كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

سوءمصرف متادون

با اينكه متادون درماني دارويي در ترك اعتياد به مخدرها محسوب مي‌شود، مصرف آن حتماً بايد با احتياط بسيار زيادي انجام شود. چرا كه مصرف سرخود و بي‌رويه آن بسيار اعتيادآور است. سوءمصرف متادون، اثراتي مشابه با مواد مخدر بر مغز شما باقي خواهد گذاشت. به همين خاطر اگر براي ترك مخدرها به دنبال مصرف متادون هستيد، حتماً با پزشك مشورت كنيد.

پزشك بر اساس وضعيت جسماني و ميزان ماده مصرفي قبلي شما دوز مصرفي را تعيين خواهد. توجه داشته باشيد كه از مصرف هم زمان اين دارو با مواد مخدر ديگر خودداري كنيد. چرا كه خطر ابتلا به تشنج و حتي خطر مرگ را براي شما در پي خواهد داشت. براي كسب اطلاعات بيشتر از عوارض متادون كليك كنيد.

علائم ترك متادون

زماني كه متادون مورد سوءمصرف قرار بگيرد ترك كردن آن علائم ناخوشايندي را در فرد ايجاد خواهد كرد. همه اين علائم نشان‌دهنده وابستگي جسماني و رواني در فرد است. اين علائم مواردي نظير: دردهاي عضلاني، افزايش ضربان قلب، بي‌خوابي، بي‌قراري، احساس اضطراب و تنش، حالت تهوع، استفراغ، تحريك‌پذيري، كم‌اشتهايي، تعريق، تب و لرز و آبريزش بيني را دربرمي گيرد.

روش‌هاي درماني ترك متادون

متادون به دليل اثرات شبه افيوني، خود نوعي مخدر محسوب مي‌شود. ترك اعتياد به اين دارو مانند هر مخدر ديگري فرد را با چالش‌هاي زيادي مواجه مي‌كند. چرا كه كنار گذاشتن آن علائم جسمي و رواني زيادي را براي فرد به همراه مي‌آورد. البته اين علائم نسبت به علائم ترك ساير مخدرها نظير هرويين شدت كم‌تري دارند.

با اين حال تحمل و مقاومت در برابر اين علائم معمولاً براي فرد بسيار سخت است. به همين دليل مداخلات پزشكي و روان‌شناختي در مسير بهبودي ضرورت دارد و حتماً بايد از ترك خودسرانه اين دارو جلوگيري شود.در ادامه به انواع روش‌هاي درماني در ترك متادون اشاره خواهيم كرد:

1. درمان دارويي

با مراجعه به مراكز اعتياد ممكن است كه پزشك درمان‌هاي دارويي را در دستوركار قرار دهد. از جمله داروهايي كه در ترك اعتياد به متادون مورد مصرف قرار مي‌گيرد، ب 2 يا بوپرونورفين است. به اين صورت كه ب 2 جايگزين مصرف متادون مي‌شود تا ابتدا علائم ترك كنترل شده و كاهش يابد، سپس دوز مصرف ب 2 زير نظر پزشك به تدريج كاهش مي‌يابد تا به طور كامل قطع شود.

توجه داشته باشيد كه در مصرف ب 2 نيز بايد احتياط كنيد. چرا كه مصرف سرخود و بي‌رويه آن بازهم منجر به بروز عوارض ناخوشايند و تداوم يافتن اعتياد خواهد شد.

2. روان درماني با استفاده از روش‌هاي شناختي-رفتاري

درمان شناختي-رفتاري يكي از مؤثرترين روش‌هاي درماني در ترك اعتياد به متادون محسوب مي‌شود. در اين روش اساس درمان كار كردن روي افكار فرد است. در حقيقت با كنترل افكار مربوط به اعتياد رفتارها و هيجانات ناخوشايند مرتبط با آن نيز مديريت خواهد شد.

علاوه بر اين مسئله بسيار مهم در اين درمان بررسي عوامل برانگيزنده درون فردي و محيطي است كه فرد را به سمت اعتياد سوق مي‌دهند و در او وسوسه ايجاد مي‌كنند. آموزش مهارت‌هاي مقابله با وسوسه و نحوه برخورد با برانگيزنده‌ها نه تنها در ترك اعتياد بسيار مؤثر خواهد بود بلكه به فرد كمك مي‌كند تا در ترك باقي بماند و در نتيجه از عود مصرف نيز پيشگيري شود.

3. خانواده درماني

بسياري از خانواده‌ها در مورد داروهايي نظير متادون اطلاعات چنداني ندارند و در نتيجه زماني كه از مصرف متادون در يكي از اعضاي خانواده خود باخبر مي‌شوند نمي‌دانند كه بايد چه رفتاري انجام دهند. اين امر باعث مي‌شود كه گاهي اقدامات هيجاني نامناسبي صورت بگيرد.

خانواده درماني به شما كمك مي‌كند تا اطلاعاتتان در مورد اعتياد افزايش يابد و با بهترين روش‌هاي رفتار با فرد معتاد آشنا شويد. نحوه برخورد اطرافيان و ميزان حمايتي كه از فرد معتاد به عمل مي‌آيد در تسريع فرايند ترك نقش بسزايي دارد در نتيجه بسيار مهم است كه شما چه روش رفتاري را در پي مي‌گيريد.

توجه داشته باشيد استفاده از روش‌هاي قهرآميز و پرخاشگرانه نظير بردن به كمپ‌هاي اجباري ممكن است اثرات معكوسي روي فرد بگذارند. زيرا او احساس مي‌كند شما مشكلش را درك نمي‌كنيد و در نتيجه نسبت به ترك متادون مقاومت زيادي در او شكل مي‌گيرد كه درمان را با چالش‌هاي بيشتري مواجه مي‌كند. مشاوره ترك اعتياد با روش‌هاي اصولي همراه با روان درماني علاوه بر كمك به ترك از بازگشت به مصرف و اعتياد جلوگيري مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك متادون مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك متادون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك متادون،
موضوع:
[ ۸ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۳:۱۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی