كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

نشانه‌هاي اوليه آلزايمر

آگاهي از نشانه‌ها در تشخيص و درمان آلزايمر كمك مي‌كند. بسياري از تحقيقات مشخص كرده‌اند كه يكي از نشانه‌هاي آلزايمر زود رس تغيير در حس شوخ طبعي است. اين نشانه‌ها مي‌توانند از 30 سالگي در افراد ظاهر شوند و درسنين بالاتر به عنوان بيماري بروز پيدا كنند. ساير علائمي كه مي‌توانند نشانه اي از آلزايمر در فرد باشند عبارتند از:

_كاهش شنوايي

_اثر انگشت غير طبيعي

_از دست رفتن حس بويايي

_اختلال فضاي بينايي

_افسردگي

علائم و نشانه‌هاي تشخيصي در آلزايمر

نشانه‌هاي آلزايمر معمولا مشخص هستند كه مهم‌ترين آن‌ها نيز فراموشي است. در ادامه برخي از مهم‌ترين علائم آلزايمر را نام برده‌ايم. كاهش شناختي بايد حداقل در دو بخش از پنج علامت ذكر شده در زير، اتفاق افتاده باشد:

1. كاهش توانايي در حفظ كردن و به ياد آوردن اطلاعات جديد: كه شامل فراموش كردن حوادث يا قرار ملاقات‌ها، سوالات و يا مكالمات تكراري، گم شدن در يك مسير آشنا و گم كردن وسايل شخصي مي‌شود.

2. اختلال در استدلال، وظايف پيچيده و انجام قضاوت: فرد مواردي همچون ناتواني در مديريت امور مالي، توانايي تصميم گيري ضعيف، درك نادرست از خطرات ايمني، ناتواني در انجام فعاليت‌هاي پيچيده يا متوالي و ناتواني در برنامه ريزي را در بيماري آلزايمر تجربه مي‌كند. وجود اين موارد درمان آلزايمر را سخت مي‌كند.

3. اختلالات تجسمي: نشانه‌هايي همچون ناتواني در تشخيص چهره يا اشياي مشترك و يا يافتن اشياء روبه رو، ناتواني در استفاده از ابزارهاي ساده يا لباس پوشيدن در اختلالات تجسمي آلزايمر جاي مي‌گيرد.

4. اختلال در صحبت كردن، خواندن و نوشتن: مثلا دشواري در يافتن كلمات در حال صحبت كردن، ترديد در صحبت كردن، املاي غلط كلمات

5. تغييرات در شخصيت و رفتار: تغييرات رفتاري در شخصيت از جمله آشفتگي، بي تفاوتي، اجتماع گريزي يا عدم علاقه، انگيزه يا ابتكار مي‌تواند از نشانه‌هاي آلزايمر باشد. از دست دادن حس همدلي، حس اجبار، وسواس يا رفتار اجتماعي غير قابل قبول نيز ممكن است رخ دهد.

علل ابتلا به آلزايمر

اين بيماري بيشتر بر اثر علل فيزيولوژيكي و يا بر اثر تركيب عوامل مختلف رخ مي‌دهد. دو عامل مهم در بروز اين بيماري شامل موارد زير مي‌شود:

1. سالخوردگي

يكي از عوامل ابتلا به آلزايمر، سالخوردگي يا افزايش سن است. با افزايش سن احتمال از بين رفتن سلول‌هاي مغزي بالا مي‌رود و در نهايت، احتمال ابتلا به اين بيماري زياد است. سالخوردگي عاملي اجتناب ناپذير در ابتلا به بيماري آلزايمر است و نمي‌توان آن را متوقف كرد. البته اين به اين معني نيست كه تمام سالخوردگان به آلزايمر مبتلا مي‌شوند. سالخوردگي اجتناب ناپذير است و به دنبال آن درمان آلزايمر نيز تنها به معناي كاهش علائم است.

2. سابقه خانوادگي و ژنتيك

يكي ديگر از اين عوامل، سابقه خانوادگي است. احتمال ابتلا به آلزايمر در افرادي كه پدر، مادر و يا اقوام مبتلا به آلزايمر داشته‌اند بيشتر است. از آنجايي كه آلزايمر يك بيماري ارثي است، ممكن است وجود اين ژن در افراد مختلف موجب ابتلا به اين بيماري شود.

جلوگيري از ابتلا به آلزايمر

روش‌هاي متعددي وجود دارند كه مي‌توانند از بيماري آلزايمر تا حد زيادي پيشگيري كنند تا نياز به درمان آلزايمر نباشد. برخي از آن‌ها را به اختصار توضيح داده‌ايم:

_ورزش منظم انجام دهيد.

_مراقبت از سلامت سيستم عروقي و قلبي را فراموش نكنيد.

_بيماري‌هاي قلبي عروقي خود را مديريت كنيد و به طور منظم چكاپ انجام دهيد.

_ديابت، چاقي و فشار خون بالاي خود را ماهانه چك كنيد و سعي كنيد سيگار را براي هميشه كنار بگذاريد.

_رژيم غذايي متنوع و سالمي را دنبال كنيد

_در جلسات آموزش شناختي و روش‌هاي پيشگيري از آلزايمر شركت كنيد.

_از غذاهاي فراوري شده و طبخ غذا در ظروف آلومينيومي خودداري كنيد.

_سعي كنيد مهارت‌هاي جديد را بياموزيد و مغز خود را به فعاليت وادار كنيد.

درمان آلزايمر | آيا آلزايمر باعث مرگ مي‌شود؟

آلزايمر بيماري است كه ارتباطات بين سلول‌هاي عصبي مغز را مختل مي‌كند. به همين سبب فرد در راه رفتن و غذا خوردن دچار مشكل مي‌شود. بيشترين تأثير آلزايمر بر روي مغز است اما اين بيماري به تنهايي موجب مرگ نمي‌شود.

پيامدهايي كه به دنبال آن زندگي شخص را درگير مي‌كند و عدم حمايت و نگهداري از افراد مبتلا منجر به مرگ مي‌شود. ناتواني در بلع عامل مهمي است كه در آن فرد آلزايمري به بيماري پنومنويا آسپيراسون مبتلا مي‌شود. اين بيماري باعث مي‌شود غذاها و مايعات به جاي مري وارد ناي شوند. در اين صورت عفونت شش‌ها، خفگي و در نهايت مرگ رخ مي‌دهد.

درمان آلزايمر

در مبحث دارو و درمان هاي تكميلي، درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد اما مي‌توان با استفاده از روش‌هاي دارويي، تقويت حافظه و درمان فراموشي علائم آلزايمر را كاهش داد. همچنين مراقبت و همدلي فرزندان و نزديكان در ارتباط با فرد مبتلا تأثير بسيار زيادي در افزايش كيفيت زندگي او دارد.

ورزش و تحرك نيز مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد. برخي از داروهاي مؤثر در كاهش علائم آلزايمر شامل موارد زير مي‌شود:

دونپزيل جهت درمان آلزايمر

اين دارو براي مصرف در سه مرحله خفيف، متوسط و شديد تاييد شده است. دونپزيل اثري بر روند عصبي ندارد و فقط درك و شناخت، ارتباطات اجتماعي، فعاليت ذهني، حافظه و توجه را نسبت به قبل بهبود مي‌بخشد.

گالانتامين در درمان آلزايمر

اين دارو بر بهبود عملكرد سلول‌هاي عصبي مغز موثر است. اين دارو در موارد خفيف تا متوسط تجويز مي‌شود و به اشكال قرص، كپسول و شربت عرضه مي‌شود. از عوارض آن مي‌توان به سر درد، سرگيجه، حالت تهوع و خواب آلودگي اشاره كرد.

ممانتين جهت درمان آلزايمر

اين دارو براي تاخير در سرعت پيشرفت بيماري آلزايمر تجويز مي‌شود. ممانتين هم به سه شكل شربت، قرص و كپسول در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد. توجه داشته‌باشيد كه اين داروها را تنها با تجويز پزشك و تحت نظر او مصرف كنيد.

غذاهاي مفيد و داروهاي گياهي مؤثر در كاهش علائم آلزايمر و درمان آلزايمر

گرده گل، بره موم و ژل رويال، از جمله گياهان دارويي هستند كه در روند بهبودي بيماران مبتلا به آلزايمر تاثير دارند. از جمله مواد مؤثر در پيشگيري و كاهش نشانه‌هاي اين بيماري، آنتي اكسيدان‌ها هستند. اين مواد بيشتر در ميوه‌ها (به خصوص ميوه‌هايي با رنگ قرمز)، سبزيجات، چاي، فلفل و… يافت مي شوند.

جهت كنار آمدن با بيماري آلزايمر و روش صحيح برخورد با سالخوردگان مبتلا مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان آلزايمر مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: درمان آلزايمر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان آلزايمر،
موضوع:
[ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۹:۲۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی