كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

قرص كلرديازپوكسايد و موارد مصرف آن

قرص كلرديازپوكسايد دارويي از گروه بنزوديازپين‌ها است كه اغلب در درمان انواع اختلالات مرتبط با استرس و اضطراب و علائم حاد ناشي از ترك الكل از آن استفاده مي‌شود. همچنين در برخي موارد پزشكان اين دارو را قبل از عمل جراحي به بيماران تجويز مي‌كنند تا بتوانند ميزان ترس و اضطراب فرد را كنترل كنند. قرص كلرديازپوكسايد با افزايش ميزان اثربخشي برخي انتقال دهنده‌هاي عصبي نظير گابا، روي مغز و سيستم عصبي مركزي تأثير مي‌گذارد و منجر به احساس آرامش بيشتر در فرد مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

عوارض جانبي ناشي از مصرف قرص كلرديازپوكسايد

همانند هر داروي ديگري كلرديازپوكسايد هم مي‌تواند با برخي عوارض جانبي همراه باشد. البته همه افراد اين عوارض را تجربه نمي‌كنند و يا با ميزان بسيار كمي از آن‌ها مواجه مي‌شوند. ما در ادامه به رايج‌ترين عوارض ناشي از مصرف قرص كلرديازپوكسايد اشاره كرده‌ايم. در صورت بروز هريك از علائم زير با پزشك خود مشورت كنيد.

– احساس خواب آلودگي

– تجربه ناراحتي‌هاي شكمي

– يبوست

– ايجاد تغييراتي در قاعدگي بانوان

– تاري ديد

– سردرد و سرگيجه

– حالت تهوع و استفراغ

در صورتي كه عوارض جانبي زيادي را تجربه كنيد احتمالاً پزشك مصرف داروي شما را قطع كرده و داروي مشابه ديگري را جايگزين مي‌كند. در واقع پزشك تنها در صورتي دستور به ادامه مصرف قرص كلرديازپوكسايد خواهد داد كه فوايد استفاده از آن از پيامدهاي منفي بيشتر باشد. به جاي مصرف داروهاي عوارض دار مي‌توانيد از روش‌هاي غير دارويي و روان درماني بهره‌مند شويد.

موارد احتياط مصرف قرص كلرديازپوكسايد

قبل از مصرف اين دارو لازم است كه برخي جوانب را بسنجيد و نكات احتياطي لازم را رعايت كنيد. در ادامه به مهم‌ترين موارد در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

– اگر سابقه حساسيت دارويي نسبت به انواع بنزودياپين‌ها نظير ديازپام را داريد حتماً اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

– به غير از حساسيت دارويي در صورت داشتن سابقه هرگونه واكنش آلرژيك ديگر نيز آن را به پزشك خود اطلاع دهيد چراكه ممكن است برخي مواد غير فعال موجود در اين دارو باعث تشديد شدن واكنش‌هاي آلرژيك در شما شود.

– در صورت دچار بودن به هرگونه مشكل پزشكي اين مسئله را با پزشك خود در ميان بگذاريد. به خصوص بيماري‌هايي نظير بيماري‌هاي كبد، كليه، مشكلات ريه و تنفس، اختلالات خوني و سوءمصرف الكل يا مواد حتماً بايد با پزشك مطرح شود چرا كه مي‌تواند عملكرد دارو در بدن را تحت تأثير قرار دهيد.

– به دليل اينكه اين دارو اثرات خواب آور دارد لازم است پس از مصرف آن از رانندگي و انجام فعاليت‌هاي ديگري كه به سطوح بالاي هشياري نياز دارند خودداري كنيد.

 – مصرف اين دارو براي زنان باردار توصيه نمي‌شود چرا كه مي‌تواند سلامت جنين را به خطر بياندازد. به همين خاطر اگر باردار هستيد يا احتمال مي‌دهيد كه حامله باشيد حتماً در مورد اين موضوع با پزشك خود مشورت كنيد.

– اين دارو مي‌تواند از طريق شير مادر به كودك انتقال يابد و موجب اثرات ناخوشايندي در نوزاد شود. به همين خاطر مصرف اين دارو در دوران شيردهي نيز بايد با مراقبت و احتياط بيشتري صورت بگيرد.

تداخلات دارويي

تداخلات دارويي مي‌توانند عملكرد داروي مورد نظر را تغيير داده و يا موجب افزايش عوارض جانبي آن شوند. به همين خاطر لازم است كه در صورت مصرف هرگونه دارو آن را به پزشك خود اطلاع دهيد و به طور سرخود هيچ گونه تغييري در نحوه مصرف داروهاي خود ايجاد نكنيد. از جمله داروهايي كه معمولاً با قرص كلرديازپوكسايد تداخل دارند مي‌توان به آنتي اسيدها، برخي از انواع داروهاي ضدافسردگي‌ها نظير فلوكستين، سايمتدين، كلوزاپين و سديم اكسيبات اشاره كرد.

مصرف بيش از حد كلرديازپوكسايد

مصرف بيش از اندازه قرص كلرديازپوكسايد در دوزهاي سنگين مي‌تواند عوارض جبران‌ناپذيري براي فرد به همراه داشته باشد و منجر به اوردوز شود. علائمي نظير تنگي نفس، كم شدن هوشياري، كند شدن و از بين رفتن رفلكس‌ها به شما در زمينه بروز اوردوز هشدار مي‌دهند. در صورت بروز اين مشكل سريعاً بايد به اورژانس مراجعه كنيد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي با داشتن مشاوراني در زمينه داروهاي ضد اضطرابي مي‌توانند به شما كمك كنند.

سؤالات متداول

– در صورتي كه مصرف يك وعده قرص كلرديازپوكسايد را فراموش كردم بايد چه كار كنم؟

اگر مصرف اين دارو را براي يك وعده فراموش كرديد به محض يادآوري آن را استفاده كنيد. با اين حال اگر مصرف دوز بعدي نزديك است بايد وعده قبلي را فراموش كنيد و از دو برابر كردن داروي خود بپرهيزيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي ضد اضطراب مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد. 

منبع: قرص كلرديازپوكسايد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: قرص كلرديازپوكسايد،
موضوع:
[ ۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۲:۰۲ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی