كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

لكنت زبان كودكان

لكنت زبان كودكان يك مشكل گفتاري است. اين مشكل جريان عادي گفتار كودك را مختل مي‌كند. كودكي كه لكنت زبان دارد صداها، هجاها يا كلمات را تكرار مي‌كند يا به صورت طولاني كلمات را مي‌كشد. والدين با مشاهده اين مشكل بايد براي درمان و برطرف كردن لكنت زبان كودكشان اقدام كنند.

 

عواملي كه باعث ايجاد لكنت زبان كودكان مي‌شود

علت زيستي

علت زيستي نشان مي‌دهد كه كودكاني كه والدينشان در گذشته از اين مشكل رنج مي‌بردند، ممكن است فرزندانشان نيز به لكنت ابتلا پيدا كنند. از طرفي ديگر وجود لكنت زبان در كودكان مي‌تواند به دليل مشكل در فرآيند مغزي كودك نيز باشد.

علت رواني

يكي از مشكلاتي كه باعث لكنت زبان كودكان مي‌شود اضطراب و نگراني است. كودك ممكن است در معرض انواع مختلفي از استرس‌ها در محيط خانه و يا در محيط مدرسه قرار بگيريد كه اين مهم با لكنت زبان او در ارتباط است.

از طرفي ديگر قرار گرفتن در معرض ترس‌هاي ناگهاني و شديد نيز مي‌تواند تكلم كودك را دچار مشكل كند. همچنين وقتي فرزند در كودكي جدايي والدين و محروميت‌هاي شديد عاطفي را تجربه مي‌كند نيز مي‌تواند در معرض خطر لكنت زبان قرار بگيرد.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

علائم لكنت زبان كودكان

– دشواري در شروع گفتن يك كلمه، عبارت يا جمله

– كشيدن يك كلمه يا صداها از علائم لكنت زبان كودكان

– تكرار يك صدا، هجا يا كلمه

– سكوت مختصر براي هجا يا گفتن كلمات خاص، يا مكث در گفتن يك كلمه

– تنش بيش از حد، سفت كردن صورت و دهان براي ساختن يك كلمه

– اضطراب در حين صحبت كردن از علائم لكنت زبان كودكان

– توانايي محدود در برقراري ارتباط موثر

– پلك زدن سريع و لرزش لب يا فك و تيك صورت

 

راهكارهاي كمك به كودك 

بررسي علت لكنت زبان كودكان

در اولين قدم والدين بايد به لكنت زبان فرزند خود پي ببرند و براي يافتن علت آن تلاش كنند. گاهي خود والدين مي‌توانند علت لكنت را متوجه شوند و در برخي موارد براي يافتن علت بايد با متخصص در اين زمينه مشورت‌هايي انجام دهند. تشخيص درست علت لكنت يك كودك كمك بزرگي به درمان او مي‌كند.

با دقت به فرزندتان گوش دهيد

سعي كنيد صبورانه به چيزهايي كه در تلاش براي گفتن آن است، گوش دهيد و با او ارتباط چشمي برقرار كنيد. در حين صحبت كردن، وسط حرف زدن كودك دخالت نكنيد و اجازه دهيد هر چيزي كه مي‌خواهد را خودش بگويد.

اختصاص زمان

زماني را بگذاريد كه بتوانيد بدون حواس پرتي با فرزندتان صحبت كنيد. وعده‌هاي غذايي مي‌توانند فرصت خوبي را براي مكالمه فراهم كنند.

آهسته صحبت كنيد

اگر آهسته صحبت كنيد، كودك شما اغلب همين كار را انجام مي‌دهد. اين مي‌تواند به كاهش لكنت زبان او كمك كند.

براي كمك به لكنت زبان كودكان فضايي آرام ايجاد كنيد

براي آرامش هر چه بيشتر كودكتان تلاش كنيد. تمام تلاش خود را انجام داده تا فضايي آرام در خانه ايجاد شود كه در آن كودك شما احساس راحتي كند و بتواند آزادانه صحبت كند.

روي لكنت فرزند خود تمركز نكنيد

سعي كنيد هنگام تعامل روزانه به لكنت زبان توجه نكنيد. فرزند خود را در معرض موقعيت‌هايي قرار ندهيد كه به خاطر احساس فشار شروع به صحبت كند. به خصوص در جمع او را مجبور نكنيد كه حرف بزند، اين عمل لكنت او را وخيم‌تر خواهد كرد.

ستايش را به جاي انتقاد ارائه دهيد

بهتر است فرزندتان را به دليل واضح صحبت كردن ستايش كنيد تا اينكه بر روي لكنت او تمركز داشته باشيد. اين كار را به روشي آرام و مثبت انجام دهيد.

براي كمك به لكنت زبان كودكان تنبيه بدني انجام ندهيد

بايد خوددار باشيد و بتوانيد خودتان را كنترل كنيد. از كتك زدن جسمي و وارد كردن زخم‌هاي روحي با كلمات و گفتارتان به كودك بپرهيزيد. اين كارها نمي‌تواند لكنت او را برطرف كرده و يا كودك را وادار به حرف زدن كند. مواظب رفتارهاي هيجاني خود باشيد.

فرزند خود را همانطور كه هست بپذيريد

به صورت منفي واكنش نشان ندهيد يا فرزند خود را به دليل لكنت زبان مورد انتقاد يا مجازات قرار ندهيد. اين مي‌تواند باعث ايجاد احساس عدم امنيت و نبود حمايت رواني در كودك شود. حمايت و تشويق والدين مي‌تواند تغيير بزرگي را در زندگي او ايجاد كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشكلات كودكان كليك كنيد.

 

مراجعه به متخصص براي درمان لكنت زبان كودكان

ممكن است والدين تمام تلاش خود را براي بهبود لكنت فرزند دلبندشان انجام داده باشند، اما تغييري در وضعيت او مشاهده نمي‌كنند. البته بايد به خاطر بسپاريم كه معمولاً لكنت زبان گذرا است. اما اگر سن كودك از 5 سال گذشت و رو به بهبودي نرفت، والدين بايد نزد روانشناس و يا گفتار درمان مراجعه كنند.

 

سخن آخر

لكنت زبان براي هر كودكي مي‌تواند رخ دهد و از آن جايي كه هنوز علت‌ اصلي آن شناخته نشده ممكن است براي والدين نيز نگراني‌هاي زيادي را به همراه آورد. بهترين كار در هنگامي كه متوجه لكنت زبان فرزندتان مي‌شويد اين است كه آرامش خود را حفظ كنيد و با كمك مشاوره درماني و گفتار درماني بهترين را راه براي بهبود فرزندتان را در پيش بگيرد.

 

سؤالات متداول

لكنت زبان كودك در چه دوره‌اي آغاز مي‌شود؟

نمي‌توان به طور قطع گفت، اما معمولاً بين 2 تا 6 سالگي اين موضوع رخ مي‌دهد.

چند درصد كودكان خود به خود لكنتشان بهبود پيدا مي‌كند؟

50 تا 80 درصد از كودكان بعد از مدتي خود به خود لكنشتان بهبود پيدا مي‌كند. البته كودكاني كه به صورت خفيف دچار اين مشكل مي‌شود راحت‌تر و سريع‌تر از همسالان خود بهبود مي‌يابند. براي حل مشكلات كودك در تمام زمينه‌ها مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي متخصصان مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران بهره‌مند شويد.

منبع: لكنت زبان كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: لكنت زبان كودكان،
موضوع:
[ ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۷:۳۸ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی