كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

بهترين و بدترين سن طلاق براي بچه ها چه زماني است؟

افراد در هر سني كه باشند مي‌توانند از طلاق والدين خود آسيب ببينند. حتي بسياري از افرادي كه در بزرگسالي با طلاق پدر و مادر خود مواجه شده‌اند بحران‌هاي مختلف روحي و رواني را گزارش مي‌دهند. اما اوضاع تا حدي در مورد كودكان متفاوت است چرا كه آن‌ها از نظر هيجاني به رشد كافي دست نيافته‌اند و ظرفيت رواني كافي براي هضم رويدادهاي ناخوشايند را ندارند.

كودكان اغلب نمي‌توانند احساسات خود را به درستي با ديگران در ميان بگذارند و همين مسئله باعث مي‌شود كه فشار رواني دوچنداني را تجربه كنند. به همين خاطر يك قاعده كلي وجود دارد كه هرچقدر كودك در سنين پايين‌تري باشد پس از طلاق به مراقبت بيشتري نياز دارد و در غير اين صورت در معرض آسيب‌هاي بيشتري در دراز مدت قرار دارد.

علاوه بر اين افراد در سنين نوجواني نيز مجدداً آسيب‌پذيري‌شان افزايش مي‌يابد و اگر طلاق در اين سنين صورت بگيرد و والدين توجه كافي به فرزند خود نداشته باشند ميزان آسيب‌ها بيشتر خواهد شد چرا كه نوجوانان در مرحله گذار از كودكي به بزرگسالي هستند و در اين برهه از زندگي خود تغييرات جسمي و خصوصاً رواني بسياري را تجربه مي‌كنند. آن‌ها در اين سنين در پي كسب هويت خود هستند و جدايي والدين مي‌تواند آشفتگي و سردرگمي آن‌ها براي يافتن هويت دلخواهشان را تشديد كند. ما در ادامه به بررسي تأثيرات طلاق در هر دوره سني پرداخته‌ايم.

بهترين سن بچه ها براي طلاق | كودكان زير 2 سال

جالب است بدانيد كه حتي نوزادان قادر به درك محيط پيرامون خود هستند و مي‌توانند تنش‌هاي بين والدين را حس كنند. با اين حال آن‌ها هنوز قدرت استدلال را ندارند و نمي‌توانند علت اين تنش‌ها را دريابند. اگر دوران طلاق شما مصادف با نوزادي فرزندتان باشد و شما در اين حين تنش‌هاي بسياري تجربه كنيد احتمالاً با واكنش‌هايي در كودك خود مواجه خواهيد شد كه از جمله اين‌ها مي‌توان به بي‌قراري بيش از حد نوزاد، تحريك‌پذيري، چسبندگي زياد و ناآرامي او اشاره كرد. علاوه بر اين‌ها مشكلات عاطفي مي‌تواند در سطح جسماني نيز دشواري‌هايي را به وجود آورد و براي مثال منجر به برخي تأخيرهاي رشدي در كودك شود.

كودكان 2 تا 3 سال

كودكان بين 2 تا 3 سال در برابر تنش‌هاي بين والدين بسيار حساس هستند چرا كه اصلي‌ترين پيوند عاطفي آن‌ها به پدر و مادر گره خورده است و هرگونه اختلاف بين آن‌ها احساس ناامني بسياري را براي آن‌ها به بار مي‌آورد. كودكان در اين سنين بسيار خود محور هستند. به اين معني كه خودشان را علت و محور اصلي همه موضوعات مي‌بينند.

به همين خاطر ممكن است كه خود را مسئول جدايي والدين بدانند و از همين رو احساس گناه بسيار آزاردهنده‌اي را تجربه كنند. ناتواني در پردازش هيجانات منفي باعث مي‌شود كه آن‌ها مشكلات خود را در قالب رفتارهاي مخربي نظير توجه طلبي منفي، مكيدن انگشت، گريه و زاري، كابوس‌هاي شبانه و ترس از تنهايي نشان دهند.

بهترين سن بچه ها براي طلاق | كودكان 3 تا 6 سال

كودكان پيش دبستاني معني كلي طلاق را درك نمي‌كنند و به همين خاطر جدايي والدين را نمي‌پذيرند. آن‌ها در اين شرايط اضطراب زيادي را تجربه مي‌كنند چرا كه حس مي‌كنند كنترلي بر اوضاع ندارند و ممكن است همه چيزهايي را كه دوست دارند از دست بدهند. كودكان در سنين پيش دبستاني نيز خود را مسئول جدايي والدين مي‌دانند. به همين خاطر دست خوش احساسات آزاردهنده گوناگوني مي‌شوند و ممكن است مشكلات مختلفي نظير كابوس‌هاي شبانه، ترس از تنهايي، اضطراب جدايي و … را تجربه كنند.

كودكان 6 تا 11 سال

كودكان در سنين دبستان به خصوص تا 8 سالگي هنوز در درك مفهوم طلاق مشكل دارند. آن‌ها همچنين دائماً مي‌ترسند كه پدر يا مادر خود را از دست دهند و اين طور مي‌پندارند كه مي‌توانند والدين خود را نجات دهند. كودكان دبستاني يكي از والدين را به عنوان مقصر طلاق مي‌شناسند و به اين ترتيب بين پدر و مادر خود جبهه گيري كرده و تلاش مي‌كنند تا طرفدار والد خوب باشند.

اين مسئله باعث مي‌شود كه از دست والدين خود عصباني شوند و آن‌ها را به خودخواهي متهم كنند. اين عصبانيت معمولاً به شكل رفتارهاي مخرب خود را نشان مي‌دهند. براي مثال پسران اغلب در اين شرايط پرخاشگر مي‌شوند و لجبازي بيشتري از خود نشان مي‌دهند. در مقابل دختران اضطراب بيشتري را بروز مي‌دهند و به گوشه‌گيري و افسردگي دچار مي‌شوند. همچنين كودكان در هر دو جنس ممكن است به دليل استرس‌هاي زياد مشكلات جسماني مختلف نظير دل درد و سر درد را تجربه كنند و بي‌قراري‌هايي را در مدرسه از خود نشان دهند.

طلاق در زمان سن بلوغ و نوجواني فرزندان

همان طور كه گفته شد سنين ابتدايي كودكي در كنار سنين نوجواني حساس‌ترين زمان‌ها براي طلاق محسوب مي‌شوند. افراد در دوران نوجواني به دنبال كسب هويت هستند و به نوعي براي پيدا كردن خود و ساخت شخصيت دلخواهشان تلاش مي‌كنند. در اين ميان جدايي والدين و تغييراتي كه در پي آن به ناچار در زندگي بچه‌ها ايجاد مي‌شود نوجوانان را بسيار آشفته كرده و مي‌تواند منجر به احساس سردرگمي هويت در آن‌ها شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه آسيب هاي طلاق كليك كنيد.

اگر در اين زمان نتوانيد براي استقلال فرزندتان ارزش قائل شويد و بحران‌هاي روحي كه او در اين زمان تجربه مي‌كند را درك كنيد، آسيب‌پذيري فرزندتان در برابر معضلات رواني و اجتماعي افزايش خواهد يافت و احتمال درگير شدن او در فعاليت‌هاي پرخطري نظير روابط جنسي محافظت نشده و مصرف سيگار و الكل بالا خواهد رفت. توصيه مي‌شود پيش از اقدام براي جدايي از مشاوره طلاق استفاده كنيد تا آسيب‌هاي آن را براي فرزندانتان به حداقل برسانيد.

سؤالات متداول درباره بهترين سن بچه ها براي طلاق

– آيا طلاق مي‌تواند براي بچه‌ها بهتر از زندگي مشترك باشد؟

بله. لزوماً طلاق باعث آسيب رسيدن به بچه‌ها نمي‌شود. اتفاقاً جالب است بدانيد كودكاني كه در كنار هردوي والدين خود زندگي مي‌كنند اما در عين حال شاهد تنش‌ها و درگيري‌هاي مختلف آن‌ها هستند بيش از كودكاني كه با جدايي پدر و مادر خود روبه‌رو شده‌اند اما در محيط امن زندگي مي‌كنند دچار آسيب‌هاي روحي و رواني مي‌شوند.

– براي اينكه كودكان از طلاق آسيب كمتري ببينند بايد چه كار كنيم؟

لازم است كه فرزندتان در هر سني كه هست در مورد آسيب‌پذيري‌هاي مرتبط با سن او آگاهي داشته باشيد و تلاش كنيد تا استرس‌هاي او را كاهش دهيد. براي مثال در سنين پيش دبستاني بايد تلاش كنيد تا در مورد طلاق با فرزندتان گفت‌وگو كنيد و به او اطمينان خاطر دهيد كه مقصر جدايي شما نيست. مراجعه به يك روانشناس و مشاور كودك مي‌تواند به شما كمك كند تا به بهترين شكل براي برخورد با كودك خود در زمان طلاق آماده شويد.

راي دريافت مشاوره در زمينه بهترين سن بچه ها براي طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: بهترين سن بچه ها براي طلاق

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۰۲:۱۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی