كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

آيا واقعا مي‌توان با همسر دوقطبي ازدواج و زندگي كرد؟

اگر همسرتان آگاهي كاملي از بيماريش داشته‌باشد و نشانه‌ها و رفتارهايش را بپذيرد و همچنين مرتبا تحت درمان قرار بگيرد و داروهاي خود را مصرف كند مي‌توانيد تا حد زيادي همراه يكديگر بر روي مشكل كار كنيد و زندگي مشترك خوبي بسازيد. بسياري از افراد مبتلا به اين اختلال در كنار همسري مهربان و صبور به خوبي زندگي مي‌كنند.

از سويي ديگر اگر همسرتان حاضر به مصرف داروها و درمان گرفتن نباشد شرايط كمي سخت مي‌شود. بايد خود را در مقابل رفتارهاي آزارنده حفظ كنيد. رفتارهاي آزاردهنده مي‌تواند سرزش و اتهام زني، آزار مالي (ولخرجي زيادي و بدهي به بار آوردن)، آزار عاطفي (كنترل گري و رفتارهاي ظالمانه) و آزار جسمي (زماني كه پرخاشگري فرد از كنترل خارج مي شود) باشد.

 

مشكلات زندگي و ازدواج با بيمار دوقطبي

اختلال دوقطبي از جمله اختلالات رواني است؛ اگر مي‌خواهيد با فردي داراي اختلال دوقطبي ازدواج كنيد اول از همه بايد درمورد بيماري و نشانه هاي آن آگاهي كامل داشته باشيد و مشكلات آن را بپذيريد تا بتوانيد دست به انتخاب درستي بزنيد. در رفتار افراد مبتلا به اختلال دوقطبي تنوع و تناقض بسيار زيادي وجود دارد. گاهي بسيار كم‌حرف و در مواقع شيدايي بسيار پرحرف مي‌شوند.

مشكلات در دوره‌هاي افسردگي و شيدايي

ممكن است كارهاي خطرناكي از آن‌ها سر بزند. مواجهه با اين رفتارها مي‌تواند بسيار طاقت‌فرسا باشد و يا بر زندگي و رفتار خودتان و فرزندان تاثير بگذارد. در دوره‌هاي شيدايي رفتارهاي افراطي‌، تقاضاهاي غيرمنطقي و تصميمات بدون فكر، خانواده را در معرض مشكلات و پيامدهاي ناگواري قرار مي‌دهد.

علاوه‌بر اين دوره‌هاي افسردگي نيز تبعات بسيار زيادي را به‌همراه دارد. در اين دوران فرد انگيزه، توان و روحيه براي مبارزه با مشكلات، رفتن به سركار و انجام وظايف و مسئوليت‌هاي زندگي را ندارد. بسيار به خودكشي فكر مي‌كند. در اين زندگي ممكن است تا ماه‌ها همه چيز به خوبي و خوشي بگذرد و ناگهان اوضاع عوض شود.

 

نكات حياتي در زندگي با همسر دوقطبي

با وجود تمام مشكلاتي كه زندگي كردن با فرد دوقطبي به وجود مي‌آورد اما هنوز هم مي‌توان با چنين فردي زندگي كرد به شرطي كه عاشق باشيد و صبور. اختلال دوقطبي سطوح مختلفي دارد و در مورد خفيف‌تر آن فرد تقريبا مي‌تواند به‌صورت عادي زندگي كند.

اگه به فرد موردنظر خود خيلي علاقه داريد و مي‌خواهيد با او زندگي مشتركي را شروع كنيد رعايت نكات زير به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر با اخلاقيات و رفتارهاي متفاوت و متناقض او كنار بياييد. در ابتدا همواره اين نكته را يادتان باشد كه اين بيماري اوست كه باعث بروز رفتارهايش مي‌شود و خودش نيست. پس رفتارهايش را از خودش تمايز دهيد.

1. ازدواج با بيمار دوقطبي ؛ دريافت حمايت

مراقبت از بيمار سبب مي‌شود تا نيازها و رفتارهاي او را بهتر بشناسيد و آن‌ها را كنترل كنيد؛ اما شما نيز نياز به مراقبت و حمايت داريد. براي كنترل وضعيت سلامتتان به پزشك مراجعه كنيد و به زيبايي و سلامت خود اهميت دهيد.

مي‌توانيد به گروه حمايت از بيماران دوقطبي بپيونديد. در آن‌جا مطمئنا افراد زيادي مشابه شما وجود دارند كه مي‌توانيد باهم درمورد وضعيت همسرتان همفكري و صحبت كنيد. حرف زدن با درمانگر بسيار شما را آرام مي‌كند. حمايت گرفتن از خانواده‌ها و دوستان نيز بسيار كمك‌كننده است.

2. ازدواج با بيمار دوقطبي صبر و حوصله‌ي زيادي مي‌خواهد

قطعا متوجه شده‌ايد كه زندگي با همسر دوقطبي چقدر مي‌تواند دشوار باشد. بنابراين بايد از خود مراقبت كنيد. درمان اختلال دوقطبي فرآيندي بسيار طولاني مدت است و صبر زيادي را مي‌طلبد. گاهي شاهد دوره‌هاي عود بيماري مي‌شويد. پس لازم است اين واقعيت را قبول كنيد كه انتظار براي بهبودي سريع و نتايج دائمي بيهوده است.

3. از شرايط كمي فاصله بگيريد

اگر برايتان امكان دارد در نگهداري از همسرتان از كس ديگري مانند خانواده يا دوستان كمك بگيريد و مدتي از او دور شويد. زمان‌هايي را به خود اختصاص دهيد تا احساس فرسودگي نكنيد. هيچ ايرادي ندارد كه همسرتان را مدتي تنها بگذاريد. زماني كه خود احساس خستگي جسمي و روحي داشته‌باشيد و تفريحي نداشته‌باشيد حتي ديگر نمي‌توانيد از همسرتان مراقبت كنيد ودر مقابل رفتارهاي او طاقت نمي‌آوريد.

4. او را مجبور به مصرف دارو كنيد

او را واردار كنيد كه حتما داروهاي خود را مصرف كند. براي همسر خود اين موضوع را روشن كنيد كه مصرف داروها مذاكره‌ناپذير است و مصرف داروها هميشه شرايط را بهتر مي‌كند. زندگي با فرد دوقطبي مثل زندگي و سروكله زدن با يك كودك است.

ممكن است مدام بر سر نخوردن داروهايش با شما بحث كند. معمولا افراد مبتلا به اختلال دوقطبي كه اعتماد به نفس فزاينده‌اي پيدا مي‌كنند از مصرف داروها اجتناب مي‌كنند. اگر همسرتان مقاومت كرد به هر طريقي به او بفهمانيد كه سر حرف خود مي‌مانيد و در اين مورد بسيار جدي هستيد.

5. محرك‌ها را درنظر بگيريد

زمان‌هايي كه بيماري خاموش است و همسرتان در حالت پايدار و خلق خوب قرار دارد بسيار به محرك‌هاي محيطي دقت توجه كنيد. ارزيابي كنيد كه چه چيزهايي باعث خشم و تحريك او مي‌شود و چه چيزهايي او را آرام مي‌كند. براي تشخيص بهتر محرك‌هاي موثر بر رفتارهاي همسرتان از كمك مشاور ور درمانگر استفاده كنيد. همچنين در دوره هاي خشم، به رفتارهاي خود دقت كنيد.

ممكن است عاملي در رفتارهاي شما وجود داشته باشد كه باعث تشديد خشم او شود. در زمان‌هاي عصبانيت و واكنش‌هاي تند آرامش خود را حفظ كنيد و او را تحريك نكنيد. ممكن است اين كار به‌نظرتان بسيار دشوار بيايد اما واكنش و عكس‌العمل متقابل شما همه‌چيز را بدتر مي‌كند و ممكن است آسيب‌ها جبران ناپذيري برخود وارد كنيد.

6. ازدواج با بيمار دوقطبي ؛ صحبت و همدردي با همسر

علارغم نوسانات خلقي هنوز هم مي‌توانيد با همسر خود گفت‌وگو كنيد و از او بخواهيد تا نيازها و خواسته‌هايش را با شما درميان بگذارد. در مورد آن‌چه در مواقع بدخلقي به او كمك مي‌كند وسوال كنيد. با همكاري يكديگر مي‌توانيد اثرات منفي رفتارها را كاهش دهيد. در هنگام تعاملات و صحبت‌ها از كلمات محبت‌آميز و مثبت استفاده كنيد.

به يادداشته باشيد كه در هيچ‌كدام از فازهاي اختلال، بيمار تسلطي بر رفتارهايش ندارد. در هنگام افسردگي توانايي آن را ندارد كه به خود انگيزه دهد، بلند شود و كار بزرگي انجام دهد. در دوره‌هاي شيدايي نيز نمي‌تواند هيجاات خو را كنترل كند. پس مدام به او نگوييد كه بايد بهتر رفتار كند و مثل ديوانه‌ها نباشد.

 

سخن آخر

به همسر خود اطمينان دهيد كه در اين بيماري تنها نيست و شما تا پايان درمان كنار او مي‌مانيد و برايتان اهميت دارد. به او بگوييد كه لازم نيست خودش را سرزنش كند و مي‌داند كه رفتارهايش تحت كنترل بيماريست. زندگي با بيمار دو قطبي سختي‌ها و فرسودگي‌هاي زيادي را براي شما به همراه دارد؛ به همين دليل لازم است از وجود مشاور روانشناس در كنار خود بهره‌مند شويد. متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در اين زمنيه راهنماي شما خواهند بود.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج با بيمار دو قطبي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ازدواج با بيمار دوقطبي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج با بيمار دوقطبي،
موضوع:
[ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۴:۵۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی