كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

روش‌هاي سنتي در ترك هروئين

بسياري از افراد هنوز با روش‌هاي نوين ترك هروئين آشنا نيستند و هنوز از روش‌هاي سنتي كه بازدهي كمتري دارند براي ترك استفاده مي‌كنند. از جمله اين روش‌ها مي‌توان به ترك ناگهاني يا همان روش سقوط آزاد و ترك يابويي اشاره كرد.

ترك هروئين به روش سنتي يا سقوط آزاد

در اين روش فرد به طور ناگهاني خود را از مصرف هروئين محروم مي‌كند. اين كار مي‌تواند علائم ترك بسيار شديدي را به همراه داشته باشد. اين علائم در بسياري از موارد منجر به نيمه كاره رها كردن ترك و بازگشت به سوي مواد مي‌شود.

ترك هروئين به روش سنتي تدريجي

برخي از افراد براي اينكه اين علائم را كاهش دهند از روش سنتي تدريجي استفاده مي‌كنند. به‌طوري كه در هر نوبت مصرف مقداري از دوز مصرفي را كاهش مي‌دهند تا در نهايت به هدف قطع كامل مصرف دست يابند. اين روش نيز به دليل در نظر نگرفتن ريشه‌هاي رواني اعتياد و عوامل برانگيزاننده مصرف در بسياري از مواقع نمي‌تواند موفقيت‌آميز باشد. با اين حال در بين روش‌هاي سنتي، روش ترك تدريجي بيشترين بازدهي را دارد و بسياري از افراد گزارش مي‌كنند كه توانسته‌اند با اين روش به مصرف خود خاتمه دهند.

ترك هروئين به روش يابويي

در اين روش ترك ناگهاني همراه با اجبار و زور صورت مي‌گيرد. براي مثال بسياري از خانواده‌ها فرد را به كمپ‌هاي اجباري مي‌فرستند كه در آن جا از روش‌هايي نظير بستن فرد به تخت براي پايدار ماندن در ترك مواد استفاده مي‌شود. اين روش‌ها معمولاً بازدهي چنداني ندارند و با آسيب‌هاي رواني كه براي فرد مبتلا به اعتياد ايجاد مي‌كنند منجر به تشديد شدن اوضاع در دراز مدت مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

روش‌هاي نوين در ترك هروئين

امروزه در ترك هروئين كم‌تر از روش‌هايي نظير بستن فرد به تخت و يا محروم كردن ناگهاني او از مواد استفاده مي‌شود چراكه در اين روش‌ها ريشه رواني اعتياد فرد ناديده گرفته شده و در نتيجه حتي پس از سم‌زدايي بدن مجدداً فرد به سمت مواد گرايش پيدا مي‌كند چون هنوز علل رواني درگيري او با اعتياد بر طرف نشده است. همچنين در روش‌هاي سنتي، فرد علائم ترك بسيار آزار دهنده‌اي را متحمل مي‌شود.

از جمله رايج‌ترين آن‌ها درد شديد عضلاني، اسهال، استفراغ و لرزش بدن است. اين علائم باعث مي‌شود كه افراد براي گريز از اين شرايط بحراني به ناچار مواد مصرف كنند و از ترك فراري باشند. در حالي كه استفاده از روش‌هاي دارويي مي‌تواند به مصرف كنندگان كمك كند تا علائم جسماني خود را كاهش داده و در مسير ترك پايدار بمانند. در ادامه به طور جداگانه در مورد ترك به كمك دارو و روش‌هاي رواندرماني توضيحاتي ارائه كرده‌ايم.

ترك به كمك دارو

از جمله مهم‌ترين مزيت‌هاي ترك به كمك دارو اين است كه فرد علائم جسماني ناخوشايند كم‌تري را تجربه مي‌كند و به اين ترتيب نياز و وسوسه به مصرف هروئين نيز در او كاهش مي‌يابد. اين مسئله در جلوگيري از عود و لغزش‌هاي مكرر كه در افراد مبتلا به اعتياد امر شايعي است تا حد بسياري مؤثر است.

داروهايي كه در ترك هروئين به فرد تجويز مي‌شوند، نوعي مخدر خفيف هستند و دقيقا روي همان گيرنده‌هاي مغزي درگير با هروئين اثر مي‌گذارند و به همين خاطر نياز فرد به مصرف هروئين را كاهش مي‌دهند. با اين حال نكته بسيار مهمي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه اين داروها خود نوعي مخدر هستند و حتماً بايد تحت نظر پزشك مصرف شوند. پزشك با بررسي ميزان شدت اعتياد دوز متناسبي از دارو را براي شما تجويز خواهد كرد. مصرف سرخود اين دارو و توجه نكردن به دوزهاي مصرف مي‌تواند خود منجر به شكل‌گيري اعتياد جديدي در فرد شود. در اين حالت نه تنها ترك هروئين صورت نمي‌گيرد بلكه اعتياد جديدي نيز به مشكلات قبلي اضافه خواهد شد. از جمله داروهايي كه در مراكز ترك اعتياد به مصرف كنندگان هروئين تجويز مي‌شود مي‌توان به متادون، بوپرنورفين و نالتركسون اشاره كرد.

ترك به كمك روان درماني

پرداختن به مشكلات سلامت روان در ترك هروئين براي بسياري از افراد تعريف نشده است. در واقع ممكن است فكر كنيد كه اين درمان جزء ضروري ترك نيست و آنچه بيش از هر چيزي اهميت دارد رفع وابستگي جسماني است. اين در حالي است كه اعتياد به هر نوع ماده مخدري ريشه‌هاي روان شناختي دارد و تا زماني كه اين عوامل حل و فصل نشوند اعتياد فرد ادامه خواهد يافت. به همين دليل است كه بسياري از مصرف كنندگان با وجود همه سختي‌هايي كه در ترك هروئين تحمل مي‌كنند بازهم بارها و بارها به سمت آن كشيده مي‌شوند و نمي‌توانند دوران ترك طولاني داشته باشند.

به همين خاطر اگر به دنبال اين هستيد كه بتوانيد اعتياد را براي هميشه كنار بگذاريد و از شر وسوسه‌هاي مرتبط با آن خلاص شويد بايد به طور زيربنايي براي درمان خود اقدام كنيد. در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه اعتياد بسيار اهميت دارد. روانشناس معمولاً با انجام ارزيابي‌هاي رواني مختلف به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد علل اصلي اعتياد خود را پيدا كنيد. براي مثال بسياري از افراد به دليل افسردگي، اضطراب، كمبود اعتماد به نفس يا دچار بودن به اختلالات شخصيتي به مصرف مواد روي مي‌آورند. به اين ترتيب اگر اين مشكلات بر طرف شوند به دنبال آن گرايش فرد به مصرف مواد نيز از بين خواهد رفت

به همين خاطر متخصصان توصيه مي‌كنند كه در ترك هروئين تنها به دريافت دارو بسنده نكنيد و در كنار آن پيگيري جلسات رواندرماني را نيز جدي بگيريد. در مشاوره ترك اعتياد به شما كمك مي‌شود تا روش‌هاي روان درماني را به صورت كامل و مؤثر پيش ببريد.

انتخاب بهترين روش براي ترك هروئين

به طور كلي  از نظر متخصصان اعتياد استفاده از دارو درماني و روان درماني در كنار يكديگر بهترين روش براي ترك هروئين محسوب مي‌شود. از جمله مزاياي اين روش اين است كه درماني سرپايي است و افراد مجبور نيستند براي مدت طولاني از فعاليت‌هاي اجتماعي و شغلي خود محروم شوند. با اين حال در افرادي كه تازه مصرف را شروع كرده‌اند و هنوز اعتياد در آن‌ها شدت چنداني نيافته استفاده از روش‌هايي نظير سقوط آزاد نيز مي‌تواند تأثيرگذار باشد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در زمينه ترك اعتياد خدمات تخصصي ارائه مي‌دهد.

سؤالات متداول

– ترك هروئين چه عوارضي دارد؟

علائم ترك اين ماده بسته به ميزان شدت اعتياد و اينكه ترك از چه روشي انجام شود متفاوت خواهد بود. افرادي كه به طور ناگهاني هروئين را كنار مي‌گذارند معمولاً علائمي نظير تهوع، استفراغ، بي قراري، درد عضلاني، بي‌خوابي، تپش قلب، پرخاشگري و … را به طرز بسيار شديدي تجربه مي‌كنند. اما اين علائم در افرادي كه ترك تدريجي را انتخاب كرده‌اند و از داروهاي جايگزين نظير متادون استفاده مي‌كنند بسيار خفيف‌تر خواهد بود.

– آيا مصرف هم زمان هروئين و داروهاي جايگزين خطرناك است؟

هرگز نبايد داروهاي جايگزين نظير متادون و بوپرنورفين را هم زمان با هروئين مصرف كنيد. اين كار مي‌تواند عوارض جبران ناپذيري را به همراه داشته باشد و منجر به حمله صرع و يا حتي مرگ شود.

– فرستادن فرد به كمپ هاي ترك اعتياد چقدر در ترك هروئين موثر است؟

در فرستادن فرد به كمپ هاي ترك اعتياد بايد احتياط بسياري به خرج دهيد. در بسياري از اين كمپ‌ها كه به كمپ‌هاي اجباري معروف هستند، از روش‌هاي خشونت آميز و سنتي براي ترك استفاده مي‌شود. اين كار به معناي ناديده گرفتن بعد رواني اعتياد و پرداختن افراطي به سم‌زدايي جسماني است. معمولا افراد در اين كمپ‌ها با آسيب‌هاي رواني بسياري مواجه مي‌شوند كه باعث مي‌شود نتوانند در ترك اعتياد پايدار باشند و حتي بيش از پيش نسبت به مصرف گرايش پيدا كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك هروئين مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترك هروئين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك هروئين،
موضوع:
[ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۰۱:۴۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی