كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

ترك كوكائين

كوكائين يك داروي محرك و اعتيادآور است كه مهم‌ترين اثري كه بر فرد مي‌گذارد ايجاد وابستگي رواني شديد است. اثرگذاري كوكائين در مغز باعث مي‌شود كه بدن مصرف كننده دوپامين زيادي ترشح كند كه اين مهم باعث مي‌شود فشار قابل توجهي به قلب او وارد شود. به همين دليل اگر قصد ترك اين ماده مخدر را داريد بهتر است زير نظر پزشك متخصص و روانشناس اين كار را انجام دهيد.

 

عوارض خطرناك اعتياد به كوكائين

اين ماده مخدر مي‌توان عوارض كوتاه مدت و بلند مدت زيادي داشته باشد كه به مهم‌ترين و شايع‌ترين اين عوارض مي‌پردازيم.

عوارض كوتاه مدت اعتياد به كوكائين

براي بسياري از افراد بعد از مصرف كوكائين در مدت زمان كوتاهي احساسات شادي بخش، مثبت و افزايش سطح اعتماد به نفس ظاهر مي‌شود. مدت زمان تأثيرات كوتاه مدت كوكائين از 30 تا 60 دقيقه است و بعد از اين زمان عوارض ذهني و رواني براي فرد رخ مي‌دهد. در همين حين فرد مصرف كننده عوارض جسمي همچون تعريق زياد، افزايش فشار خون، مشكلات معده مثل تهوع و استفراغ را تجربه مي‌كند. خطرناك‌ترين عارضه روحي كوتاه مدتي كه فرد معتاد به كوكائين آن را تجربه مي‌كند افزايش ميل به خشونت است كه ممكن است هم به خودش و هم به ديگران آسيب وارد كند.

عوارض بلند مدت اعتياد به كوكائين

عوارض طولاني مدت كوكائين بر بدن فرد مي‌تواند بسيار خطرناك باشد. برخي از مهم‌ترين عوارض طولاني مدت كوكائين شامل افسردگي، تند مزاجي، عصبي شدن، پرخاشگري بي دليل، افكار پارانويا و بيخوابي است. از طرفي ديگر فرد مصرف كننده ممكن است دچار اختلال شخصيت شود. ممكن است اختلال شخصيت فرد از زمان‌هاي قبل از مصرف كوكائين وجود داشته و با مصرف اين ماده مخدر تشديد شود.

خطرناك‌ترين و عجيب‌ترين مشكلي كه فرد معتاد به كوكائين آن را تجربه مي‌كند احساس حركت حشرات به خصوص كرم در زير پوستش است. گاهي اين احساس آنقدر شديد مي‌شود كه فرد مصرف كننده ممكن است براي رهايي از آن به خودش نيز آسيب‌هاي جدي وارد كند.

همچنين افراد برخي مواد را از طريق بيني مورد استفاده قرار مي‌دهند كه كار خطرناكي است چون باعث مي‌شود بافت‌هاي داخل بيني فرد دچار آسيب شود. وقتي فرد مواد را از طريق بيني مورد استفاده قرار مي‌دهد دائماً دچار آبريزش بيني و يا خونريزي از بيني مي‌شود. مصرف اين ماده مخدر مي‌تواند به عضلات قلب فرد هم آسيب وارد كند و اين مهم احتمال سكته را فراهم مي‌سازد.

 

ترك اعتياد به كوكائين

ترك ناگهاني

بهترين روش براي ترك كوكائين، ترك به صورت ناگهاني و يكدفعه‌اي است. به همين دليل كم كردن دوز و مقدار مصرف آن در مدت زمان طولاني نمي‌تواند باعث شود تا شما آن را ترك كنيد. بعد از اينكه كوكائين را ترك كرديد برخي از علائم فيزيكي را مشاهده خواهيد كرد اما جاي نگراني نيست، چون معمولاً بعد از مدت زماني كوتاه اين علائم برطرف مي‌شوند. حداكثر زماني كه فرد علائم فيزكي را در خود تجربه مي‌كند مي‌تواند يك هفته باشد.

علائم رواني در ترك كوكائين

تجربه علائم رواني بيشتر از علائم جسماني است. به همين دليل فرد بايد در حين ترك زير نظر پزشك متخصص و روانشناس ترك كند و آن‌ها را به صورت دقيق در جريان اوضاع و احوال جسمي و روحي خود قرار دهد.

رعايت اصول تغذيه‌اي

يكي از مواردي كه به فرد معتاد كمك مي‌كند تا كوكائين را بهتر و راحت‌تر ترك كنند، رعايت اصول تغذيه‌اي است. متأسفانه بيشتر افراد معتاد از وضعيت تغذيه‌اي خوبي برخوردار نيست و اين مهم باعث شده تا سيستم ايمني بدنشان ضعيف شود. براي اينكه بتوانيد در ترك اعتياد عملكرد خوبي داشته باشيد و دوباره به مصرف مواد روي نياوريد بايد يك دستور غذايي منظم و كاملي از ويتامين‌ها، پروتئين‌ها، غلات و كربوهيدرات‌ها را دريافت كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه ترك اعتياد كليك كنيد.

 

علائم ترك اعتياد به كوكائين

همانطور كه گفتيم ترك كوكائين مي‌تواند علائم جسمي خاصي را نيز به همراه داشته باشد كه مهم‌ترين آن‌ها عشامل موارد زير است.

_ كاهش سطح تمركز

_ خستگي‌هاي شديد و مزمن

_ بروز انواعي از اختلالات جنسي (كاهش و يا ناتواني در لذت و تحريك جنسي)

_ لرزش‌هاي بدن، درد عصبي، درد عضلاني

_ افكار و يا اقدام به علائم خودكشي

_ كابوس‌هاي ناخوشايند و هميشگي

_ افزايش اشتها

_ افزايش ميل به كوكايين

_ تفكر كند و آهسته

 

روش‌هاي مختلف ترك اعتياد به كوكائين

ترك با كمك داروهاي آرامبخش تجويز شده

كوكائين را مي‌توانيد بدون اينكه بستري شويد، ترك كنيد. ولي در شرايطي نياز است كه سم زدايي شويد. از طرفي ديگر به دليل اينكه فرد دچار علائم افسردگي و اضطراب مي‌شود، با تشخيص و تجويز پزشك مي‌تواند داروهاي آرامبخش و ضد افسردگي هم مصرف كند. همچنين تفكرات خودكشي در فرد بعد از ترك افزايش مي‌يابد به همين دليل ترك زير نظر يك روانشناس مي‌تواند مؤثر و نتيجه ‌بخش باشد.

خانواده درماني در ترك اعتياد به كوكائين

متأسفانه بيشتر كساني كه به سمت اعتياد كشيده مي‌شوند در خانواده‌هايي بزرگ شده‌اند كه مشكلات و فشار رواني زيادي در آن وجود داشته است. به همين دليل نقش خانواده در ترك اعتياد بسيار مهم است. روانشناس در طي جلساتي با خانواده فرد در حال ترك گفت‌وگو كرده تا مشكلات و مسائل اساسي كه باعث شده يكي از اعضاي خانواده اعتياد پيدا كند را مورد بررسي قرار دهد و براي رفع آن چاره انديشي كند.

گفت‌وگو‌هاي دو طرفه خانواده و فرد معتاد در مقابل روانشناس مي‌تواند به حل بسياري از تعارضات كمك كند. روان درمانگر به خانواده فرد معتاد كمك مي‌كند تا بتوانند فرد معتاد را به ترك و پايبندي به آن ترغيب كنند.

 

سخن پاياني

حتي يك روز را براي ترك اين ماده مخدر خطرناك به تعويق نيندازيد. در اوايل ترك چه از نظر روحي و چه از نظر جسمي به شما سخت خواهد گذشت، اما وقتي توانستيد بر شرايط غلبه كنيد و پاك شويد مي‌توانيد مثل ديگران يك زندگي عادي به دور از افسردگي و خماري را تجربه كنيد. فراموش نكنيد با اينكه مي‌توانيد بدون بستري شدن اعتياد به كوكائين خود را از بين ببريد، اما حتماً از كمك روانشناسان و راونپزشكان نيز استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك كوكائين مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در ارتباط باشيد.

 

سؤالات متداول

آيا از كوكائين به عنوان يك بي حسي هم استفاده مي‌شود؟

در اوايل قرن بيستم از كوكائين براي بي حسي‌هاي موضوعي به خصوص در جراحي‌هايي كه در آن زمان صورت مي‌گرفت، استفاده مي‌كردند. اما بعد از مدت‌ها كه عوارض خطرناك آن كشف شد ديگر از آن در اين زمينه استفاده نشد.

كوكائين بيشتر در ميان چه اقشاري رواج دارد؟

متأسفانه اين ماده مخدر بيشتر در ميان جوانان و نوجوانان رواج داد و جوانان 18 تا 25 ساله بيشترين گروه مصرف كننده را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ترك كوكائين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك كوكائين،
موضوع:
[ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۹:۵۷ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی