كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

دزدي بيمارگون

در اختلال دزدي بيمارگون متأسفانه بيشتر اين افراد در حين ارتكاب جرم دستگير مي‌شوند، چون دزد نيستند بلكه از اختلال دزدي رنج مي‌برند و نمي‌توانند سرقت‌هاي حرفه‌اي انجام دهند. البته در اكثر مواقع اين افراد نمي‌دانند كه از يك اختلال رواني رنج مي‌برند، به همين دليل بيشترشان در حين سرقت دستگير و گاهي به دليل عدم تشخيص درست محاكمه و زنداني مي‌شوند.

اين اختلال در دسته‌ي اختلالات وسواس فكري عملي دسته‌بندي مي‌شود؛ به اين منظور كه فرد مبتلا ابتدا در ذهن خود با انديشه و به دنبال آن وسوسه‌‌ي دزديدن يك شئ مواجه مي‌شود و اضطراب و تنش فراواني را در اين حين تجربه مي‌كند. تا زماني كه فكر خود را به عمل تبديل نكند و عمل دزدي را انجام ندهد در تنش باقي مي‌ماند و برعكس با انجام عمل احساس آرامش و رضايت مي‌كند. افكار وسواس‌گونه تحت كنترل فرد نيستند و او براي از بين بردن آن‌ها تلاش فراواني مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال وسواس فكري عملي كليك كنيد.

علائم و نشانه‌هاي اختلال دزدي بيمارگون

– فرد نمي‌تواند خود را در مقابل دزدي كنترل كند، كششي دروني او را به اين سمت هدايت مي‌كند. اين دست از افراد قبل از دزدي با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند. مثلاً ممكن است يك تنش و يا يك دعوا را پشت سر گذاشته باشند. در واقع وقتي سرقت را انجام مي‌دهند نوعي احساس رضايت خاطر به آن‌ها دست مي‌دهد كه موجب مي‌شود اضطراب و استرس و افكار وسواس گونه‌ي خود را فراموش كنند.

– افرادي كه به اين اختلال مبتلا هستند براي رفع نياز مادي خود دزدي نمي‌كنند، يعني هيچ انگيزه مالي براي آن‌ها وجود ندارد و بيشتر به دليل احساس رضايت و آرامش بعد از دزدي اين كار را انجام مي‌دهند.

– نكته عجيبي كه در مورد اين افراد وجود دارد اين است كه آن‌ها معمولاً وسايلي را كه به سرقت مي‌برند در جايي ذخيره مي‌كنند كه شايد اصلاً آن را مورد استفاده قرار ندهند. تعدادي از آن‌ها نيز اين اشياء را به اعضاي خانواده و يا دوستان خود به عنوان هديه مي‌دهند و برخي نيز بعد از مدتي سعي مي‌كنند هر چيزي را كه دزديده‌اند، پس دهند.

– كساني كه از اين اختلال رنج مي‌برند دزدي‌هاي خود را بدون حساب و كتاب دقيق و بدون داشتن برنامه از پيش تعيين شده انجام مي‌دهند. ممكن است محل سرقت را در مكان‌هاي عمومي انتخاب كنند و يا اين احتمال وجود دارد كه به مكان‌هاي خلوت بروند. به همين دليل اين افراد هيچ روند ثابتي براي دزدي ندارند.

نشانه‌هاي اصلي دزدي ببمارگون

اين افراد با احساس مقاومت زيادي در برابر دزدي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه متأسفانه نمي‌توانند مقاومت را به پايان برسانند و عمل دزدي را انجام مي‌دهند. معمولاً وقتي عمل دزدي را انجام مي‌دهند وسايلي را انتخاب مي‌كنند كه ارزش زيادي ندارد و اما با انجامش احساس رضايت و رفع نياز مي‌كنند. اين نشانه‌هاي كليدي است كه مي‌توان با آن تشخيص داد فرد يك دزد واقعي است و يا دزد بيمارگون است.

ظهور دزدي بيمارگون در كنار ساير بيماري‌ها

نكته‌اي كه در مورد اين اختلال رواني وجود دارد اين است كه در كنار ساير اختلالات جسمي و روحي ظاهر مي‌شود. مثلاً ممكن است افرادي باشند كه مواد مصرف مي‌كنند و يا از اختلالات ديگري رنج مي‌برند. ما در ادامه به اختلالاتي كه ممكن است همزمان با كلپتومانيا بروز كند اشاره خواهيم كرد.

– اختلالات روحي

– اختلال هراس

– اختلال اضطراب جدايي

– اختلال بد شكلي بدن

– وسواس فكري

– ساير اختلالات كنترل برانگيختگي

اين دست از افراد معمولاً به صورت دائم و يا تفريحي الكل و مواد مخدر مصرف مي‌كنند و يا در طول زندگي خود از مشكلات عاطفي رنج مي‌برند.

علت اختلال رواني كلپتومانيا

سه علت اصلي در ايجاد دزدي بيمارگون نقش مهم و اساسي را ايفا مي‌كنند.

– عوامل زيستي مانند بيماري‌هاي مغزي

– عوامل رواني و اجتماعي مانند استرس و غم فقدان عزيزان

– عوامل خانوادگي و ژنتيكي مانند اختلال وسواسي جبري و اختلالات خلق و خو

درمان دزدي بيمارگون

به دليل اينكه اين افراد نمي‌توانند در مقابل دزدي مقاومت كنند، معمولاً خودشان اقدامي براي درمان انجام نمي‌دهند چون فكر نمي‌كنند كه بيمار هستند. از اين رو بعد از دستگيري در حين ارتكاب جرم متخصصان به آن‌ها مي‌گويند كه علت دزدي آن‌ها وجود يك اختلال رواني وسواس گونه است كه بايد درمان شود. براي كسب اطلاعات در زمينه درمان وسواس كليك كنيد.

به طور معمول درمان رفتاري شناختي براي اين افراد به كار گرفته مي‌شود كه در آن درمانگر و مشاوره كنترل استرس به فرد كمك مي‌كند تا محرك‌هايي كه باعث سرقت آن‌ها مي‌شود را شناسايي كند و سپس مهارت‌هاي مقابله‌اي جديد را براي مقابله با آن تكانه‌ها به روش‌هاي سالم آموزش مي‌دهد. همچنين ممكن است از بيزاري درماني و حساسيت درماني نيز استفاده شود. اين مهم با ارائه تصاوير صورت مي‌گيرد كه فرد خود را در حال ارتكاب جرم نگاه مي‌كند و سپس با عواقب آن روبه‌رو مي‌شود.

هيچ داروي تأييد شده براي كلپتومانيا وجود ندارد، اما بعضي اوقات از داروهاي مورد استفاده در معالجه اعتياد براي مقابله با آن استفاده مي‌شود. در صورت وجود اختلالات همزمان مانند افسردگي و اختلال دو قطبي، ممكن است از داروهاي ديگري مانند ضد افسردگي نيز استفاده شود. بهتر است در مورد چنين اختلالي از درمان‌هاي دارويي و روان درماني به صورت همزمان و با كمك مشاور متخصص استفاده شود. در اين زمينه مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

سؤالات متداول

آيا كلپتومانيا بيماري رايجي است؟

اين بيماري آنقدر شايع نيست كه ما بتوانيم به راحتي آن را تشخيص دهيم اما به طور كلي 5 درصد از سرقت‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد.

اين بيماري توسط چه كسي تشخيص داده مي‌شود؟

به طور معمول توسط پزشك يا متخصص روانكاو تشخيص داده‌ مي‌شود. از اين رو نمي‌توانيم هر دزدي را به دليل اين بيماري قلمداد كنيم.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال دزدي بيمارگون مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: دزدي بيمارگون

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دزدي بيمارگون،
موضوع:
[ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۹:۰۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی