كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

نكات مهمي كه در رفتار با شوهر معتاد بايد در نظر بگيريد

هركسي كه در يك رابطه جدي و متعهدانه قرار گرفته باشد مي‌داند كه اعتياد امري مخرب است و مي‌تواند آسيب‌هاي جدي را در پي داشته باشد. به همين خاطر لازم است كه افراد در مورد اين معضل آگاهي كافي داشته باشند و بتوانند در برابر آن رفتارهاي پيشگيرانه و مقابله‌اي مناسب را بياموزند. توجه به نكات زير در مورد اعتياد همسر در زندگي زناشويي امري ضروري است.

– ممكن است كه اعتياد شوهر معتاد در ابتداي رابطه و آشنايي آشكار نباشد.

– ممكن است با مصارف تفريحي و گهگداري مواد يا الكل طبيعي به نظر برسد.

– ممكن است پس از گذشت سال‌ها و بعد از شروع زندگي مشترك آغاز شود.

– ممكن است كه مدت‌ها قبل از آگاه شدن شما شروع شده باشد و همسرتان آن را مخفي نگه داشته باشد.

البته توجه به اين نكات به معناي اين نيست كه بخواهيد دائماً در مورد اعتياد همسرتان شك و ترديد داشته باشيد يا در اين باره مضطرب شويد. بلكه اين نكات به شما آگاهي مي‌دهد تا در زمان آشنايي براي اعتياد و حتي مصارف تفريحي مواد و الكل آگاهي بيشتري داشته باشيد و آن‌ها را به عنوان عوامل خطر در نظر بگيريد و هشيارانه زندگي مشترك خود را آغاز كنيد. علاوه بر اين، آگاهي از نكات مرتبط با شوهر معتاد به شما كمك مي‌كند تا اگر پس از ازدواج متوجه مصرف مواد از جانب همسر خود شديد بيشتر بتوانيد آرامش خود را حفظ كنيد و به دنبال راه‌حل‌هاي منطقي‌تر براي اين موضوع بگرديد. 

 براي آشنايي بيشتر در زمينه اعتياد كليك كنيد.

 

نحوه رفتار با شوهر معتاد

اكثر افراد وقتي همسرشان درگير اعتياد مي‌شود اظهار مي‌كنند كه انگار با فرد جديد و غريبه‌اي روبه‌رو شده‌اند چرا كه اعتياد منجر به تغييرات رفتاري بسيار شديدي مي‌شود كه در پي آن اطرافيان احساس مي‌كنند كه فرد معتاد را تا پيش از اين نمي‌شناخته‌اند.

براي مثال ممكن است همسرتان زماني از نظر ظاهري بسيار جذاب و خوشتيپ بوده، اما اكنون اصلاً به ظاهر خود رسيدگي نكند و يا حتي تمايلي به رعايت بهداشت فردي نيز نداشته باشد. همچنين ممكن است كه او فردي بسيار آرام و صبور بوده اما در پي مصرف مواد بسيار پرخاشگر شده باشد و دائماً با شما بدرفتاري كند. اين تغييرات گاهي اوقات آنقدر آزاردهنده مي‌شوند كه افراد احساس مي‌كنند به جز طلاق گرفتن راه ديگري در زندگيشان باقي نمانده است. ما در ادامه توصيه‌هايي را مطرح كرده‌ايم كه در ارتباط با شوهر معتاد مي‌توانند كمك كننده باشند و به شما فرصت دهند تا بتوانيد حداكثر تلاش خود را براي نگهداشتن و حفظ زندگي مشترك انجام دهيد.

1- از انكار اوضاع بپرهيزيد

اعتياد معضلي بسيار آسيب‌زا و دردناك است و در عين حال با انگ‌ها و برچسب‌هاي اجتماعي بسياري نيز همراه مي‌شود كه اوضاع را براي خود فرد و خانواده او بسيار دشوار مي‌سازد. همين مسئله باعث مي‌شود كه بسياري از زنان به خصوص در ابتداي زندگي با شوهر معتاد با وجود اينكه از اين موضوع خبر دارند سعي كنند از آن چشم پوشي كنند و به نوعي دست به انكار آن بزنند.

در حالي كه هرچقدر از اعتياد فرد بگذرد فرصت‌هاي بيشتري در مسير بهبودي از دست مي‌روند و وابستگي جسماني و رواني شديدتري شكل مي‌گيرد. پس آنچه اهميت دارد اين است كه در قدم اول اعتياد همسرتان را بپذيريد تا بعد بتوانيد در جست و جوي خدمات و كمك حرفه‌اي برآييد.

2- در رفتار با شوهر معتاد آگاهي خود را در مورد اعتياد بالا ببريد

بسياري از افراد درك درست و دقيقي از اعتياد ندارند و همين مسئله باعث مي‌شود كه نتوانند همسر خود را درك كنند و واكنش مناسبي در برابر او داشته باشند. به همين خاطر قبل از هر چيز لازم است كه دانش خود را در مورد اعتياد بالا ببريد و بدانيد كه اين مشكل امروزه نوعي بيماري محسوب مي‌شود و درمان‌هاي حرفه‌اي تخصصي متنوعي در مورد آن به كار گرفته مي‌شود. در نتيجه تلاش كنيد تا با يك متخصص حرفه‌اي در تماس باشيد و در مورد اعتياد، علل و روش‌هاي درمان آن اطلاعات دقيق‌تري كسب كنيد. مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه اعتياد تا حد زيادي مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

3- محافظت از خود را فراموش نكنيد

گاهي اوقات افراد آنقدر در نجات همسر خود درگير مي‌شوند كه خود را فراموش مي‌كنند. اما بايد اين مسئله را در نظر بگيريد كه وقتي خودتان در شرايط رواني مناسبي قرار نداشته باشيد نمي‌توانيد به طور مؤثري به همسرتان نيز كمك كنيد. شوهر معتاد مي‌تواند به طور گسترده‌اي سلامت روان شما را تحت تأثير قرار داده و منجر به بروز مشكلاتي از جمله حملات اضطرابي، استرس مزمن و افسردگي شود.

 براي مقابله با اين موضوع تلاش كنيد كه همه بار مشكل اعتياد همسرتان را تنهايي متحمل نشويد و از منابع حمايتي خود نظير خانواده و دوستان كمك بگيريد. حمايت‌هاي اجتماعي به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد مقاومت رواني خود را افزايش داد و با ظرفيت بالاتري در جهت مقابله با اين مشكل عمل كنيد. اگر احساس مي‌كنيد كه اطرافيان و دوستانتان نمي‌توانند آن طور كه بايد به تقويت روحيه شما كمك كنند از يك مشاور و رواندرمانگر كمك بگيريد. سلامت روان شما بايد نسبت به هر اقدامي در اولويت باشد.

4- در رفتار با شوهر معتاد حمايت‌هاي آسيب‌زا را قطع كنيد

بسياري از افراد هنگامي كه حال و روز همسر خود را مي‌بينند نمي‌توانند در برابر اوضاع مقاومت كنند و حمايت‌هايي را به عمل مي‌آورند كه در حقيقت نوعي دوستي خاله خرسه محسوب مي‌شود! براي مثال ممكن است همسرتان از شما تقاضاي پول كند تا بتواند مواد بخرد يا از شما بخواهد تا خودتان براي او مواد يا الكل تهيه كنيد.

همچنين ممكن است شما دائماً در حال رفع و رجوع پيامدهاي اعتياد او باشيد و به او كمك كنيد تا با عواقب بدي مواجه نشود. اين كارها مسلما ناشي از عشق و علاقه شما به همسر و زندگي‌تان است اما لازم است اين را بدانيد كه با اين كارها به طور غير عمد در حال تقويت اعتياد شوهر معتاد خود هستيد. تا زماني كه شما اين اقدامات را انجام مي‌دهيد او هرگز با پيامدهاي كار خود مواجه نشده و نمي‌تواند مسئوليت اوضاع را به عهده بگيرد. در نتيجه هيچ گونه انگيزه‌اي براي ترك نيز در وي پديد نخواهد آمد. اگر به دنبال كمك به همسرتان هستيد به جاي چنين اقداماتي از يك متخصص كمك بگيريد و تلاش كنيد تا رفتارهاي مناسب در زمينه برخورد با اعتياد همسرتان را بياموزيد.

5- برچسب زدن و سرزنش كردن را كنار بگذاريد

يكي از عواملي كه توانايي فرد را براي ترك و درمان موفق اعتياد كاهش مي‌دهد كمبود اعتماد به نفس و كاهش احساس كارآمدي است چرا كه اين امر باعث مي‌شود آن‌ها احساس ناتواني شديدي در برابر مواد بكنند و حس كنند كه هيچ راهي در مقابلشان وجود ندارد. برچسب‌زني و سرزنش از جانب شما نه تنها به اين اعتماد به نفس كمكي نمي‌كند بلكه تا حد زيادي به تخريب آن مي‌انجامد. به همين خاطر لازم است كه بتوانيد درك درستي از اوضاع داشته باشيد و با حرف‌ها و برخوردهاي نامناسب اوضاع را تشديد نكنيد.

6- در مورد روش‌هاي درماني آگاهي كافي كسب نماييد

بسياري از خانواده‌ها هنوز در مورد روش‌هاي نوين ترك اعتياد آگاهي كافي ندارند. به همين خاطر به روش‌هاي سنتي و كم اثري نظير بستن فرد يا فرستادن به كمپ‌هاي اجباري روي مي‌آورند. اين روش‌ها به دليل ناديده‌گيري ريشه‌هاي رواني اعتياد و تحميل علائم ترك بسيار شديد، افراد را فراري داده و باعث مي‌شود كه بارها و بارها در مسير درمان شكست بخورند. در حالي كه امروزه روش‌هاي نويني شامل دارو درماني و رواندرماني وجود دارد كه به افراد كمك مي‌كند تا دوره سم‌زدايي خود را به آساني را طي كنند و به شيوه مؤثري با وسوسه‌هاي رواني خود نيز مقابله كنند.

براي آشنايي بيشتر با اين روش‌ها با متخصصين سلامت روان و روانشناسان دوره ديده در حيطه اعتياد مشورت كنيد. همچنين مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در ارتباط باشيد.

 

سؤالات متداول

– همسرم براي ترك ترياك متادون درماني را شروع كرده. آيا اين روش در ترك اعتياد مؤثر است؟

متادون درماني يكي از روش‌هاي دارويي است كه در دوره سم‌زدايي مواد افيوني نظير ترياك، هروئين و شيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين دارو به دليل شباهتي كه به مواد افيوني دارد مي‌تواند علائم ناخوشايند ناشي از ترك را كاهش داده و به همسرتان كمك كند تا بتواند دوره پرهيز طولاني‌تري را تجربه كند.

براي اينكه اين روش مؤثر باشد لازم است كه حتماً تحت نظر پزشك صورت بگيرد چرا كه مصرف خودسرانه آن به خودي خود مي‌تواند به بروز علائم اعتيادي جديدي بيانجامد و مشكلات را دوچندان كند. توجه داشته باشيد كه متادون درماني تنها مقدمه درمان است و براي تكميل آن پيگيري جلسات مشاوره و رواندرماني ضرورت دارد.

منبع: شوهر معتاد 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شوهر معتاد،
موضوع:
[ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۰۴:۲۰ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی