كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

اختلالات يادگيري

بايد توجه داشته باشيم كه اختلالات يادگيري با عقب ماندگي ذهني متفاوت است و نبايد اين دو را در يك رديف قرار داد. وقتي فردي دچار اختلالات يادگيري است، يعني در دريافت، بيان، فهم، خواندن، نوشتن و حتي حساب كردن دچار مشكل مي‌شود. البته اختلالات يادگيري دليل بر كُند ذهن بودن فرد نيست، او مي‌تواند تيز هوش باشد اما ممكن است در برخي از زمينه‌ها توانايي يادگيري نداشته باشد. در اين مقاله به بررسي علت اختلالات يادگيري و درمان آن مي‌پردازيم. لطفاً تا انتها همراه ما باشيد.

علل ابتلا به اختلالات يادگيري

شناخت علت اختلالات يادگيري در كودكان و حتي نوجوانان به شما كمك مي‌كند تا برخورد مناسب‌تري براي اين موضوع و برطرف كردن آن داشته باشيد.

1- ژنتيك و احتمال ابتلا به اختلالات يادگيري

در بحث اختلالات ذهني و جسمي كودكان علت ژنتيك هنوز به قوت خود باقي است. با اينكه برخي از پژوهشگران هنوز در اين مورد با قطعيت صحبت نمي‌كنند، اما شواهد و برخي از يافته‌ها نشان داده كه اين عامل مي‌‌تواند در اختلالات يادگيري افراد تأثير داشته باشد.

2- زمان تولد كودك

نحوه و زمان تولد كودك بسيار مهم است. برخي از كودكان به علت نرسيدن اكسيژن و يا وارد شدن فشار و ضربه به سرشان در هنگام تولد، با صدمات جبران ناپذيري مواجه مي‌شوند. زمان تولد مي‌تواند منشأ مشكل اختلالات يادگيري در كودكان باشد.

3- ارتباط ابتلا به اختلالات يادگيري و عوامل بعد از تولد

بعد از تولد كودك تحت تأثير محيط، آموزش‌هاي نادرست، عوامل بيولوژيكي و يا بيوشيميايي مي‌تواند دچار اختلال در يادگيري شود.

4- عوامل بيولوژيكي و بيوشيميايي

تغذيه اشتباه از سوي والدين روي اختلالات يادگيري كودكان تأثير مستقيمي دارد. خوردن مواد غذايي نامناسب كه حاوي رنگ‌هاي مصنوعي، تنقلات بي فايده، عدم استفاده از مواد غذايي تازه و اُرگانيك مي‌تواند يكي از زمينه‌ها اختلالات يادگيري در كودكان باشد.

5- علت‌هاي محيطي در ابتلا به اختلالات يادگيري

تصادفات، زمين خوردن‌ها و نورهاي مصنوعي كه باعث نارسايي در سيستم عصبي كودك مي‌گردد باعث مي‌شود در يادگيري او اختلال ايجاد كند.

6- عوامل آموزشي

برخي از محققان به اين نتيجه رسيدند كه علت اختلال افراد در يادگيري به دليل ضعف در سيستم آموزشي است.  به خصوص روش‌هاي غلط تدريس باعث اين مورد مي‌شود. پژوهشگراني كه روي اين موضوع كار كردند به اين نتيجه رسيدند يادگيري در كودكان ارثي نيست، بلكه تحت تأثير محيط و شيوه اشتباه آموزش است كه با اصلاح آن كودك مي‌تواند به آساني ديگران همسالان خود همه چيز را بياموزد.

انواع اختلالات يادگيري

اختلالات يادگيري اغلب تا قبل از دوران مدرسه تشخيص داده نمي‌شوند و اغلب معلمان هستند كه براي اولين بار چنين اختلالاتي را در كودك مبتلا تشخيص مي‌دهند و به اطلاع خانواده‌ها مي‌رسانند. در ادامه به بررسي انواع اختلالات يادگيري در كودكان پرداخته‌ايم:

1- نارساخواني يا ناتواني در خواندن و زبان

فرد نمي‌تواند به راحتي از پس خواندن برآيد. كُند است و در رمزگشايي حروف الفبا مشكل دارد. او نمي‌تواند ترتيب حروف الفبا را رعايت كند. در هجي كردن و به ياد آوردن كلمات و چيزهايي كه خوانده با مشكل رو به رو است.

2- حساب پريشي يا مشكلات با مفاهيم رياضي

در اين نوع اختلال فرد در مرتب كردن اطلاعات و رويدادها با مشكل رو به رو است. نمي‌تواند جمع و تقسيم را انجام دهد. خرد كردن پول و به كار بردن آن به واحدهاي مختلف براي او سخت است. فرد در درك روز، هفته، ماه و يا سال با مشكل رو به رو است. همچنين او نمي‌تواند اعداد را به صورت خطي حفظ كند.

3- نارسانويسي يا اختلال در نوشتن

در اين اختلال فرد در نوشتن مشكل دارد. او نمي‌تواند كلمات را به صورت واضح و كامل بنويسد و اندازه كلماتي كه مي‌نويسد كوچك و بزرگ است. فاصله‌گذاري بين واژه‌ها را رعايت نمي‌كند و به صورت عجيبي مداد را در دست مي‌گيرد و يا به شكل غيرعادي براي اينكه بنويسد مي‌نشيند. نمي‌تواند همزمان هم بنويسد و هم فكر كند. گاهي آنقدر مداد را محكم در دست مي‌گيرد كه از دست درد شكايت دارد.

4- اختلال پردازش شنيداري

فرد واژه‌هايي را مي‌شنود اما درست تلفظ و هجي نمي‌كند. از شنيدن صداهاي زمينه آزرده خاطر مي‌شود. نمي‌تواند چيزهايي كه مي‌شنود را به خوبي به ياد آورد. او زياد از واژه «چي» استفاده مي‌كند. با اينكه بارها چيزي را شنيده است اما مدام از واژه «چي» استفاده مي‌كند.

درمان انواع اختلالات يادگيري

در ادامه روش‌هاي درمان هر كدام از اختلالات يادگيري را به تفكيك ذكر كرده‌ايم. توجه داشته‌باشيد درمان اين نوع از اختلالات نياز به مداخله تخصصي و بهره‌مندي از مربيان و مشاوران كودك دارد. در اين زمينه مي‌توانيد از متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

1. درمان اختلال خواندن

بايد براي او محيطي آرام فراهم كنيد. استرس باعث مي‌شود اين اختلال در او شدت بيشتري پيدا كند. سعي كنيد براي او از كتاب‌هايي با خط درشت و نوار ضبط استفاده كنيد. اجازه دهيد فرد از رايانه استفاده كند و اگر در املاي متون مختلف مشكل داشت مدام به او يادآوري نكنيد. از آن‌ها نخواهيد همه مطالب را يك جا ياد بگيرند، سعي كنيد در واحدهاي كوچكتري به آن‌ها آموزش دهيد.

2. درمان اختلال يادگيري رياضي

اجازه دهيد فرد در حساب و كتاب از انگشت استفاده كند و سعي كنيد مسائل رياضي را روي نمودار به او نمايش دهيد تا بتواند آن را حل كند. در انتخاب نوع كاغذ دقت كنيد. سعي كنيد از كاغذ شطرنجي استفاده كنيد. از مداد رنگي براي تمايز مسائل رياضي استفاده كنيد. براي حل مسائل رياضي بهتر است از رايانه نيز استفاده كنيد.

3. درمان اختلال نوشتن

هرگز او را تحت فشار قرار ندهيد و به خاطر اينكه اشتباه مي‌نويسد، او را تنبيه نكنيد. سعي كنيد به صورت شفاهي از او امتحان بگيريد و مورد ارزيابي قرار دهيد. براي او كاغذ خط كشي شده و شطرنج دار تهيه كنيد. از او نخواهيد چندين بار از متني كه اشتباه نوشته است رونويسي انجام دهد. سعي كنيد بيشتر از گزارش‌هاي ويدئويي و صوتي استفاده كنيد.

4. درمان اختلال پردازش شنيداري

به جاي اينكه چندين بار چيزي را به او بگويد، به او نشان دهيد. به او سرنخ‌هاي مختلفي را نشان دهيد تا بتواند چيزي را كه شنيده به ياد آورد. سعي كنيد در كنار به كار بردن واژه‌ها، ريشه‌ها و كلمات انتزاعي را نيز برايش تكرار كنيد. در صحبت كردن با او از لحن صداهاي مختلفي استفاده كنيد. از او نخواهيد كه همزمان هم گوش كند و هم بنويسد.

اختلالات يادگيري همراه  هميشگي فرد است، اما مي‌توان با تشخيص به موقع و تقويت مهارت‌هاي كودك و نوجوان، او را به سطحي رساند كه بتواند مثل ساير افراد در جامعه حضور پيدا كند. البته برخي از محققان بر اين باورند كه اگر اين شناسايي در سن خيلي كم صورت بگيرد، مي‌توان اميدوار بود كه اين مشكل براي هميشه در فرد برطرف مي‌شود. جهت درمان اختلالات يادگيري مي‌توانيد از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

سؤالات متداول

افزايش سن چه تأثيري در اختلال يادگيري فرد دارد؟

معمولاً با افزايش سن ميزان اختلال يادگيري در فرد كاهش پيدا مي‌كند و اين موضوع در دوران مدرسه شدت بيشتري دارد. كمك به كمرنگ شدن اختلالات يادگيري در كودكي، آن را در بزرگسالي با شدت بيشتري كاهش مي‌دهد.

آيا جنسيت در اختلالات يادگيري تأثير دارد؟

بله.طبق مطالعات انجام شده اين نوع از اختلالات يادگيري در پسران بيشتر از دختران مشاهده شده است كه بايد بلافاصله بعد از شناسايي مورد درمان قرار بگيرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلالات يادگيري مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: اختلالات يادگيري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلالات يادگيري،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۱۶:۲۲ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی