كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

جنون آني چيست؟

جنون آني اصطلاحي علمي در روانشناسي نيست. با اين حال اين مفهوم در بين عوام شناخته شده است و به وضعيتي اطلاق مي‌شود كه در آن فرد به طور ناگهاني تعادل رواني خود را از دست داده و دست به اقدامات غير منطقي مي‌زند كه براي خود يا اطرافيانش پيامدهاي جدي به همراه دارد. جنون آني در دسته‌ي اختلالات رواني دسته‌بندي مي‌شود و در موارد شديد زندگي فرد مبتلا و اطرافيانش را مختل مي‌كند. براي كسب اطلاعات در زمينه ديگر اختلالات رواني كليك كنيد.

علائم جنون آني

جنون آني اغلب با بروز اقدامات پرخاشگرانه عليه خود يا ديگران همراه است. در بسياري از موارد افرادي كه دست به خودكشي مي‌زنند يا هنگام عصبانيت صدماتي به ديگران وارد مي‌كنند به عنوان مصداق‌هايي از جنون آني شناخته مي‌شوند. جدا از پرخاشگري علائمي نظير هذيان، كلام آشفته، بروز اشكالاتي در ادراك و تجربه علائمي نظير توهم و هذيان ازجمله علائم مرتبط با جنون آني هستند.

علل بروز جنون آني

جنون آني مي‌تواند ناشي از شرايط و عوامل گوناگوني باشد كه ما در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها پرداخته‌ايم.

شخصيت تكانشگر

تكانشگري نوعي ويژگي شخصيتي است كه ريشه‌هاي زيستي دارد. اين ويژگي باعث مي‌شود كه افراد اغلب تصميم‌هاي ناگهاني بگيرند و توان كمتري براي تأمل كردن و انديشيدن داشته باشند. همين مسئله باعث مي‌شود در شرايطي كه تحت فشار قرار دارند به احتمال بيشتري دست به اقدامات ناگهاني و به دور از منطق دست بزنند كه بعدها از آن پشيمان شده و احساس كنند كه در آن لحظه‌اي كه تصميم گرفته‌اند هيچ گونه كنترلي روي خود نداشته‌اند.

مصرف الكل و مواد توهم‌زا

مصرف الكل با تأثير بر ناحيه پيشاني مغز ميزان بازداري رفتاري را كاهش مي‌دهد. اين امر باعث مي‌شود كه فرد كمتر بتواند جلوي رفتارهاي مخرب خود را بگيرد و در زمان مستي كارهايي انجام دهد كه در شرايط ديگر از آن خودداري مي‌كند. مصرف بيش از حد الكل مي‌تواند باعث شود كه فرد ناگهان دست به اقداماتي غير عقلاني بزند و كنترلي روي خود نداشته باشد. علاوه بر الكل، مصرف مواد روانگردان و توهم‌زا نظير شيشه و حشيش نيز مي‌تواند با ايجاد توهم‌هاي بينايي و شنوايي شرايطي غير واقعي براي فرد ايجاد كند و او را وادار سازد تا به رفتارهاي جنون‌آميز دست بزند.

اختلال روان پريشي حاد

اختلال روان پريشي حاد يا گذرا اختلالي كوتاه مدت است كه ممكن است بين يك روز تا يك ماه به طول بيانجامد. اختلال روانپريشي حاد اغلب زمينه‌اي براي بروز بيماري‌هاي مزمني نظير اسكيزوفرنيا است. در اين شرايط ممكن است شاهد باشيد كه فرد مبتلا براي مدت كوتاهي علائم جنون آني نظير هذيان، توهم، گفتار و رفتار آشفته را از خود نشان دهد و با گذشت زمان مجدداً به حالت عادي بازگردد.

اختلال دو قطبي

اختلالات دو قطبي به دليل همراه بودن با نوسانات خلقي شديد و تكانشگري بالا باعث مي‌شود كه اقدامات غير منتظره و ناگهاني در آن‌ها به مقدار زيادي اتفاق بيافتد. اغلب مردم به دليل ناآشنايي با اختلال دو قطبي اقدامات مبتلايان به اين بيماري را به عنوان جنون مي‌شناسند. اختلال دو قطبي در حالت بسيار شديد مي‌تواند با هذيان و توهم نيز همراه باشد كه در اين شرايط كنترل اوضاع با دشواري چنداني روبه‌رو خواهد بود و نياز به دارو درماني در اولويت قرار دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال دو قطبي كليك كنيد.

مشكلات و آسيب‌هاي مغزي

رفتارهاي مخرب و جنون‌آميز مي‌تواند در پي انواع آسيب‌هاي مغزي نيز اتفاق بيافتند. براي مثال بسياري از تومورهاي مغزي با ايجاد ضايعه در قشر مخ مي‌توانند منجر به بروز علائم رواني خاص شوند. به همين دليل در مراجعه به پزشك و روانشناس ابتلا بررسي‌هاي زيستي مد نظر قرار مي‌گيرد تا در صورت بروز تومور يا هرگونه اختلال زيستي ديگر هرچه زودتر تشخيص و درمان آغاز گردد.

درمان جنون آني

اگر فردي يك يا چند بار با علائم جنون آني روبه‌رو شود براي درمان مشكل حتماً بايد به يكي از متخصصين سلامت روان مراجعه كند. درمان اين بيماري متناسب با علت زيربنايي آن متفاوت خواهد بود. براي مثال در صورت تشخيص بيماري‌هاي روانپزشكي نظير روان پريشي حاد مصرف داروهاي آنتي سايكوتيك در اولويت درمان قرار مي‌گيرد. در كنار دارو استفاده از خدمات روان درماني كه توسط روان شناسان باليني ارائه مي‌شود مي‌تواند به پيشگيري از بروز مجدد دوره‌هاي جنون كمك كند.

جنون آني بعد از به دنيا آمدن فرزند

مادران پس از زايمان تا حد زيادي در معرض خطر افسردگي پس از زايمان قرار دارد. يكي از افكار بسيار آزاردهنده‌اي كه در اين شرايط به سراغ مادران مي‌آيد فكر آسيب رساندن به خود و نوزاد است. افرادي كه سابقه دوره‌هاي افسردگي دارند و يا نزديكان درجه يكشان به اين اختلال مبتلا هستند بيش از ديگران در معرض ابتلا به افسردگي پس از زايمان قرار دارند. در اين شرايط بسيار اهميت دارد كه هرچه زودتر براي بهبود سلامت روان خود به يك روانشناس يا روانپزشك مراجعه كنيد.

ساير عللي كه در اين مقاله در مورد جنون آني گفته شد اگر براي مادران اتفاق بيافتد مي‌تواند خطر آسيب به جنين را در پي داشته باشد. به همين خاطر لازم است كه در صورت بروز هريك از اين شرايط هرچه زودتر براي دريافت درمان مناسب اقدام كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه جنون آني مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: جنون آني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: جنون آني،
موضوع:
[ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۶:۳۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی