كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

نحوه برخورد با جيغ كشيدن كودك

براي آنكه بتوانيد بهترين برخورد را با فرزندتان داشته باشيد در قدم اول بايد بدانيد علت جيغ زدن كودك چيست چرا كه جيغ زدن كودك هميشه از سر لجبازي نيست. در واقع كودكان به دلايل مختلفي شروع به جيغ زدن مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به توجه طلبي، جيغ زدن از سر خوشحالي و عصبانيت اشاره كرد. ما در ادامه نحوه برخورد با هركدام از اين موارد را براي شما شرح داده‌ايم.

علت جيغ زدن كودك | نحوه برخورد با كودك توجه طلب

كودكان از كسب توجه ديگران به خصوص مادر لذت مي‌برند. به همين دليل زمان‌هايي كه احساس مي‌كنند ناديده گرفته مي‌شوند و يا زمان‌هايي كه توجه والدين به موضوعات ديگر معطوف مي‌شود از خود واكنش نشان مي‌دهند. براي مثال ممكن است هنگامي كه تلفنتان زنگ مي‌زند و مي‌خواهيد با كسي صحبت كنيد فرزندتان شروع به جيغ زدن كند. او با اين كار به شما اين پيام را مي‌رساند كه مي‌خواهد در مركز توجه قرار داشته باشد. در اين شرايط مي‌توانيد با وجود ادامه دادن به صحبت‌هاي خود با تلفن به سمت فرزندتان برويد، او را ببوسيد يا او را در آغوش بكشيد. شما با اين كارها نشان مي‌دهيد كه او را ناديده نمي‌گيريد اما در عين حال به او مي‌آموزيد كه قرار نيست هميشه همه توجهتان به او اختصاص داشته باشد.

نحوه برخورد با جيغ كشيدن كودك هنگام عصبانيت

علت جيغ زدن كودك مي‌تواند عصبانيت باشد؛ كودكان نيز مانند بزرگسالان انواع هيجانات از جمله خشم و عصبانيت را تجربه مي‌كنند. با اين تفاوت كه آن‌ها هنوز مهارت كنترل احساسات را نياموخته‌اند. در نتيجه توانايي كمتري در كنترل هيجانات خود دارند. در اين دوران هنگامي كه با موقعيت ناكام كننده‌اي روبه‌رو مي‌شوند سريعاً شروع به گريه كردن مي‌كنند و ممكن است جيغ و فرياد راه بيندازند. اين شما هستيد كه به عنوان والدين از طريق الگوسازي مي‌توانيد مهارت‌هاي مناسب را به فرزندتان بياموزيد.

براي دست يابي به امر بيش از هر چيز لازم است صبور باشيد. تلاش كنيد در ابتدا خودتان را آرام نگه داريد و از داد كشيدن سر كودك تا حد امكان بپرهيزيد چراكه اين امر باعث مي‌شود رفتار كودك از طريق يادگيري مشاهده‌اي تقويت شود. در اين زمان‌ها به جاي داد زدن يا تسليم شدن در برابر علت جيغ زدن كودك بهترين كار استفاده از راهكار حواسپرتي است.

تلاش كنيد تا توجه كودك را به چيز ديگري معطوف كنيد تا آرام شود. اگر تلاش‌هايتان نتيجه مناسبي نداشت مي‌توانيد كودك را از محيطي كه منجر به ناراحتي او شده دور كنيد و در عوض او را به جاي آرامي ببريد. به ياد داشته باشيد كه عصبانيت مجوزي براي انجام رفتارهاي نادرست نيست. در نتيجه اگر به خاطر عصبانيت رفتار او را تاييد كنيد ناخواسته به او مي‌آموزيد كه هنگام تجربه خشم اجازه انجام رفتارهاي نادرست را دارد و در نتيجه او را تقويت مي‌كنيد.

علت جيغ زدن كودك | جيغ كشيدن از سر شادي

همانطور كه گفته شد كودكان كمتر مي‌توانند هيجانات خود را كنترل كنند. اين مسئله تنها به هيجانات منفي مربوط نمي‌شود. بلكه در مورد احساسات مثبت نيز صادق است. احتمالاً ديده‌ايد زماني كه فرزندتان بسيار خوشحال است از سر شادي و ذوق شروع به جيغ زدن مي‌كند. در اين شرايط تنها واكنشي كه مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه او را در آغوش بگيريد، كنار خود بنشانيد و در عين حال كه شاد هستيد با آرامش و با صداي كم با او صحبت كنيد. در حقيقت شما با اين رفتارها به عنوان يك الگوي مناسب در برابر فرزندتان ظاهر مي‌شويد. اين مسئله به مرور زمان به تقويت مهارت كنترل احساسات فرزندتان كمك بسياري خواهد كرد. 

سؤالات متداول

– چه كار كنيم كه عادت جيغ زدن از سر كودك بيفتد؟

آنچه كه منجر به تداوم يافتن جيغ كشيدن فرزندتان مي‌شود آن است كه به طريقي اين رفتار تقويت شود. در بسياري از موارد والدين ناخواسته و از سر ناآگاهي رفتارهاي منفي فرزندشان را تقويت مي‌كنند و خود علت جيغ زدن كودك مي‌شوند. براي مثال ممكن است از سر دلسوزي يا احساس ناتواني هنگام جيغ كشيدن كودك از خواسته‌هايتان كوتاه بياييد و به آنچه او مي‌گويد عمل كنيد. اما اين كار تنها منجر به تشديد مشكل فرزندتان خواهد شد.

در اين مواقع تنها كار لازم اين است كه گفت‌وگو را متوقف كنيد و به او بگوييد تا زماني كه با جيغ و داد حرف مي‌زند پاسخي نخواهيد داد. اين رفتار به مرور به كودك مي‌آموزد كه براي رسيدن به خواسته‌هايش بايد راه ديگري را انتخاب كند و در نتيجه عادت جيغ زدن را ترك كند.

– چرا گاهي كودكان از جيغ زدن لذت مي‌برند؟

كودكان در دوره كشف زندگي خود هستند. آن‌ها هر روز در مورد خود و دنياي پيرامونشان به اطلاعات جديدي دست مي‌يابند. هنگامي كه آن‌ها به توانايي‌هاي مختلف بدن خود پي مي‌برند هيجان‌زده مي‌شوند و واكنش‌هاي خاصي را از خود نشان مي‌دهند. از جمله علت‌هاي اينكه كودك از جيغ زدن لذت مي‌برد اين است كه تازه به قدرت حنجره خود پي برده است! ممكن است توانايي توليد صدا براي فرزندتان بسيار جالب باشد و باعث شود كه او اين كار را تكرار كند. همچنين در پي توجه ديگران به توليد اين صدا رفتار جيغ زدن در فرزندتان تقويت خواهد شد و در نتيجه مي‌تواند به شيوه آزار دهنده‌اي ادامه بيابد. 

جهت آگاهي از علت جيغ زدن كودك و راه‌هاي مناسب برخورد با رفتارهاي او مي‌توانيد از راهنمايي‌‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جيغ كشيدن كودك مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع:علت جيغ زدن كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: علت جيغ زدن كودك،
موضوع:
[ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۰۳:۱۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی