كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

خودشيفتگي چيست؟

خودشيفتگي يك اختلال شخصيتي است كه در آن فرد اهميت ويژه‌اي به خودش مي‌دهد و همواره نياز عميقي براي تحسين شدن دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصيت خودشيفته معتقدند كه نسبت به ديگران برتر هستند و از همين رو اهميت چنداني به نيازها و احساسات ديگران نمي‌دهند.

اما همه آنچه كه ما از افراد خودشيفته مي‌بينيم نوعي نقاب است كه از شخصيت شكننده آن‌ها محافظت مي‌كند. چرا كه در حقيقت اين افراد عزت نفس بسيار پايين و تخريب شده‌اي دارند كه تلاش مي‌كنند با اهميت دادن زياد به خود آن را پنهان كنند. به همين دليل است كه آن‌ها تحمل بسيار كمي در برابر انتقادات دارند و با كوچك‌ترين بازخورد منفي به شدت به هم مي‌ريزند.

چگونه مي‌توان به خودشيفتگي همسر پي برد؟

نشانه‌هايي وجود دارد كه به شما نشان مي‌دهد با يك همسر خودشيفته ازدواج كرده‌ايد. براي مثال اگر همسرتان دچار اين اختلال باشد دائماً در همه شرايط بر خودش متمركز خواهد بود و همواره نياز دارد كه شما و ساير اعضاي خانواده از او تعريف و تمجيد كنيد. 

با اين حال نمي‌تواند توجه چندان عميقي به نيازهاي شما داشته باشد. اين امر باعث مي‌شود كه در رابطه با او همواره فشار زيادي را تحمل كنيد و احساس ناديده گرفته شدن داشته باشيد. در واقع شما بايد در حال خدمات رساني باشيد در حالي كه نمي‌توانيد كوچك‌ترين انتقادي بكنيد يا در مورد انتظارات خود از او توقع چنداني داشته باشيد.

اگر اين ويژگي‌ها را در همسر خود مشاهده مي‌كنيد به جاي برچسب زدن به او و بيان آنكه او فردي خودشيفته و خود خواه است ابتدا مشكل خود را با يك مشاور روانشناس در ميان بگذاريد و با او در اين باره مشورت كنيد تا بتوانيد رفتاري تأثيرگذار و مثبت را با او تجربه كنيد. همچنين بهره‌مندي از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي نيزمي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كند.

ويژگي‌هاي رابطه با همسر خودشيفته

رابطه عاطفي با يك فرد خودشيفته ويژگي‌هاي خاصي دارد كه اغلب موجب نارضايتي طرفين مي‌گردد. ما در ادامه به چند مورد از رايج‌ترين اين ويژگي‌ها اشاره مي‌كنيم.

– احساس برتري يك طرفه و عدم تعادل در رابطه

– عدم دريافت همدلي كافي از جانب همسر خودشيفته

– كنترل‌گري و انجام رفتارهاي محدود كننده از جانب فرد خودشيفته

– ناديده گرفته شدن نيازهاي يكي از طرفين و ارضاي افراطي نيازهاي ديگري

– وجود پرخاشگري بيشتر در رابطه

تعامل با همسر خودشيفته

ممكن است بعد از ازدواج خود را درگير رابطه با فردي خودشيفته ببينيد و از اين بابت دچار ناكامي و سردرگمي شويد. قدم اول پس از آگاهي در اين باره اين است كه از خود بپرسيد چه چيزهايي باعث شده كه شما به اين فرد جذب شويد و درواقع فردي خودشيفته را دوست داشته باشيد؟ اين مسئله مي‌تواند از عواملي نظير داشتن والديني خودمحور نشات بگيرد. گاهي اوقات افراد نمي‌توانند به استقلال رواني كافي در زندگي دست يابند و شخصيت خود را دائماً به فردي ديگر گره مي‌زنند. اين امر باعث مي‌شود كه در ازدواج با فردي خودشيفته از اينكه همسرشان دائماً در كانون توجهات قرار دارد احساس ارزشمندي كنند.

فهم نقشي كه خودتان در اين رابطه بيمارگون ايفا مي‌كنيد به شما كمك مي‌كند تا چرخه معيوب ارتباطات ناسالم با همسرتان را بشكنيد و به او نيز كمك كنيد تا به تعادل بيشتري در رفتارهايش دست يابد. در واقع اين امكان وجود دارد كه شما با رفتارهايتان به طور ناخودآگاه در حال تقويت كردن خودشيفتگي همسر خود باشيد.

مراجعه به يك روانشناس در اين شرايط مي‌تواند به شما كمك كند تا ياد بگيريد همواره در زندگي نقش قرباني را بازي نكنيد و براي عزت نفس و هويت خود ارزش مستقلي قائل باشيد. در كنار جلسات درمان فردي، مشاوره زوج درماني نيز مي‌تواند نقش بسيار مفيدي داشته باشد و در تمرين تعامل‌هاي سالم به شما و همسر خودشيفته شما كمك كند.

براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

سؤالات متداول

– آيا اختلال شخصيت خودشيفته قابل درمان است؟

بله با اين حال درمان اختلالات شخصيت معمولاً از درمان ساير اختلالات دشوارتر است و به تعداد جلسات بيشتري نياز دارد. به اين ترتيب درمان‌هاي طولاني مدت‌تري را مي‌طلبد كه از جمله مؤثرترين اين درمان‌ها در اين زمينه مي‌توان به درمان روانپويشي اشاره كرد.

– آيا فرد خودشيفته مي‌تواند پس از ازدواج تغيير كند و به واسطه ازدواج به تعادل رفتاري بيشتري دست يابد؟

شايد اين جمله را شنيده باشيد كه مي‌گويند هرگز به اميد تغيير كسي با او وارد رابطه نشويد. بيشترين مصداق اين جمله را مي‌توان در مورد ارتباط با افراد مبتلا به اختلالات شخصيتي مطرح كرد چرا كه اختلالات شخصيت وضعيت باثباتي هستند و اغلب به سختي تغيير مي‌كنند و حتي بسياري از درمانگران نيز براي درمان آن با دشواري‌هاي زيادي روبه‌رو مي‌شوند.

براي دريافت مشاوره در زمينه همسر خودشيفته مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: همسر خودشيفته

امتیاز:
بازدید:
برچسب: همسر خودشيفته،
موضوع:
[ ۷ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۶:۴۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی