كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

مراحل درمان زخم بعد از خيانت و كارهايي كه در هر مرحله بايد انجام دهيد

از آنجايي كه هر فرد ويژگي‌ها و حساسيت‌هاي مخصوص به خود را دارد و از آنجايي كه هر رابطه عاطفي با ديگري متفاوت است ما نمي‌توانيم يك چهارچوب كاملاً مشخص و يكسان را براي بهبود همه افراد پس از مواجهه با خيانت در نظر بگيريم ويك نسخه را براي همه تجويز كنيم. در واقع درمان دقيق و بهبودي كامل زماني صورت مي‌گيرد كه افراد به خودآگاهي كافي دست پيدا كنند و با كمك متخصصان سلامت روان نظير روانشناسان و مشاوران مشكلات خاص موجود در زندگي‌شان را حل و فصل كنند.

با اين حال برخي اصول و راهبردهاي كلي وجود دارند كه با توجه به واكنش‌هاي مشابه افراد در موقعيت‌هاي بحران نظير آگاهي از خيانت شريك عاطفي طراحي شده‌اند و مي‌توانند مسير درست را براي شما نمايان كنند. بر اين اساس ما در ادامه به مراحل بهبود افراد پس از خيانت اشاره كرده‌ايم. مطالعه اين مراحل به شما كمك مي‌كند تا در مورد واكنش‌هاي رواني خود آگاهي بيشتري به دست بياوريد و بتوانيد براي رفع آن‌ها كاري انجام دهيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خيانت همسر كليك كنيد.

مرحله اول درمان خيانت ، مرحله بحران (6 ماه اول)

در 6 ماه ابتدايي پس از مواجه شدن با خيانت همسر يا شريك عاطفي افراد اغلب دوره بحراني بسيار دشواري را پشت سر مي‌گذارند. شما ممكن است در اين دوره به خصوص در هفته‌هاي ابتدايي احساس شوكه شدن، بي‌حسي و غم و اندوه فراوان را تجربه كنيد. از آنجايي كه اين مرحله از زندگي شما با هيجانات منفي بسياري همراه است طبيعتاً توانايي‌هاي شناختي‌تان تا حدي كاهش مي‌يابند و در نتيجه احساس عدم تمركز و ناتواني در تفكر نيز علائم رايجي محسوب مي‌شوند. به همين خاطر آنچه بيش از هر چيزي در اين دوران اهميت دارد اين است كه از گرفتن هرگونه تصميم مهم در اين بازه زماني بپرهيزيد چرا كه هيجانات شما كيفيت تصميم‌هايتان را تا حد زيادي تحت تأثير قرار مي‌دهند. در نتيجه ممكن است در اين زمان دست به اقداماتي بزنيد كه در آينده از انجام آن‌ها احساس پشيماني كنيد.

اولين چيزي كه شما در اين زمان نياز داريد اين است كه بتوانيد از نظر رواني به يك وضعيت باثباتي دست پيدا كنيد. در واقع گرفتن هر تصميمي نيازمند اين است كه شما به ثبات روحي كافي رسيده باشيد و از هيجانات شديد اوليه فاصله بگيريد.

ممكن است در اين روزها فراز و نشيب‌هاي زيادي را تجربه كنيد. گاهي احساس كنيد كه مي‌خواهيد رابطه خود را نجات دهيد و اندكي بعد احساس خشم و نفرت وجودتان را فرابگيرد. در نتيجه رسيدن به ثبات و وضعيت پايدار رواني از اهميت بسزايي برخوردار است. براي رسيدن به اين امر لازم است كه ابتدا شرايط خود را بپذيريد و بدانيد اين واكنش‌ها اغلب طبيعي هستند. كمك گرفتن از يك متخصص سلامت روان و يا مشاوره خيانت تلفني به شما كمك مي‌كند تا اين دوران را با سهولت بيشتري پشت سر بگذاريد.

مرحله دوم درمان خيانت كار كردن روي رابطه (3 تا 6 ماه بعد از خيانت)

شايد با توضيح مرحله قبلي اين سؤال براي افراد پيش بيايد كه پس چه زماني مي‌توانيم براي حل و فصل كردن موضوع اقدام كنيم و براي رابطه خود كاري انجام دهيم؟ در جواب به اين سؤال بايد گفت كه معمولاً با گذشت 3 ماه از خيانت، افراد معمولاً به سطحي از سازگاري دست مي‌يابند كه مي‌توانند كار كردن روي رابطه خود را آغاز كنند.

با اين حال از آنجايي كه 6 ماه اول همچنان تحت تأثير هيجانات شديد قرار دارد بهتر است با كارهايي نظير شركت در كارگاه‌هاي مرتبط با زوج و مراجعه به زوج درمانگر آغاز كنيد تا بتوانيد ثبات رواني خود را تضمين كرده و اطمينان حاصل كنيد كه اقدامات و تصميمات جدي شما در آينده تصميماتي احساسي نبوده و با مشورت و درايت كافي صورت گرفته است. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه اين زمان بهترين زمان براي بهبود مهارت‌هاي ارتباطي و مقابله‌اي در شماست و بهتر است كه تصميمات جدي‌تري نظير ادامه رابطه يا جدايي به زماني بعد از اين مرحله موكول شود.

مرحله سوم، روبه‌رو شدن با موضوعات اصلي (6 ماه تا 1 سال بعد از خيانت) 

اين مرحله زماني است كه اغلب افراد مي‌توانند سلامت روان خود را مجدداً بازيابند و به روال عادي زندگي خود بازگردند. اين امر تا حد زيادي بستگي به اين دارد كه چقدر شما توانسته‌ايد اين مشكل را بپذيريد و چقدر توانسته‌ايد از انكار اين موضوع دست برداريد. كمي به درون خود توجه كنيد و ببينيد چقدر در زماني كه گذشت به خودتان اجازه تجربه هيجانات منفي را داده‌ايد. بسياري از افراد دائماً تلاش مي‌كنند كه وجود احساسات و عواطف منفي را در خود سركوب كنند.

همين امر باعث مي‌شود كه رنج آن‌ها حالات مزمني به خود گرفته و شرايطي را ايجاد كند كه به آن سوگ تأخيري گفته مي‌شود. در نتيجه هرچقدر كه شما هنگام مواجهه با رويداد آسيب‌زا بتوانيد برون‌ريزي عاطفي بيشتري داشته باشيد و به خود اجازه بدهيد تا از اين مراحل عبور كنيد احتمال اينكه پس از گذشت 6 ماه به وضعيت رواني مناسبي دست پيدا كنيد و قواي روحي خود را مجدداً بازيابيد بيشتر خواهد شد.

البته اين امر طبيعي است كه در اين دوران نيز گاهي اندوه به سراغ شما بيايد و افكار آزاردهنده‌اي نظير اينكه طرد يا رها شده‌ايد را تجربه كنيد. با اين حال اين افكار و احساسات همچون ابرهايي گذرا در ذهن شما حركت كرده و پايدار نمي‌مانند. در نتيجه شما قادر هستيد به جاي تمركز بر نااميدي با تسلط بر احساسات منفي با منطق بيشتري به آينده پيش رو نگاه كنيد و تصميمات قاطع‌تري بگيريد. كمك گرفتن از يك مشاور، استفاده از كتاب‌هاي خودياري يا شركت در كارگاه‌هايي نظير كارگاه‌هاي مهارت زندگي به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به نوعي بازآفريني دست پيدا كنيد و فرصت جديدي در اختيار زندگي خود قرار دهيد.

مرحله آخر درمان خيانت ، احساس شفاي رواني (پس از 1 سال)

با توجه به تمام آنچه تاكنون ذكر شد در مي‌يابيم كه خيانت موضوعي است كه مي‌تواند تأثيرات عميقي بر روان افراد بگذارد چرا كه اعتماد را تخريب كرده و به اين ترتيب اساس روابط عاطفي را دست خوش بحران مي‌سازد. در نتيجه لازم است كه براي بهبود زخم‌هاي رواني به خود زمان بدهيد و توقع نداشته باشيد كه سريعاً به شرايط رواني سابق برگرديد.

با گذشت پس از يك سال و طي كردن مراحلي كه قبل از اين ذكر شد شما مي‌توانيد اكنون نوعي شفاي دروني را حس كنيد. البته اين به اين معني نيست كه صد درصد همه چيز ترميم مي‌شود اما از اين زمان مي‌توانيد مجدداً عملكرد سابق خود را از سر بگيريد و با زندگي جديدي كه آغاز كرده‌ايد سازگار شويد.

با اين حال اگر هم چنان حس مي‌كنيد كه غم و اندوه دروني شما بسيار شديد است و نمي‌توانيد عملكرد سابق خود را به دست بياوريد احتمال دارد كه با مشكلاتي نظير افسردگي و اضطراب مزمن درگير شده باشيد در نتيجه مراجعه به روانشناس در اين وضعيت ضرورت دارد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد.

اوضاع زوجين پس از گذشت 2 سال

درست است كه پس از گذشت اين زمان زوجين از نظر فردي مي‌توانند خود را بازيابي كنند و آسيب‌هاي وارد شده را در درونشان بهبود ببخشند. با اين حال اگر شما تصميم به ادامه زندگي با شريكتان را گرفته‌ايد نبايد انتظار داشته باشيد كه تا اين زمان همه چيز ميان شما به وضعيت سابق برگشته باشد.

در حقيقت 2 سال حداقل زماني است كه زن و شوهرها نياز دارند تا بتوانند رابطه‌شان را از آسيب‌هاي خيانت نجات دهند و به نوعي شفاي مشترك دست يابند. رسيدن به اين امر نيازمند تلاش‌هاي مشتركي است. اين تلاش هم از جانب فرد خيانت كرده و هم از جانب فردي كه خيانت ديده است. در واقع لازم است كه يك طرف بتواند با بخشش فرد مقابل را در زندگي بپذيرد و فرد ديگر نيز متعهد شود كه ديگر رويدادهاي گذشته تكرار نخواهد شد. اين تلاش متقابل كمك خواهد كرد تا رابطه به دوام بالاتري دست يابد و در آينده مشكلات كمتري گريبان گير زوجين شود.

آيا برگشت به رابطه بعد از بروز خيانت‌ كار درستي است؟

جوابي قطعي براي اين سؤال وجود ندارد چرا كه همه چيز به نوع رابطه شما، علت بروز خيانت و ويژگي‌هاي شخصيتي منحصر به فرد هركدام از شما بستگي دارد. در واقع ممكن است برگشت به رابطه براي برخي از افراد مناسب باشد در حالي كه براي برخي ديگر پايان ارتباط بهترين گزينه است. براي اينكه بتوانيد در اين زمينه بهترين تصميم را بگيريد مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه زوج و خانواده مي‌تواند تا حد زيادي به شما كمك كند. پيشنهاد مي‌كنيم براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بخشش خيانت كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان زخم بعد از خيانت مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگيريد.

منبع: درمان خيانت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درمان خيانت،
موضوع:
[ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۸:۲۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی