كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

طلاق در سال اول زندگي | علل و عوامل مؤثر در طلاق

طلاق در سال اول زندگي مي‌تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد كه بخش اعظم آن به شناخت پيش از ازدواج و كمبود مهارت‌هاي ارتباط مؤثر برمي‌گردد. ما در ادامه به مهم‌ترين دلايل بروز طلاق در سال‌هاي اول زندگي پرداخته‌ايم.

1- شفاف نبودن انتظارات و خواسته‌ها از علل طلاق در سال اول زندگي

بسياري از افراد پيش از ازدواج خواسته‌ها و انتظاراتي كه از يكديگر دارند را تنها به صورت كلي بيان مي‌كنند و به طور شفاف و دقيق به آن‌ها نمي‌پردازند. براي مثال ممكن است بگوييد به دنبال فردي وظيفه شناس در زندگي مشترك هستيد. اما بايد بدانيد كه مفهوم وظيفه شناسي ممكن است از ديد شما و فرد مقابلتان با يكديگر تفاوت داشته باشد. در نتيجه لازم است كه با مثال‌هاي عيني براي فرد مقابلتان روشن كنيد كه دقيقا منظورتان از وظيفه شناسي چيست و انتظار داريد كه او در زندگي مشترك چه كارهايي براي شما انجام دهد.

شفاف نشدن انتظارت پيش از آغاز زندگي باعث مي‌شود كه افراد تصورات اشتباهي از يكديگر داشته باشند و مثلاً فكر كنند كه تفاهم بسياري با هم دارند. در حالي كه وقتي زير يك سقف قرار مي‌گيرند به اين نتيجه مي‌رسند كه فرد مقابل آن‌ها فاصله زيادي با آنچه كه فكر مي‌كردند دارد.

2- نداشتن آمادگي و مهارت كافي براي ازدواج

هرچقدر كه جوامع پيچيده‌تر مي‌شود، روابط بين فردي نيز با پيچيدگي‌هاي بيشتري روبه‌رو شده و به مهارت‌هاي بيشتري نياز دارد. به همين خاطر است كه انسان‌هاي امروزي در روابطي مثل زندگي مشترك كمتر دوام مي‌آورند و به ميزان بالاتري با آسيب‌هايي نظير طلاق مواجه مي‌شوند.

به همين خاطر اگر تصميم به ازدواج گرفته‌ايد لازم است كه از قبل توانايي‌ها و مهارت‌هاي خود را ارتقا بدهيد و بتوانيد ميزان سازگاري خود را افزايش دهيد. از جمله مهارت‌هايي كه در زندگي مشترك تا حد زيادي به آن‌ها نياز داريد مي‌توان به مهارت ارتباط مؤثر، توانايي حل مسئله، مديريت استرس و كنترل هيجان اشاره كرد. مراجعه به روانشناس به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد ميزان اين مهارت‌ها را در خود محك بزنيد و جهت بهبود آن‌ها اقدام كنيد.

3- اختلافات و مشكلات مالي از علل طلاق در سال اول زندگي

مسائل اقتصادي همواره نقش بسزايي در اختلافات زوجين ايفا مي‌كنند. به همين خاطر در بسياري از موارد، طلاق در سال اول زندگي از مشكلات و اختلافات مالي نشات مي‌گيرد. بسياري از زوجين پيش از ازدواج در مورد شرايط و انتظارات خود در زمينه اقتصادي به وضوح با يكديگر صحبت نمي‌كنند و يا تصوير واقع بينانه‌اي از مشكلات احتمالي در زندگي مشترك ندارند. اين امر باعث مي‌شود كه مواجه شدن با مشكلات مالي متعدد آن‌ها را غافل‌گير كرده و توان مقابله‌اي آن‌ها را تخريب كند.

4- تفاوت تصويرهاي ايده آل با تصويرهاي واقعي

هنگامي كه افراد عاشق مي‌شوند و در يك رابطه عاطفي قرار مي‌گيرند بر اساس شناختي كه از فرد مقابل خود دارند تصويري ذهني را شكل مي‌دهند كه در اصطلاح روانشناسي به آن تصوير ايده آلي گفته مي‌شود. درگير بودن در هيجانات شديد و اشتياق براي هرچه زودتر شروع كردن زندگي با ايجاد نواقصي در نوع شناخت زوجين از يكديگر باعث مي‌شود كه تصاوير ايده آلي در ذهن خود بسازند كه با واقعيت موجود متفاوت باشد.

اين افراد هنگامي كه ازدواج مي‌كنند و هيجان‌هاي ابتدايي‌شان كاهش مي‌يابد، شناخت بيشتري از يكديگر به دست مي‌آورند. اگر اين شناخت كه همان تصوير واقعي فرد مقابل است با تصوير ايده آل او تفاوت بسياري داشته باشد باعث مي‌شود كه افراد احساس شكست كنند و تعلق عاطفي‌شان را به سرعت از دست دهند. در اين موارد احتمال طلاق در سال اول زندگي بالاتر خواهد بود.

راه‌هاي پيشگيري از طلاق در سال اول زندگي

براي آنكه بتوانيد زندگي موفقي را شروع كنيد و از احتمال اختلاف و طلاق در سال اول زندگي و پس از آن پيشگيري كنيد لازم است كه به يكسري نكات توجه كنيد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

1- به دست آوردن شناخت كافي پيش از ازدواج

اساسي‌ترين قدمي كه شما بايد در اين زمينه برداريد به دوران پيش از ازدواج مربوط مي‌شود. در اين زمان لازم است كه بتوانيد تصويري درست و واقعي از يكديگر به دست آوريد و در كنار نقاط قوت با نقاط ضعف و ناتواني‌هاي يكديگر نيز آشنا بشويد. اين امر به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد اختلافات احتمالي خود را در آينده پيش بيني كرده و به اين ترتيب ميزان توانايي خود را براي سازگاري با آن‌ها محك بزنيد. مراجعه به مشاوره پيش از ازدواج و كمك گرفتن از روانشناسان مي‌تواند در اين زمينه كمك بسزايي به شما بكند.

2- اقدام براي ارتقاي مهارت‌هاي زندگي 

همان طور كه پيشتر گفته شد امروزه موفقيت در زندگي به مهارت‌هاي بيشتري نياز دارد و به همين خاطر لازم است كه از دوران پيش از ازدواج و پس از آن دائماً ميزان مهارت‌هاي خود را بررسي كرده و در جهت بهبود آن‌ها تلاش كنيد. براي مثال مهارت گفت‌وگوي مؤثر به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد به شيوه درستي با يكديگر صحبت كنيد و ميزان تأثيرگذاري بالاتري نيز داشته باشيد.

همچنين مهارتي نظير كنترل هيجان به شما مي‌آموزد كه چگونه هنگام بروز اختلافات خشم خود را مديريت كرده و در نهايت بتوانيد به شيوه مسئله مداري با مشكلات برخورد كنيد. براي ارتقاي مهارت‌هاي زندگي در خود مراجعه به روانشناس، شركت در كارگاه‌هاي آموزش مهارت‌ها و مطالعه كتاب‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد مي‌تواند تا حد زيادي به شما كمك كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره طلاق كليك كنيد.

3- شفاف‌سازي انتظارات و خواسته‌ها از راه‌هاي پيشگيري از طلاق در سال اول زندگي

مبهم بودن انتظارات زوجين از زندگي مشترك و از يكديگر از جمله علل مؤثر در طلاق زودهنگام زوجين محسوب مي‌شود. به همين خاطر لازم است كه با داشتن خودآگاهي بالاتر از خود بپرسيد كه دقيقا از زندگي چه انتظاري داريد و سپس اين انتظارات را به طور واضحي با فرد مقابل خود در ميان بگذاريد. هرچقدر كه شما خود را بهتر بشناسيد بيشتر مي‌توانيد در اين زمينه موفق عمل كنيد.

4- مراجعه به زوج درمانگر براي حل مسائل

امروزه علم روانشناسي در زمينه خانواده و زوج به پيشرفت قابل توجهي دست يافته است و روش‌هاي نويني در زمينه بهبود روابط زوجين ابداع شده است كه به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند فرصت جديدي در اختيار زندگي مشترك خود قرار دهند و براي نجات آن تلاش كنند. درمانگران حيطه زوج درماني با ارزيابي دقيق سبك‌هاي ارتباطي شما با يكديگر، ميزان مهارت‌هاي شما در زندگي و منابع حمايتي كه در زندگي داريد به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد تعاملات مثبت خود را افزايش داده و هرچه زودتر از جدي شدن اختلافات پيشگيري كنيد. لازم به ذكر است كه مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران نيز در اين زمينه مي‌تواند به شما كمك كند. 

سؤالات متداول

– شوهرم در سال اول زندگي به من خيانت كرده. آيا طلاق گرفتن در اين شرايط حق زن نيست؟

مسلما خيانت مي‌تواند موجب آزردگي رواني بسياري در شما شود و در اين شرايط فكر كردن به گزينه طلاق امري طبيعي محسوب مي‌شود و جايي براي سرزنش آن وجود ندارد. با اين حال بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه در اكثر مواقع خيانت در نتيجه سبك‌هاي ارتباطي نادرست زوجين رخ مي‌دهد. به همين خاطر در صورتي كه اين سبك‌ها اصلاح شود و آسيب‌هاي مرتبط با خيانت نيز تحت درمان قرار بگيرند زن و شوهر مي‌توانند زندگي خود را از نو بسازند. مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد در مورد طلاق بهتر تصميم بگيريد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه طلاق در سال اول زندگي مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: طلاق در سال اول زندگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: طلاق در سال اول زندگي،
موضوع:
[ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۹:۵۵ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی