كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ازدواج بدون عشق

ممكن است در مورد ازدواج بدون عشق برخي از افراد نظرات متناقضي داشته باشند. مثلاً ممكن است برخي بگويند عشق تنها وقتي خود را نشان مي‌دهد كه زير يك سقف رفته باشيم و برخي نيز معتقدند كه ازدواج بدون يك عشق آتشين هيچ معنا و مفهومي نخواهد داشت. اما بياييد از ديدگاه ديگري به اين موضوع نگاه كنيم تا به نتيجه منطقي در اين مورد برسيم.

دلايل گوناگون افراد براي ازدواج بدون عشق

1. فقط ازدواج كنيد زيرا رسيدن به يك مرد خوب سخت است

اين استدلال برخي از افرادي است كه معتقدند يك ازدواج بدون عشق بهترين گزينه است و به محض اينكه فردي سر راهشان قرار گرفت فوراً ازدواج مي‌كنند، چون پيدا كردن يك مرد خوب يا زن خوب سخت است. اين دست از افراد معتقدند اگر هم آن فرد را دوست نداشته باشيد مهم نيست، مهم اين است كه كسي را داريد كه تا آخر عمر از شما مراقبت كند و با گذشت زمان فرصت اين را داريد تا در مورد عشق و دوست داشتن او فكر كنيد.

چنين توصيه‌هايي معمولاً در كشورهاي فقير آسيايي بسيار فراوان است و آن‌ها بر اين باورند كه مي‌توان ارزش شخصي را به روابط و وضعيت زناشويي گره زد. اما شما به جاي گوش دادن به اين صحبت‌ها كه «نه، نبايد ازدواج كنيد و يا بله، بايد ازدواج كنيد، به اين سؤال پاسخ دهيد كه نقش ازدواج براي شما چيست؟

2. ازدواج بدون عشق به خاطر ترس از تنهايي

يك ازدواج موفق نه لزوماً ازدواجي است كه با عشق تضمين شود و نه ازدواجي است كه بدون عشق رخ دهد. برخي از افراد فقط به خاطر ترس از تنهايي به دنبال يك همراه در زندگي خود هستند و يا اينكه صرفاً مي‌خواهند زندگي خود را با شخصي ديگر نيز بگذرانند. براي چنين افرادي مهم نيست كه طرف مقابل را دوست نداشته باشند. تا زماني كه طرف مقابلش صادق و قابل اعتماد باشد برايش كافي است.

3. ازدواج بدون عشق به خاطر به دنيا آوردن فرزند

هدف برخي از افراد از ازدواج‌ بدون عشق فقط براي اين است كه بچه داشته باشند. آن‌ها مي‌خواهند داشتن بچه به قول معروف عصاي دوران پيري و كوري‌شان باشد. به همين دليل مدعي هستند هيچ مشكلي با ازدواج بدون عشق ندارند.

4. اجبار از دلايل ازدواج بدون عشق

افرادي هم هستند كه ازدواج بدون عشق را تجربه مي‌كنند نه اينكه خودشان بخواهند، بلكه مجبورند. ازدواج يك آيين عبور، يك ضرورت زندگي و يك بخش اساسي انسان بودن است. آن‌ها حتي هدفي دارند كه چه موقع ازدواج كنند و تلاش كنند تا اين موضوع را تحقق ببخشند. به همين ترتيب، آنها انتظارات آشكاري در رابطه با شريك زندگي خود ندارند. تا زماني كه او خوب به نظر برسد، در يك بند مناسب سني قرار بگيرد، از همان اقشار اجتماعي و معمولي جامعه باشد و و از نظر ديني و اعتقادي همراه او باشد، ازدواج با آن فرد بدون عشق اشكالي ندارد.

عقيده‌ي افرادي كه با عشق ازدواج مي‌كنند

آخر اينكه، شما افرادي را مي‌بينيد كه به خاطر عشق ازدواج مي‌كنند. اين افراد ازدواج مي‌كنند زيرا آن‌ها عاشق فردي هستند كه در كنارشان است و مي‌خواهند تنها تا آخر عمر در كنار او باشند، نه به دليل فشارهاي اجتماعي، نه به اين دليل كه احساس مي‌كنند در سن ازدواج هستند و نه چيز ديگر. بنابراين، اگر كسي را كه دوستشان ندارند پيدا نكنند، با مجرد ماندن در زندگي مشكلي ندارند. اين افراد ترجيهشان اين است كه فقط با كسي ازدواج كنند كه عاشقش هستند و نه چيز ديگر.

با اين حال، بگذاريد بگوييم انتظارات شما از ازدواج اين است كه بايد مبتني بر عشق باشد. شما نمي‌توانيد تصور كنيد با كسي باشيد كه دوستش نداريد. اگر چنين است، لازم است به بررسي بيشتر در درون خود بپردازيد. زيرا در اين حالت نه تنها با فرد مقابل سازگاري جسمي نداريد بلكه هيچ سازگاري عاطفي را نيز احساس نمي‌كنيد.

چه اتفاقي مي‌افتد وقتي با شخصي كه دوستش نداريد ازدواج مي‌كنيد؟

ازدواج يك تعهد مادام العمر است. شما بايد تا هميشه به همراه فردي بمانيد و هر روز او را ببينيد، حال تصور كنيد كه اين فرد هماني باشد كه شما دوستش نداريد اما به خاطر تنها نبودن، به خاطر سنت‌ها و فرهنگ‌ها، به خاطر پول و به خاطر اينكه صرفاً چند بچه به دنيا بياورديد وارد دنياي يك فرد ديگر مي‌شويد.

1. تنها زندگي كردن

وقتي افراد بدون اينكه همديگر را دوست داشته باشند ازدواج مي‌كنند بايد تنها زندگي كردن را نيز تجربه كنند. از آنجايي يك رابطه زناشويي يك رابطه دو نفره است، در ازدواجي كه بدون هيچ عشق و دوست داشتني اتفاق افتاده نيز هيچ رابطه دو نفره‌اي وجود ندارد و هر دو طرف بايد زمان‌هاي زيادي را به تنهايي سپري كنند كه در نهايت از هم جدا خواهند شد.

2. درگيري در حين صحبت كردن

وقتي افراد تصميم مي‌گيرند بدون عشق ازدواج كنند از مصاحبت و همنشيني با يكديگر احساس خوبي نخواهند داشت. به همين دليل هر حرفي كه مي‌زنند در نهايت به دعوا و جر و بحث‌هاي بي پايان ختم مي‌شود. مسلماً افراد بعد از مدتي ترجيح مي‌دهند اصلاً حرف نزنند تا دعوايي هم رخ ندهد و اين يعني همان سر سوزن رابطه هم نابود خواهد شد.

3. افزايش خودخواهي دو طرف

در ازدواج‌هايي كه بدون دوست داشتن صورت مي‌گيرد افراد به مرور زمان خودخواه مي‌شوند و چيزي جز حال خودشان برايشان اهميتي ندارد. در اين صورت تمام احترام‌ها از بين مي‌رود و رابطه افراد به راحتي به نابودي كشيده مي‌شود.

4. افزايش سطح انتظارات

چون با فردي كه دوستش نداريد ازدواج كرديد، سطح انتظارات شما از طرف مقابلتان افزايش مي‌يابد. به همين دليل شما مي‌بينيد هيچ چيزي در زندگي تغيير نمي‌كند و دوست داريد طرف مقابل شما هماني باشد كه خودتان مي‌خواهيد. در حالي كه مي‌دانيد تغيير دادن كسي امكان ندارد اما با فردي ازدواج كرديد كه به او علاقه‌اي نداريد.

راه چاره چيست؟

ازدواج بدون عشق و دوست داشتن معنايي ندارد. عشقي كه شما بايد قبل از ازدواج به آن برسيد بايد منطقي، اصولي و با نهايت دقت باشد. نه همه آن عشق‌هاي آتشين به سرانجام رسيدند و نه همه ازدواج‌هاي بي عشق. بايد با كسي ازدواج كنيد كه او را دوست داشته باشيد، اما اين دوست داشتن بايد طوري باشد كه بتوانيد همديگر را بشناسيد، به نقاط ضعف و قوت خود پي ببريد، نه اينكه فقط خوبي‌ها را ببينيد.

همانطور كه گفتيم قبل از اينكه تصميم به ازدواج بگيريد، هدف خود را مشخص كنيد. اگر مي‌خواهيد براي بچه‌دار شدن، برطرف كردن نيازهاي جنسي، تنها نبودن، پايبندي به سنت‌ها و هزار چيز ديگر ازدواج كنيد، كمي دست نگه داريد. هر كدام از اين دلايل خوب هستند اما اگر فقط به خاطر مثلاً تنها نبودن و يا پايبندي به سنت‌ها يك ازدواج بدون آگاهي، شناخت و عشق را شروع كنيد، مطمئن باشيد پايان آن ازدواج تنهايي خواهد بود.

عشق در ازدواج مسئله‌اي بسيار مهم است. شايد برخي از افراد بگويند كه بدون عشق هم مي‌شود زندگي كرد، اما در عمل كه قرار بگيرند مي‌فهمند كه امكان‌پذير نخواهد بود. اما عشق منطقي و اصولي مي‌تواند تا آخر يك زندگي مشترك همراه زوجين باقي بماند. مشاوره قبل از ازدواج به زوجين براي سنجش ميزان سازگاري و عشق و علاقه‌ي واقعي آن‌ها به هم كمك مي‌كند. در اين زمينه مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران خدمات تخصصي ارائه مي‌دهد.

سؤالات متداول

آيا ازدواج بدون عشق باعث مي‌شود خواست زوجين براي يكديگر اهميتي نداشته باشد؟

دقيقاً اين اتفاق مي‌افتد. حتي اگر يكي از زوجين اشتباهاتي انجام دهد و طرف مقابل با او صحبت كند، اصلاً خواست او برايش اهميتي ندارد و معمولاً با بلند كردن صدا رفتار نادرست خود را توجيه مي‌كند.

بهترين راهكار براي پيشگيري از اين موضوع چيست؟

قبل از اينكه ازدواج خود را قطعي كنيد حتماً با مشاوران خِبره در اين زمينه گفت و گو داشته باشيد و حتماً هر دو با هم به مشاوره برويد تا ببينيد اصلاً ازدواج شما و دليلتان براي اين كار منطقي هست يا نه. مشاور در اين زمينه به شما بسيار كمك خواهد كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج بدون عشق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ازدواج بدون عشق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج بدون عشق،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۴۵:۲۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی