كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

علائم هموفوبيا

ترس از خون يا همان هموفوبيا در طبقه بندي اختلالات رواني يكي از زير مجموعه‌هاي فوبي خاص محسوب مي‌شود كه در طبقه اختلالات اضطرابي قرار دارد. ترس از خون در كنار ترس از آمپول و جراحي با ساير انواع فوبي خاص تفاوت عمده‌اي دارد. به اين صورت كه در ساير انواع فوبياي خاص افراد در مواجهه با موضوعي كه از آن مي‌ترسند دچار افزايش ضربان قلب و فشار خون مي‌شوند در حالي كه در فوبي خون، ترس از آمپول و جراحي افراد افت ناگهاني فشار خون را تجربه مي‌كنند كه اين امر منجر به غش كردن مي‌شود. به همين خاطر است كه غش كردن در افراد مبتلا به هموفوبيا رايج‌ترين واكنش در مواجهه با ديدن خون محسوب مي‌شود.

 

البته افراد قبل از اينكه خون را ببينند و در روزها و ساعاتي كه دچار اضطراب پيش بيني هستند علائم رايج در ساير اختلالات اضطرابي را تجربه مي‌كنند. از جمله اين علائم مي‌توان به لرزش، افزايش ضربان قلب و ناراحتي‌هاي گوارشي اشاره كرد.

علل دچار شدن به ترس از خون

هموفوبيا اكثراً با ترس از خون و جراحي نيز همراه مي‌شود. هم چنين ترس از رفتن به موقعيت‌هاي پزشكي و دندانپزشكي نيز به دليل احتمال بالاي مواجه شدن با خون در اين افراد بسيار شايع است. متخصصين در مورد علل دچار شدن به فوبي خون دلايل مختلفي را ذكر مي‌كنند. براي مثال آن‌ها معتقدند كه اين ترس مي‌تواند از يك تجربه ناخوشايند قبلي ناشي شود. براي مثال كساني كه در اثر يك بيماري يا آسيب تجربه از دست دادن خون زيادي را دارند بيشتر از ديگران در معرض خطر دچار شدن به هموفوبيا قرار دارند. با اين حال يادگيري و تجارب قبلي تنها علل دچار شدن به فوبي خون نيستند و عوامل نظير وراثت و تكامل نيز در اين زمينه اثرگذار هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال فوبياي خاص كليك كنيد.

ضرورت درمان شدن هموفوبيا

فوبي خون مي‌تواند عواقب و پيامدهاي گسترده‌اي براي افراد مبتلا به آن ايجاد كند و محدوديت‌ها و مشكلات زيادي را در زندگي به وجود آورد. براي مثال اگر از خون بترسيد به احتمال زيادي براي معالجه‌ي مشكلات دهان و دندان پيش قدم نخواهيد شد و از رفتن به دندانپزشكي خودداري خواهيد كرد. هم چنين ممكن است انواع آزمايش‌هاي پزشكي را نيز به تعويق بيندازيد. اين رفتارها تشخيص مشكلات پزشكي را به عقب مي‌اندازد و گاهي مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري براي فرد داشته باشد.

 به خصوص زماني كه فرد مبتلا به هموفوبيا كودك باشد مشكلات بيشتري پيش خواهد آمد. چرا كه هنگام پيش آمدن جراحات و صدمات بدني كودك واكنش‌هاي شديدي نشان خواهد داد و اجازه انجام كارهايي نظير باند پيچي و مداوا را به شما نخواهد داد. نهايتاً اجتناب‌هاي زياد از فعاليت‌هايي كه احتمال خطر در آن‌ها وجود دارد مي‌تواند منجر به انزواي زياد شما شده و اختلالات ديگري نظير فوبياي اجتماعي را نيز به همراه بياورد.

درمان ترس از خون

خوشبختانه هموفوبيا به درمان‌هاي روان شناختي بسيار خوب پاسخ مي‌دهد. يكي از مهم‌ترين و مؤثرترين درمان‌ها در اين زمينه درمان شناختي-رفتاري است. در اين درمان شما مي‌آموزيد كه هنگام مواجهه با خون واگويه هاي مخربي كه با خود داريد را با پاسخ‌هاي سالم‌تري جايگزين كنيد.

اگر ترس‌هاي شما بسيار شديد است مي‌توانيد به كمك يك روانپزشك دارو درماني را نيز آغاز كنيد. البته داروهاي ضد اضطرابي كه پزشكان تجويز مي‌كنند مكمل درمان محسوب مي‌شوند و شما براي بهبودي كامل بايد به يك روانشناس باليني مراجعه كنيد. در اين زمينه مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران استفاده كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا علائم ترس از خون در كودكان متفاوت است؟

علائم هموفوبيا در كودكان مي‌تواند با گريه و زاري، چسبندگي زياد به والدين و پنهان شدن در موقعيت‌هايي كه انتظار مواجهه با خون وجود دارد همراه شود.

– آيا هموفوبيا مي‌تواند ژنتيكي باشد؟

متخصصان معتقدند كه ژنتيك يكي از عوامل خطر مهم در دچار شدن به ژنتيك است. به همين خاطر شاهد هستيم كه فوبيا در خانواده‌ها جريان دارد و كساني كه بستگان نزديكشان به اين اختلال مبتلاست بيش از ديگران در معرض خطر دچار شدن به آن قرار دارند.

براي دريافت مشاوره در زمينه هموفوبيا مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترس از خون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از خون،
موضوع:
[ ۱ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۴:۰۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی