كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

تاثير استرس بر بدن

اضطراب و استرس تاثيرات بسيار مخرب و ويرانگري بر روي روان و بدن مي‌گذارند. اين تاثيرات منفي در اثر يك چرخه معيوب شديدتر مي‌شود. مثلا فردي كه استرس دارد بيش از ساير افراد تمايل به خوردن غذاهاي ناسالم دارد. همچنين بي‌خوابي نيز در افرادي كه غذاي نامناسب مي‌خورند، بسيار بيشتر است. استرس به صورت مستقيم نيز بر ذهن و روان تاثير مي‌گذارد. فردي كه استرس دارد نمي‌تواند به خوبي تمركز كند و حتي ممكن است با مشكلات جدي‌تري همچون افسردگي مواجه شود. امكان دارد كه استرس در طولاني مدت باعث بروز بيماري‌هايي همچون سرطان و ديابت بشود.

براي شناخت بيشتر در زمينه علائم استرس كليك كنيد.

درمان استرس شديد | دلايل بروز استرس

عوامل گوناگوني وجود دارند كه بر افراد تاثير مي‌گذارند و باعث استرس در آن‌ها مي‌شوند. شناخت عوامل استرس‌زا مي‌تواند به درمان كمك كند. برخي از دلايل بروز استرس شامل موارد زير است.

1. شغل و محل كار

اكثر افراد ساعات بسيار زيادي از روز خود را در محل كارشان مي‌گذرانند. طبق تحقيقات روزهاي ناخوشايند و پراسترس روزهاي كاري براي افراد بسيار زياد است. حال تصور كنيد كه فردي به كار خود نيز علاقه‌اي نداشته باشد و با بي‌ميلي و اجبار كار كند. نارضايتي شغلي استرس محيط كار را تشديد مي‌كند و باعث ايجاد استرس مداوم و مزمن در فرد مي‌شود.

2. ويژگي‌هاي ظاهري

تحقيقات نشان داده است بسياري از افرادي كه استرس مداوم و شديد دارند، از ظاهر و مخصوصا اندام و اضافه وزن خود ناراضي هستند. توجه داشته باشيد كه بسياري از اين دغدغه‌ها چاره دارند. مثلا تغذيه مناسب و ورزش در كنار اراده بالا باعث تناسب اندام، افزايش اعتماد به نفس و كاهش استرس در شما مي‌شود.

3. رقابت

كمي از استرس بسيار مفيد است و باعث ايجاد انگيزه رقابت و پيشرفت در افراد مي‌شود. اما اگر نياز به رقابت بسيار شديد و افراطي باشد باعث بروز استرس مزمن در طولاني مدت مي‌گردد و درمان استرس شديد در اين افراد الزامي مي‌شود.

4. سلامتي

برخي از افراد به طور افراطي نگران سلامت خود و عزيزانشان هستند. نگرانند كه مبادا سلامتي‌شان به خطر بيافتد. اين نگراني بيش از حد تنها به دليل افكار منفي ايجاد مي‌شود. همچنين ممكن است سابقه بيماري در خانواده نيز استرس شديدي را به فرد تحميل كند. توجه داشته باشيد كه نگراني براي حفظ سلامتي يكي از عوامل تاثيرگذار در كاهش سلامت است. استرس ناشي از اين نگراني باعث مي‌شود كه بدن به تدريج فرسوده شود.

5. تغيير در محيط زندگي

تغيير در زندگي براي اكثر افراد دشوار است. شروع يك كار جديد، ازدواج، نقل مكان به خانه‌اي ديگر و غيره از مواردي هستند كه نياز به زماني براي سازگاري دارند و در اين حد فاصل زماني استرس زيادي به افراد تحميل مي‌شود.

6. مسائل مالي

مي‌توان گفت كه اكثر جنبه‌هاي زندگي تحت تاثير مسائل مالي هستند. پس طبيعي است كه باعث ايحاد استرس هم بشوند. حتي افرادي كه وضع مالي خوبي دارند نيز براي برنامه ريزي و سرمايه گذاري‌هاي خود نگران هستند و دچار استرس مي‌شوند.

7. روابط عاطفي

همه رابطه‌هاي عاطفي درجه‌اي از استرس را با خود به همراه دارند. دو فرد متفاوت براي اين كه بتوانند با هم به تفاهم برسند چالش‌هاي زيادي را تجربه مي‌كنند. حتي برخي مواقع اين چالش‌ها حل نمي‌شوند و به جدايي عاطفي ختم خواهند شد. تحقيقات نشان داده است افرادي كه در روابط عاطفي خود شكست خورده‌اند يا از همسرشان جدا شده‌اند سطح بالايي از استرس را تجربه مي‌كنند.

8. عدم توانايي نه گفتن

برخي از افراد نمي‌توانند به راحتي نه بگويند و در نتيجه زير بار مسئوليت‌هاي زياد و سنگيني مي‌روند. آن‌ها فكر مي‌كنند كه با نه گفتن ديگران را ناراحت كرده و آن‌ها را از دست مي‌دهند در نتيجه به خودشان سخت مي‌گيرند. مسئوليت‌هاي زياد و سنگين از عوامل بسيار مهم استرس‌زا مي‌باشد.

راهكارهايي براي درمان استرس شديد

براي كاهش استرس راهكارهاي ساده و بسيار موثري وجود دارد كه در ادامه به برخي ازآن‌ها مي‌پردازيم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روش‌هاي كاهش استرس كليك كنيد.

1. به موقع بيدار شدن

زماني كه به موقع از خواب بيدار مي‌شويد بدن‌تان براي شروع يك روز خواب آماده است. در اين شرايط به موقع و به خوبي صبحانه مي‌خوريد و به همين ترتيب زمان خوردن ناهار و شام نيز تنظيم مي‌شود. خواب كافي و بيدار شدن به موقع نشاط و سرزندگي را افزايش مي‌دهد و از بروز استرس پيشگيري مي‌كند.

2. ورزش و تغذيه مناسب از راهكارهاي درمان استرس شديد

رژيم غذايي از عوامل تاثيرگذار در بروز استرس است. يك فهرست از رژيم غذايي خود تهيه كنيد و غذاهاي ناسالمي همچون فست فود، غذاهاي چرب و نوشابه‌هاي گازدار را كنار بگذاريد. با مصرف غذاهاي ارگانيك و سبزيجات تازه استرس خود را تا حد زيادي كاهش دهيد. در كنار اين رژيم غذايي به ورزش نيز بپردازيد. ورزش كردن باعث ترشح هورمون‌هاي شادي بخش شده و استرس را از بين مي‌برد.

3. برنامه ريزي

يك برنامه منظم براي انجام كارهاي روزمره خود داشته باشيد تا دچار سردرگمي نشويد. سردرگمي در انجام كارها باعث مي‌شود كه در انجام كارها ناتوان شويد و همچنين اين مسئله زمينه‌اي براي ايجاد استرس مي‌شود. با داشتن برنامه، كارهاي خود را در سريع‌ترين زمان و به بهترين نحو انجام مي‌دهيد و باقي روز را با آرامش مي‌گذرانيد. داشتن برنامه در طولاني مدت نيز بسيار موثر است. مثلا طراحي يك برنامه براي مسائل مالي و پس انداز كردن به از بين بردن استرس‌هاي ناشي از مسائل مالي كمك مي‌كند.

4. حذف كارهاي كم اهميت از راهكارهاي درمان استرس شديد

انجام كارهاي كم اهميت و ناچيز باعث مي‌شود كه افراد وقت كافي براي انجام كارهاي مهم را نداشته باشند و كنترل شرايط از دستشان خارج شود. مثلا برخي از افراد عادت دارند كه تمام مطالب يك مجله را در طول روز مي‌خوانند. اين كار فايده‌هايي هم دارد ولي وقت زيادي از شما مي‌گيرد. بهتر است كه تنها به خواندن مطالب مهم و مورد نياز بپردازيد و كارهاي ضروري و مهم خود را انجام دهيد. در صورتي كه وقت اضافه داشتيد به انجام اينگونه كارها بپردازيد. اين كار شايد ساده به نظر بيايد ولي استرس روزانه را تا حد بسيار زيادي كاهش مي‌دهد.

5. نه گفتن

نه گفتن يكي از مهم‌ترين توانايي‌ها براي تمام افراد است. زماني كه شما قدرت نه گفتن نداشته باشيد، زير بار مسئوليت‌هاي زيادي مي‌رويد و دچار استرس مي‌شويد. با كسب مهارت نه گفتن، نگراني‌ها و استرس‌هايتان از بين خواهد رفت.

6. تجديد نظر در روابط مسموم از راهكارهاي درمان استرس شديد

ارتباط با برخي از افراد مهم‌ترين عامل در ايجاد استرس است. مثلا روابط عاشقانه بي‌پايه‌اي كه سرشار از مشكل و درگيري هستند يا رابطه با دوستان بدقول و بي‌منطقي كه شرايط را براي شما سخت مي‌كنند. اين گونه روابط بسيار استرس‌زا هستند. با تجديد نظر در آن‌ها استرس خود را از بين ببريد.

7. زماني براي خود در نظر بگيريد

در كنار تمام كارهاي روزمره‌اي كه انجام مي‌دهيد، زماني را هم براي خود و آرامش‌تان در نظر بگيريد. همه افراد به زماني نياز دارند كه دور از تمام عوامل استرس‌زا ساعتي را تفريح بپردازند و آرامش خود را به دست آورند. حتي اگر زمان چنداني نداريد هم سعي كنيد كه حداقل چند ساعت در هفته را براي خود برنامه ريزي كنيد. در غير اين صورت استرس‌هاي روزمره انباشته مي‌شوند و به تدريج نتايج نامطلوبي ايجاد مي‌كنند.

8. قبول شرايط از راهكارهاي درمان استرس شديد

قبول كنيد كه هيچكس در شرايط كاملا ايده آل به سر نمي‌برد و همه افراد براي خود مشكلاتي دارند. مشكلاتي همچون بيماري و جدايي ممكن است براي هركسي به وجود بيايد و نبايد باعث فرسودگي شما شوند. اين شرايط را قبول كنيد تا استرس و ناراحتي‌هايتان از بين برود. با قبول شرايط مي‌توانيد زندگي خود را به بهترين نحو ادامه دهيد و نشاط و سرزندگي خود را دوباره به دست آوريد.

9. مديتيشن از راهكارهاي درمان استرس شديد

مديتشن تمركز بر ذهن و افكار است. مديتيشن بر ميزان ماده خاكستري مغز تاثير مي‌گذارد و در نتيجه استرس كاهش مي‌يابد. اين كار باعث شناسايي افكار منفي و آگاهي از چگونگي شكل گيري آن‌ها مي‌شود و به غلبه كردن بر آن‌ها كمك مي‌كند. روزانه مدت كوتاهي را به انجام مديتيشن بپردازيد تا تاثير چشمگير آن را متوجه شويد.

10. كمك گرفتن از روانشناس

در صورتي كه احساس مي‌كنيد استرس بسيار شديد است و زندگي روزمره‌تان را مختل كرده است حتما از روانشناس كمك بگيريد. مشاوره ريشه استرس را شناسايي مي‌كند و با ارائه راهكارهايي موثر به درمان آن كمك مي‌كند. همچنين مركز مشاوره روانشناسي نيز مي‌تواند به شما در اين زمينه كمك كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان استرس شديد مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: درمان استرس شديد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان استرس شديد،
موضوع:
[ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۵:۰۱ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی