كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

پيشگيري از حسادت ديگران

در ابتدا به بررسي موضوعات پيش از بروز حسادت مي‌پردازيم. مسلما اين جمله را بسيار شنيده‌ايد كه پيشگيري بهتر از درمان است. اين جمله براي حسادت هم صدق مي‌كند. البته منظور ما اين نيست كه حسادت يك بيماري است، بلكه بايد بگوييم حسادت مانند بسياري از رفتارهاي انساني در همه افراد وجود دارد؛ به سن و سال، ميزان تحصيلات، خانواده يا هر چيز ديگري هم ارتباطي ندارد. اما در روانشناسي فردي عنوان مي‌شود، در صورتي كه اين حس، در جهت منفي استفاده شود حالت بيمار گونه پيدا مي‌كند.

در اين بين افرادي هستند كه مي‌توانند حسادتشان را به خوبي مديريت كنند و همين طور اشخاصي هم هستند كه در بعضي از مواقع از پس مديريت حس حسادتشان بر نمي‌آيند و اين حس به آن‌ها غلبه مي‌كند. حسادت براي عده‌اي در موارد خاصي دقيقا مانند بنزين است و جرقه‌هايي از جانب شما منجر به شعله‌ور شدن آتش حسادت مي‌شود. بنابراين در برخورد با افراد حسود مراقبت جرقه‌ي رفتاري زير باشيد:

برخورد با افراد حسود | فخر فروشي

اگر به تازگي موفقيتي در زمينه‌هايي خاص كسب كرده‌ايد، دليلي ندارد آن را براي همه شرح دهيد و يا فخر فروشي كنيد. اصلا نيازي نيست كه موفقيت‌هايتان را  به رخ ديگران بكشيد و بخواهيد با اين كار توانايي‌هاتان را ثابت كنيد؛ ممكن است از اين كار حس خوبي به شما دست دهد اما حسادت برخي افراد را بر مي‌انگيزاند و آسيب‌هاي آن خود شما را نيز در بر مي‌گيرد. از بروز رفتارهاي هيجاني در مقابل فرد حسود بپرهيزيد.

نحوه برخورد با افراد حسود

در مواجهه با حسادت افراد كه به صورت‌هايي همچون عصبانيت و پرخاشگري، تخريب كردن شخصيت طرف مقابل، غُر زدن، آسيب زدن به اموال و… بروز مي‌كند، چه واكنشي نشان مي‌دهيد؟ بدترين كار در چنين زمان‌هايي اين است كه شماهم پا به پاي اين افراد توهين و پرخاشگري كنيد، يا زخم زبان بزنيد و شخصيت طرف مقابل را تخريب كنيد. براي برخورد در زمان حسادت، مي‌توانيد از راهكارهاي زير استفاده كنيد:

1. سكوت كنيد و شنونده باشيد

يكي از بهترين كارها براي اينكه بتوانيد شعله حسادت ديگران را خاموش كنيد اين است كه به حرف‌هاي طرف مقابل خوب گوش بدهيد. اين يك نكته مهم است كه بسياري از افراد وقتي شنيده مي‌شوند، آرام مي‌شوند و حس بهتري از طرف مقابل مي‌گيرند.

2. به دور از قضاوت و تنش با او صحبت كنيد

علاوه بر اينكه در اين موارد مي‌توانيد به صحبت‌هاي طرف مقابل خوب و موثر گوش بدهيد، مي‌توانيد به دور از تنش و صادقانه با اين افراد صحبت كنيد تا مشكلات احتمالي را حل كنيد. پيشنهاد مي‌كنيم كه اين صحبت‌ها در جمع نباشد و جلسه دونفره‌تان پشت در‌هاي بسته صورت گيرد.

3. برخورد با افراد حسود | موضوع را كش ندهيد

بعد از اينكه متوجه شديد شخصي به شما حسادت مي‌كند و اين حسادت را به زبان آورده است (با پرخاشگري، زخم زبان و…) ديگر لازم نيست اين موضوع را كش بدهيد و طرف را متوجه ناراحتيتان از اين موضوع بكنيد. اما در صورتي كه اين حسادت‌ها ادامه پيدا كند لازم است در صورت امكان رابطه خود را با فرد حسود قطع كرده و يا او را از رفتارهاي آزاردهنده‌اش آگاه كنيد.

4. حساسيت‌هاي افراد را بشناسيد

به مرور زمان مي‌توانيد متوجه موضوع حسادت افرادي كه با آن‌ها در ارتباط هستيد بشويد تا با شناخت كلي از شخصيتشان، كارهايي كه موجب برانگيخته شدن حس حسادتشان مي‌شود را انجام ندهيد و درباره آن‌ها با افراد حسود صحبت نكنيد.

چند راهكار عملي براي برخورد با افراد حسود

علاوه بر نكات گفته شده موارد زير مي‌تواند در رفتار با فرد حسود به شما كمك كند:

پذيرش واقعيت

اولين موردي كه بايد به آن توجه كنيد « پذيرش» اين موضوع است كه وظيفه شما تربيت اين افراد نيست. شما نمي‌توانيد به آن‌ها توضيح بدهيد كه حسود هستند، رفتار خوبي ندارند و مجبورند كه خودشان را اصلاح كنند. از طرفي ديگر در بسياري از موارد باتوجه به شرايط و موقعيتي كه داريد، نمي‌توانيد ارتباط‌ تان را با اين افراد محدود يا قطع كنيد.

بنابراين كنار آمدن با افرادي‌ كه اين ويژگي را دارند يا پذيرفتن اين خصيصه اخلاقي‌شان، اولين و مهم‌‌ترين نكته است. پذيرش اين موضوع به شما كمك مي‌كند تا از اين افراد انتظار خوشحالي‌هاي خالصانه را نداشته باشيد و حتي سعي‌كنيد كه درمورد زندگي‌ تان كمتر با آن‌‌ها صحبت كنيد‎.‎

محبت

در برخورد با افراد حسود محبت كنيد. در بعضي از موارد محبت جواب مي‌دهد. خيلي‌ها اعتقاد دارند آدم‌‌ها را مي‌توان با محبت رام كرد. اگر يكي از افراد حسود در مسير راه شما قرار گرفته، به او محبت كنيد. ممكن است رفتارهاي حسادت ‌آميز در اين فرد از بي‌توجهي اطرافيانش نشأت گرفته باشد و در صورتي كه از سمت شما محبت و توجه دريافت كند، احتمالا اين رفتارش را كنار بگذارد. مثلا در بعضي چيزها نظرش را بپرسيد و يا از خصوصيات مثبتش تعريف كنيد.

ناديده گرفتن

اگر محبت جواب نمي‌دهد از ناديده گرفتن استفاده كنيد. بررسي كنيد تا متوجه شويد كه اين افراد چه نقشي در زندگي شما دارند. آيا حسادت‌ آن‌ها به شما ضرري مي‌‌زند؟ آيا آن‌ها جزو افراد مهم زندگي‌ تان هستند يا موقتا مجبور به ارتباط با آن‌ها هستيد؟ اگر كمي دقت كنيد مي‌فهميد كه بيشتر اين افراد جزء دوستان و روابط درجه چندم شما هستند.

به عبارتي بود و نبود آن‌ها در زندگي تاثير به خصوصي ندارد. اين دسته از افراد در گروه بي‌آزارها طبقه بندي مي‌شوند. يعني مطمئن باشيد كه حسادتشان براي شما هيچ گونه ضرري ندارد. بنابراين بهترين راه ‌كار اين است كه اين افراد را در زندگيتان ناديده بگيريد. براي اطلاع بيشتر از نحوه برخورد با افراد حسود مي‌توانيد از متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران كمك بگيريد.

سوالات متداول

-افراد حسود، چه ويژگي‌هايي دارند؟

از نشانه‌هاي آدم حسود اين است كه آن‌ها از ناراحتي ديگران شاد مي‌شوند، اگر كار اشتباهي انجام بدهيد شما را به شدت سرزنش مي‌كنند، اگر در مسير موفقيت باشيد مدام به ديگران مي‌گويند كه تو نمي‌تواني، ديگران را تحسين و تعريف و تمجيد نمي‌كنند، با افرادي كه به آن‌ها حسادت مي‌كنند پرخاشگرانه صحبت مي‌كنند، پشت سر افراد غيبت مي‌كنند، به افراد بي توجهي نشان مي‌دهند و اصطلاحا خودشان را مي‌گيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد با افراد حسود مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: برخورد با افراد حسود

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برخورد با افراد حسود،
موضوع:
[ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۲۲:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی