كانون مشاوران
مشاوره روانشناسي ، خانواده ، كودك ، ازدواج ، اعتياد ، جنسي ، طلاق ، خيانت و ...

معيارها و ملاك‌هاي يك ازدواج موفق

بر اساس مطالعاتي كه در مورد زوج‌هاي موفق و تجربه رضايت از زندگي مشترك انجام شده است، مي‌توانيم چند ملاك و معيار اصلي را براي موفقيت در ازدواج در نظر بگيريم كه در ادامه به هريك از آن‌ها پرداخته شده است.

تجربه ثبات كلي در زندگي

بسياري از كساني كه توانسته‌اند سال‌هاي سال با يكديگر زندگي كنند را به عنوان نمونه‌هايي از زوجين موفق معرفي مي‌كنند. اما بهتر است كمي در اين قضيه دقيق شويم و تلاش كنيم تا با جزئيات بيشتري اين موضوع را بررسي نماييم. درست است كه تعداد سال‌هايي كه افراد در كنار يكديگر سپري مي‌كنند مي‌تواند نشان دهنده توانايي بالاي آن‌ها براي سازگاري با يكديگر باشد. اما اين موضوع را در نظر داشته باشيد كه اين مسئله براي همه زوجين صدق نمي‌كند.

بسياري از افراد در تمام مدت عمر زندگي مشترك خود دائماً در كنار يكديگر احساس نارضايتي دارند و تعارض‌هاي بسياري را تجربه مي‌كنند. آنچه كه باعث مي‌شود اين افراد در كنار هم بمانند، تعهد عاطفي و شناختي به يكديگر نيست بلكه در بسياري از موارد افراد تنها به دليل تعهدات اجتماعي، جدايي و طلاق را انتخاب نمي‌كنند.

در واقع مسائل اجتماعي نظير حضانت فرزندان يا ديدگاه اطرافيان نسبت به متاركه كردن باعث مي‌شود پيوند زناشويي پابرجا بماند اما از درون زوجين دچار مشكل باشند. به همين خاطر يكي از ملاك‌هاي ازدواج موفق اين است كه افراد بتوانند در كنار چالش‌هايي كه با يكديگر تجربه مي‌كنند به نوعي ثبات كلي رسيده باشند و با سازگاري و رضايت دروني به زندگي خود ادامه دهند. در اين زمان است كه ما مي‌توانيم دوام ازدواج را به عنوان نماد و معياري از ازدواج موفق در نظر بگيريم.

دست يابي به رشد و كمال بيشتر از معيارهاي ازدواج موفق

هنگام ازدواج بسيار مهم است كه از خود بپرسيد چرا قصد داريد يك زندگي مشترك را شروع كنيد؟ آيا تنها دليل شما براي ازدواج اين است كه يكي از مراحل اصلي زندگي خود را پشت سر بگذاريد و به عنوان يك فرد متأهل شناخته شويد؟ اگر چنين ديدگاهي داريد بهتر است كمي بيشتر در اين زمينه تأمل كنيد. به اين مسئله بينديشيد كه فلسفه ازدواج چيست و انسان‌ها از قرار گرفتن در كنار يكديگر به دنبال چه چيزي هستند؟

در واقع پيوند زناشويي تنها وسيله‌اي براي ارضاي نيازهاي جنسي و تولد فرزند نيست بلكه نوعي تلاش براي رسيدن به رشد و كمال بيشتر است. افراد در اين مسير مي‌آموزند كه در كنار داشتن استقلال فردي نوعي وحدت بين فردي را نيز تجربه كنند و با شخص ديگري يكي شوند. در واقع تجربه فرديت در كنار در هم آميختگي با شخصي ديگر به ما اين فرصت را مي‌دهد كه بتوانيم از نظر رواني بيش از پيش رشد كنيم و ويژگي‌ها و صفات رفتاري خود را ارتقا دهيم. به همين خاطر است كه زوجين موفق دائماً نزد ديگران تشويق مي‌شوند و صفات مثبت آن‌ها هرروز بيشتر به چشم مي‌آيد. ازدواج موفق باعث مي‌شود وقتي به گذشته مي‌نگريد از اينكه ازدواج كرده‌ايد احساس رضايت داشته باشيد و بسياري از پيشرفت‌ها و موفقيت‌هاي خود را مديون پيوند زناشويي خود بدانيد.

تربيت مناسب فرزندان

تربيت فرزندان مي‌تواند آينه‌اي باشد كه ميزان موفقيت زوجين در همكاري و همدلي با يكديگر را نشان دهد. در واقع به دنيا آمدن فرزندان چالش‌هاي زيادي را پيش پاي زن و شوهرها مي‌گذارد. در اين ميان زوجيني كه توانايي سازگاري بيشتري با يكديگر دارند و از مهارت‌هاي ارتباطي مناسب برخوردارند بيش از ديگران مي‌توانند در تربيت فرزندان خود همدل باشند و فرزندان سالم‌تري را پرورش دهند.

احساس صميميت در زندگي از معيارهاي ازدواج موفق

بسياري از افراد تعريف درستي از رابطه با همسر ندارند. بسياري از آن‌ها تجربيات عاشقانه را تنها به روابط جنسي محدود مي‌كنند و يا برخي ديگر تعهد و وفاداري صرف را نمادي از موفقيت مي‌دانند. اما عاملي كه در اين ميان باعث مي‌شود بسياري از زوجين همچنان در زندگي احساس رضايت و موفقيت را تجربه نكنند كمبود صميميت در زندگي است.

زوجين موفق كساني هستند كه مي‌توانند در كنار تعهد و رابطه جنسي همانند دو دوست با يكديگر رفتار كنند و در كنار يكديگر احساس امنيت و آرامش داشته باشند. به اين فكر كنيد كه چه ويژگي‌هايي را در دوستان خود مي‌پسنديد و چه چيزي بيشتر باعث دوام روابط دوستي شما مي‌شود؟ اگر پاسخ سؤال‌هاي خود را در همسر آينده خود بيابيد بيشتر مي‌توانيد روي موفقيت ازدواج خود حساب كنيد.

 

راهكارهايي براي داشتن ازدواج موفق

با توجه به ملاك‌ها و معيار كلي كه در مورد ازدواج موفق گفته شد اين سؤال مطرح مي‌شود كه چگونه مي‌توان به اين اهداف دست يافت و براي داشتن يك زندگي مشترك موفق تلاش كرد. ما در ادامه به چند راهكار مهم در اين زمينه پرداخته‌ايم كه مطالعه آن‌ها مي‌تواند براي شما سودمند باشد.

كسب خودآگاهي

اولين قدم براي اينكه بتوانيد ازدواج موفقي داشته باشيد و به انتخاب درستي در زندگي خود دست بزنيد اين است كه خودتان را بشناسيد. در واقع پيش از هر چيز نياز است كه از خود بپرسيد در زندگي به دنبال چه چيزهايي هستيد؟ چه هدفي از زندگي مشترك داريد و چه صفاتي را در همسر خود مي‌پسنديد. كساني كه بيش از ديگران در مورد ويژگي‌هاي شخصي خود آگاهي دارند اغلب در زندگي انتخاب‌هاي مناسب‌تري داشته و در زندگي مشترك نيز فردي را برمي‌گزينند كه بيشترين سازگاري را با آن‌ها داشته باشد.

كسب شناخت از يكديگر براي داشتن ازدواج موفق

بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه كسب شناخت و آگاهي قبل از ازدواج امري است كه در تقابل عشق و علاقه وجود دارد. اما مسئله تنها در نوع عشقي است كه شما تجربه مي‌كنيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اغلب افرادي كه براي عاشق شدن به خود فرصت مي‌دهند و به مرور زمان نسبت به فرد ديگر علاقه مند مي‌شوند نسبت به كساني كه به يكباره تصميم مي‌گيرند، زندگي بادوام‌تر، صميمانه‌تر و عاشقانه‌تري را تجربه مي‌كنند.

در واقع ممكن است كه شدت هيجانات شما در برخي مواقع بيشتر باشد اما لزوماً اين مسئله به معناي پايدار ماندن احساساتتان نيست. در نتيجه تلاش كنيد براي اينكه عشق حقيقي را تجربه نماييد به خود فرصت دهيد و با شناختي كه از خود داريد ببينيد كه آيا فرد مورد نظرتان هماني است كه شما در جست وجوي آن هستيد؟ كمك گرفتن از روانشناسان و جلسات مشاوره پيش از ازدواج تا حد زيادي مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه شناخت قبل از ازدواج كليك كنيد.

تلاش براي انعطاف‌پذيري بيشتر

ازدواج كردن به شرايطي منجر مي‌شود كه در آن لازم است شما براي هر تصميمي علاوه بر خواسته‌ها و نيازهاي خود، خواسته‌هاي فرد ديگري را نيز در نظر بگيريد و براي آن‌ها ارزش قائل باشيد. اين مسئله هميشه آسان نيست چراكه در بسياري از مواقع نيازها و خواسته‌هاي همسرتان ممكن است با شما در تضاد باشد. در اين موقعيت افرادي كه انعطاف‌پذيري رواني بالاتري دارند بيش از ديگران مي‌توانند خود را با شرايط سازگار كنند و با يكديگر به تصميمات مشترك و همراه با تفاهمي دست يابند. در نتيجه لازم است كه قبل و بعد از ازدواج براي بهبود اين ويژگي در خود تلاش كنيد و همواره در جهت ارتقاي آن بكوشيد.

برخورداري از مهارت گفت‌وگوي مؤثر

بسياري از اختلافات و مشكلات زوجين از اين مسئله ناشي مي‌شود كه آن‌ها نمي‌توانند به درستي با يكديگر گفت‌وگو كنند. در واقع بسياري از افراد هنگام تجربه اختلاف نظرها سريعاً گفت‌وگويشان به دعوا منجر مي‌شوند و به همين خاطر در بسياري از مواقع تلاش مي‌كنند كه تنها به سكوت اكتفا كنند. در حالي كه همين سكوت به مرور زمان به شكافي عميق در رابطه مي‌انجامد كه در آن افراد احساس مي‌كنند ديگري هيچ درك متقابلي از آن‌ها ندارد. يادگيري مهارت گفت‌وگوي مؤثر به زوجين مي‌آموزد تا بتوانند در كنار مطرح كردن خواسته‌هاي خود آرامش خود را حفظ نمايند و به صحبت‌هاي ديگري احترام بگذارند. اگر در اين زمينه از مهارت كافي برخوردار نيستيد، مراجعه به يك روانشناس يا مطالعه كتاب‌هاي خودياري كه در اين زمينه تأليف شده مي‌تواند به شما كمك كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

– آيا داشتن تفاهم در مورد ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري مي‌تواند پيش بيني كننده خوبي براي موفقيت در ازدواج باشد؟

تفاهم در ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري يكي از عوامل تعيين كننده مهم براي ازدواج موفق است چراكه به زوجين كمك مي‌كند تا بتوانند درك متقابل بيشتري از يكديگر داشته باشند و راحت‌تر باهم كنار بيايند. با اين حال عوامل مختلف ديگري نيز مي‌توانند در پيش بيني اين مسئله نقش داشته باشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به اشتراكات فرهنگي و خانوادگي، اهداف فردي هر يك از زوجين در مورد زندگي مشترك، مهارت‌هاي ارتباطي هريك از آن‌ها و… اشاره كرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج موفق مي‌توانيد با مركز مشاوره روانشناسي كانون مشاوران در ارتباط باشيد.

منبع: ازدواج موفق

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج موفق،
موضوع:
[ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۹:۱۴ ] [ kanonemoshaveran ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی