كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

خصوصيات بچه هاي طلاق

اگر والدين نتوانند برخورد مناسبي با كودكان خود در هنگام طلاق داشته باشند و اهميت چنداني به نگراني‌هاي فرزندشان نشان ندهند احتمال آسيب‌هاي رواني و اجتماعي در آن‌ها افزايش خواهد يافت و برخي خصوصيات ناسازگارانه در آن‌ها ديده خواهد شد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترين ويژگي‌هاي رفتاري و عاطفي بچه‌هاي طلاق اشاره كرده‌ايم.

1. لجاجت و پرخاشگري از خصوصيات بچه هاي طلاق

كودكان از نظر هيجاني هنوز به رشد كافي دست نيافته‌اند. به همين خاطر آن‌ها هنوز احساسات خود را نمي‌شناسند و نمي‌توانند در مورد آن‌ها با ديگران صحبت كنند. به همين خاطر ممكن است كه نگراني‌ها و اضطراب‌هاي خود را در قالب رفتارهاي ناسازگارانه نشان دهند. همچنين ممكن است ببينيد كه پس از طلاق فرزندتان پرخاشگر شده يا دائماً با شما لج بازي مي‌كند.

اين رفتارها بيش از اينكه ناشي از مخالفت فرزندتان با شما باشد ريشه در نگراني‌هاي او دارد. ينابراين تلاش كنيد فضاي امن‌تري براي او ايجاد كرده و توضيحاتي را در مورد شرايط جديد ارائه دهيد. اگر احساس مي‌كنيد كه رفتارهاي ناسازگارانه فرزندتان از كنترل خارج شده مراجعه به روانشناس كودك و دريافت مشاوره در زمينه طلاق مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

2. افسردگي 

طلاق والدين احتمال دچار شدن به اختلال افسردگي را در دوران كودكي افزايش مي‌دهد چرا كه كودكان به دليل ناتواني در تجزيه و تحليل وقايع اغلب خود را مقصر جدايي پدر و مادر مي‌دانند. اين امر باعث مي‌شود كه احساس گناه شديدي را تجربه كنند و بيشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگي قرار داشته باشند. اگر اين مشكل در كودكي مورد درمان قرار نگيرد ممكن است ساليان سال همراه فرد باقي مانده و در بزرگسالي نيز منجر به تجربه افسردگي اساسي شود.

3. مشكلات بيشتر در مدرسه از خصوصيات بچه هاي طلاق

همان طور كه پيش‌تر گفته شد كودكان طلاق اغلب مشكلات درون رواني خود را با ناسازگاري رفتاري نشان مي‌دهند. اين امر در مدرسه براي آن‌ها دردسرساز شده و باعث مي‌شود كه بيش از سايرين با بچه‌هاي ديگر درگير شوند و يا در كلاس درس رفتارهاي مخربي را از خود نشان دهند. اين مسائل اغلب روي وضعيت تحصيلي آن‌ها نيز تأثير گذاشته و باعث افت درسي كودك مي‌شود. در اين شرايط تلاش كنيد تا از سرزنش كردن كودك بپرهيزيد و به جاي آن نگراني‌هايي را كه زيربناي رفتار كودك هستند، دريابيد.

4. پرورش سبك‌هاي دلبستگي ناايمن

اينكه روند طلاق چگونه اتفاق مي‌افتد در نوع واكنش فرزندان بسيار تأثيرگذار است. براي مثال كودكاني كه قبل از طلاق شاهد دعواي دائمي والدين خود بوده‌اند و يا بچه‌هايي كه با طلاق ناگهاني و غياب غير منتظره يكي از والدين خود روبه‌رو مي‌شوند بيش از سايرين آسيب مي‌بينند. آن‌ها معمولاً در واكنش به اين رويدادها احساس ناامني رواني مي‌كنند و ممكن است دائماً با ترس از دست دادن مواجه شوند. علت تمام اين پريشاني‌ها آسيب ديدن سبك دلبستگي كودك است كه زيربناي تمام روابط عاطفي بعدي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد.

به همين خاطر ممكن است كه اين افراد در بزرگسالي و هنگام برقراري روابط عاطفي نيز دائماً با اضطراب و پريشاني‌هاي زياد مواجه شوند و نگران از دست دادن فرد مقابل خود باشند. براي پيشگيري از اين مشكلات بلندمدت لازم است كه در همان سال‌هاي كودكي و ابتدايي طلاق به وضعيت رواني فرزندتان رسيدگي كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه طلاق كليك كنيد.

5. سردرگمي و تجربه احساسات متعارض از خصوصيات بچه هاي طلاق

يكي از اشتباهات رايج زوجين وقتي از هم طلاق مي‌گيرند اين است كه نزد كودك خود از همسر سابقشان بدگويي مي‌كنند. شايد فرزند شما در ظاهر واكنشي به اين موضوع نشان ندهد اما اين رفتار آسيب رواني بسياري را براي او به همراه خواهد آورد چرا كه كودك در دعواي پدر و مادر خود نمي‌داند كه بايد در كدام جبهه بايستد و ممكن است خود را به خاطر علاقه و محبتي كه نسبت به هردوي والدين دارد سرزنش كند و در عين حال نتواند از هيچ كدام دست بكشد. اين تعارضات مي‌تواند اضطراب بسيار زيادي را به كودك تحميل كند و سلامت روان او را تحت تأثير قرار دهد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تاثير طلاق بر فرزندان دختر و تاثير طلاق بر فرزندان پسر كليك كنيد.

پرورش فرزندان سالم پس از طلاق

ويژگي‌هاي ذكر شده لزوماً در همه كودكان و فرزندان طلاق رؤيت نمي‌شوند و در بسياري از موارد نيز مي‌توانند واكنش‌هايي گذرا و موقتي باشند. به شرطي كه والدين بتوانند قبل از طلاق در مورد اين موضوع با فرزند خود در فضايي صميمانه صحبت كنند و آمادگي لازم را در او ايجاد كنند. همچنين لازم است كه پس از طلاق نيز فضاي امني براي فرزندان فراهم باشد تا آن‌ها بتوانند همچنان ارتباط خود را با هردوي والدين حفظ كنند و در عين حال كه با يكي از پدر يا مادر خود زندگي مي‌كنند بتوانند زمان‌هايي را نيز با والد ديگر بگذرانند. مراجعه به روانشناس و دريافت مشاوره طلاق مي‌تواند در اين زمينه كمك بيشتري را براي شما فراهم كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره طلاق كليك كنيد.

سؤالات متداول درباره خصوصيات بچه هاي طلاق

– آيا طلاق بر دختران بيشتر از پسران تأثير مي‌گذارد؟

خير. فرزندان چه پسر و چه دختر بنا به شرايط زندگي خود مي‌توانند تحت تأثير آسيب‌هاي طلاق قرار بگيرند. تفاوتي كه در اين ميان وجود دارد تنها در نوع واكنش دختران و پسران است. دختران اغلب درون‌ريزي بيشتري داشته و بيشتر انزوا، گوشه گيري و افسردگي را گزارش مي‌دهند در حالي كه پسران معمولاً با رفتارهاي ناسازگارانه نظير پرخاشگري مشكلات خود را بروز مي‌دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه خصوصيات بچه هاي طلاق مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: خصوصيات بچه هاي طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خصوصيات بچه هاي طلاق،
موضوع:
[ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۱:۲۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی