كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

اهميت رابطه مادر و دختر

كيفيت رابطه با مادر چه براي دختران و چه براي پسران از اهميت بسزايي برخوردار است. رابطه با مادر در حقيقت اساسي براي تمامي ارتباطات بعدي زندگي است و اگر آسيب ببيند مي‌تواند حتي كيفيت ارتباط عاطفي در بزرگسالي را نيز تحت تأثير قرار دهد. از آنجايي كه دختران نقش‌هاي جنسيتي را از مادر ياد مي‌گيرند و او را به عنوان الگوي رفتاري خود انتخاب مي‌كنند اهميت ارتباط بين آن‌ها دو چندان است. به همين خاطر لازم است كه مادران به اين مسئله توجه كرده و در اين باره آگاهي خود را بالا ببرند و اين ارتباط را امن و سالم نگه دارند. در اين زمينه مي‌توانيد از مشاوره خانواده كمك بگيريد.

 

راهكارهايي براي بهبود رابطه مادر و دختر

براي اينكه به فكر بهبود ارتباطات خود باشيد حتماً نبايد مشكلات خاصي وجود داشته باشد. در خانواده سالم، افراد تمام تلاش خود را براي بهبود رابطه با يكديگر به كار مي‌برند. افراد در هر جايگاهي كه هستند مي‌توانند هر روز براي پيشرفت و ارتقاي وضعيت خود تلاش كنند. راهكارهاي زير به شما كمك خواهند كرد كه در هر سطحي از ارتباط بتوانيد وضعيت خود را بهبود ببخشيد. 

1- خودتان را تغيير دهيد

بسياري از چالش‌هايي كه بين مادران و دختران آن‌ها به وجود مي‌آيد ناشي از اين طرز تفكر است كه اوضاع زماني بهتر مي‌شود كه ديگري راه و روش خود را تغيير دهد. براي اينكه بتوانيد رابطه عميق‌تري را تجربه كنيد، هرگز به تغيير دادن يكديگر فكر نكنيد. زماني كه اعمال و رفتار مادر يا دختران شما را آزار مي‌دهد تلاش كنيد تا واكنش‌هاي خودتان را عوض كنيد.

روانشناسان معتقدند واكنش‌هايي كه به رفتار داده مي‌شود تا حد زيادي مي‌تواند در نحوه شكل‌گيري، تقويت يا تضعيف آن‌ها تأثير داشته باشد. در نتيجه به جاي اينكه دائماً از فرد بخواهيد رفتارش را عوض كند كمي به واكنش‌هاي خود تأمل كنيد.

2- براي بهبود رابطه مادر و دختر انتظارت واقع بينانه‌اي داشته باشيد

يكي از مشكلات در روابط مادران و دختران اين است كه در بسياري از مواقع هردوي آن‌ها انتظارات غير واقع بينانه و آرمان گرايانه‌اي از يكديگر دارند. براي مثال دختران فكر مي‌كنند كه مادران به طور غريزي هميشه بايد براي آن‌ها در دسترس باشند. اين فكر معمولاً از سال‌هاي اوليه كودكي در افراد شكل مي‌گيرد و گسترش مي‌يابد. اما با افزايش يافتن سن، افراد بايد با اين حقيقت روبه‌رو شوند كه مادران نيز مانند هر انسان ديگري دچار محدوديت‌هايي هستند و ممكن است گاهي مواقع نتوانند نيازهاي فرزندشان را برآورده كنند. آگاهي از اين مسئله باعث مي‌شود كه روابط عاطفي بين مادر و دختر كم‌تر آسيب ببيند و آن‌ها پذيرش بيشتري نسبت به يكديگر داشته باشند.

3- براي بهبود رابطه مادر و دختر از قدم‌هاي كوچك شروع كنيد

از جمله مهم‌ترين چالش‌هاي بين مادران و دختران كمبود ارتباط غني و سالم است. اين مسئله، بسياري از اوقات از اين موضوع ناشي مي‌شود كه افراد توقع دارند رابطه مادر و دختري بايد رابطه‌اي بسيار صميمي و عميق باشد به طوري كه طرفين همواره تمامي احساسات خود را با يكديگر در ميان بگذارند. داشتن اين تصور كمال گرايانه از رابطه باعث مي‌شود كه افراد قدمي براي بهبود رابطه با مادر يا دختر خود بر ندارند و در نتيجه از لحاظ عاطفي از يكديگر فاصله بگيرند.

براي اينكه اين مشكل را برطرف كنيد لازم است كه براي تلاش‌هاي كوچك نيز ارزش قائل باشيد و سعي كنيد رابطه‌تان را با كارهاي ساده و كوچك تقويت كنيد. براي مثال اقداماتي نظير افزايش ميزان گفت‌وگو در طول روز و اختصاص دادن زمان‌هايي براي انجام فعاليت مشترك به خودي خود مي‌توانند گام‌هاي مهمي در جهت بهبودي رابطه باشند.

4- شنونده فعالي براي يكديگر باشيد

زنان معمولاً از طريق كلامي كردن افكار خود، نگراني‌ها و تنش‌هايشان را كاهش مي‌دهند. همچنين ابراز كلامي هيجانات اغلب احساسات مثبتي را در آن‌ها برمي‌انگيزد. دختران و مادران معمولاً بهتر از هركس ديگري مي‌توانند براي يكديگر گوش شنوا باشند. اين كار تا حد زيادي مي‌تواند به عميق‌تر شدن رابطه شما كمك كند. به شرطي كه بين گوش دادن با شنيدن صرف تفاوت قائل شويد. به اين معنا كه شنيدن شما با توجه كافي و نشان دادن واكنش‌هاي به جا همراه باشد.

5- براي بهبود رابطه مادر و دختر بين استقلال و صميمت توازن برقرار كنيد

گاهي اوقات دختران فكر مي‌كنند براي اينكه بتوانند به استقلال كافي دست يابند و هويت منحصر به فردي را بسازند بايد كاملاً از مادر خود جدا شوند. اين مسئله به خصوص در دوران نوجواني بيش از هر زمان ديگري اتفاق مي‌افتد. در مقابل عده‌اي ديگر هستند كه هرگز نمي‌توانند از دوران كودكي فاصله بگيرند. به اين ترتيب تمام هويت خود را پيرامون مادرشان تعريف مي‌كنند و در همه تصميماتشان وابسته به او هستند.

در حالي كه شما مي‌توانيد موضع ميانه‌اي در اين مورد داشته باشيد. به اين ترتيب در مورد موضوعات مختلف مي‌توانيد عقيده خود را داشته باشيد بدون اينكه بخواهيد از نظر عاطفي خود را از مادرتان جدا كنيد.

6- براي بهبود رابطه مادر و دختر مثلث سازي نكنيد

يكي از عادت‌هاي بدي كه بين مادران و دختران وجود دارد اين است كه شخص سومي را وارد دعواها و درگيري‌هاي خود مي‌كنند. براي مثال بسياري از دختران پدر را وارد اختلافات خود و مادر مي‌كنند يا ممكن است مادر به خاطر اينكه نمي‌تواند ارتباط سالمي با دخترش داشته باشد ساير فرزندان را درگير ماجرا كند. در هر صورت وارد كردن شخص سوم به ارتباط خود امري بسيار آسيب زننده است و مهم‌ترين چيز اين است كه بتوانيد در مورد مشكلاتتان مستقيماً با يكديگر صحبت كنيد و از طريق ساير روابط براي هم  ‌فشار رواني ايجاد نكنيد.

7- انتظارات خود از يكديگر را به وضوح بيان كنيد

در بسياري از موارد مادران و دختران از يكديگر توقع ذهن خواني دارند. در واقع آن‌ها بدون اينكه در مورد انتظاراتشان با يكديگر صحبت كنند دائماً از اين موضوع شاكي هستند كه چرا طرف مقابل به درستي رفتار نمي‌كند. براي برطرف شدن اين مشكل زمان‌هايي را به مطرح كردن انتظارات خود اختصاص دهيد و در فضايي صميمانه در مورد خواسته‌ها و توقعاتتان با يكديگر صحبت كنيد.

8- به علاقه مندي‌هاي دخترتان احترام بگذاريد

برخي از مادران توقع دارند كه دخترشان سلايق و علائق مشابهي با آن‌ها داشته باشد. در حالي كه بايد بپذيريد فرزند شما شخصيت مستقلي دارد و مي‌تواند تفاوت‌هاي بسياري با شما داشته باشد. به همين خاطر لازم است كه ياد بگيريد به سلايق او احترام بگذاريد. اين مسئله به خصوص در نوجواني اهميت بسيار زيادي پيدا مي‌كند و در استقلال يابي دختران تأثير بسزايي دارد چراكه بسياري از مادران با زير سؤال بردن دائمي انتخاب‌ها و سلايق دخترشان اعتماد به نفس او را كاهش مي‌دهند و به طور غير مستقيم باعث مي‌شوند كه فرزندشان در تمامي تصميم‌ها و انتخاب‌ها وابستگي زيادي به مادر داشته باشد.

9- براي بهبود رابطه مادر و دختر در دوران نوجواني آگاهي بخش دخترتان باشيد

كسب اطلاعات صحيح در دوران نوجواني از اهميت بسزايي برخوردار است. افراد در اين دوران كنجكاوي زيادي در مورد مسائل جنسي دارند و هم زمان تغييرات جسماني زيادي را تجربه مي‌كنند. در اين دوران شما بايد بتوانيد با ايجاد رابطه‌اي صميمانه در مورد اين تغييرات و كنجكاوي‌ها به فرزندتان اطلاعات لازم را ارائه كنيد. اين كار به فرزندتان كمك مي‌كند تا كم‌تر تحت تأثير اطلاعات غلطي كه برخي منابع نظير گروه دوستان ارائه مي‌دهند قرار بگيرد.

10- الگوي مناسبي باشيد

هميشه لازم نيست كه تمام چيزهايي را كه مي‌خواهيد به فرزندتان آموزش دهيد را به شيوه مستقيم بيان كنيد. فرزندان به خصوص دختران از سال‌هاي ابتدايي كودكي با مشاهده رفتار مادر خود از بسياري از كارهاي او الگوبرداري مي‌كنند. در نتيجه از همان سال‌هاي كودكي مراقب رفتارهايي كه نزد فرزندتان انجام مي‌دهيد باشيد. كودكان از سنين بسيار كم تقليد و الگوبرداري را مي‌آموزند و مي‌توانند سبك رفتاري شما را تكرار كنند. 

همچنين مركز مشاوره روانشناسي مي‌تواند به شما در زمينه بهبود روابط مادر و دختر مشاوره حضوري و تلفني ارائه دهد.

 

سؤالات متداول

– در دوران نوجواني چگونه مي‌توانم به دخترم در مورد مسائل جنسي آگاهي بدهم؟

حرف زدن در مورد مسائل جنسي و آگاه كردن دختران در اين مورد از اهميت بسزايي برخوردار است. بسياري از مادران به خاطر احساس شرم و خجالت هرگز در اين باره صحبتي نمي‌كنند اما اين مسئله باعث مي‌شود كه فرزندتان اطلاعات خود را از منابع نادرستي نظير گروه دوستان دريافت كند كه آن‌ها نيز به اندازه كافي آگاهي ندارند. در نتيجه تلاش كنيد تا در گفت و گويي صميمانه به سؤالات جنسي فرزندتان پاسخ دهيد. شما مي‌توانيد در كنار توضيحاتي كه به فرزندتان مي‌دهيد با معرفي كتاب‌هايي كه در زمينه آموزش نوجوان وجود دارد به افزايش اطلاعات فرزندتان كمك كنيد.

– چرا در دوران نوجواني اختلاف بين مادران و دختران افزايش مي‌يابد؟

علت اصلي اين موضوع تلاش فرزندان جهت كسب استقلال و رسيدن به هويتي منحصر به فرد است. به همين خاطر در اين سنين دخترتان ممكن است ديگر مثل سابق به شما اجازه ندهد كه براي او تصميم بگيريد يا در مورد كارهاي او اظهار نظر كنيد. تلاش كنيد در اين دوران انعطاف‌پذيري بيشتري داشته باشيد و به فرزندتان نشان دهيد كه براي استقلال و هويت او ارزش قائل هستيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رابطه مادر و دختر مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: رابطه مادر و دختر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رابطه مادر و دختر،
موضوع:
[ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۱۹:۵۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی