كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

فتيشيسم چيست؟

فتيشيسم يك اختلال جنسي است و به وضعيتي گفته مي‌شود كه يك شيء خاص باعث برانگيختگي و حتي ارضا شدن يك فرد بشود. افراد يادگار پرست، به جاي تماس طبيعي با جنس مخالف، به يكي از اعضاي غير جنسي (ناخن و دست) و يا يكي از اعضاي متعلق به او(جوراب، دستكش و لباس زير) دلبسته مي‌شوند.

البته توجه داشته باشيد كه سليقه جنسي با يادگار پرستي متفاوت است. مثلا كسي كه دوست دارد شريك جنسي‌اش در حين رابطه جنسي لباس چرم به تن كند، لزوما دچار اختلال فتيشيسم نمي‌باشد.

علائم اختلال يادگارخواهي و تشخيص آن

اعمال جنسي يك فرد مبتلا به فتيشيسم، فقط بر اشيا و يا قسمت‌هاي غير جنسي بدن متمركز است. افراد عادي نيز ممكن است در برخي زمان‌ها به وسيله اشيا خاص برانگيخته شوند اما اين برانگيختگي بخشي از رابطه جنسي آن‌ها است و صرفا بر آن شي خاص متمركز نيست.

در صورتي كه شي يادگار وجود نداشته باشد، فرد مبتلا، به اوج لذت جنسي نمي‌رسد و در طول رابطه مجبور است آن را به وسيله خيال پردازي در كنار خود تصور كند. در ادامه برخي از معيارهاي تشخيصي اختلال فتيشيسم را ذكر كرده‌ايم:

_خيال پردازي و برانگيختگي جنسي به وسيله اشيا غير زنده (مانند جوراب و لباس زير) و قسمت‌هاي غير جنسي بدن (مانند دست و ناخن) براي يك دوره حداقل شش ماهه

_اين خيال پردازي‌ها باعث اختلال شديد در كاركرد شغلي، تحصيلي و احتماعي مي شود.

_اشيا يادگار، لباس‌هاي مربوط به اختلال مبدل پوشي نباشند و هم چنين مثل ويبراتور براي تحريك آلت تناسلي طراحي نشده باشند.

انواع فتيشيسم

اشيا يادگار را مي‌توان به دو دسته كلي تقسيم بندي كرد كه به شرح زير مي‌باشد:

فتيشيسم شكلي: در اين نوع فتيشيسم، شكل و مدل شي يادگار مورد توجه است. مانند كفش پاشنه بلند

فتيشيسم واسطه‌اي: در اين نوع فتيشيسم، جنس شي يادگار مهم است. مانند جنس چرم و ابريشم

اختلال فتيشيسم، بيشتر در ميان مردان شايع است و به همين دليل اشيا يادگار معمولا وسايل مربوط به زنان هستند. افراد يادگار خواه معمولا اشيا مورد نظر خود را جمع آوري مي‌كنند و حتي ممكن است براي دست يافتن به آن شي خاص، دست به سرقت و يا ضرب و شتم بزنند.

دلايل بروز اختلال يادگارخواهي

اكثر اختلالات جنسي در دوران بلوغ شروع مي‌شوند اما امكان دارد قبل از نوجواني نيز ايجاد شوند. برخي از روانشناسان معتقدند كه يادگار خواهي در اثر شرطي سازي بين يك شي خاص و فعاليت خود ارضايي ايجاد مي‌شود. هم چنين برخي از افرادي كه از تماس جنسي محروم بوده‌اند، لذت جنسي را از طريق ابزار‌هاي خاص دنبال كرده‌اند و اين رفتار به تدريج در آن‌ها تقويت شده است.

مرداني كه اعتماد به نفس بسيار پاييني دارند و به مردانگي‌ خود شك دارند، قدرت شان را از طريق تسلط بر يك شي بي جان حفظ مي‌كنند و به اين طريق احساس بي كفايتي خود را جبران مي‌كنند. هم چنين برخي از تحقيقات نشان داده است كه تغيير در فعاليت مغز نيز در بروز اختلال فتيشيسم نقش دارد.

درمان اختلال يادگارخواهي

يادگار خواهي زماني به عنوان اختلال در نظر گرفته مي‌شود كه باعث اختلال شديد در كاركرد زندگي شخصي و اجتماعي فرد شده باشد. براي فتيشيسم يك درمان واحد و مشخص پيدا نشده است ولي معمولا درمان هاي دوره‌اي دارد كه بلند مدت هستند.

براي درمان فتيشيسم، رويكردهاي درماني مختلفي مانند روانكاري، درمان شناختي رفتاري، دارو درماني و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. داروها معمولا باعث كاهش ميل جنسي در فرد مبتلا مي‌شوند. براي درمان اختلالات جنسي مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فتيشيسم مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع:فتيشيسم

امتیاز:
بازدید:
برچسب: فتيشيسم،
موضوع:
[ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۱۵:۲۶ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی