كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

آسيب هاي طلاق براي فرد

اولين پيامد فردي طلاق سرخوردگي، افسوس گذشته و ناكامي در لذت جويي است. كساني كه در زندگي خود شاد بودند و تفريحات متنوعي داشتند، بعد از طلاق ميزان اين تفريحات كم مي‌شود و افراد غمگين‌تر مي‌شوند. بدبيني نسبت به طلاق و امتناع از ازدواج مجدد از ديگر پيامدهاي منفي طلاق است، معمولا افراد بعد از طلاق پيشنهادهاي ازدواج را رد مي‌كنند و ديگر تن به آن نمي‌دهند. جالب است بدانيد زنان بعد از طلاق بيشتر از مردان به ازدواج مجدد روي مي‌آورند، مخصوصا اگر حضانت فرزند با پدر باشد.

اگر زنان پشتوانه‌ي مالي نداشته باشند و از حق و حقوق خود بگذرند علاوه بر بار رواني مسئله‌ي طلاق، مشكل مالي هم به آن اضافه مي‌شود. از ديد ديگر مردان نيز با مشكلات مالي مواجه مي‌شوند زيرا بايد حق و حقوق همسر خود مانند مهريه، نفقه و … را بدهند و در صورتي كه قادر به پرداخت آن نباشند با چالش‌هاي زيادي مواجه مي‌شوند.

آسيب هاي رواني طلاق

وجود مشكلات روان‌شناختي پس از طلاق مانند افسردگي، استرس و اضطراب شايع است و اگر براي درمان اين مشكلات اقدام نشود به تدريج علاوه بر آسيب به روان، جسم را نيز درگير خود مي‌كند و باعث صدمات جسماني مي‌شود. به همين به خاطر توصيه مي‌شود قبل از طلاق با يك مشاور خانواده در ارتباط باشيد تا بتوانيد بهتر با اين مسئله كنار بياييد، هم خودتان و هم فرزندتان صدمات عاطفي كمتري ببينيد.

اما اگر براي درمان اقدام نكنيد موجب مي‌شود تا اين مسئله جنبه‌هاي ديگري از زندگي‌تان مثل شغل، ارتباطات اجتماعي، عملكرد تحصيلي و … را تحت تاثير قرار دهد و باعث بروز اختلال در آ‌ن‌ها شود.

آسيب هاي اجتماعي طلاق

خانواده بادوام ترين نهاد اجتماعي محسوب مي‌شود و بقاي نسل در خانواده اتفاق مي‌افتد. اما طلاق موجب مي‌شود تا اين نهاد گسسته شود و از بين برود. يكي ديگر از پيامدهاي طلاق آسيب اجتماعي آن است، زيرا زماني كه فردي طلاق مي‌گيرد برچسب مطلقه مي‌خورد و شرايط ديگر مانند گذشته نيست. البته خوشبختانه امروزه اين مسئله تا حد زيادي كم شده است و ديگر طلاق تابو به شمار نمي‌آيد.

آسيب هاي طلاق بر فرزندان

فرزندان در جريان طلاق آسيب‌هاي زيادي مي‌بينند كه اگر شديد باشد زندگي آن‌ها را در بزرگسالي تحت تاثير قرار مي‌دهد. عواملي مثل پرخاشگري، افسردگي، تنهايي، اضطراب، اندوه، بلاتكليفي، احساس گناه، لكنت زبان، ترس بدون دليل، بي‌خوابي، بي‌اشتهايي و اختلال در تغذيه مواردي هستند كه ممكن است در فرزندان طلاق رخ دهد. زماني كه چارچوب خانواده به هم مي‌ريزد فرزندان در رابطه با تكاليف و وظايف خود دچار ابهام مي‌شود نمي‌توانند به خوبي وظايف خود را انجام دهند.

به همين خاطر لازم است تا به آن‌ها توجه كافي شود و از نظر عاطفي تأمين شوند، در غير اينصورت ممكن است به سمت دوستان و همسالان ناباب گرايش بيشتري پيدا كنند. در رابطه با سازگاري فرزندان با همسر جديد نيز معضلاتي وجود دارد، زيرا بچه‌ها معمولا نسبت به ناپدري و نامادري ذهنيت منفي دارند و براي ايجاد ارتباط با فرزندان نيازمند مهارت و زمان است تا به تدريج فرزندان به محيط جديد عادت كنند و با پدر يا مادر جديد نيز انس بگيرند.

پيامدهاي طلاق بر مردان

مردان نيز در جريان طلاق آسيب‌هايي مي‌بينند كه گاه جبران ناپذير است. اما مردان به دليل اينكه تعاملات اجتماعي بيشتري دارند، به نسبت كمتر از زنان آسيب مي‌بينند. البته به دليل پرداخت مهريه، نفقه و … باعث مي‌شود تا آن‌ها از نظر مالي با چالش‌هايي مواجه شوند.
آسيب هاي ديگر طلاق مانند اعتياد به مواد مخدر، الكل، خودكشي، فحشا، انحرافات جنسي، از دست دادن همبستگي با خانواده و پيوندها،‌ اختلاف با ساير اعضاي خانواده، تن دادن به ازدواج‌هاي موقت و بسياري از پيامدهاي ديگر از جمله مسائلي هستند كه آقايون بعد از طلاق با آن درگير هستند.

از نظر عاطفي نيز به مشكل مي‌خورند اما اگر با روان‌شناس صحبت كنند مي‌توانند تا حد زيادي بار عاطفي اين مسئله را كاهش دهند و زودتر به زندگي نرمال و عادي خود بازگردند.

آسيب هاي طلاق بر زنان

زنان نيز در جريان طلاق آسيب‌ها زيادي را تجربه مي‌كنند، از نظر عاطفي عزت نفس آن‌ها آسيب مي‌بيند، احساس پوچي و تنهايي مي‌كنند، افسردگي، سرخوردگي، كاهش رضايت از زندگي، روي آوردن به آسيب‌هايي همچون قتل، خودكشي، اعتياد، فحشا، سرقت، انزوا و اختلال در مناسبات و تعاملات اجتماعي از جمله آسيب‌هاي رواني است كه ممكن است زنان تجربه كنند.

از نظر جنسي نيز ممكن است دچار انحرافات جنسي و فساد اخلاقي شوند. همچنين مشكلات حضانت فرزند، دريافت حق و حقوق و بسياري از مسائل حقوقي ديگر موجب مي‌شوند تا زنان درگير آن شوند و هزينه و زمان زيادي را صرف كنند.

براي كاهش آسيب‌هاي طلاق چه كار بايد كرد؟

همانطور كه در بالا اشاره شد، طلاق پيامدهاي زيانباري براي تمام اعضاي خانواده يعني مرد، زن و فرزندان دارد و آن‌ها را از زندگي نرمال و طبيعي خود دور كرده است. اما راه حل چيست و چه كار بايد كرد؟ بهترين كار اين است كه قبل از طلاق با روانشناس خانواده در ارتباط باشيد تا بدانيد كه از چه روش‌هايي براي طلاق استفاده كنيد تا اعضاي خانواده آسيب كمتري ببينند.

همچنين اگر خودتان يا فرزندتان دچار اختلالات رواني مثل افسردگي، استرس، اضطراب و مسائلي از اين قبيل شديد با كمك روان‌شناس براي درمان آن‌ اقدام كنيد تا بيشتر از اين آسيب نبينيد. در اين زمينه مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران خدمات تخصصي ارائه مي‌دهد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آسيب هاي طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: آسيب‌‌هاي طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آسيب‌هاي طلاق،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۸:۱۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی