كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

دلايل افسردگي بعد از طلاق

احساس غم و اندوه شديد بعد از طلاق به دلايل متعددي به وجود مي‌آيد كه برخي از شايع‌ترين آن‌ها شامل موارد زير است.

_ از بين رفتن تجربه‌هاي مشترك گذشته و همدلي با يكديگر

_ ايجاد مشكلات اقتصادي و اجتماعي

_ از بين رفتن حمايت عاطفي و مالي

_ از بين رفتن روياها و آرزوها

علائم افسردگي بعد از طلاق

پس از طلاق افراد دچار حس غم و اندوه مي‌شوند كه كاملا طبيعي است. اين غم و ناراحتي نبايد با افسردگي اشتباه گرفته شود. برخي از نشانه‌هاي افسردگي بعد از طلاق به شرح زير مي‌باشد.

1. بي‌اشتهايي يا پرخوري

بي‌اشتهايي يكي از شايع‌ترين علائم افسردگي است. بعضي افراد دچار بي‌اشتهايي مي‌شوند و حتي به خوردن غذاهايي كه قبلا آن‌ها را بسيار دوست داشتند نيز تمايلي نشان نمي‌دهند. لازم به ذكر است كه برخي به نحو ديگري واكنش نشان مي‌دهند و شروع به پرخوري افراطي مي‌كنند.

2. اختلال در خواب از علائم افسردگي بعد از طلاق

يكي ديگر از نشانه‌هاي افسردگي بعد از طلاق بي‌خوابي يا خواب زياد مي‌باشد. عده‌اي به دليل ناراحتي و فكرهاي مداوم و آزارنده نمي‌توانند به خواب بروند و برخي ديگر براي فرار از احساسات منفي و ناراحتي‌هاي خود به قرص‌هاي خواب روي مي‌‌آورند و ساعت‌هاي زيادي از روز را در تخت خواب مي‌گذرانند.

3. حساس شدن و كج خلقي

پس از طلاق ممكن است افراد نسبت به حرف‌هاي ديگران حساس بشوند و هرگونه حرف بي‌منظوري را سوءبرداشت كنند و آن را به طلاق خود ربط دهند. مردان معمولا بسيارتحريك پذير مي‌شوند و با هر حرف كوچكي خشمگين و برافروخته مي‌گردند. زنان كج خلقي‌شان را بيشتر از طريق گريه كردن‌هاي بي‌دليل نشان مي‌دهند.

4. بي‌علاقگي به تفريح و فعاليت

فردي كه بعد از طلاق دچار افسردگي مي‌شود، معمولا علاقه‌اي به تفريح كردن ندارد و فعاليت‌هايي كه قبلا برايش لذت بخش بوده است، اكنون در نظرش بي‌ارزش و كسل كننده جلوه مي‌كند.

5. عدم تمركز از علائم افسردگي بعد از طلاق

فرد نمي‌تواند حواس خود را جمع كند و تمركز كافي ندارد. زماني كه مي‌خواهد بر يك كار مشخص تمركز كند، حواسش مرتب پرت مي‌شود و به طلاق و ناراحتي‌هاي ناشي از آن فكر مي‌كند.

6. نااميدي نسبت به آينده

افراد پس از طلاق نسبت به آينده بدبين و نااميد مي‌شوند و ترس از آينده باعث افسردگي آن‌ها مي‌گردد. احساس نااميدي بيشتر در ميان زنان مشاهده مي‌شود چرا كه با خود فكر مي‌كنند كه آن‌ها تمام زندگي خود را از دست داده‌اند ولي همسر سابق‌شان هيچ چيزي را از دست نداده است. البته اين تفكر اشتباه است چرا كه زن و مرد هر دو آسيب زيادي از طلاق مي‌بينند.

7. افكار خودكشي از علائم افسردگي بعد از طلاق

افكارخودكشي زماني شديد مي‌شود كه فرد به همسر سابق خود علاقه داشته باشد و احساس كند كه زندگي بدون او ديگر فايده اي ندارد. در اين زمينه برخورد اطرفيان و نزديكان اهميت بسيار زيادي دارد. برخورد صحيح باعث مي‌شود كه فرد راحت‌تر بتواند اين دوره را پشت سر بگذارد.

زمان مراجعه به پزشك

احساس غم و ناراحتي بعد از طلاق يكي احساس و تجربه كاملا طبيعي است و به مرور زمان فرد بهبود مي‌يابد و با زندگي جديد خود سازگار مي‌شود. اما برخي مواقع علائم افسردگي براي مدتي طولاني با فرد همراه مي‌شوند و كاركرد روزانه او را مختل مي‌كنند. در اين شرايط لازم است كه چاره‌اي انديشيد. همچنين اگر فردي افكار خودكشي دارد بايد هرچه سريع‌تر از مختصص كمك بگيرد. اگر افسردگي شديد باشد پزشك دارو تجويز خواهد كرد و يا با استفاده از ورزش‌هايي همچون يوگا و تكنيك‌هاي روانشناسي به بهبود فرد كمك مي‌كند.

راهكارهايي براي بهبود افسردگي بعد از طلاق

احساس غم، بعد از طلاق در افراد به وجود مي‌آيد و اين حس تا حدي طبيعي است. براي اينكه راحت‌تر غم و اندوه را كاهش دهيد مي‌توانيد از راهكارهاي زير استفاده كنيد.

1. برقراري روابط اجتماعي

افسردگي پس از طلاق، ميل به فعاليت‌هاي اجتماعي و برقراري ارتباط با ديگران را كاهش مي‌دهد اما براي اينكه روحيه خود را حفظ كنيد لازم است كه در اجتماع حضور داشته باشيد. با حفظ روابط اجتماعي‌تان متوجه مي‌شويد كه ديگران به شما اهميت مي‌دهند و زندگي همچنان ادامه دارد.

2. خواب كافي

بي‌خوابي يكي از عوارض شايع افسردگي است و در صورت كنترل نشدن افسردگي را تشديد مي‌كند. براي اين منظور توصيه مي‌شود كه يك برنامه منظم براي فعاليت‌هاي روزانه و به خواب رفتن خود داشته باشيد. مثلا در طول روز فعاليت مداوم داشته تا هنگام شب احساس خستگي كنيد. قبل از خواب نيز حمام كنيد يا كتاب بخوانيد تا راحت‌تر به خواب برويد.

3. ورزش و تغذيه سالم

افسردگي و ناراحتي‌هاي ناشي از طلاق باعث مي‌شود كه تمايل به فعاليت و ورزش كم شود و افراد ميل بيشتري به خوردن غذاهاي ناسالم داشته باشند. حتي در شرايطي كه بي‌حوصله هستيد نيز براي مدت كوتاهي حتي 30 دقيقه ورزش كنيد. ورزش كردن باعث افزايش هورمون‌هاي شادي بخش در بدن مي‌شود. غذاهاي ناسالم را كنار بگذاريد و رژيم غذايي خود را حفظ كنيد.

4. نوشتن احساسات

نوشتن احساسات منفي و خاطرات گذشته باعث مي‌شود كه راحت‌تر بتوانيد آن‌ها را مديريت كنيد. همچنين مي‌توانيد يك نامه خداحافظي براي همسر سابق خود بنويسيد و از اين طريق با او خداحافظي كنيد. نوشتن اين نامه به اين معني نيست كه حتما بايد به دست او برسد. اين كار تنها وسيله‌اي براي تخليه غم و ناراحتي مي‌باشد.

5. كمك گرفتن از روانشناس

شما مي‌توانيد احساس غم و افسردگي بعد از طلاق خود را با يك روانشناس در ميان بگذاريد. مشاوره طلاق حرف‌هاي شما را گوش مي‌دهد و راهكارهاي بسيار موثري براي رهايي از افسردگي به شما ارائه مي‌دهد. اگر احساس مي‌كنيد كه افسردگي بعد از طلاق بسيار شديد است و شما را اذيت مي‌كند حتما به روانشناس مراجعه كنيد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران نيز مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات بعد از طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: افسردگي بعد از طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي بعد از طلاق،
موضوع:
[ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۲۴:۵۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی