كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

تفسير نقاشي كودكان

معمولا كودكان از 12 ماهگي قلم در دست مي‌گيرند و بدون آنكه بتوانند اثرات باارزش خلق كنند، از آن استفاده مي‌كنند. با شروع سنين 18 تا 20 ماهگي مي‌توانند خطوط را رسم كنند و در 3 سالگي خواهان به نمايش گذاشتن احساسات دروني شان هستند. با افزايش سن و رسيدن به سن 5 سالگي، مي‌توانند محيط را بهتر از گذشته درك كنند، دامنه لغات وسيع‌تري دارند و جوانب مختلف اشيا و اجزايي كه مي‌خواهند را ترسيم مي‌كنند.

طبيعي است كه با درك بهتر محيط و درك درست احساسات‌شان، مي‌توانند بهتر و واضح‌تر از قبل، احساسات و تعارضات خود را در نقاشي‌هايشان نشان دهند. والدين با دانستن نكات ساده‌اي از تفسير نقاشي، مي‌توانند رمز و رازهاي دروني كودكشان را كشف كنند و در حل تعارضات، رسيدن به علايق، خواسته و نيازهايشان به آن‌ها كمك كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

اهميت خطوط در تفسير نقاشي كودكان

هنگام تفسير نقاشي كودكان بايد به خطوطي كه ترسيم شده‌اند، دقت كنيد. در زير چند مورد از مواردي كه بايد به آن توجه شود را شرح داده‌ايم.

_ خطوط نازك و هماهنگ در نقاشي نشان از سازگار بودن كودك و خطوط نازك و ملايم نشان دهنده احساسات و عواطف كودك است.

_ خطوط كوچك و فشرده در نقاشي نشان از ضعف عصبي و ناراحتي دروني كودك است.

_ خطوط مارپيچ در نقاشي نشان از پرخاشگري كودكان است.

_ خطوط كوتاه و ناپيوسته كه كودك در ترسيم آن شك داشته است نشان از خجالتي بودن كودك است.

_ خطوط كمرنگ در نقاشي كودكان نشان از كمبود جوش و خروش در كودك است.

_ خطوط باز و بلند نشان از خوشحال و راحت بودن كودك است.

اندازه صفحه و ديگر موارد مرتبط در تفسير نقاشي كودكان

در صورتي كه كودك نصف بيشتر برگه نقاشي خود را خالي بگذارد و يا نقاشي‌هاي خود را كوچك ترسيم كند، اعتماد به نفس پايين كودك را نشان مي‌دهد. كودك معمولا ترس و اضطراب دروني خود را با نقاشي كشيدن و پاك كردن آن به صورت مداوم به نمايش مي‌گذارد. جالب است بدانيد كه اگر كودك در هنگام نقاشي خانه براي آن در و پنجره ترسيم نكند، مي‌توانيد متوجه وابستگي شديد كودك به مادر شويد. 

همچنين ترسيم خانه‌اي كه كودك در آن براي خانه خويش، در و پنجره، آنتن و دود كش نقاشي كرده باشد نشان از سلامت روان كودك است. نقاشي‌هايي كه به سمت چپ كاغذ متمايل هستند، به طور معمول نشان دهنده كودكان غمگين و گوشه گير مي‌باشند و كشيدن نقاشي در نقطه مركزي برگه، كودكي را نشان مي‌دهد كه بر عواطف خود توجه، غلبه و تمركز بيشتري دارد.

 

مفهوم شكل‌ها در تفسير نقاشي كودكان

خورشيد و ماه

بهتر است بدانيد كه خورشيد در نقاشي كودكان معني خوشحالي، امنيت، قدرت، گرما و پدر است. بنابراين زماني كه كودك رابطه دوستانه و گرمي با پدر خود داشته باشد، براي خورشيد چشم و ابرو ترسيم كرده و آن را در حال درخشش رسم مي‌كند. همچنين درصورتي كه رابطه ميان پدر و كودك خوب و دوستانه نباشد، خورشيد را سياه و تيره نقاشي كرده و يا در پشت ابر يا كوه پنهان مي‌كند.

وقتي كودك از پدرش هراس و واهمه داشته باشد، ترس خود را با رنگ سياه و يا قرمز تيره و تند نشان مي‌دهد. توجه كنيد كه ماه در نقاشي كودك به معناي مرگ و نيستي است. بنابراين كودكان در بيشتر موارد ماه را در كنار قبر و قبرستان و براي نشان دادن مرگ و عدم هستي ترسيم مي‌كند.

زمين و آسمان

آسمان در نقاشي كودكان نشان از الهام و پاكي است و زمين نشان دهنده ثبات و امنيت است. معمولا كودكان در سن 5 سالگي به درك منطقي براي كشيدن خطوطي كه نشان دهنده زمين باشد مي‌رسند.

اتومبيل

ترسيم ماشين در تفسير نقاشي كودكان نشان از قدرت اوست و غالبا پسر بچه‌ها در نقاشي‌هاي خود از ماشين استفاده مي‌كنند. نقاشي كردن ماشين بدون راننده و سرنشين نشان از وابستگي كودك به زندگي صنعتي و دنياي بيرون است.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد.

 

جنسيت كودك و تفاوت انتخاب رنگ آن‌ها

در اكثر مواقع همه ما شاهد تفاوت‌هايي در نگرش دختران و پسران هستيم. اين تفاوت‌ها در تفسير نقاشي آن‌ها هم وجود دارد و والدين بايد به اين مورد توجه كنند. به طور معمول دخترها علاقه دارند تصاويري مثل گل و قلب را ترسيم كنند و اين در حالي است كه پسرها غالبا علاقه مند به ترسيم جعبه‌ها و خطوط پيچيده و با زاويه هستند. به صورت كلي، جنسيت كودك تاثير زيادي در خواسته‌هاي كودك در نقاشي‌هايش دارد. علاوه بر اين، پژوهشگران معتقدند كه دختران در مقايسه با پسران مايلند از رنگ‌هاي بيشتري در نقاشي‌هاي خود استفاده كنند. دخترها بيشتر علاقه دارند از رنگ هاي گرم‌تر مانند صورتي  و پسران از رنگ‌هاي سردتر مثلا آبي استفاده كنند.

يكي از مواردي كه در تفسير نقاشي‌هاي كودكان مورد توجه قرار مي‌گيرد، انتخاب رنگ است كه در ادامه به بررسي بيشتر آن مي‌پردازيم.

_ رنگ مشكي و بنفش نشان دهنده تسلط كودك است و بيشتر كودكاني كه خواستار داشتن تسلط بيشتر هستند به آن‌ها علاقه دارند.

_ رنگ آبي در بيشتر موارد مورد علاقه كودكاني است داراي روحيه اجتماعي تري هستند و از اينكه در جمع ديگران هستند لذت مي‌‎برند.

_ رنگ قرمز نشان از هيجان است و غالبا مورد علاقه كودكاني است كه تمايل ندارند چيزي را از دست بدهند. بهتر است بدانيد كه اين رنگ از رنگ‌هاي محبوب در ميان كودكان است.

_ رنگ صورتي نشان از نياز به عشق و قدرداني است و به طور معمول مورد علاقه دختربچه‌هاست.

_ سبز عموما مورد علاقه كودكاني است كه هنرمند، متفاوت و باهوش هستند.

_ رنگ زرد نشان از هوش سرشار كودك است.

 

احساسات كودكان در تفسير نقاشي كودكان

ترسيم نقاشي به طور دقيق مي‎تواند نشان از احساس نياز كودك به تلاش مداوم و زياد باشد. همچنين ترسيم اشكال مختلف با فاصله‌هاي كم و در كنار يكديگر، نشان از استرس، عصبانيت و احساسات شديد است. اندازه تصاوير ترسيم شده معاني متفاوتي دارند كه نقاشي نكردن دست‌ها در نقاشي نشان دهنده ترسو بودن است. همچنين بزرگنمايي در اندازه دست‌ها هم مي‌تواند نشان از روابط تهاجمي باشد. ترسيم پاها در اندازه‌هاي كوچك، نشان از نداشتن احساس امنيت در كودك است. به صورت كلي مي‌توان موارد زير را درباره احساسات كودكان بيان كرد.

_ كودك تحريك شده از اندام‌هاي بزرگ، بدون گردن و عدم تقارن اندام‌ها استفاده مي‌كند.

_ كودك مضطرب معمولا ابر، باران، پرنده و چهره‌هايي بدون چشم ترسيم مي‌كند.

_ كودك خجالتي از افراد داراي قد كوتاه، بدون بيني و يا دهان، جثه‌هاي ريز و بازوهاي چسبيده به تنه بدن استفاده مي‌كند.

_ كودك عصباني، دست‌ها و دندان‌هاي بزرگ، بازوهاي بلند، چشم‌هاي متقاطع را در نقاشي خود به شما نشان مي‌دهد.

_ كودك ناامن با استفاده از چهره هيولا، سر كوچك بدون دست و عدم تقارن صورت احساس ناامني خود را به شما مي‌گويد.

براي دريافت مشاوره كودك مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در ارتباط باشيد.

منبع: تفسير نقاشي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفسير نقاشي كودكان،
موضوع:
[ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۹:۱۹ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی