كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

اهميت اختلاف سني در ازدواج

اختلاف سني در ازدواج به اندازه معيارهاي ديگر اهميت ندارد. ازدواج موفق تا حدود زيادي به درك و فهم زوج از يكديگر بستگي دارد و نه اختلاف سني كه باهم دارند. دو نفر مي‌توانند بر حسب علاقه، احترام و دركي كه دارند يك ازدواج موفق را رقم بزنند، اما اين از اهميت اختلاف سني كم نمي‌كند. اگر اختلاف بسيار زياد يا بسيار كم باشد آسيب‌هاي مربوط به خودش را دارد.

اختلاف سن مناسب در ازدواج

عموما در يك ازدواج موفق بهتر است كه مرد از زن حداقل 1 تا 5 سال بزرگتر باشد. اما اين كه اختلاف سني مناسب براي ازدواج چه سني است كاملا بستگي به شرايط فردي، رشد عقلي، عاطفي و بلوغ فكري دارد كه در هر فردي متفاوت است. ممكن است دو زوج با فاصله سني يكسان وجود داشته باشند كه يكي از آن‌ها ازدواج موفقي دارد و ديگري ازدواجش ناموفق است و اين فقط به بلوغ و شرايط فكري فرد بستگي دارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه شناخت قبل از ازدواج كليك كنيد.

عواملي كه بر اختلاف سني در ازدواج موثر است

فرهنگ

مدل و الگوي زندگي كه در يك منطقه حكم‌فرماست و فرهنگ را مي‌سازد بر رفتار فرد تاثير مي‌گذارد. در فرهنگ كشور‌هاي آسيايي رواج دارد كه مرد بزرگتر از زن باشد حتي اين اختلاف سني به چهار يا پنج سال برسد اما در بعضي از كشورها ممكن است كه همسن بودن يا بزرگتر بودن زن هم پذيرفته شده باشد.

سن ازدواج در پيشينه خانوادگي فرد

فرد عموما در انتخاب اختلاف سني مناسب براي ازدواج، خانواده و اشخاص اطراف خود را الگو قرار مي‌دهد. اگر در خانواده او مرسوم باشد كه پسر فاصله سني زيادي با دختر داشته باشد او هم چنين اختلافي را مي‌پذيرد.

برنامه فرزندپروري

ممكن است شخصي تمايل نداشته باشد تا چند سال بعد از ازدواج هم بچه دار شود. در اين صورت زن بايد از مرد كوچكتر باشد تا قدرت باروري او كاهش پيدا نكند.

مزاياي اختلاف سني در ازدواج

بلوغ فكري از مزاياي اختلاف سني در ازدواج

وقتي كه ازدواج با اختلاف سني اتفاق بيافتد فرد بزرگتر مي‌تواند عاقلانه‌تر تصميم بگيرد و مشكلات را از بين ببرد و بر اساس تجربه، بهترين عملكرد را از خودش نشان دهد.

اختلاف جزئي نگرش و تفكر

زوج‌هايي كه باهم اختلاف سني دارند نگرش و ديدگاهشان نسبت به زندگي متفاوت است كه تنوع و تازگي را به همراه دارد و زندگي را از يك‌نواخت بودن دور مي‌كند. همچنين فرد را به درك كردن و پذيرش ديگران عادت مي‌دهد. در اين حالت ممكن است براي مسائل مختلف راه‌حل‌هايي متفاوت و كارآمد پيدا شود.

ثبات اقتصادي از مزاياي اختلاف سني در ازدواج

وقتي كه يك فرد در ازدواج بزرگتر باشد به خوبي مي‌تواند مشكلات را از بين ببرد و مسائل را حل كند. در اين حالت موقعيت‌هاي زيادي براي مزيت‌هاي مالي و ثبات اقتصادي زوج‌ها به وجود مي‌آيد.

كنترل سالم

با گذشت زمان فردي كه كوچكتر است مي‌تواند شخص بزرگتر را از لحاظ مالي، عاطفي و جسمي حمايت كند. اين فرآيند باعث مي‌شود كه پايه زندگي افراد خانواده مستحكم شود و تعادل كافي در آن به وجود مي‌آيد.

مشكلات اختلاف سني در ازدواج

سردي ارتباط

اختلاف سني زياد در ابتداي ازدواج مشكلي به وجود نمي‌آورد و همه چيز به صورت عادي و با بهترين شكل ممكن پيش مي‌رود. اما بعد از مدتي رضايت زوج از زندگي مشترك كاهش پيدا مي‌كند و از يكديگر دلسرد مي‌شوند. افرادي كه فاصله سني‌شان كمتر است رضايت بيشتري نسبت به زندگي مشترك دارند. احساس نااميدي و عدم رضايت در زوج‌هايي كه تفاوت سني زيادي دارند مي‌تواند به طلاق منجر شود. 

اختلافات زناشويي از مشكلات اختلاف سني در ازدواج

ازدواج با اختلاف سني زياد مي‌تواند منجر به كاهش تفاهم، به وجود آمدن مشكلات اقتصادي يا حمايتي و به وجود آمدن مشكلات جدي در زندگي زناشويي بشود. اين مشكل زماني شدت پيدا مي‌كند كه زن بزرگتر از مرد باشد.

فشار اجتماعي

ممكن است زوج‌هايي با اختلاف سني زياد مورد پذيرش جامعه نباشند و عموما در پي انتقاد آن‌ها قرار بگيرند. اين مسئله مي‌تواند آن‌ها را دچار فشار اجتماعي كند كه بر زندگي شخصي‌شان هم تاثير مي‌گذارد.

تفاوت الويت‌ها از مشكلات اختلاف سني در ازدواج

افرادي كه تفاوت سني زيادي دارند اوليت‌هايشان بسيار با يك‌ديگر متفاوت است به گونه‌اي كه ممكن است يكي از آن‌ها اوليت ديگري را بيهوده بداند. در اينجا بروز اختلافات زناشويي اتفاق مي‌افتد.

فرزندآوري

اگر افراد با فاصله سني زياد بخواهند با يك‌ديگر ازدواج كنند مخصوصا اگر با تاخير در امر فرزندآوري روبه‌رو شوند دچار مشكل مي‌شوند و به راحتي نمي‌توانند اين‌كار را انجام دهند.

نارضايتي از رابطه جنسي 

ممكن است در صورت وجود اختلاف سني بيش از حد، رابطه جنسي كه باب ميل هر دوطرف باشد صورت نگيرد. عموما فردي كه سن كمتري دارد مي‌خواهد جنب و جوش فراواني در رابطه جنسي داشته باشد اما شخصي كه سنش بالاتر است علاقه‌اي به اين كار ندارد.

حل مشكلات اختلاف سني در ازدواج

حفظ حريم شخصي

در هر رابطه‌اي اهميت دارد كه شما حريم شخصي فرد مقابل را رعايت كنيد و تا جايي كه به زندگي زناشويي آسيب نرسيده بايد به او اجازه بدهيد كه زماني را صرف خودش كند و حريم خودش را داشته باشد. اهميت اين اصل براي برطرف كردن مشكلات اختلاف سني زياد بسيار مناسب است.

صبوري

روبه‌رو شدن با مسائلي كه از نظر شما بسيار غيرعادي است با صبر كردن آسان مي‌شود. صبور بودن و شكيبايي به شما كمك مي‌كند تا حد زيادي دچار مشكل نشويد و از نقاط بهتري به زندگي نگاه كنيد. در اين صورت مشكلات حاصل شده از فاصله سني زياد را بهتر از بين مي‌بريد.

برقراري ارتباط

بيشتر مسائل و مشكلات زناشويي با برقراري ارتباط موثر مي‌تواند از بين برود. شما بايد همه چيز را با شريك زندگي‌تان در ميان‌بگذاريد تا با آن‌ها كنار بيايد پس با او صادق باشيد. مخصوصا اگر اختلاف سني بسيار زيادي با هم داريد.

عشق بدون علت

عشق و علاقه بدون اينكه به دنبال شرط و علت باشيد به ميزان زيادي در حل مشكلات به شما كمك كند. افراد با اختلاف سني زياد مي‌توانند با يك‌ديگر به خوبي زندگي كنند به شرط اين‌كه پايه و اساس رابطه‌شان سلامت باشد و از عشق و علاقه ساخته شود. همانطور كه متوجه شديد اختلاف سني يكي از عوامل مهم و مؤثر در امر ازدواج است اما آنچه كه اهميت بيشتري دارد، تفاهم و سازگاري افراد است. مشاوره ازدواج به شما كمك مي‌كند تا ميزان تفاهمات بين خود را از جنبه‌هاي مختلف بسنجيد و با شناخت بيشتري نسبت به يكديگر وارد زندگي مشترك شويد.

سوالات متداول

– با 10 سال اختلاف سني ميشه زندگي خوبي داشت؟

اختلاف سني با توجه به معيارهاي رشد عقلي، اقتصادي، فكري و نگرش خود فرد و اطرافيان او تعيين مي‎شود. اما به طور كلي ممكن است در بسياري از افراد اختلاف سني 10 سال زوج را دچار مشكل كند كه نياز به مراقبت‌هاي بيشتري از رابطه دارند.

– همسن بودن در ازدواج ميتونه باعث مشكل بشه؟

همسن بودن تا درجات زيادي نمي‌تواند مشكل‌ساز باشد و بستگي به تحول و رشد فرد دارد. در اين مورد عموما افراد نگرششان يك شكل است و از يك ديدگاه به موضوعات مختلف نگاه مي‌كنند. در اين صورت از مزاياي اختلاف سني متناسب نمي‌توانند بهره‌مند شوند.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلاف سني در ازدواج مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: اختلاف سني در ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلاف سني در ازدواج،
موضوع:
[ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۴۴:۲۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی