخيره مي‌شوند تا مدت ها به ياد مي‌مانند.

۷ بعد از ظهر به بعد

متابوليسم مغز در اوايل غروب در بالاترين حد خود قرار دارد و در هنگام طلوع خورشيد بسيار پايين است. با توجه به عملكرد مغز در ساعت هاي مختلف مي‌توانيد زمان مناسبي را براي مطالعه و شرطي كردن مغز خود به آن انتخاب كنيد.

براي انتخاب شيوه‌هاي صحيح درس خواندن و يا براي حل چالش‌هاي خود در زمينه تحصيل مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و راهنمايي‌هاي متخصصان در اين زمينه بهره‌مند شويد. مشاوران مجرب در زمينه اختلالات يادگيري، افت تحصيلي، تحصيل در خارج، انتخاب رشته در تمام مقاطع، افت تحصيلي و… در خدمت شما هستند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بهترين زمان مطالعه مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: بهترين زمان مطالعه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بهترين زمان مطالعه،
موضوع:
[ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۶:۰۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی