كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

رفتار با كودكان طلاق | نكات تربيتي براي والدين

بسياري از افرادي كه طلاق مي‌گيرند دائماً با اين فكر آزاردهنده درگير هستند كه زندگي فرزندشان را خراب كرده‌اند در حالي كه اين طور نيست. در واقع با اينكه طلاق رويداد بسيار مهمي در زندگي فرزندان محسوب مي‌شود اما آنچه كيفيت زندگي كودك شما را تعيين مي‌كند به سبك رفتار و برخورد شما بستگي دارد.

به عبارت ديگر اينكه كودك تحت تأثير پيامدهاي منفي طلاق قرار بگيرد امري طبيعي است اما اينكه اين تأثيرات پايدار بمانند و به نوعي جبران‌ناپذير باشند به نحوه رفتار پدر و مادر بستگي دارد. ما در ادامه به ارائه توصيه‌هايي در مورد نحوه رفتار با كودك پرداخته‌ايم كه به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد كودك خود را در محيطي سالم پرورش دهيد و به او كمك كنيد تا بتواند در كنار شما از بحران‌هاي مرتبط با طلاق عبور كند.

1. در مورد جدايي با كودك خود صحبت كنيد

اين مسئله بسيار اهميت دارد كه كودك خود را در جريان طلاق قرار دهيد و با او در اين باره صحبت كنيد. جدايي ناگهاني والدين اغلب اضطراب مضاعفي را به كودكان تحميل مي‌كند و آسيب‌پذيري آن‌ها را تا حد زيادي افزايش مي‌دهد. در نتيجه تلاش كنيد تا در فضايي امن در مورد جدايي با كودك خود گفت‌وگو كنيد و به او اجازه دهيد تا آزادانه نگراني‌ها و ترس‌هايش را با شما در ميان بگذارد. 

در اين ميان به اين نكته توجه داشته باشيد كه لازم نيست كه وارد جزئيات شويد و يا در مقابل كودكتان از همسر خود بدگويي كنيد چرا كه اين كار به جاي اينكه تأثير مثبتي داشته باشد مي‌تواند استرس‌هاي فرزندتان را تشديد كند. به جاي پرداختن به اين مسائل سعي كنيد تا آينده را محور گفت‌وگوي خود قرار دهيد و به سؤال‌هاي فرزندتان درباره مسائلي نظير مكان زندگي و نحوه ملاقات با والدي كه ديگر با او زندگي نمي‌كند توضيحاتي را ارائه دهيد. آنچه كه بسيار اهميت دارد اين است كه بتوانيد در خلال صحبت‌هايتان به فرزند خود نشان دهيد كه همچنان او را دوست داريد و پس از طلاق نيز به فكر او خواهيد بود و محبت كردن به او براي شما در اولويت قرار دارد. براي كسب اطلاعات در زمينه خصوصيات بچه هاي طلاق كليك كنيد.

2. هنگام رفتار با كودكان طلاق اضطراب‌هاي پنهان آن‌ها را بشناسيد

كودكان به خصوص در سنين پايين‌تر ظرفيت روانشناختي كمتري براي تجزيه و تحليل هيجانات منفي دارند. آن‌ها نمي‌توانند به روشني در مورد استرس‌ها و نگراني‌هاي خود با شما صحبت كنند و معمولاً اين ناراحتي‌ها را در قالب مشكلات رفتاري نشان مي‌دهند. به همين خاطر ممكن است كه شما شاهد اين باشيد كه پس از جدايي فرزندتان پرخاشگر شده يا به ميزان زيادي با شما لجبازي مي‌كند.

در اين شرايط مقابله با فرزندتان تنها به بدتر شدن اوضاع مي‌انجامد و سازگار شدن با شرايط جديد را هم براي شما و هم براي كودك سخت‌تر مي‌كند. به همين خاطر بهتر است بتوانيد ريشه اين رفتارهاي مخرب را دريابيد و استرس‌ها و اضطراب‌هاي كودك را برطرف كنيد. مراجعه به يك روانشناس كودك زماني كه فرزندتان رفتارهاي مخرب زيادي را از خود نشان مي‌دهد مي‌تواند تا حد زيادي كمك كننده باشد.

3. هنگام رفتار با كودكان طلاق تغييرات را به حداقل برسانيد

هرچقدر كه در پي طلاق، تغييرات بيشتري در زندگي كودك ايجاد شود سازگاري او با شرايط نيز سخت مي‌شود. براي مثال تغيير محل زندگي، تغيير مدرسه و از دست دادن دوستان سابق از جمله مواردي هستند كه اوضاع را براي فرزندتان دشوار مي‌سازند و او را در يك بحران رواني درگير مي‌كنند. به همين خاطر تلاش كنيد تا جايي كه ممكن است اين تغييرات را به حداقل برسانيد و اجازه دهيد تا ساختار زندگي بر طبق روالي مشابه با گذشته پيش برود.

4. ابتدا مهربان بودن با خود را بياموزيد

نوع رفتار شما با خودتان تا حد زيادي بر رفتارتان با كودك نيز تأثيرگذار است. براي مثال يك مادر افسرده اغلب فرزندي افسرده را پرورش مي‌دهد و يا نمي‌تواند آن طور كه بايد از كودك خود مراقبت كند. در نتيجه پيش از هر چيز براي سلامت روان خود ارزش قائل باشيد و به خودتان كمك كنيد تا دوره سوگ پس از طلاق را به سلامت پشت سر بگذاريد. مراجعه به روانشناس و مطالعه كتاب‌هاي خودياري به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد با سهولت بيشتري از پس مشكلات اين دوران بربياييد و امنيت و آرامش بيشتري را در اختيار فرزندتان قرار دهيد.

5. به كودك خود اجازه دهيد تا احساسات منفي خود را ابراز كند

گاهي اوقات والدين نگراني‌ها و اضطراب‌هاي كودكان را دست كم مي‌گيرند. آن‌ها فكر مي‌كنند كه فرزندشان در سنين پايين چيزي از شرايط نمي‌فهمد و به همين دليل احساسات او را جدي نمي‌گيرند. اما لازم است بدانيد هرچقدر كه كودك سن كمتري داشته احتمال آسيب ديدن او از فرايند طلاق بيشتر خواهد بود. در نتيجه به فرزندتان نشان دهيد كه براي احساسات او ارزش قائل هستيد و بگذاريد تا او نااميدي‌ها و ناراحتي‌هايش را آزادانه بيان كند. اگر احساس مي‌كنيد كه نمي‌توانيد به تنهايي از پس مديريت هيجان‌هاي منفي كودك خود بربياييد مراجعه به يك روانشناس كودك ضرورت دارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول درباره رفتار با كودكان طلاق

– آيا پسران و دختران در برابر طلاق واكنش‌هاي متفاوتي دارند؟

بله. در اكثر موارد پسران ناراحتي‌ها و نااميدي‌هاي خود را با رفتارهايي نظير پرخاشگري و لجاجت نشان مي‌دهند اما ممكن است دختران بيشتر به انزوا و گوشه‌گيري روي بياورند و به طور كلي تمايل كمتري نسبت به ارتباطات اجتماعي نشان دهند.

– آيا طلاق والدين احتمال دچار شدن به مشكلاتي نظير افسردگي و اعتياد را در بزرگسالي افزايش مي‌دهد؟

طلاق والدين لزوماً تعيين كننده سرنوشت افراد نيست و همه چيز بستگي به اين دارد كه پس از طلاق فرزندتان در چه محيطي قرار مي‌گيرد و شما به عنوان والدين چگونه به استرس‌ها و نگراني‌هاي او پاسخ مي‌دهيد. اگر در همان سنين ابتدايي به مشكلات هيجاني كودك پاسخ داده نشود و اين مشكلات به صورت حل نشده در او باقي بمانند احتمال دچار شدن به انواع آسيب‌هاي رواني و اجتماعي نظير افسردگي و اضطراب نيز افزايش خواهد يافت.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار با كودكان طلاق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: رفتار با كودكان طلاق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رفتار با كودكان طلاق،
موضوع:
[ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۳:۴۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی