كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بچه وسطي | كليشه‌هاي رايج در مورد فرزندان وسط

بچه وسطي خانواده، چون مورد غفلت والدين خود قرار مي‌گيرد، تصور مي‌شود كه دچار سندروم فرزند مياني مي‌شود و به واسطه آن، فردي حسود، كم حرف، با جسارت پايين و بي انگيزه است كه معمولا ديدگاه منفي نسبت به مسائل دارد و احساس مي‌كند كه خانواده به او تعلق خاطري ندارند. اما آيا اين موارد حقيقت دارد؟

ويژگي‌هاي شخصيتي بچه وسطي خانواده چيست؟

در ادامه به بررسي برخي از خصوصيات شخصيتي بچه وسطي مي‌پردازيم:

1- مهارت‌هاي اجتماعي بالا

شما به عنوان فرزند مياني خانواده، ممكن است به اندازه فرزند اول يا آخر مورد توجه والدين خود قرار نگيريد و از آنجايي كه دوستان و همسالان، پشتيباني عاطفي لازم را برايتان فراهم مي‌كنند، احتمالا تمايل بيشتري به برقراري رابطه با آن‌ها داشته باشيد تا بر خانواده خود متكي باشيد. همين موضوع باعث مي‌شود كه شما فردي اجتماعي باشيد و در روابط دوستانه خود نقش فردي مورد اعتماد، با همكاري و تعاون بالا را داشته باشيد.

به طور كلي در فعاليت‌هاي تيمي و گروهي به خوبي توانايي‌هاي خود را نمايان مي‌سازيد و از ابتكار بالايي برخورداريد به طوري كه مي‌توانيد نقش رهبري آن گروه را برعهده بگيرند.

2- بچه وسطي | انگيزه بالا در جهت پيشبرد اهداف اجتماعي

بچه‌هاي وسط خانواده، برخلاف آنچه تصور مي‌شود مانند فرزندان اول، داراي انگيزه بالايي هستند با اين تفاوت كه جهت گيري آن‌ها معمولا متفاوت است؛ پس احتمالا به جاي تمايل براي كسب قدرت و اعتباريابي، به سمت مفاهيمي مانند عدالت و ديگر مسائل اجتماعي تمايل داريد. درك زيربناي بي عدالتي در خانواده، همزمان با رشد فردي و تمكز بر انصاف و درگيري فكري به منظورعدالت خواهي، تمرين مناسبي براي پيشبرد اهداف اجتماعي مي‌شود. 

3- رشد و پيشرفت توانايي‌هاي شناختي

بچه‌هاي وسط خانواده به مرور ياد مي‌گيرند كه مسائل مختلف را صرفا از فيلتر ذهني خود مورد قضاوت قرار ندهند، در واقع به موضوعات با ديد بازتري مي‌نگريد و سعي مي‌كنيد تمام جوانب آن را در نظر بگيريد.

ديد كلي و همه جانبه به مسائل باعث مي‌شود كه به ادارك وسيع تري دست يابيد و كارهاي خود را با مهارت بالاتري انجام دهيد. همچنين به حس همدلي بالاتري نسبت به ديگران دست مي‌يابيد؛ بنابراين به خوبي مي‌توانيد موقعيت‌ها را قضاوت كنيد و سازگاري بيشتري در مواجهه با شرايط مختلف داريد.

4- بچه وسطي | ايفاي نقش ميانجي صلح بين روابط ديگر فرزندان

فرزند مياني خانواده، معمولا نقش مهمي در برقراري صلح و آشتي بين خواهر و برادرهاي خود ايفا مي‌كند چرا كه اغلب حساسيت خاصي نسبت به برقراري انصاف و متعادل بودن دارند. بنابراين مي‌توانيد با خواهر و بردارهاي خود رابطه ويژه اي برقرار كنيد و اين توانايي شما را قادر مي‌سازد تا بين آن‌ها واسطه گري كنيد و تعادل هر چه بيشتر ميان فرزند كوچكتر و بزرگتر را برقرار سازيد. 

5- بچه‌هاي وسط خانواده، مذاكره كنندگاني چيره دست

بچه‌هاي مياني خانواده، در صورتي كه در حال واسطه گري بين اعضاي خانواده خود نباشند، به مذاكره با والدين خود مشغول هستند. به لطف مهارت بالاي خوب گوش دادن و صبور بودن، مي‌دانيد كه چطور توجه والدين را جلب كنيد و براي هر آنچه مي‌خواهيد مذاكرات موفقيت آميزي ترتيب مي‌دهيد. توانايي سازش بالا اين امكان را فراهم مي‌كند تا با موفقيت با ديگران به بحث بپردازيد.

6- بچه وسطي | تمايل به كسب تجارب متفاوت

فرزندان مياني خانواده، از ايده‌ها، مسائل و تجارب جديد و تازه استقبال مي‌كنند. اين گشودگي نسبت به تجارب در تركيب با توانايي ريسك پذيري، شما را قادر مي‌سازد تا به سوي تغيير دادن شرايط حاضر در موضوعات مختلف حركت كنيد.

بچه‌هاي وسط خانواده با چه مشكلاتي مواجه مي‌شوند؟

همان طور كه در ابتدا توضيح داديم، كليشه‌هايي در مورد فرزندان وسط خانواده وجود دارد. در نتيجه در مواردي لازم است به طور جدي‌تر تلاش كنيد تا بتوانيد خود واقعي تان را به ديگران نشان دهيد. از طرفي به دليل حس همدلي و تعاون، همچنين به دليل اعتمادي كه ديگران به شما دارند، در «نه» گفتن به درخواست‌هاي ديگران ممكن است مشكل داشته باشيد. فرزندان وسط از درگيري بيزار هستند و از اين موقعيت‌ها پرهيز مي‌كنند و اين موضوع باعث مي‌شود كه از پرداختن به مشكلات در محيط كار يا روابط خودداري كنند. براي حل تعارضات پيشنهاد مي‌كنيم از روانشناس كمك بگيريد. در اين زمينه مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران استفاده كنيد.

سوالات متداول

روابط عاشقانه در بچه وسطي خانواده چگونه است؟

بچه‌هاي وسط خانواده، به دليل همكاري بالا و تمايل به تجربه موقعيت‌هاي جديد، معمولا در روابط جنسي عملكرد خوبي دارند. فرزندان وسط، غالبا وفادار به همسر و دوستان خود هستند و مهارت‌هاي بالاي تبادل نظر و مذاكره باعث مي‌شود كه بتوانند با هر كسي رابطه خوبي برقرار كنند.

به طوركلي اين افراد در رابطه خود با معشوق خود (فرزندان اول يا آخر خانواده) مي‌توانند شادترين و رضايت بخش‌ترين روابط را داشته باشند. البته زماني كه شما با فردي مشابه با ترتيب تولد خود ( فرزند وسط خانواده) وارد رابطه عاشقانه مي‌شويد، به دليل اجتناب از درگيري، ممكن است بسياري از مشكلات بين شما در دراز مدت ناگفته بماند؛ به همين دليل شايد رابطه تان دچار مشكلات بيشتري نسبت به ارتباط با افراد با ديگر ترتيب‌هاي تولد شود. 

ايفاي نقش والديني توسط بچه وسطي خانواده به چه صورت است؟

فرزندان مياني خانواده، در صورتي كه صاحب فرزند شوند تمايل دارند به او فرصت تصميم گيري و آزادي عمل دهند؛ كمااينكه براي تربيت آن‌ها داراي ساختار و قواعد نيز هستند. 

عملكرد بچه وسطي خانواده در محيط‌هاي شغلي چگونه است؟

شما به عنوان بچه وسطي خانواده، فردي اجتماعي، مستقل و با مهارت‌هاي بالابراي كارهاي گروهي و توانايي همدلي هستيد. پس مي‌توانيد معلم، بازيگر، وكيل و ديپلمات خوبي شويد ولي در شغل‌هايي كه نيازمند كار فردي است مانند برنامه نويسي كامپيوتر ممكن است خوب عمل نكنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه بچه وسطي خانواده مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: بچه وسطي خانواده

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بچه وسطي خانواده،
موضوع:
[ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۷:۴۳ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (2) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی