كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

كلاستروفوبيا

ترس از مكان هاي بسته، تنگنا هراسي و يا كلاستروفوبيا شامل هر نوع مكاني مي‌شود و ميزان و شدت آن از فردي به فرد ديگر متفاوت است. ترس از آسانسور، اتاق‌هاي تنگ، سرويس‌هاي بهداشتي، تونل، مترو و حتي قرار گرفتن در ميان جمعيت مي‌تواند فرد را در تنگنا قرار دهد. اين فوبيا با فكر كردن هم همان علائم وحشت را در فرد ايجاد مي‌كند.

از آنجايي كه يك فرد جزئي از جامعه است و بايد براي زندگي خود و حفظ ارتباطات اجتماعي در مكان‌هاي مختلفي قرار بگيرد، اين مهم مي‌تواند روي رفتارهاي اجتماعي او تأثير گذاشته و باعث ترس در ديگران شوند. چون ديگران نمي‌دانند كه يك فرد چرا در آسانسور بايد به حدي وحشت كند كه انگار در حال بيهوش شدن است، به همين دليل بايد مورد درمان قرار بگيرد تا بتواند مثل سايرين يك زندگي عادي را داشته باشد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه فوبيا و ترس كليك كنيد.

مهم‌ترين ابعاد مطرح در كلاستروفوبيا

وقتي فردي از قرار گرفتن در مكان‌هاي بسته هراس داشته باشد، سه بعد اساسي يعني ابعاد شناختي، هيجاني و جسماني او تحت تأثير قرار مي‌گيرند.

بعد شناختي

شامل افكاري مي‌شود كه ذهن فرد را در مورد گرفتار شدن در مكان‌هاي بسته تحت الشعاع قرار مي‌دهد.

بعد هيجاني

بعد از گرفتار شدن در مكان‌هاي بسته احساس ترس و اضطراب غير قابل كنترلي در فرد ايجاد مي‌شود.

بعد جسماني

فرد علائم جسماني ترس را در خود نشان مي‎‌دهد. بالا رفتن ضربان قلب، تنفس تند و كوتاه، تعريق كردن، لرزش شديد دست و پا، عدم توانايي در تكلم و… از جمله اين نشانه‌ها هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال فوبياي خاص كليك كنيد.

نشانه‌هاي كلاستروفوبيا

نشانه‌هاي زيادي براي افرادي كه از مكان‌هاي بسته مي‌ترسند وجود دارد. از اين رو هر كسي ممكن است نشانه‌هاي مخصوص به خود را در كنار اين علائم داشته باشد كه با ديگري متفاوت است.

– احساس ترس شديد به خاطر گرفتار شدن و محدوديت در مكان‌هاي بسته

– ترس شديد از خفه‌ شدن

– تمايل و گرايش شديد به مكان‌هاي باز و روشن

– بروز نشانه‌هاي اضطراب و نگراني از شديد تا خفيف

– احساس تنگي‌ نفس از جمله نشانه‌هاي كلاستروفوبيا

– نفس‌ نفس زدن و تپش‌ قلب

– تعريق، ضعف جسماني و رنگ پريدگي

– عدم توانايي در تكلم و تته پته كردن

علت ابتلا به كلاستروفوبيا

اطلاعات كمي در مورد علل ايجاد كلاستروفوبيا شناخته شده است. عوامل محيطي ممكن است در اين زمينه نقش مهمي داشته باشند. افراد معمولاً در دوران كودكي يا در سن نوجواني كلاستروفوبيا و علائم اين اختلال را احساس مي‌كنند.

كلاستروفوبيا مي‌تواند مربوط به اختلال عملكرد آميگدال باشد. آميگدال وظيفه دارد كه ﺧطر را تشخيص دهد و مسئول خبر رساندن به سيستم ترﺷﺢ كورتيزول است. اين فوبيا همچنين مي‌تواند ناشي از يك رويداد آسيب زا مانند عوامل زير باشد.

– فرد براي مدت طولاني در يك فضاي تنگ يا شلوغ گرفتار شده است.

– در محيط بسته هواپيما بين زمين و آسمان تكان‌هاي شديدي خورده است.

– به عنوان مجازات در كودكي در يك حمام زنداني شده و درب را بر روي او قفل كرده‌اند.

– فرد در حمل و نقل عمومي شلوغ گرفتار شده است.

– در يك فضاي تنگ، مانند كمد، به طور تصادفي مدتي را حبس شده است.

روش‌هاي درماني كلاستروفوبيا

روش‌هاي شناختي در درمان تنگنا هراسي

در اين شيوه درمانگر طرز فكر افراد را نسبت به مكان‌هاي بسته تغيير مي‌دهد. اين راه حل درماني بسيار رايج بوده و افراد بسياري با آگاهي يافتن در مورد ترس خود و اينكه چيزي ترسناك در مكان مورد نظر براي هراس وجود ندارد، مي‌توانند درمان شوند.

حساسيت زدايي تدريجي در درمان تنگنا هراسي

حساسيت زدايي در سه مرحله انجام مي‌شود. در مرحله اول درمانگر با كمك بيمار ليستي را از ترس‌هاي فرد ايجاد مي‌كند. اين ليست از ترسناك‌ترين مكان سر بسته تا مكاني كه كمترين ترس را در فرد ايجاد مي‌كند، اولويت‌بندي مي‌شود. در مرحله دوم درمانگر با روش‌هاي ريلكس كردن و مديتيشن فرد را آرام مي‌كند و در مرحله سوم درمانگر از فرد مي‌خواهد كه از بر اساس ليست از موردي كه كمترين ترس را در ايجاد مي‌كند تصور را شروع كرده و تصور خود را به ترسناك‌ترين مورد ادامه دهد.

مواجهه درماني

در اين شيوه درمانگر فرد را در معرض سلسله مراتبي از ترس‌ها قرار مي‌دهد و اين احساس اضطراب دائم با او همراه است تا اينكه ترس و نگراني برايش به امري عادي تبديل شود.

دارو درماني

برخي شدت و ميزان بالاتري از ترس را به خاطر وجود مكان‌هاي بسته و يا تصور آن دريافت مي‌كنند به همين دليل درمانگر مراجع را به روانپزشك معرفي مي‌كند و پزشك متخصص براي كاهش اضطراب و نگراني او از داروهاي ضد اضطراب و ضد افسردگي استفاده مي‌كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان فوبيا كليك كنيد.

سخن پاياني

اگر از مكان‌هاي بسته هراس داريد هر چه سريع‌تر با مراجعه به روانشناس اين ترس را برطرف كنيد. ترس‌ها مانع از رسيدن شما به اهدافتان مي‌شود و فراموش نكنيد كه فرار كردن از عامل ترس نمي‌تواند هميشه به شما كمك كند، چون بالاخره زماني را به خاطر شرايط ممكن است در مكاني بسته قرار بگيرد. اگر هر چه سريع‌تر روند درماني خود را آغاز كنيد زودتر به بهبودي خواهيد رسيد.

سؤالات متداول

آيا كلاستروفوبيا يك بيماري رواني است؟

اين موارد در دسته اختلال اضطراب قرار مي‌گيرند و به عنوان مشكلات رواني شناخته مي‌شوند كه خوشبختانه قابل درمان هستند.

آيا عامل ژنتيك در زمينه كلاستروفوبيا نقش دارد؟

نتايج برخي از تحقيقات ناشي از آن است كه در كنار برخي عوامل ديگر، ممكن است فرد به واسطه مسائل ژنتيكي به اين اختلال دچار شده باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كلاستروفوبيا مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: كلاستروفوبيا يا تنگا هراسي

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۰:۰۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی