كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

زوج درماني چيست؟

زوج درماني نوعي از خدمات روان درماني است كه توسط روانشناسان متخصص در حيطه خانواده و زوج ارائه مي‌شود. در اين درمان روانشناس با بررسي سابقه تعاملات زوجين، نحوه برخورد آن‌ها با مشكلات و منابع حمايتي موجود در زندگي به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند آسيب‌هاي ارتباطي ميان خود و شريك زندگي‌شان را شناسايي كنند و با تمرين مهارت‌هاي رفتاري مختلف در جهت ارتقا و بهبود كيفيت زندگي گام بردارند.

كاربرد زوج درماني

زوج درماني تنها به زوجيني كه ازدواج كرده‌اند اختصاص ندارد. بلكه اين جلسات به افراد در هر نوعي از رابطه عاطفي كمك رساني مي‌كند. همچنين براي آنكه به زوج درماني مراجعه كنيد حتما نبايد دچار مشكل خاصي باشيد. در واقع بسياري از افراد براي تقويت ارتباط بين خود و به دست آوردن درك بهتر از يكديگر به زوج درمانگران مراجعه مي‌كنند.

از ديگر كاربردهاي زوج درماني، دادن مشاوره پيش از ازدواج است. مشاوران در اين موقعيت به افراد كمك مي‌كنند تا با به دست آوردن فهم بيشتر از ويژگي‌هاي شخصيتي يكديگر ميزان سازگاري خود را با هم محك بزنند. در موارد ديگر اين است كه زوجين پس از ازدواج و براي نجات دادن روابط آشفته خود با همسر نيز به زوج درمانگر مراجعه مي‌كنند. شما مي‌توانيد در مواجهه با هريك از مشكلات زير از خدمات مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

– دچار بودن به مشكلات ارتباطي با همسر

– وجود مشكلاتي در برقراري رابطه جنسي

– داشتن تعارضاتي در رابطه با تربيت بچه‌ها

– مواجه شدن با خيانت زناشويي

– وجود خشونت در رابطه

– درگير بودن يكي از زوجين با اعتياد

آنچه بايد از جلسات زوج درماني انتظار داشته باشيد

شما در طول جلسات زوج درماني مهارت‌هايي را در زمينه تحكيم روابط خود خواهيد آموخت. از جمله اين مهارت‌ها مي‌توان به نحوه منطقي بحث كردن در مورد اختلافات، مهارت حل مسئله و بهبود مهارت‌هاي ارتباطي اشاره كرد. درمانگر در اين جلسات بايد موضعي بي‌طرف داشته باشد و بدون قضاوت يا سرزنش افراد به آن‌ها كمك كند تا بتوانند ايرادات موجود در رابطه خود را شناسايي كنند و با بهبود مهارت‌هاي زندگي به مشكلات پايان بخشند.

در حقيقت شما در زوج درماني مي‌آموزيد كه چگونه بدون ايجاد تنش با شريك خود گفت‌وگو كنيد و در طي اين گفت‌وگوها منابع درگيري خود را بهتر بشناسيد و راهكارهاي حل مشكل را با يكديگر تمرين كنيد. توجه داشته باشيد كه درمانگر وظيفه تصميم‌گيري در مورد مشكلات شما را ندارد بلكه او تنها آينه مي‌باشد كه مشكلات شما را بازنمايي مي‌كند و اين خود شما هستيد كه بايد از بين راه‌هاي موجود بهترين راه را انتخاب كنيد.

تعداد جلسات زوج درماني

اين كه تعداد جلسات زوج درماني بايد چقدر باشد كاملا به علت مراجعه شما بستگي دارد. هرچقدر كه مشكل شما ريشه‌دارتر و عميق‌تر باشند تعداد جلسات بيشتر خواهد شد. براي مثال افرادي كه براي مشاوره ازدواج مراجعه مي‌كنند ممكن است پس از 2 يا 3 جلسه مراجعه به زوج درمانگر به نتيجه نهايي برسند. اما افرادي كه به دليل بروز مشكلاتي نظير خيانت در زندگي زناشويي به درمانگر مراجعه مي‌كنند ممكن است بيش از 10 جلسه روان درماني نياز داشته باشند.

اهميت مراجعه به زوج درمانگر

مشكلات ميان زوجين هميشه ناشي از يك مشكل بحراني و حاد نيست. در بسياري از موارد مشكلات بسيار كوچك در طول زمان روي هم انباشته مي‌شوند. ناتواني در برقراري ارتباط كلامي مؤثر و بدون تنش و عدم برخورداري از مهارت‌هايي نظير مهارت حل مسئله باعث مي‌شود كه افراد به مرور زمان از يكديگر فاصله بگيرند و آنچه به اصطلاح طلاق عاطفي ناميده مي‌شود اتفاق بيفتد.

مراجعه به زوج درمانگر به شما كمك خواهد كرد تا از پيش روي مشكلاتتان پيشگيري كنيد و بتوانيد زندگي خود را در مسير سالمي قرار دهيد. در واقع اهميت مراجعه به زوج درمانگر در اين است كه اگر به موقع براي حل مشكلات خود اقدام كنيد گسست‌هاي عاطفي كم‌تري در زندگي شما به وجود خواهد آمد و مشكلات كوچك به موضوعات بحراني و جدي تبديل نخواهد شد.

زوج درماني پيش از طلاق

طلاق به طور كلي براي همه افراد پديده ناخوشايندي است. بسياري از افراد به دلايل مختلف از جمله در نظر گرفتن فرزندان، همه تلاش خود را در جهت حفظ خانواده انجام مي‌دهند تا طلاق آخرين گزينه آن‌ها باشد. در اين شرايط ممكن است راهكارهاي مختلفي را امتحان كنيد. از جمله مهم‌ترين اقدامات در اين زمينه مراجعه به يك زوج درمانگرمي‌باشد.

در بسياري از مواقع زوجين احساس مي‌كنند كه زندگي مشتركشان براي هميشه به پايان رسيده است و هرگز اختلافات ميان آن‌ها بهبود نخواهد يافت. اين در حالي است كه بسياري از اين مشكلات از كمبود مهارت‌هاي بين زوجين و نبود درك مشترك از قضايا نشات مي‌گيرد. روانشناس زوج درمانگر با كار كردن روي اين موضوعات به شما اين شانس را خواهد داد كه بتوانيد با به كارگيري راهكارهاي علمي و سالم فرصت دوباره‌اي به زندگي خود بدهيد. با اين‌حال معناي زوج درماني اين نيست كه درمانگر شما را براي طلاق نگرفتن قانع خواهد كرد بلكه او تنها چشم انداز آينده را به روشني براي شما ترسيم مي‌كند و در نهايت با توجه به اين چشم انداز مي‌توانيد به تصميم عاقلانه براي زندگي خود دست يابيد.

سؤالات متداول

– زوج درمانگران در چه رشته‌اي تحصيل كرده‌اند؟

زوج درمانگران فارغ التحصيلان رشته روانشناسي باليني و يا روانشناسان باليني با گرايش خانواده هستند كه با آموزش ديدن تخصصي در حيطه زوج و خانواده اختصاصا به درمان مشكلات ارتباطي بين زوجين مي‌پردازند.

– آيا مي‌توان بدون حضور همسر نيز به زوج درمانگر مراجعه كرد؟

اينكه جلسات زوج درماني به صورت انفرادي يا با حضور همسر اداره شود بستگي به مشكل شما دارد. براي مثال ممكن است اختلافات زوجين ناشي از مشكلات شخصي يكي از طرفين باشد در اين صورت درمانگر مي‌تواند فرد را به تنهايي ببيند. اما در اكثر موارد مشكلات ارتباطي امري دو طرفه مي‌باشد و بهترين كار اين است كه جلسات با حضور هر دو زوج برگزار شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه زوج درماني مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: زوج درماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زوج درماني،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۲۹:۲۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی