كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ترس از ارتفاع چيست؟

ترس از ارتفاع يا آكروفوبيا يكي از انواع فوبياي خاص است و در طبقه اختلالات اضطرابي قرار دارد. دچار بودن به اين اختلال به معناي ترس بسيار شديد از قرار گرفتن در ارتفاع و بلندي است كه باعث مي‌شود فرد هنگام قرار گرفتن در اين موقعيت اضطراب شديدي را تجربه كند و حتي در بعضي موارد دچار حملات پانيك گردد. تجربه مقداري ترس هنگام قرار گرفتن در ارتفاع براي اكثر افراد پيش مي‌آيد و امري طبيعي است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال فوبياي خاص كليك كنيد.

شايد شما هم هنگامي كه در يك بلندي مي‌ايستيد و به پايين نگاه مي‌كنيد دچار سرگيجه شويد و احساس ناخوشايندي داشته باشيد. اين حالت‌ها باعث نمي‌شود كه شما از رفتن به بلندي‌ها اجتناب كنيد. در حالي كه افراد مبتلا به آكروفوبيا به دليل ترس خود تا حد امكان از قرار گرفتن در ارتفاع دوري مي‌كنند. اين افراد حتي از فكر كردن و تصور كردن اين موقعيت‌ها نيز دچار اضطراب شديدي مي‌شوند. اين اضطراب و پريشاني آنقدر شديد است كه بر عملكرد روزانه زندگي فرد تأثير مي‌گذارد و او را با مشكلات مختلفي روبه‌رو مي‌كند.

علائم ترس از ارتفاع

علامت اصلي آكروفوبيا ترس شديد از ارتفاع است كه با اضطراب و حملات پانيك مشخص مي‌شود. علائم اين اختلال مي‌توانند به صورت جسماني و روانشناختي بروز پيدا كنند كه در ادامه به صورت جداگانه به هريك از آن‌ها اشاره كرده‌ايم. براي آگاهي بيشتر در زمينه فوبيا و ترس كليك كنيد.

علائم جسماني ترس از ارتفاع

افراد مبتلا به آكروفوبيا اغلب علائم جسماني زير را تجربه مي‌كنند.

– افزايش تعريق، تپش قلب و احساس درد در قفسه سينه هنگام قرار گرفتن در مكان‌هاي مرتفع و يا حتي هنگام فكر كردن به آن‌ها

– دچار شدن به سرگيجه هنگام قرار گرفتن در بلندي و يا تصور كردن آن

– لرزش بدن هنگام مواجه شدن با ارتفاع

– احساس عدم تعادل و تمايل براي افتادن هنگام قرار گرفتن در بلندي

علائم رواني ترس از ارتفاع

علائم روان شناختي ترس از ارتفاع موارد زير را شامل مي‌شود.

– احساس ترس و وحشت نسبت به ديدن و قرار گرفتن در مكان‌هاي مرتفع

– ترس بسيار شديد از گرفتار شدن در يك مكان مرتفع

– تجربه نگراني بيش از حد در مورد چگونگي مواجهه با موقعيت‌هاي مرتفع

علل دچار شدن به ترس از ارتفاع

آكروفوبيا در بسياري از موارد در پاسخ به تجربه رويدادهاي ناگوار مرتبط با ارتفاع ايجاد مي‌شود. از جمله اين رويدادها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

– تجربه افتادن از بلندي

– مشاهده كردن افتادن كسي از بلندي

– دچار شدن به حمله پانيك در يك منطقه مرتفع يا تجربه حالات رواني ناخوشايند ديگر كه باعث شرطي شدن فرد نسبت به انواع بلندي‌ها مي‌شود.

با اين حال افراد بسياري هستند كه هيچ گونه تجربه ناخوشايندي در اين زمينه ندارند و با اين حال بدون هيچ دليلي آكروفوبيا را تجربه مي‌كنند. در اين شرايط عوامل زيستي نظير تأثيرپذيري ژنتيكي مي‌توانند نقش مهمي داشته باشند چرا كه تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه در خانواده و بستگان درجه يك خود فردي مبتلا به فوبيا دارند بيش از ديگران به اين اختلال مبتلا مي‌شوند. البته اين مسئله مي‌تواند ناشي از الگوبرداري نيز باشند.

درمان ترس از ارتفاع

در بسياري از موارد ممكن است افراد براي درمان فوبياي خود مراجعه نكنند چرا كه تماس چنداني با موقعيت اضطراب‌آور ندارند. اما براي مثال براي افرادي كه مي‌خواهند در مكان‌هاي مرتفع كار و فعاليت كنند اين مسئله مي‌تواند بسيار آسيب‌زا باشد و به عملكرد روزمره آن‌ها آسيب برساند. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين و مؤثرترين روش‌هاي درماني در زمينه ترس از ارتفاع اشاره كرده‌ايم.

مواجهه درماني

مواجهه درماني مؤثرترين روش براي درمان انواع فوبياي خاص مخصوصا ترس از ارتفاع محسوب مي‌شود. در اين روش درمانگر به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به تدريج با عامل ترس خود مواجه شويد و در موقعيت‌هاي مرتبط با آن از طريق تمرين تكنيك‌هايي نظير ريلكسيشن واكنش‌هاي سالم‌تري را جايگزين واكنش‌هاي اضطرابي كنيد.

براي مثال ممكن است روانشناس از شما بخواهد كه در قدم اول از نگاه كردن به عكس‌هاي مرتبط با مناطق مرتفع شروع كنيد. پس از اينكه بتوانيد در اين مرحله بر اضطراب‌هاي خود غلبه كنيد درمانگر موقعيت سخت‌تري را برايتان طراحي كرده و از شما مي‌خواهد تا هرچه بيشتر به موقعيت مورد نظر نزديك شويد تا در انتها بتوانيد در يك مكان مرتفع قرار بگيريد بدون اينكه دچار اضطراب و حالات ناخوشايند بدني شويد.

درمان شناختي رفتاري

اگر شما آمادگي كافي براي مواجهه درماني را نداشته باشيد درمان شناختي رفتاري مي‌تواند گزينه مناسب‌تري باشد. در اين روش درمانگر با به چالش كشيدن افكار مرتبط با ترس از ارتفاع، به شما كمك مي‌كند تا به نوعي بازسازي شناختي دست يابيد و در نهايت بتوانيد كنترل هيجانات و احساسات خود را نيز در دست بگيريد.

دارو درماني

خوشبختانه فوبياها اغلب به درمان‌هاي روان شناختي پاسخ مي‌دهند و لزومي براي دارو درماني وجود ندارد. با اين حال اگر ميزان اضطراب شما بسيار شديد باشد و اختلال بسياري به عملكرد روزمره شما وارد شده باشد ممكن است كه دريافت برخي داروهاي آرام بخش ضرورت پيدا كند. از جمله مهم‌ترين اين داروها مي‌توان به انواع بتابلاكرها و بنزوديازپين‌ها اشاره كرد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي نيز مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كننده باشد.

سؤالات متداول

– مؤثرترين روش براي درمان فوبيا كدام است؟

نوع درمان انتخابي بستگي به ميزان شدت مشكل و ساير ويژگي‌هاي فرد دارد. با اين حال در مورد اغلب فوبياها مواجهه درماني و استفاده از حساسيت‌زدايي تدريجي در خط اول درمان قرار دارد.

– براي درمان فوبيا بايد به چه متخصصي مراجعه كرد؟

روانشناسان باليني به كمك رويكردهاي مختلف روان درماني نظير مواجهه درماني و درمان شناختي رفتاري به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد بر اين ترس خود غلبه كنيد. در صورتي كه نياز به دريافت دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به يك روانپزشك ارجاع خواهد داد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از ارتفاع مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: ترس از ارتفاع

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس از ارتفاع،
موضوع:
[ ۲ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۵:۴۶ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی