كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

استرس در دوران بارداري

همانطور كه اشاره كرديم با اينكه استرس در دوران بارداري امري شايع است، اما اين مهم مي‌تواند روي جنين تأثيرات مخرب و جبران ناپذيري را بگذارد. به دليل تغييرات پيش آمده در زندگي مادر، آن‌ها بايد مهارت‌هايي را ياد بگيرند كه استرس‌شان را كنترل كنند. در ادامه ما راه‌حل‌هايي را به شما ياد مي‌دهيم كه بتوانيد با شرايط جديدي كه در آن قرار گرفته‌ايد كنار بياييد و استرس را از خود دور كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

عوامل مهمي كه باعث استرس در دوران بارداري مي‌شود

– ناراحتي‌‌هاي دوران بارداري مانند تهوع، يبوست، خستگي يا كمردرد

– استرس مالي مربوط به بزرگ كردن كودك

– تغيير در هورمون‌هاي بدن

– نگراني در مورد شرايط و نحوه زايمان و مشكلات احتمالي آن

– انتظارات بالاي مادر از خودش

– مسئوليت‌هاي شغلي و انتظارات كارفرما

عوارض جانبي استرس در دوران بارداري

– زايمان زودرس و كم بودن وزن نوزاد هنگام تولد

– آلرژي شديد نوزاد بعد از تولد و در دوران كودكي

– احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني

– تأثير منفي در سلامت روان و شناخت ذهني كودك

– مشكلات رفتاري در دوران نوجواني

– ابتلاي مادر به افسردگي شديد بعد از زايمان

نحوه كاهش استرس در دوران بارداري

1. آگاهي ذهني

گاهي اوقات مادر آنقدر درگير مسائل و مشكلات زندگي در دوران بارداري مي‌شود كه به اطراف خود توجهي نمي‌كند. يك ثانيه متوقف شويد و روي احساسات، احساسات بدن و دنياي اطراف خود تمركز كنيد. آگاهي ذهني يعني دانستن مستقيم و لحظه به لحظه آنچه در درون و خارج از خودتان اتفاق مي‌افتد. اين مي‌تواند به شما كمك كند در لحظه كنوني زندگي كنيد و نگراني‌ها را از بين ببريد. وقتي بتوانيد به وقايع اطراف خود توجه كنيد، راحت‌تر با كودك متولد نشده خود بدون نگراني، ارتباط برقرار مي‌كنيد.

2. يوگا در زمان بارداري

يوگا فعاليتي است كه بر رفاه روحي و جسمي متمركز است. يوگا در دوران بارداري يك روش عالي براي فعال شدن، تقويت بدن و تسكين درد از طريق كشش است. همچنين مادر مي‌تواند برخي از تكنيك‌هاي يوگا مثل تنفس عميق را در هنگام تولد نوزاد به كار بگيرد. اين كار نوزاد را در وضعيت بهتري قرار مي‌دهد و درد و استرس را از مادر دور مي‌كند.

در هنگام بارداري بايد يوگا را به صورت حرفه‌اي زير نظر مربي انجام دهيد. كلاس‌هاي يوگا معمولاً با يك جلسه مراقبه به پايان مي‌رسد. محققان نشان داده‌اند كه جلسات هفتگي يوگا مي‌تواند به كاهش اضطراب و افسردگي در بارداري كمك كند.

3. با خود مهربان باشيد

متأسفانه مادران باردار در اين دوران خود را فراموش مي‌كنند. در واقع به هر چيزي به غير از خودشان بيشترين اهميت مي‌دهند. همين مورد به ظاهر ساده، موجب استرس و نگراني شديد در مادران مي‌شود. به همين دليل شما بايد خودتان را در اولويت قرار دهيد چرا كه سلامتي روحي و جسمي شما برابر با سلامتي جنين‌تان است. سعي كنيد كارهايي كه دوست داريد را انجام دهيد. فيلم ببيند و يا به موسيقي‌هاي مورد علاقه خود گوش دهيد. مهماني برويد و اوقات بسياري را به خودتان اختصاص دهيد تا اين دوران را با استرس كمتري بگذرانيد.

4. ورزش كنيد

ورزش در دوران بارداري بي‌خطر است. پزشكان و پژوهشگران دائماً به مادران باردار گوشزد مي‌كنند متناسب با وضعيت خودشان ورزش‌هاي مخصوصي را انجام دهند. به خصوص اگر احساس بيماري، خستگي يا سنگيني مي‌كنيد بايد بيشتر به ورزش توجه كنيد. بهترين ورزش‌ها براي مادران در دوران بارداري شنا و پياده‌روي است.

5. رژيم غذايي سالم

اين مهم به خصوص براي مادران باردار شاغل از اهميت بيشتري برخوردار است. اينكه شاغل هستيد دليل بر اين نيست كه وعده‌هاي غذايي ناسالمي را بخوريد. هر چيزي كه مي‌خوريد مستقيماً روي جنين شما تأثير مي‌گذارد. به خصوص غذاهاي ناسالم و شكري، روي ذهن و اعصاب شما تأثير منفي مي‌گذارد. بهتر است مادران باردار از شيريني‌هاي طبيعي مثل خرما، انجير، كشمش و يا عسل طبيعي استفاده كنند و دور هر نوع غذاي ناسالم، تنقلات مصنوعي و فست فودها خط قرمز بكشند.

6. با يك فرد مورد اعتماد صحبت كنيد

اين مي‌تواند شريك زندگي شما، بهترين دوست، پزشك، درمانگر يا يك زن باردار ديگر باشد. سعي كنيد دامنه ارتباطات خود را گسترش دهيد و از تنها ماندن خودداري كنيد. مراجعه به مشاوران و كمك گرفتن از آن‌ها نيز يكي از بهترين راه حل‌ها براي كاهش استرس در دوران بارداري است. چون مشاوران با دانش و اطلاعات عميقي كه دارند بهترين تكنيك‌ها را براي كاهش استرس به صورت اصولي و علمي به شما ارائه مي‌دهند. همچنين مركز مشاوره روانشناسي نيز با داشتن مشاوراني در اين زمينه مي‌تواند به شما كمك كند.

سخن آخر

دوران بارداري يكي از دوران‌هاي دلنشين، هيجان انگيز و از طرفي استرس‌زا براي مادران باردار است. خبر خوب اين است كه روش‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توانيد استرس خود را به چالش بكشانيد تا از شما فاصله بگيرد. كمي وقت اضافي براي مراقبت از خود كنار بگذاريد. دانستن گزينه‌هايي براي كاهش استرس و تركيب آن‌ها در زندگي مي‌تواند كمك كند تا اين روزها به خوبي طي شود و سلامت شما و كودك‌تان را حفظ كند. از طرف ديگر بهره‌مندي از آموزش‌هاي مرتبط با تربيت كودك و افزايش آگاهي‌ها در اين زمينه تا حد زيادي در كاهش استرس مادران در دوران بارداري و كم شدن مشغوليت ذهني آن‌ها در رابطه با تربيت فرزند، بسيار مؤثر است. جهت كسب آگاهي‌هاي بيشتر در مورد تربيت كودك و شركت در جلسات فرزندپروري مي‌توانيد از مشاوره كودك كمك بگيريد.

سؤالات متداول

آيا مي‌توان براي كاهش استرس دوران بارداري دارو و يا مكمل استفاده كرد؟

بله. اما اين كار بايد تحت نظر پزشك متخصص صورت گيرد. هرگز خودسرانه هيچ گونه دارو حتي مكمل و يا ويتامين‌ها را نخوريد چون سلامت جنين شما را به خطر خواهد انداخت.

چگونه مشكل بيخوابي به دليل استرس را كاهش دهيم؟

سعي كنيد قبل از خواب كمي پياده‌روي كنيد. برخي از ميوه‌ها از جمله سيب و خرمالو خاصيت آرام بخش و خواب آور دارند. مي‌توانيد آن‌ها را قبل از خواب ميل كنيد. قرار دادن چند عدد سيب قرمز بالاي تخت به دليل عطر خوبي كه دارد در خواب عميق شما مؤثر است. لازم به ذكر است به دليل مشكلات خواب در دوران بارداري به هيچ عنوان از داروهاي خواب آور استفاده نكنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه استرس در دوران بارداري مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: استرس در دوران بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: استرس در دوران بارداري،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۵:۰۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی